Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradu/oppari - omin sanoin asioiden sanominen lähteestä täysin mahdotonta

Vierailija
22.02.2022 |

Netissä lukee ja sanotaan, että se on olisi muka plagiointia jos muutat lähdetekstistä vain muutamaa sanaa tai lausejärjestystä. Pitäisi sanoa täysin omin sanoin. Tämä on ihan älytöntä!
Itse kirjoitan työtä missä kerron hyvin spesifeistä asioista ja niille sanoille ei voi keksiä synonyymejä. Olen joissain lauseissa muokannut vain muutamaa sanaa tai lisännyt täytesanoja.
Eli näiden netin väitösten mukaan tämäkin olisi plagiointia:

Lähdeteksti sanoo: Leipään käytetään hiivaa
Minä kirjoitan: Hiivaa käytetään leivän tekoon

Jos kerran muutaman sanan tai lausejärjestyksen muokkaaminen ei riitä, tuo olisi mukamas plagiointia. Ihan älytöntä! Eihän näiden ohjeiden mukaan kukaan saisi mitään lopputyötä aikaan jos haluaa lähteitä käyttää. Ja huomiona, aina olen ilmaissut että tämä asia on lähteestä. Se on mielestäni plagiointia, että ilmaisee toisen asian omanaan. Ei tämä!

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla asperger? Tunnen yhden jolla on ja nimenomaan tuo oman tekstin tuottaminen tökkii hänellä sekä puheessa että kirjoittaessa.

Vai olisitko vain kunnon happilenkin ja yöunien tarpeessa.

Hyvällä sanon tämän. Oot jotenkin jumissa. Rentoudu.

Kiitos diagnoosista, aspergeria ei minulla ole, äärimmäisen monimutkaisia aiheita vain työssäni. 

Muuten oman tekstin tuottaminen on hyvällä tolalla, kirjoitan todella paljon ja se on aine missä olen parhaiten menestynyt. Tämä vain tuntuu ohjeena ristiriitaiselta, mistä juuri täällä kysyinkin.

Ap

Vierailija
42/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti tekstissä mainitaan, mihin lähteisiin se perustuu. Lähdeviite tarvitaan aina, kun viitataan johonkin lähteeseen, olipa kyseessä suora lainaus tai omin sanoin kirjoitettu teksti. Jos lähteen jättää mainitsematta, kyseessä on plagiointi eli toisen työn esittäminen omanaan.

Sun pitää erotella oma ajatus tai havainto muiden sanomisista lähtein ja suosia omin sanoin sanomista suorien lainaisten sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla asperger? Tunnen yhden jolla on ja nimenomaan tuo oman tekstin tuottaminen tökkii hänellä sekä puheessa että kirjoittaessa.

Kiitos diagnoosista, aspergeria ei minulla ole, äärimmäisen monimutkaisia aiheita vain työssäni. 

Muuten oman tekstin tuottaminen on hyvällä tolalla, kirjoitan todella paljon ja se on aine missä olen parhaiten menestynyt. Tämä vain tuntuu ohjeena ristiriitaiselta, mistä juuri täällä kysyinkin.

Ap

Ohje koskee sitä, jos et mainitse lähdettä jolloin ”väität” sitä tuottamaasi tekstiä omaksi.

Vierailija
44/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ohje koskee sitä, jos et mainitse lähdettä jolloin ”väität” sitä tuottamaasi tekstiä omaksi.

Ohjeissa sanotaan: "Ilmaise asia omin sanoin. Muutamien sanojen tai sanajärjestyksen muokkaaminen ei riitä."

Vierailija
45/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graduun ei kirjoiteta 50s teoriaosuutta ja AP kirjoittaa selvästi opparia, koska kysyy itsestäänselvyyksiä, joten se sun koko oppariskaan ei ole 50 sivua. Riittää, et sen sun opparin pituus kokonaisuudessaan on toi 50s ja AMK:ssa riittää, kun puolet sivuista on kuvia ja fontti ja riviväli isoja.

Vierailija
46/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Graduun ei kirjoiteta 50s teoriaosuutta ja AP kirjoittaa selvästi opparia, koska kysyy itsestäänselvyyksiä, joten se sun koko oppariskaan ei ole 50 sivua. Riittää, et sen sun opparin pituus kokonaisuudessaan on toi 50s ja AMK:ssa riittää, kun puolet sivuista on kuvia ja fontti ja riviväli isoja.

Joku ei ole tainnut päästä sisään hakemaansa AMK-koulutukseen. Kyllä se siitä!

Vierailija
47/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ohjeissa sanotaan: "Ilmaise asia omin sanoin. Muutamien sanojen tai sanajärjestyksen muokkaaminen ei riitä."

Jos sun netistä löytämässä ohjeessa lukee, että muutamien sanojen muokkaamisen, sanajärjestyksen vaihtamisen ja lähteen merkitsemisen jälkeen olet edelleen *plagioinut*, niin se ohje on väärässä. Plagiointi tarkoittaa sitä, että väität omaksesi tekstiä, joka ei ole sun kirjoittamaa, eli et mainitse lähdettä.

Vierailija
48/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat vaan kiltisti sen kappaleen perään lähteen nimen ja sivunumeron sinne sulkuihin ja kas, et ole plagioinut ketään vaan käyttänyt hänen tekstiään lähteenä.

Vierailija
49/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oppari ja äärimmäisen monimutkaisia aiheita. :D Oppari ja yksi hiukan monimutkainen aihekin olisi feikkiä.

Vierailija
50/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sun netistä löytämässä ohjeessa lukee, että muutamien sanojen muokkaamisen, sanajärjestyksen vaihtamisen ja lähteen merkitsemisen jälkeen olet edelleen *plagioinut*, niin se ohje on väärässä. Plagiointi tarkoittaa sitä, että väität omaksesi tekstiä, joka ei ole sun kirjoittamaa, eli et mainitse lähdettä.

No tätä minäkin! Tällä tekniikalla menen eteenpäin ja jos plagiaatintunnistusohjelma hälyttää niin se on sitten sen ajan ongelma. Tärkein minusta ettei väitä toisen asiaa omakseen, se "perinteinen" plagiaatin määritelmä mielestäni. 

Ap

Vierailija
51/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oppari ja äärimmäisen monimutkaisia aiheita. :D Oppari ja yksi hiukan monimutkainen aihekin olisi feikkiä.

No tässä ei tainnut olla väliä onko kyse AMK:n opinnäytetyöstä tai yliopiston gradusta. Vaikka gradu onkin korkeamman koulutuksen lopputyö, viittaustapa pitäisi silti olla suhteellisen sama molemmissa. Toki oli parempi häivyttää tieto, kun selkeästi eräillä on ennakkoasenteita opinnäytteitä kohtaan. Ja kyllä mielestäni on kyseessä monimutkainen aihe, kun kerron standardista, joka hyödyntää useiden eri alojen osaamista yhdessä. Psykofysiikka kun ei esimerkiksi alana ole itselleni niin tuttu. 

Vierailija
52/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todistettua että leipomisessa käytetään hiivaa (tässä kerrot leipomisesta ja liität todistuksen tutkimustodistuklseen, esim Marttaliitto, Patasankari, WSOY 1991. s 78)

Kuussa on käyty satoja kertoja, silti emme tiedä kuun kaasukehästä, kaasukehää tutki mm Susann Birkheimer, saaden tulokseksi satunnaisia heijastuksia (Birkheimer, Gases of the Moon; 1884, GErbeheim Studios. S 8-64, 66-447).

Se että kirjoitat omin ajatuksin ei tarkoita että vaan vaihtaa sanojen paikkaa. Täytyy ymmärtää se asia ja asettaa perusmuotoinen lähde havaittaviin.

Vierailija
53/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todistettua että leipomisessa käytetään hiivaa (tässä kerrot leipomisesta ja liität todistuksen tutkimustodistuklseen, esim Marttaliitto, Patasankari, WSOY 1991. s 78)

Kuussa on käyty satoja kertoja, silti emme tiedä kuun kaasukehästä, kaasukehää tutki mm Susann Birkheimer, saaden tulokseksi satunnaisia heijastuksia (Birkheimer, Gases of the Moon; 1884, GErbeheim Studios. S 8-64, 66-447).

Se että kirjoitat omin ajatuksin ei tarkoita että vaan vaihtaa sanojen paikkaa. Täytyy ymmärtää se asia ja asettaa perusmuotoinen lähde havaittaviin.

Eikö asian voi ymmärtää mutta silti käyttää hyvin suht samaa muotoa kuin kirjassa? Sulkevatko ne toisensa pois?

Vierailija
54/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plagiointi on sama kuin että kopsaat suoraan jonkun koevastauksen ja esität sen omana. Siis suoraan kopsaat sivutolkulla jonkun muun työtä.

Ajattelet nyt asiaa liian vaikeasti. Jos haluat, voi sanoa että "teoksessaan Leivontaa Vasta-alkajalle Martta N sanoo,että...."

Ja jos on jotain ihan selvää kuten nostatusaineita ovat x ja y, sen voi kuka vaan sanoa ja monet ovat sanoneetkin. Itsestäänselvyydet ja alan perusasiat eivät ole plagiointia.

Vierailija
55/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan ymmärretty plagiointi aivan pikkasen pieleen.

Vierailija
56/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
57/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tarvii kirjoittaa leivän leivonnasta noinkin yleisesti niin tuskin sun tarvitsee viitata johonkin tieteelliseen artikkeliin siitä, että leivän leivonnassa käytetään hiivaa.

Mutta muuten joo, omin sanoin pitää kirjoittaa. Se on haastavaa ja vaatii hyvää sanavarastoa.

Vierailija
58/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoitusmuotoa myöten lähdeteksti on oleellinen, teet suoran lainauksen. Muussa tapauksessa lue enemmän, sisäistä enemmän, yritä ymmärtää mitä luet ja kirjoita vasta sitten se, mitä sanotaan. Ja viite silti aina. Taidat kyllä opparia tehdä etkä gradua :D

Lue enemmän, sisäistä enemmän? Kumma, että palstalla silti aina neuvotaan, ettei gradua pidä ottaa niin vakavasti, sitä ei pidä jäädä hinkkaamaan ja hiomaan, vaan sen voi tehdä nopeasti pois alta. Sehän ei kuulemma ole kuin tavallinen esitelmä. 

Vierailija
59/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun opinnäytetyösi sisältö? Onko siinä yhtään sinun omaa ajatteluasi, asioiden prosessointia tai ehkä jopa kokeellista osuutta? Tarkoitus ei ole, että teet tiivistelmän tai oman version jonkun muun kirjoittamasta tekstistä. Tarkoitus on, että kirjoitat jotain oikeasti omaa.

Tämäkin on sellainen asia, että yleensä täällä neuvotaan, että vasta väitöskirjaa tehdessä tarvitsee luoda jotain uutta. Gradut ja opinnäytetyöt ovat toisten, viisaampien ihmisten töiden siteeraamista. 

Nyt sitten huvittavasti ap:lta odotetaan jotain mullistavan uutta ja ihmeellistä. 

Vierailija
60/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun opinnäytetyösi sisältö? Onko siinä yhtään sinun omaa ajatteluasi, asioiden prosessointia tai ehkä jopa kokeellista osuutta? Tarkoitus ei ole, että teet tiivistelmän tai oman version jonkun muun kirjoittamasta tekstistä. Tarkoitus on, että kirjoitat jotain oikeasti omaa.

Tämäkin on sellainen asia, että yleensä täällä neuvotaan, että vasta väitöskirjaa tehdessä tarvitsee luoda jotain uutta. Gradut ja opinnäytetyöt ovat toisten, viisaampien ihmisten töiden siteeraamista. 

Nyt sitten huvittavasti ap:lta odotetaan jotain mullistavan uutta ja ihmeellistä. 

Niin mutta se opinnäytetyöntekijä on silti valinnut ne tietyt muiden ideat ja teoriat ja soveltaa niitä.

Teoriaosion kirjoittamista voisi helpottaa näkökulman valinta. Eli ei kannata kirjoittaa listaa siitä mitä eri ajatuksia on ja kenen ne ovat, vaan pitää asettautua itse kertojaksi, ja selittää miten ne valitut ideat muilta palvelevat juuri tätä opinnäytetyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi