Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradu/oppari - omin sanoin asioiden sanominen lähteestä täysin mahdotonta

Vierailija
22.02.2022 |

Netissä lukee ja sanotaan, että se on olisi muka plagiointia jos muutat lähdetekstistä vain muutamaa sanaa tai lausejärjestystä. Pitäisi sanoa täysin omin sanoin. Tämä on ihan älytöntä!
Itse kirjoitan työtä missä kerron hyvin spesifeistä asioista ja niille sanoille ei voi keksiä synonyymejä. Olen joissain lauseissa muokannut vain muutamaa sanaa tai lisännyt täytesanoja.
Eli näiden netin väitösten mukaan tämäkin olisi plagiointia:

Lähdeteksti sanoo: Leipään käytetään hiivaa
Minä kirjoitan: Hiivaa käytetään leivän tekoon

Jos kerran muutaman sanan tai lausejärjestyksen muokkaaminen ei riitä, tuo olisi mukamas plagiointia. Ihan älytöntä! Eihän näiden ohjeiden mukaan kukaan saisi mitään lopputyötä aikaan jos haluaa lähteitä käyttää. Ja huomiona, aina olen ilmaissut että tämä asia on lähteestä. Se on mielestäni plagiointia, että ilmaisee toisen asian omanaan. Ei tämä!

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin

Juttelepa ohjaajan kanssa, jotta rauhoitut. Voit kysyä suoraan riittääkö käyttämäsi tyyli vai pitääkö sitä enemmän muuttaa. Opparissa ja gradussa on teoriaosa, jossa kuuluukin referoida oman tutkimuksen kannalta keskeiset aiemmat tutkimukset. Olennaista on, että tuot ilmi mitä kukakin on sanonut. Esim. Yleinen käsitys on, että omena on punainen. Elli Esimerkki on tutkimuksessaan todennut olevan myös vihreitä ja keltaisia omenoita. Tässä opinnäytetyössäni keskityn punaisiin omenohin.

Ohjaajastani ei ole hyötyä, häneltä en saa apua. Joten olen omillani. 

Ap

Vierailija
22/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se sanajärjestyksen muuttaminen riittää, tai sitten yhdistä kaksi lausetta yhdeksi virkkeeksi.

Tai vähän luovuutta kehiin:

Leipä leivotaan ja kohotetaan hiivalla.

Hiiva on leivän leivonnassa oleellinen raaka-aine.

Ilman hiivaa ei voi tehdä leipää.

Hiiva on yksi aines leivän tekemisessä.

Hiiva kuuluu leipään.

Leipä syntyy muun muassa hiivasta.

Ihan hyvä mutta aika paljon keksit omaa. Ei kerrota, että leipä kohotettaisiin hiivalla, sitä vain käytetään leipään. Ei kerrota myöskään, että se olisi mitenkään oleellinen raaka-aine. Ei kerrota että ilman sitä ei voisi tehdä leipää jne jne.

Ei, mutta oletan, että kirjoitat muutakin kontekstiin liittyvää, etkä pelkästään yhtä lausetta irrallisesta teemasta. Halusin tällä ilmaista, että muokkaa koko kappale omannäköiseksi. Liitä virkkeitä yhteen yms.

Tietysti, jos puhut hiivasta koko kappaleessa, ja sitten tulee vain yksi lainaus, jota ei voi oikein muuttaa, niin onko se nyt niin paha asia, jos vain sanajärjestys on eri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein helpointa on kun käytät englanninkielisiä lähteitä ja suomennat itse.

On myös hyvä huomata että "plagioinnintarkistusohjelmat" ei havaitse plagiointia vaan samankaltaisuutta.

Nämä käännösgradut on parhaita. Parhaassa, jonka olen nähnyt, on viitisen sivua teoriaosuudesta suoraa käännöstä yhdestä lähteestä.

Se on ihan ok kuin tärkeintä on saada homma tehtyä. Ei kukaan kysele sen perään sen jälkeen kuitenkaan.

