Lihavuus ja ammattirajoitteet
Tiedetään, että lihavuus on monesti syrjintäperuste työpaikkaan haettaessa ammateissa, jolla painolla ei ole merkitystä työn suorittamiseen. (Toki sairastumisriski ja mahdollisen työnantajan kontolle tulevat sairauskulut ovat yksi jopa ihan perusteltavissa oleva syy valitsematta jättämiseen). Mitä ammatteja on, joissa lihavuus voi oikeasti olla este ammattiin ryhtymiselle ja onko tästä esim. juridiikan ihmemaa USAssa käyty taistelua? Saako lihavuus olla syrjintäperuste tiettyihin ammatteihin? Voiko reilusti lihava toimia esim. lentoemäntänä? Palomiehenä? Poliisina? Ambilanssikuskina? Uimaopettajana? Liikunnanopettajana? Ammattijockeynä? Mitä jos on ollut hoikka aikaisemmin ja lihoo myöhemmin reilusti? Voiko saada potkut?
Kommentit (9)
Lihavien sairauskuluja työnantajille liioitellaan. Tule-sairaudet ym. johtuvat työn kuormittavuudesta. En esim. tunne yhtään ylipainoista fysioterapeuttia, mutta nivelrikkoisia ja tulesairaita kyllä.
Monissa asiakaspalveluammateissa lihava työnhakija jää kalkkiviivoille jo työnhaussa, jos vastassa on yhtä pätevä ja hoikempi hakija. Näin on ihan akateemisillakin aloilla, mm. omalla alallani olen huomannut, että esim. suurimpien asianajotoimistojen naispuoliset työntekijät, tuntuvat olevan järjestään nättejä ja hoikkia, etenkin ikäluokassa alle 40-vuotiaat. Olen siis (normaalipainoinen) juristi itse ja töissä rahoitusalalla.
Ensihoitajana voi toimia ylipainoinen, mutta peruskuntoa pitää olla. Hoito- tai happireppu painavat jo yksinään 20kg ja siihen vielä deffa toiseen käteen. Kapua viidenteen kerrokseen tai kävele suolla potilaan luo.
Palomiehillä, poliiseilla ja liikunnanopettajilla on alalle haettaessa testit, joihin kaikki voivat osallistua painoindeksiin katsomatta. Yleensä 300-kiloiset eivät kyllä kauheasti loista vaikkapa juoksutestissä. :) Lihomisen vuoksi ei tietysti voi virkaa viedä, tiedän kyllä aikasen plösöjä poliiseja ja liikunnanopeja. Jos poliisi olisi plösöytensä vuoksi kenttätyöhön sopimaton, hänet voidaan kyllä siirtää hänelle paremmin sopiviin poliisin (sisä)töihin. Näin itse asiassa tehdään myös poliiseille, jotka ovat raskaana. :)
Painoindeksirajoitteita saa ja on käytössä sellaisissa töissä, joissa täytyy mahtua toimimaan pienissä tiloissa. Lentoemännät kuuluvat näihin ammatteihin, samoin osa sukeltajista. Lentoemoille taitaa olla rekryssä painoindeksikattona 35 ja ei, ketään ei potkita lihomisen vuoksi pois töistään. Toki kaikissa ammateissa käydään työterveydessä tarkastuksissa, ja siellä lääkäri ottaa kantaa työntekijän työkykyisyyteen. Varmaan 300-kiloinen lentoemo voisi olla tällöin lääkärin mielestä työkyvytön. Tällöin hänet voitaisiin joko siirtää samalla työnantajalla toisiin tehtäviin tai vaihtoehtoisesti emo jäisi sairaslomalle ja menisi kuntoutukseen - ei siis irtisanottaisi.
Niin. Kyllä se lihavuus on julkilausumaton syy siihen, ettei palkata. Olen muutamaa paikkaa hakenut alalle, jossa osaamiseni ja taitojeni puolesta minulla ei paljon kilpailijoita ole (lähellä nollaa), mutta niin vaan ei palkattu.
t. läski
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:20"]Niin. Kyllä se lihavuus on julkilausumaton syy siihen, ettei palkata. Olen muutamaa paikkaa hakenut alalle, jossa osaamiseni ja taitojeni puolesta minulla ei paljon kilpailijoita ole (lähellä nollaa), mutta niin vaan ei palkattu.
t. läski
[/quote]
Sama.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 12:14"]Palomiehillä, poliiseilla ja liikunnanopettajilla on alalle haettaessa testit, joihin kaikki voivat osallistua painoindeksiin katsomatta. Yleensä 300-kiloiset eivät kyllä kauheasti loista vaikkapa juoksutestissä. :) Lihomisen vuoksi ei tietysti voi virkaa viedä, tiedän kyllä aikasen plösöjä poliiseja ja liikunnanopeja. Jos poliisi olisi plösöytensä vuoksi kenttätyöhön sopimaton, hänet voidaan kyllä siirtää hänelle paremmin sopiviin poliisin (sisä)töihin. Näin itse asiassa tehdään myös poliiseille, jotka ovat raskaana. :)
Painoindeksirajoitteita saa ja on käytössä sellaisissa töissä, joissa täytyy mahtua toimimaan pienissä tiloissa. Lentoemännät kuuluvat näihin ammatteihin, samoin osa sukeltajista. Lentoemoille taitaa olla rekryssä painoindeksikattona 35 ja ei, ketään ei potkita lihomisen vuoksi pois töistään. Toki kaikissa ammateissa käydään työterveydessä tarkastuksissa, ja siellä lääkäri ottaa kantaa työntekijän työkykyisyyteen. Varmaan 300-kiloinen lentoemo voisi olla tällöin lääkärin mielestä työkyvytön. Tällöin hänet voitaisiin joko siirtää samalla työnantajalla toisiin tehtäviin tai vaihtoehtoisesti emo jäisi sairaslomalle ja menisi kuntoutukseen - ei siis irtisanottaisi.
[/quote]
Ihan hyvä kommentti, mutta toi 300 kilon hokeminen vei vähän pohjaa.
Ammattijockeynä? Kuinkahan menestynyt olisi?
Vitsinähän tuon kai heitit, mutta tässä Wikipediasta varmuuden vuoksi (usein painoon lasketaan varusteet mukaan):
The weight of a jockey usually ranges from 108 to 118 lb (49 to 54 kg).
Lentoemäntänä ei varmaan voi toimia kovin lihava. En tarkoita nyt mitään esteettisiä arvoja vaan oikeasti ne tilat on niin pienet ja ahtaat, ettei kovin lihava kertakaikkiaan mahdu toimimaan. Palomiehillä kuntovaatimukset on ainakin Suomessa tosi kovat ja kovin lihava ei niissä saa hyväksyttävää tulosta, kun monilla kovakuntoisillakin ne jää saavuttamatta.