Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akne ja vaihtoon lähtö kuukauden päästä :(

Vierailija
10.07.2015 |

Moi

Olen lähdössä ulkomaille vaihto-oppilaaksi elokuussa 2015 ja palaan kesäkuussa 2016.
Olen 17- vuotias ja olen kärsinyt aknesta 7 vuotta. Olen syönyt useita antibiootti- ja Roacuttan- kuureja. Antibiootit eivät auttaneet juuri yhtään. Roa autoi, mutta vaikutukset eivät kestäneet kauaa lopettamisen jälkeen. Vihaan Roan sivuvaikutuksia, mutta olen päättänyt syödä pitkän Roa kuurin kun palaan takaisin Suomeen. Ehkä sillä tää helvetti loppuisi lopullisesti.

Mutta ongelma onkin, että lähtöni lähestyy ja ihon kunto on nyt taas alkanut pahentua kovasti ja pelkään että joudun kärvistelemään ulkomailla, vieraassa perheessä 10 kuukautta hirveällä naamalla :(

Minulle on varattu ensi viikolle aika yksityiselle ihotautilääkärille ja olen ajatellut että jos aloittaisin Vreya/Cypretyl/ Diane Nova yms. e-pillerit. Tiedän että helvetti saattaa päästä irti kun pillerit lopettaa, mutta olen oikeasti niin maassa tän naaman takia ja olen valmis maksamaan sen hinnan, jos se pelastaisi ainutkertaisen vaihtovuoteni.. :(

Haluaisin kuulla e-pillereistä aknen joidossa, kertokaa myös merkistä ja mahdollisista sivuvaikutuksista.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hormonaalinen ongelma sulla tosiaan taustalla, PCO ehkä tai muu häiriö. E-pillerit ja nimenomaan antiandrogeeniset sellaiset on varmaan paras ratkaisu. Tuoreen e-pillerialoituksen takia muista juoda paljon, laittaa pitkän lennon ajaksi lentosukat ja muista liikkua paljon veritulppariskiä ajatellen. Ehkä omega-3 valmisteestakin voisi olla hyötyä (ohentaa verta). Voisit tuossa tilanteessa pyytää lääkäriltä myös muutaman viikon antibioottikuurin varalle, jos tulee joku pahempi tulehdusepisodi siellä ollessa, ei tarvi lähteä lääkäriin erikseen sitä varten. Aurinkoaltistus pitää huomioida eli ei ainakaan doksisykliiniä. 

Vierailija
2/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane enemmän ja akne katoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako pillerit ihon rasvaisuuteen?

Vierailija
4/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 16:13"]Olen kuullut Cypretylistä ja DN:sta paljon hyvää!
Onko teillä muista merkeistä kokemuksia, esim Vreyasta?

Ap
[/quote]
Cypretyl ja Diane Nova ovat samaa tavaraa/sama lääke. Cypretyl on vain halvempi rinnakkaistuote. Diane Nova on se alkup. merkkituote ja siksi kalliimpi.

Vierailija
5/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 17:50"]Auttaako pillerit ihon rasvaisuuteen?
[/quote]
Joo

Vierailija
6/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö maitotuotteita? Jos käytät, kannattaa kokeilla totaalitaukoa. Hyvin usein ruokavalio on yhteydessä akneen.

Vierailija
7/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsit migreenistä, lääkäri ei saa määrätä e-pillereitä. Eli ihan vain infona, ettei pety jos näin käy.

Vierailija
8/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:18"]Käytätkö maitotuotteita? Jos käytät, kannattaa kokeilla totaalitaukoa. Hyvin usein ruokavalio on yhteydessä akneen.
[/quote]
Höpö höpö...

Vierailija
9/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:28"]Jos kärsit migreenistä, lääkäri ei saa määrätä e-pillereitä. Eli ihan vain infona, ettei pety jos näin käy.
[/quote]
Mulla oli Cypretyl/DN 24 vuotta vaikka on migreeni, välillä jopa aurallinen. Eipä siihen kukaan lääkäri koskaan puuttunut. Kyllä tämä tieto luki tiedoissa, mutta ei siitä mitään kyselty.

Vierailija
10/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:28"]Jos kärsit migreenistä, lääkäri ei saa määrätä e-pillereitä. Eli ihan vain infona, ettei pety jos näin käy. [/quote] Mulla oli Cypretyl/DN 24 vuotta vaikka on migreeni, välillä jopa aurallinen. Eipä siihen kukaan lääkäri koskaan puuttunut. Kyllä tämä tieto luki tiedoissa, mutta ei siitä mitään kyselty.

[/quote]

Sain itse lähetteen erityislääkäriltä hakemaan pillereitä, mutta uusi lääkäri sanoi ettei voisi niitä antaa migreenin takia. Ei siinä mitään, turhaa raavaamista vain. Mieluummin olen ottamatta.

Vierailija
11/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:23"]

Aasiassa vaihdossa muutama vuosi sitten ollut tässä moi. Kannattaa jo henkisesti varautua siihen, että iho saattaa mennä vain pahempaan kuntoon kostean, kuuman ja saasteisen ilman takia. Itselleni kävi näin, ja ihan ok kuntoinen iho puhkesi kunnon akneen vuoden aikana. Mutta älä vain tee niinkuin minä, eli jättäydy pois menoista ihon takia! Tiedän, että akne tuntuu kamalalta, sitä on vaikea peittää ja se vaikuttaa itsetuntoon, mutta silti ei kannata jättää hauskoja juttuja välistä. Monilla muillakin oli iho-ongelmia vaihdon aikana, joten yksin et takuulla ole. Jossain vaiheessa vain lopetin meikkauksen, koska meikkivoide näytti karmealta jo viiden minuutin jälkeen, eli ei edes auttanut mitään. Tsemppiä!

[/quote]

Ai niin, piti vielä se mainita, että paukuranaamastani huolimatta onnistuin kuitenkin sen perinteisen parin kuukauden vaihtariromanssinkin kokemaan :D

Aurinko saattaa helpottaa oireita, mutta se kannattaa muistaa, että Aasiassa UV-säteily on huomattavasti Suomea voimakkaampaa. Kuivattava vaikutus jää helposti tosin huomaammatta juuri kosteuden ja saasteiden takia.

T. Ylemmän viestin kirjoittaja

Vierailija
12/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:28"]Jos kärsit migreenistä, lääkäri ei saa määrätä e-pillereitä. Eli ihan vain infona, ettei pety jos näin käy. [/quote] Mulla oli Cypretyl/DN 24 vuotta vaikka on migreeni, välillä jopa aurallinen. Eipä siihen kukaan lääkäri koskaan puuttunut. Kyllä tämä tieto luki tiedoissa, mutta ei siitä mitään kyselty.

[/quote]

Sain itse lähetteen erityislääkäriltä hakemaan pillereitä, mutta uusi lääkäri sanoi ettei voisi niitä antaa migreenin takia. Ei siinä mitään, turhaa raavaamista vain. Mieluummin olen ottamatta.
[/quote]
Ok...no lääkärit määrää nähtävästi eri tavoin lääkkeitä. En osaa sen kummemmin ottaa kantaa muuten kuin, että itse tosiaan aina saanut e-pillerit migreenistä huolimatta. Nyt vain tuli ikä vastaan, joten ei enää suositeltu.

Vierailija
13/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin kokeilemaan jotakin edellä mainitsemistasi e-pillereistä. Mulla oli ensin ihotautilääkärin määräämänä Cypretyliä ja sitten vaihdoin Vreyaan, kun kaupunki kustansi tietenkin halvinta merkkiä. Nyt syön edelleen Vreyaa ja hyvin menee. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään sivuoireita, mut riippuu tietenkin ihmisestä.