Vierailija
24/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siis se, että lähdeteksti on sellaista, ettei sitä voi oikein omin sanoin muokata etteikö se muuttuisi liikaa. Monet sanat ovat pitkiä ja kertovat niin tarkasti tietyistä faktoista, ettei niitä voi lähteä muokkailemaan. Olen siis muokannut vain muutamaa sanaa, niitä sanoja, jotka eivät ole suoranaista faktaa. Jo tässä ollut jatkuva riski, että lähteen sanoma vääristyy. No, ei voi mitään, en ainakaan ala ideaa vääristämään.

Ap

Vierailija
25/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sinun opinnäytetyösi sisältö? Onko siinä yhtään sinun omaa ajatteluasi, asioiden prosessointia tai ehkä jopa kokeellista osuutta? Tarkoitus ei ole, että teet tiivistelmän tai oman version jonkun muun kirjoittamasta tekstistä. Tarkoitus on, että kirjoitat jotain oikeasti omaa.

Usein aloitetaan jonkinlaisella teoriajohdannolla, joka on käytännössä kirjallisuuskatsaus. Sitä varten sinun kuuluu hakea tietoa eri lähteistä, ja tehdä niistä omaa työtäsi pohjustava johdatus aiheeseen. Sen jälkeen tulee sinun oma, itse tuottamasi osuus. Jos koko työ on pelkkä kirjallisuuskatsaus, sinun on jollakin tapaa prosessoitava ja jalostettava tarjolla olevaa tietoa. Voit esim. verrata samasta aiheesta tehtyjä tutkimuksia keskenään ja selvittää voiko niistä tehdä johtopäätöksiä johonkin suuntaan.

Vierailija
26/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siis se, että lähdeteksti on sellaista, ettei sitä voi oikein omin sanoin muokata etteikö se muuttuisi liikaa. Monet sanat ovat pitkiä ja kertovat niin tarkasti tietyistä faktoista, ettei niitä voi lähteä muokkailemaan. Olen siis muokannut vain muutamaa sanaa, niitä sanoja, jotka eivät ole suoranaista faktaa. Jo tässä ollut jatkuva riski, että lähteen sanoma vääristyy. No, ei voi mitään, en ainakaan ala ideaa vääristämään.

Ap

Kas, kun sinun ei kuulukaan ottaa yhtä lähdetekstiä muokattavaksi, vaan sinulla kuuluu olla monta lähdettä, joista sitten alat lukea sitä sisältöä.

Vierailija
27/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrot joka kohdassa lähteen, et plagioi.

Vierailija
28/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun opinnäytetyösi sisältö? Onko siinä yhtään sinun omaa ajatteluasi, asioiden prosessointia tai ehkä jopa kokeellista osuutta? Tarkoitus ei ole, että teet tiivistelmän tai oman version jonkun muun kirjoittamasta tekstistä. Tarkoitus on, että kirjoitat jotain oikeasti omaa.

Usein aloitetaan jonkinlaisella teoriajohdannolla, joka on käytännössä kirjallisuuskatsaus. Sitä varten sinun kuuluu hakea tietoa eri lähteistä, ja tehdä niistä omaa työtäsi pohjustava johdatus aiheeseen. Sen jälkeen tulee sinun oma, itse tuottamasi osuus. Jos koko työ on pelkkä kirjallisuuskatsaus, sinun on jollakin tapaa prosessoitava ja jalostettava tarjolla olevaa tietoa. Voit esim. verrata samasta aiheesta tehtyjä tutkimuksia keskenään ja selvittää voiko niistä tehdä johtopäätöksiä johonkin suuntaan.

Kyllä teen oman tuotannon työn tiimoilta. Asiani koskeekin tätä teoriajohdanto-osuutta, joka on noin 50 sivua pitkä, ehkä hieman enemmänkin. 

Ap

Vierailija
29/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä ääneen jollekin (tai itsellesi) mitä lähdeaineisto käsittelee. Kirjoita ääneen selitetty osa tietokoneelle. Olet nyt kirjoittanut lähteen omin sanoin.

Vierailija
30/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kas, kun sinun ei kuulukaan ottaa yhtä lähdetekstiä muokattavaksi, vaan sinulla kuuluu olla monta lähdettä, joista sitten alat lukea sitä sisältöä.

