Mikä sairaus kyseessä jos oireena on
totaalinen väsymys ja uupumus? Olen koko ajan väsynyt. Syön rautaa mutta ei tunnu vaikuttavan. Väsyttää niin, etten jaksa tehdä yhtään mitään. Vaivoin saan syötyä vähän jotakin. En jaksa mitään. Mikä mulla on?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:43"]
Onko toi väsymys sellaista "nukuttaa"-väsymystä vai sellaista "en jaksa liikuttaa sormeanikaan"-väsymystä (eli että on niin väsynyt ettei pääse liikkeelle ja tuntuu että jalat painaa tonnin?
[/quote]
Enimmäkseen sellaista, etten jaksa liikuttaa sormeanikaan mutta välillä myös sitä, että nukahdan jos käyn pitkäkseni.
[/quote]
Suosittelen lämpimästi hakeutumaan lääkärille, mieluiten neurologille. Oireesi kuulostavat kovasti MS-taudin fatiikilta (uupumus-oire) tai Myastenia Gravikselta (halvausmainen lihasheikkous). Älä rupea googlailemaan, vaan mene oikeasti oikealle lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:38"]
Syöpä.
[/quote]
Tämä kävi jo mielessä itsellänikin. Mutta mikä syöpä? Mulla ei ole mitään vaivoja mitkä sopisi mihinkään syöpään.
[/quote]
Sukulaisella hirveä väsytys vuoden ajan. Töistä joutui irtisanoutumaan kun ei vaan jaksanut. Selviteltiin kaikkea mahdollista ennen kuin maksasta löyty syöpäpesäkkeet. Suolisyöpä joka oli suolistosta parantunut mutta ehti levitä maksaan. Ainoa oire väsytys.
[/quote]
Pahoittelut sukulaisesi puolesta. Monia muita syitä, jotka paljon suuremmalla todennäköisyydellä, kuin syöpä (ettei turhaan tule paniikkimielialaa..). Aika monessa autoimmuunitaudissakin väsymys on valtava, mutta sairaus ihan hoidettavissa oikealla lääkityksellä.[/quote]
Ei ollu tarkoitus pelotella ap:ta, mutta toinpa tänkin vaihtoehdon esille. Serkku oli 31 vuotias kuollessaan, että näköjään suolisyöpä voi iskeä nuoriinkin. Itse olin aina siinä luulossa että on vanhojen sairaus. Eipä tuo syöpä kai kuitenkaan yleensä ensimmäinen vaihtoehto ole nuorilla ihmisillä.
Yleisin veikkaus muilla sukulaisilla, työkavereilla ja naapureilla oli, että mies on vaan niin laiska, että ei jaksa kevyttä työtä. Aluksi tutkittiin kilpirauhasarvoja, keliakiaa, maitojuttuja, sydänperäistä väsymystä ja ties mitä kunnes joku lääkäri huomasi epäilyttävät pisteet maksasta. Maksaa ei voitu leikata eikä sopivaa siirtomaksaa löytynyt.
Toivottavasti AP:n väsymykselle löytyy joku helpommin hoidettava vaiva.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:40"]
Anemia. Masennus. Nukut huonosti.
Persiljaa ja lihaa. Liikuntaa, terveellistä ravintoa ja kalaöljykapseleita. Parempi sänky.
[/quote]
Anemia on ja siihen syön rautaa. Olen jo syönyt 2 kuukautta. Nukun kyllä huonosti ajoittain mutta en kuitenkaan joka yö. Voiko masennus vetää voimat ja energian ihan täysin nolliin? En mä koe, että mä niin masentunut olisin.
[/quote]
Tottakai voi masennus vetää energiat nolliin. Miksi muuten luulet, että tässä maassa niin moni on sairauseläkkeellä siitä sairaudesta?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:40"]
Anemia. Masennus. Nukut huonosti.
Persiljaa ja lihaa. Liikuntaa, terveellistä ravintoa ja kalaöljykapseleita. Parempi sänky.
[/quote]
Anemia on ja siihen syön rautaa. Olen jo syönyt 2 kuukautta. Nukun kyllä huonosti ajoittain mutta en kuitenkaan joka yö. Voiko masennus vetää voimat ja energian ihan täysin nolliin? En mä koe, että mä niin masentunut olisin.
[/quote]
No siinähän se syy on, anemia.
Väsymykseen voi olla miljoona eri syytä. Miljoona eri sairautta, flunssasta masennukseen tai ihan vain huonot elämäntavat, liian vähäinen uni, ulkoilu, ruokailu, huono parisuhde.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:03"]
Onko toi väsymys sellaista "nukuttaa"-väsymystä vai sellaista "en jaksa liikuttaa sormeanikaan"-väsymystä (eli että on niin väsynyt ettei pääse liikkeelle ja tuntuu että jalat painaa tonnin?
[/quote]
Enimmäkseen sellaista, etten jaksa liikuttaa sormeanikaan mutta välillä myös sitä, että nukahdan jos käyn pitkäkseni.
[/quote]
Suosittelen lämpimästi hakeutumaan lääkärille, mieluiten neurologille. Oireesi kuulostavat kovasti MS-taudin fatiikilta (uupumus-oire) tai Myastenia Gravikselta (halvausmainen lihasheikkous). Älä rupea googlailemaan, vaan mene oikeasti oikealle lääkärille.
[/quote]
Olen jo käynyt lääkärillä. Useammankin kerran. Yksityiselläkin kerran pari vuotta sitten. Ei ne tunnu mitään vikaa minusta löytävän. Ehkä mä sitten vaan ole stressaantunut ja masentunut vaikka itse pidän itseäni vain vähän alakuloisena ajoittain.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Googlasin kuitenkin eikä ne oireet olleet sellaisia kun mulla on. Ei mulla puudu raajat eikä ole näköhäiriöitä.
Sulla on niin matala hb, että se jo väsyttää. Itse jouduin "rautatiputukseen" ja olin ihan pyörrytystokkurainen noilla arvoilla. Tosin mulla normiarvo keikkuu yli 140.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Googlasin kuitenkin eikä ne oireet olleet sellaisia kun mulla on. Ei mulla puudu raajat eikä ole näköhäiriöitä.
[/quote]
Oireet voivat olla ja ovatkin erilaisia. Ei kaikille tule samoja oireita. Varaa nyt se lääkäriaika.
Millaiset ne kilppariarvot olivat ja mitä kaikkia arvoja otettiin?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:39"] Borrelioosi. Tuli itselläni esiin juuri noilla oireilla. [/quote] Mistä mä sen olisin voinut saada? En ole liikkunut luonnossa tänä vuonna. Itäiskö se vuosia? [/quote] Se voi olla vuosia oireeton eli testeihin. T. Lymen tautinen, joskus tietämättään tartunnan saanut
[/quote]
Siitä on useita vuosia kun olen ollut sillä tavalla luonnossa, että olisin voinut saada punkin pureman. Ellei niitä punkkeja sitten ole tavallisessa nurmikossa? Siitäkin on tosin jo 3 vuotta kun olen viimeksi kävellyt nurmikolla.
[/quote]
Olisko tässä syy väsymykselle, miten paljon ulkoilet tai ylipäätään vietät ulkona aikaa?
[/quote]
En ulkoile kovin usein. En jaksa yhtään kävellä ulkona. Väsyn heti ja tulee vaan huono olo ja sitten kun tulen sisälle olen ihan kaput. Välillä yritän mutta tosiaan väsyn heti ja sitten olen koko loppupäivän ihan pois pelistä. Autolla käyn kaupassa.
[/quote]
No just tuollainen mä olin aneemisena...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:54"]
Sulla on niin matala hb, että se jo väsyttää. Itse jouduin "rautatiputukseen" ja olin ihan pyörrytystokkurainen noilla arvoilla. Tosin mulla normiarvo keikkuu yli 140.
[/quote]
Mutta eikö 2 kuukauden kuurin pitäisi jotakin vaikuttaa? Lääkäri kyllä käski 3 kuukautta syömään mutta kai nyt jo pitäisi jotakin piristymistä tuntua? Yritän kuitenkin syödä paremmin kuin ennen, enemmän kasviksia ja lihaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:03"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:53"] [quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:43"] Onko toi väsymys sellaista "nukuttaa"-väsymystä vai sellaista "en jaksa liikuttaa sormeanikaan"-väsymystä (eli että on niin väsynyt ettei pääse liikkeelle ja tuntuu että jalat painaa tonnin? [/quote] Enimmäkseen sellaista, etten jaksa liikuttaa sormeanikaan mutta välillä myös sitä, että nukahdan jos käyn pitkäkseni. [/quote] Suosittelen lämpimästi hakeutumaan lääkärille, mieluiten neurologille. Oireesi kuulostavat kovasti MS-taudin fatiikilta (uupumus-oire) tai Myastenia Gravikselta (halvausmainen lihasheikkous). Älä rupea googlailemaan, vaan mene oikeasti oikealle lääkärille. [/quote] Googlasin kuitenkin eikä ne oireet olleet sellaisia kun mulla on. Ei mulla puudu raajat eikä ole näköhäiriöitä. [/quote] Oireet voivat olla ja ovatkin erilaisia. Ei kaikille tule samoja oireita. Varaa nyt se lääkäriaika. Millaiset ne kilppariarvot olivat ja mitä kaikkia arvoja otettiin?
[/quote]
Mun on tarkoitus mennä kontrolliin. Kilppariarvot oli ok nyt ja viime vuonna myös. Ei ainakaan lääkäri niihin takertunut. Mitähän kokeita siinä nyt oli jotakin verestä ja leukosyytit ja joku vitamiini ja semmosta ne oli kaikki normaalin rajoissa paitsi hb ja ne pari muuta punasolujuttua.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:08"]
Oirekuva voikin sopii vaihdevuosioireisiin. Ikä?
[/quote]
Kuuluuko vaihdevuosioireisiin väsymys? Kai se sitten voisi olla sitäkin. Olen mä yli nelikymppinen. Mutta sitä ei kai sitten paranna kuin vanheneminen? Vai parantaako sekään? Vanhanahan voi sitten olla muutenkin enemmän väsynyt.
[/quote]