Vierailija
14/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kaikissa on samat vaikuttavat aineet ja myös saman verran niitä aineita. Eri lääkefirmojen valmistamia ni siksi on hintaero ja noh nimiero.

Vierailija
15/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:45"]Suosittelen ainakin kokeilemaan jotakin edellä mainitsemistasi e-pillereistä. Mulla oli ensin ihotautilääkärin määräämänä Cypretyliä ja sitten vaihdoin Vreyaan, kun kaupunki kustansi tietenkin halvinta merkkiä. Nyt syön edelleen Vreyaa ja hyvin menee. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään sivuoireita, mut riippuu tietenkin ihmisestä.
[/quote]
Tarkistin, eli Vreya, Cypretyl, Feminil ja Diane Nova ovat periaatteessa samaa lääkettä, eri apuaineita vaan. Halvin näytti olevan Vreya, DN kallein. Eli ihan sama mitä ap noista kyselee. (ohis)

Vierailija
16/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:34"] [quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:28"]Jos kärsit migreenistä, lääkäri ei saa määrätä e-pillereitä. Eli ihan vain infona, ettei pety jos näin käy. [/quote] Mulla oli Cypretyl/DN 24 vuotta vaikka on migreeni, välillä jopa aurallinen. Eipä siihen kukaan lääkäri koskaan puuttunut. Kyllä tämä tieto luki tiedoissa, mutta ei siitä mitään kyselty. [/quote] Sain itse lähetteen erityislääkäriltä hakemaan pillereitä, mutta uusi lääkäri sanoi ettei voisi niitä antaa migreenin takia. Ei siinä mitään, turhaa raavaamista vain. Mieluummin olen ottamatta. [/quote] Ok...no lääkärit määrää nähtävästi eri tavoin lääkkeitä. En osaa sen kummemmin ottaa kantaa muuten kuin, että itse tosiaan aina saanut e-pillerit migreenistä huolimatta. Nyt vain tuli ikä vastaan, joten ei enää suositeltu.

[/quote]

Yleinen suositus on ettei syö e-pillereitä jos on migreeni, mutta voihan eri tavoin toimia - eihän migreenistä periaatteessa tarvitse edes mainita. Oma valinta. Ja lääkärit ilmeisesti määrää eri tavoin lääkkeitä, tarkoitukseni ei todellakaan ole aloittaa mitään väittelyä :)

Vierailija
17/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta suolasaippua luontaistuotekaupasta. Kyllä auttaa. Kehuja vaan oon kuullut.

Vierailija
18/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:53"]Osta suolasaippua luontaistuotekaupasta. Kyllä auttaa. Kehuja vaan oon kuullut.
[/quote]

Ikävä juttu, mutta ei ne ulkoiset keinot ja ruokavaliomuutokset valitettavasti paljoa auta hormonien toimintaan ja geeniperimään...

Vierailija
19/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella, terveellä, tupakoimattomalla ja normaalipainoisella naisella veritulpan riski on käytännössä todella pieni :) Suosittelen pillereitä

Vierailija
20/49 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:45"]Suosittelen ainakin kokeilemaan jotakin edellä mainitsemistasi e-pillereistä. Mulla oli ensin ihotautilääkärin määräämänä Cypretyliä ja sitten vaihdoin Vreyaan, kun kaupunki kustansi tietenkin halvinta merkkiä. Nyt syön edelleen Vreyaa ja hyvin menee. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään sivuoireita, mut riippuu tietenkin ihmisestä.
[/quote]
Tarkistin, eli Vreya, Cypretyl, Feminil ja Diane Nova ovat periaatteessa samaa lääkettä, eri apuaineita vaan. Halvin näytti olevan Vreya, DN kallein. Eli ihan sama mitä ap noista kyselee. (ohis)
[/quote] Niin sitä juuri tarkoitinkin