Olen lukenut sisällöt ja lähdetekstejä on satoja. Silti ongelma on yhä edessä samana.

Ap

Vierailija
31/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora lainaus on mahdollista, silloin lainausmerkit. Mutta näitä tulisi välttää mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
32/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä ääneen jollekin (tai itsellesi) mitä lähdeaineisto käsittelee. Kirjoita ääneen selitetty osa tietokoneelle. Olet nyt kirjoittanut lähteen omin sanoin.

Voihan sen näin tehdä mutta sit pitää kuitenkin viitata siihen tekstiin. Vaikeaksi menee jos luet vaikka 10 kirjaa ja sisäistät kaiken mut sit pitää kuitenkin osata osoittaa miltä sivulta jokainen pointti löytyy ja mistä kirjasta.

Vierailija
33/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koko gradu punaisella eli myös ne kohdat, jotka olin selkeästi kertonut jonkun toisen tutkimaksi. Ohjaaja totesi, että ei sillä ole merkitystä, koska lähteet on oikein merkitty ja jopa plagioinniksi väitetyt haastattelukysymykset hänen kanssaan yhdessä käyty läpi. Huvittavinta oli, että myös suorat lainaukset haastateltavien sanomisista oli katsottu plagioinniksi.

Gradusta tuli eximia.

Vierailija
34/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sen näin tehdä mutta sit pitää kuitenkin viitata siihen tekstiin. Vaikeaksi menee jos luet vaikka 10 kirjaa ja sisäistät kaiken mut sit pitää kuitenkin osata osoittaa miltä sivulta jokainen pointti löytyy ja mistä kirjasta.

Mitä viittaustyyliä käytät? Tee lähteet tyylin mukaan ja sinun pitäisi olla turvassa. Esim APA-tyylissä sivunumeron tarvitsee vain jos kyseessä on suora lainaus.

Vierailija
35/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan tehdä leipää ilman hiivaa! Gradunkin osaan tehdä. Tai yhden ainakin osannut. Samoja mietin silloin kuin ap. Tutuilla plagioinnintarkastusohjelma hälyytti kaikesta, kun käyttivät paljon lainattuja lähteitä. Minulla jostain syystä ei. Ehkä kun koko ohjelma oli uusi.

Vierailija
36/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla asperger? Tunnen yhden jolla on ja nimenomaan tuo oman tekstin tuottaminen tökkii hänellä sekä puheessa että kirjoittaessa.

Vai olisitko vain kunnon happilenkin ja yöunien tarpeessa.

Hyvällä sanon tämän. Oot jotenkin jumissa. Rentoudu.

Vierailija
37/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin selvää, että on rajallinen tapa sanoa asioita merkityksen muuttumatta. Onneksi opiskelin kokeellista alaa, niin ei koko gradu ollut yhtä suurta viitettä muiden tekemiin tutkimuksiin.

Vierailija
38/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei niitä sanoja tarvitse muuttaa, nehän on oleellisia ja koko pointti. Mistähän sä olet katsonut ohjeita?

Vierailija
39/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teen oman tuotannon työn tiimoilta. Asiani koskeekin tätä teoriajohdanto-osuutta, joka on noin 50 sivua pitkä, ehkä hieman enemmänkin. 

Ap

Ei liity varmaankaan aiheeseen, mutta pitäisikö sinun hieman tiivistää tuota teoriaosuutta. Pidempi ei aina ole parempi. Näin saisit tuota omin sanoin kertomistakin harjoiteltua kun tiivistät ja kerrot vain olennaisimmat asiat.

Vierailija
40/77 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan edelleen yhden opparin tehtävänannon sanasta sanaan vuodelta 2001:

"Suunnittele yritykselle optimaalinen logistinen arvoketju kannattavuus kilpailukeinona ja kustannushyödyt huomioiden."

Sai hetken pureskella ennenkuin tämän nujersi, mutta pala kerrallaan meni alas ja korkein arvosana tuli. Vei 2 kuukautta. Sori siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan