Akne ja vaihtoon lähtö kuukauden päästä :(
Moi
Olen lähdössä ulkomaille vaihto-oppilaaksi elokuussa 2015 ja palaan kesäkuussa 2016.
Olen 17- vuotias ja olen kärsinyt aknesta 7 vuotta. Olen syönyt useita antibiootti- ja Roacuttan- kuureja. Antibiootit eivät auttaneet juuri yhtään. Roa autoi, mutta vaikutukset eivät kestäneet kauaa lopettamisen jälkeen. Vihaan Roan sivuvaikutuksia, mutta olen päättänyt syödä pitkän Roa kuurin kun palaan takaisin Suomeen. Ehkä sillä tää helvetti loppuisi lopullisesti.
Mutta ongelma onkin, että lähtöni lähestyy ja ihon kunto on nyt taas alkanut pahentua kovasti ja pelkään että joudun kärvistelemään ulkomailla, vieraassa perheessä 10 kuukautta hirveällä naamalla :(
Minulle on varattu ensi viikolle aika yksityiselle ihotautilääkärille ja olen ajatellut että jos aloittaisin Vreya/Cypretyl/ Diane Nova yms. e-pillerit. Tiedän että helvetti saattaa päästä irti kun pillerit lopettaa, mutta olen oikeasti niin maassa tän naaman takia ja olen valmis maksamaan sen hinnan, jos se pelastaisi ainutkertaisen vaihtovuoteni.. :(
Haluaisin kuulla e-pillereistä aknen joidossa, kertokaa myös merkistä ja mahdollisista sivuvaikutuksista.
Kommentit (49)
Ulkomailla saattaa olla hankalaa tai kallista mennä lääkäriin t. Itsekin vaihdossa aknen kanssa kärvistellyt
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 13:55"]Moi
Olen lähdössä ulkomaille vaihto-oppilaaksi elokuussa 2015 ja palaan kesäkuussa 2016.
Olen 17- vuotias ja olen kärsinyt aknesta 7 vuotta. Olen syönyt useita antibiootti- ja Roacuttan- kuureja. Antibiootit eivät auttaneet juuri yhtään. Roa autoi, mutta vaikutukset eivät kestäneet kauaa lopettamisen jälkeen. Vihaan Roan sivuvaikutuksia, mutta olen päättänyt syödä pitkän Roa kuurin kun palaan takaisin Suomeen. Ehkä sillä tää helvetti loppuisi lopullisesti.
Mutta ongelma onkin, että lähtöni lähestyy ja ihon kunto on nyt taas alkanut pahentua kovasti ja pelkään että joudun kärvistelemään ulkomailla, vieraassa perheessä 10 kuukautta hirveällä naamalla :(
Minulle on varattu ensi viikolle aika yksityiselle ihotautilääkärille ja olen ajatellut että jos aloittaisin Vreya/Cypretyl/ Diane Nova yms. e-pillerit. Tiedän että helvetti saattaa päästä irti kun pillerit lopettaa, mutta olen oikeasti niin maassa tän naaman takia ja olen valmis maksamaan sen hinnan, jos se pelastaisi ainutkertaisen vaihtovuoteni.. :(
Haluaisin kuulla e-pillereistä aknen joidossa, kertokaa myös merkistä ja mahdollisista sivuvaikutuksista.
[/quote]
sulla saattaa olla hormonihäiriö niinkun vaikka pcos (googlaa) ja niihin hoitona on ihan virallisesti e pillerit. eli kysy gyneltä tästä. itsellä sama kuin sulla ja aion syödä pillereitä niin kauan kun voin. jos joskus haluan lapsia ja lopetan pillerit se on sen ajan murhe. eli ei aikoihin ajankohtaista. tod.näk. sunakne ei muulla pysypoissa.
Mulla diane nova auttoi kyllä lopulta, mutta kesti melkein puoli vuotta ennen kuin tuloksia näkyi. Ja tosiaan, pillereiden lopettaminen sai naaman ja kropan kukkimaan entiseen malliin. Muita ikäviä sivuvaikutuksia ei ollut.
NIIH, onhan se ny kamalaa kun ne ihanat pojat ei haluakkaan panna jos naama on täynnä pahkuroita:/
Mulla on Diane Nova ainakin auttanut. Söin myös Roaa joskus, aika lyhyen aikaa tosin, mutta se auttoi ja poisti isot ja kipeät ihonalaiset patit. Olisi ehkä pitänyt syödä kauemmin, mutta en tullut hakeneeksi lisää lääkkeitä. Roan jälkeenkin on ollut iho-ongelmia, mutta ei niin pahoja kuin ennen sitä.
Näihn ongelmiin on Diane Nova auttanut hyvin. Mustapäitä on vähemmän, iso rasvoittuu vähemmän, finnejä tulee harvoin (ja nekin lähinnä mustapäiden puristelusta). Tykkään myös siitä, kun saa säädellä kuukautisia itse. Sivuvaikutuksia ei pahemmin ole. Jos syön monta laattaa putkeen, alavatsaa saattaa joskus juilia jo kauan ennen tyhjennysvuotoa, mutta tämä on hyvin vähäistä ja pientä ja menee nopeasti ohi.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:01"]
NIIH, onhan se ny kamalaa kun ne ihanat pojat ei haluakkaan panna jos naama on täynnä pahkuroita:/
[/quote]
Voi miten typerä ja lapsellinen kommentti.
Ymmärrän tuskasi, monissa maissa usein luullaan että akne johtuu huonosta hygieniasta :( itselläni oli otsa täynnä finnejä ja alottaessani pillerit tilanne hetkeksi paheni ja oli mielialanvaihteluita mutta parin kuukauden päästä finnit katosovat ja nykyään tulee vain 1 jos olen mättänyt roskaruokaa urakalla. Ei mitään sivuvaikutuksia.
Itselläni Cypretyl auttoi välittömästi. E-pillereiden aloitusta ennen olin käynyt läpi monivuotisen finnihelvetin, eri ihotautilääkäreillä ravaamisen ja kymmenien eri nappuloiden ja voiteiden kanssa pelleilemisen. En uskonut saavani kunnollista helpotusta ikinä, kunnes aloin vakavamman parisuhteen alettua syömään Cyptretyliä. Nyt olen käyttänyt kyseistä merkkiä neljä vuotta enkä ole näiden neljän vuoden aikana kärsinyt iho-ongelmista muulloin kuin silloin, kun lopetin pillerit n. puoleksi vuodeksi. Eli jos tahdot jossain vaiheessa pitää taukoa pillereistä, niin epäpuhtaudet saattavat tulla takaisin (itselläni ei niinkään kasvoihin, mutta aivan kamala akne valtasi selkäni ja siitä on edelleen arvet muistona...). Suosittelen kuitenkin Cypretyliä, tulokset ovat loistavat eikä mitään sivuvaikutuksia ainakaan omalla kohdallani :)
Ap tässä, kiitos vastauksista.
Kerron vielä jonkun verran tilanteestani.
Kasvoni, varsinkin nenä, ovat täynnä pientä 'hormoninäppyä' ja leuan ja huulten alueelle tulee helposti mustapäätä ja valkoisia finnejä. Lisäksi iho on TODELLA rasvainen. Selkä, niska ja rinta ovat myös täynnä pikkunäppyjä ja niskassa vähän isompiakin. Menkat ovat välillä tosi epäsäännölliset.
Oon niin väsynyt tähän ja siihen jokapäiväuseen ihon meikkaamiseen ja 'piilottamiseen' että edes näyttäisi ihmiseltä.
En tiedä liittyykö tähän, mutta olen myös tosi herkkä ja koen asiat tosi vahvasti.
Kullä tän asian kanssa pääsee itku ja usein. Olen alkamut ajatella, että mulla saattaa olla jonkinlaista häikkää hormonitoiminnassa/ -tasoissa. Osaatteko sanoa, missä ja miten sitä voitaisiin tutkia.
Olen menossa vaihtoon Aasiaan hyvin lämpimälle alueelle ja en kyllä siellä aio käydä ihotaitilääkärillä, sen verran kallista olisi. Onko Suomesta käsin mahd. saada 10 kk ajalle pillerit?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:13"]Minne lähdet vaihtoon?
[/quote]
Aasiaan :)
Aasiassa vaihdossa muutama vuosi sitten ollut tässä moi. Kannattaa jo henkisesti varautua siihen, että iho saattaa mennä vain pahempaan kuntoon kostean, kuuman ja saasteisen ilman takia. Itselleni kävi näin, ja ihan ok kuntoinen iho puhkesi kunnon akneen vuoden aikana. Mutta älä vain tee niinkuin minä, eli jättäydy pois menoista ihon takia! Tiedän, että akne tuntuu kamalalta, sitä on vaikea peittää ja se vaikuttaa itsetuntoon, mutta silti ei kannata jättää hauskoja juttuja välistä. Monilla muillakin oli iho-ongelmia vaihdon aikana, joten yksin et takuulla ole. Jossain vaiheessa vain lopetin meikkauksen, koska meikkivoide näytti karmealta jo viiden minuutin jälkeen, eli ei edes auttanut mitään. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:13"]Minne lähdet vaihtoon? [/quote] Aasiaan :)
[/quote]
Aasiassa (Kiina, Singapore) asuneena kommentoin vain, että onhan sulla tosi hyvä vakuutus? Sairastaminen siellä päin voi olla todella kallista.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 14:13"]Minne lähdet vaihtoon? [/quote] Aasiaan :)
[/quote]
Aasiassa (Kiina, Singapore) asuneena kommentoin vain, että onhan sulla tosi hyvä vakuutus? Sairastaminen siellä päin voi olla todella kallista.
