Tietääkö kukaan näistä ”vaihda alaa - 12 viikossa IT-osaajaksi” rekrykoulutuksista?
Sain toisessa ketjussa vinkin, että jos on leipiintynyt nykyiseen alaan niin voisi mennä tuollaiseen 12 viikon IT-alan koulutukseen, jossa ei vaadita aiempaa IT-alan osaamista ja saisi sen jälkeen työpaikan alalta.
Onkohan niihin helppo päästä? Saako oikeasti töitä?
Kommentit (30)
Sukulaispoika kävi tuollaisen 12-viikon tehokurssin ja pääsi heti sen jälkeen koodariksi, vakityö ja reilun seitsemän tonnin bruttopalkka.
Oli hänelle kuin lottovoitto, ennen teki raskasta työtä varastolla.
En osaa sanoa kuinka vaikea oli päästä, ainakin kovin perheessä jännittivät asiaa.
Ap, ehdottomasti kannattaa pyrkiä jos ala kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttavat tusinakoodarin. Niitä on Suomessa ja aika helevetisti työttömänä. Tusinakoodareita on yli tarpeen, erikoisosaajat on ne joista on pulaa.
Eli jos vaihdat alaa, voi olla paree alkaa sitten omalla ajalla opetella niitä juttuja joista oikeesti on pulaa.
Miksi sitten näitä koulutuksia on niin paljon ja mainostetaan niin paljon? Siis jos alalla on tusinakoodareita jo valmiiksi paljon työttömänä. Ap
Tietysti siksi, että koulutusfirmat saavat niistä hyvät rahat - jotka me veroina maksamme.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispoika kävi tuollaisen 12-viikon tehokurssin ja pääsi heti sen jälkeen koodariksi, vakityö ja reilun seitsemän tonnin bruttopalkka.
Oli hänelle kuin lottovoitto, ennen teki raskasta työtä varastolla.
En osaa sanoa kuinka vaikea oli päästä, ainakin kovin perheessä jännittivät asiaa.
Ap, ehdottomasti kannattaa pyrkiä jos ala kiinnostaa.
Vähän niin kuin "ehdottomasti kannattaa" laittaa lottokuponki sisään.
1) Pieni osa valitaan koulutukseen
2) Pienempi osa työllistyy koulutuksen jälkeen
3) Pientäkin pienempi osa työllistyy pitkäaikaisesti ja pääsee kohtuullisille ansioille
4) Kuvitteellinen erikoistapaus saa yli 7000 euron palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä uskon, että Saranen ja kumppanit lähinnä kuppaa julkista rahaa näillä koulutuksilla ja työkkärin tyypit on innoissaan kun tilastot saadaan näyttämään paremmalta mut mikä idea yrityksillä on ottaa näitä ihmisiä "oppisopimuksella"? Siis jos väitetään, että otetaan lähinnä ilmaistyövoimaksi niin ei kai moni yritys halua ilmaistyövoimaakaan turhaa nurkkiin pyörimään kun jonkun niitäkin pitää ohjata ja perehdyttää? Koska tällaisia pikakoulutuksia järjestää muutkin kuin työkkärin kanssa yhteistyössä olevat firmat.
Sarasen työntekijöistä mulla ei ole pahaa sanottavaa. Enemmän korpeaa tämä koko ilmaistyökulttuuri, joka esim. Espanjassa on kuulemma mennyt jo siihen, että maisterinpaperit taskussa mennään ensin pariksi vuodeksi "harjoittelemaan" palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko lyhyet ajalta, minkä tasoisen tutkinnon tuosta saa, jo tasoa diiba daaba.. niin tokkopa kannattaa.
Ei noissa saa tutkintoa, vaan ideana on täsmäkouluttaa pelkkää koodaamista. Usein jopa niin, että hommia aletaan koulutuksen loppupuolella tehdä jossain firmassa. En tiedä onko nämä samoja koulutuksia mitä joku Saranen Consulting tarjoaa, mutta minä olen saanut niiden kautta jopa työkavereita, kun ihmiset on tulleet meille harkkaan niiden kautta ja sitten jääneet junnuiksi taloon.
Voiko siis kuka vain (normiälyllä varustettu) oppia koodaamaan lyhyessä ajassa? Paljonko siitä työstä maksetaan palkkaa? Mitä tarkoittaa tuollainen junnupesti käytännössä?
Ap
Ei tietenkään voi. Jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on liian hyvää ollakseen totta. Jos koodaaminen olisi niin helppoa ja työvoimapula niin huutava, viimeistään lukiossa, ellei jo aiemmin, jokainen opetettaisiin koodaajaksi.
Toki aina on niitä lahjakkaita, joiden kyvyt nyt vaan sattuvat osumaan hyvin yhtään koodaamisessa tarvittavien kykyjen kanssa, vaikkeivat ole aiemmin sitä tajunneet. He ovat niitä, jotka nostetaan julkisuuteen kertomaan tarinansa. Epäonnistuneista ollaan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle suositeltiin tuollaista kurssia. Minulla on taustalla pitkä työttömyys mutta sitä ennen olen ollut koodaamaassa ja testaamassa tukiasemasoftaa vetäen tiimiäni. Työkkäristä kerrottiin että tuolla 12viikon kurssilla löytyisi kyllä töitä että paikkakunnalla yksi firma haluaa työllistää 6 kurssin käynyttä.. Painostin ja kysyin mistä firmasta. Antoivat firman nimen. Soitin heille ja kerroin taustastani ja tuosta koulutuksesta. Lähinnä naureskelivat ja sanoivat että haluavat kokeneita osaajia eikä tuo kurssi riitä mihinkään vaikka minulla siis useamman vuoden kokemus alalta tosin eri ohjelmointikielestä. Saati sitten jos ei ennestään alan osaamista….
Kyllä nuo kurssit lähinnä on kurssin järjestäjien ja opettajien työllistämistä.
Niinhän ne on. Noiden kurssien ansiosta ne opettajat saavat tuntea itsensä hyödyllisiksi.
Työttömien täytyy mennä niille kurseille! Työttömien täytyy ottaa opettajien tunteet huomioon. Ajatelkaa kuinka pahalta niistä opettajista tuntuu jos ne ei saa opetettavia sinne kursseille, ne ei saa tuntea itseään hyödyllisiksi. Ei niin pahasti saa tehdä niille opettajille, ei niiden opettajien tunteita saa niin pahasti loukata, ei työttömät saa olla niin ilkeitä. Työttömien pitää oppia empatiaa, opettajien tunteiden huomioon ottamista - työttömien täytyy mennä kursseille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle suositeltiin tuollaista kurssia. Minulla on taustalla pitkä työttömyys mutta sitä ennen olen ollut koodaamaassa ja testaamassa tukiasemasoftaa vetäen tiimiäni. Työkkäristä kerrottiin että tuolla 12viikon kurssilla löytyisi kyllä töitä että paikkakunnalla yksi firma haluaa työllistää 6 kurssin käynyttä.. Painostin ja kysyin mistä firmasta. Antoivat firman nimen. Soitin heille ja kerroin taustastani ja tuosta koulutuksesta. Lähinnä naureskelivat ja sanoivat että haluavat kokeneita osaajia eikä tuo kurssi riitä mihinkään vaikka minulla siis useamman vuoden kokemus alalta tosin eri ohjelmointikielestä. Saati sitten jos ei ennestään alan osaamista….
Kyllä nuo kurssit lähinnä on kurssin järjestäjien ja opettajien työllistämistä.
Niinhän ne on. Noiden kurssien ansiosta ne opettajat saavat tuntea itsensä hyödyllisiksi.
Työttömien täytyy mennä niille kurseille! Työttömien täytyy ottaa opettajien tunteet huomioon. Ajatelkaa kuinka pahalta niistä opettajista tuntuu jos ne ei saa opetettavia sinne kursseille, ne ei saa tuntea itseään hyödyllisiksi. Ei niin pahasti saa tehdä niille opettajille, ei niiden opettajien tunteita saa niin pahasti loukata, ei työttömät saa olla niin ilkeitä. Työttömien pitää oppia empatiaa, opettajien tunteiden huomioon ottamista - työttömien täytyy mennä kursseille!
PS. Eikä kyse ole vain kurssin opettajien tunteista. Kun onhan myös mm. poliitikot ja työkkärin tädit mukana järjestämässä noita kursseja. Ja veronmaksajat on rahoittamassa noita kursseja. Joten jos työttömät ei mene noille kursseille niin työttömät satuttaa ainakin opettajien, poliitikkojen, työkkäritätien ja veronmaksajien tunteita! Herran tähden sentään työttömät on pahoja ihmisiä.
Tässä AW Academya buustaava juttu sairaanhoitajasta, joka kävi heidän koulutuksen.
https://duunitori.fi/tyoelama/aw-academy-annukka/?utm_source=facebook&u…
Tutkinnon saaminen vie 4-5 vuotta ja vaatii työharjoittelut, mutta nyt kolmen kuukauden kurssilla oikotietä ohjelmistoalan ammattilaiseksi. Miksi ihmeessä käymään kouluja, ottamaan opintolainaa ja tuhlaamaan aikaansa?
Et kai ole niitä, jotka haksahtavat Facebookin Iphone yhdellä eurolla -kampanjoihin? Joku noista kursseista hyötyy, epäilemättä, mutta kurssinkävijä ei ole se taho.
Kyllä niitä palkataan ja muutamasta tuntemastani on tullut kysyttyjä ja hyväpalkkaisia it-asiantuntijoita.