[/quote]
Kiitos tiedosta, tätä on ajateltu ja on hyvä valuutus! :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:12"]Ap tässä, kiitos vastauksista.
Kasvoni, varsinkin nenä, ovat täynnä pientä 'hormoninäppyä' ja leuan ja huulten alueelle tulee helposti mustapäätä ja valkoisia finnejä. Lisäksi iho on TODELLA rasvainen. Selkä, niska ja rinta ovat myös täynnä pikkunäppyjä ja niskassa vähän isompiakin. Menkat ovat välillä tosi epäsäännölliset.
Oon niin väsynyt tähän ja siihen jokapäiväuseen ihon meikkaamiseen ja 'piilottamiseen' että edes näyttäisi ihmiseltä.
En tiedä liittyykö tähän, mutta olen myös tosi herkkä ja koen asiat tosi vahvasti.
Kullä tän asian kanssa pääsee itku ja usein. Olen alkamut ajatella, että mulla saattaa olla jonkinlaista häikkää hormonitoiminnassa/ -tasoissa. Osaatteko sanoa, missä ja miten sitä voitaisiin tutkia.
Olen menossa vaihtoon Aasiaan hyvin lämpimälle alueelle ja en kyllä siellä aio käydä ihotaitilääkärillä, sen verran kallista olisi. Onko Suomesta käsin mahd. saada 10 kk ajalle pillerit?
[/quote]
merkit viittaa pcos hormonihäiriöön!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:23"]Aasiassa vaihdossa muutama vuosi sitten ollut tässä moi. Kannattaa jo henkisesti varautua siihen, että iho saattaa mennä vain pahempaan kuntoon kostean, kuuman ja saasteisen ilman takia. Itselleni kävi näin, ja ihan ok kuntoinen iho puhkesi kunnon akneen vuoden aikana. Mutta älä vain tee niinkuin minä, eli jättäydy pois menoista ihon takia! Tiedän, että akne tuntuu kamalalta, sitä on vaikea peittää ja se vaikuttaa itsetuntoon, mutta silti ei kannata jättää hauskoja juttuja välistä. Monilla muillakin oli iho-ongelmia vaihdon aikana, joten yksin et takuulla ole. Jossain vaiheessa vain lopetin meikkauksen, koska meikkivoide näytti karmealta jo viiden minuutin jälkeen, eli ei edes auttanut mitään. Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos paljon. Tätä oon vähän pelännyt. :( Toisaalta olen myös elätellyt toiveita siitä, jos aurinko ehkä kuivattaisi isompia finnejä niskasta. Naamaan tuskimpa auttaa yhtään. Vähän ristiriitasta tietoa tulee siitä, auttaako aurinko akneen vai ei.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:12"]Ap tässä, kiitos vastauksista.
[/quote]
merkit viittaa pcos hormonihäiriöön!
[/quote]
Ehkä yllättävääkin, mutta jos joku tällainen mulla todettaisiin, niin olisin kovin helpottunut. Olisi sentään joku nimi tälle hormonisekavuudelle jonka kanssa kamppailen :(
Käy äiti sääliksi, miten kauheasti sillä on mennyt näiden vuosien aikana rahaa mun lääkkeisiin ja ihan yhtä tyhjän kanssa olleisiin voiteisiin ja rasvoihin ja kosmetologin tekemiin hoitoihin.
Diane Nova auttoi, eikä aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia.
KAnnattaa ottaa e-pillerit, sillä et enää ehtisi syödä roa-kuuria loppuun ennen vaihdon alkamista ja roan aikana ei voi olla juurikaan auringonvalossa. Itse suosittelisin lisäksi ns. Hjeronymus-hoitoa kosmetologilla. Itselläni oli nuorempana jatkuva lievä akne ja ko. hoito tepsi hyvin, tosin niitä kannattaa ottaa melko säännöllisesti (esim. parin kuukauden välein, jos akne on paha). Tosin eka hoitokertakin auttaa jo huimasti. http://www.terveysinfo.fi/yrityshaku/yritys/Terveys/Elsa+Hjeronymus+-hoitoja+antavat+kauneushoitolat
USAsta saa kuulemma tehokkaampia hoitoaineita akneen.