Päiväkodin henkilökunnan vaatetus
Hei!
Teen Pro Gradu-tutkielmaani lastentarhanopettajien sekä lastenhoitajien työvaatteista. Ja haluaisin nyt saada vanhempien näkemyksiä päiväkodin henkilökunnan vaatteista. Millaisiin vaatteisiin heidän pitäisi pukeutua? Onko ihan sama mitä heillä on päällään? Tuleeko henkilökunnan vaatteisiin kiinnitettyä huomiota lapsia päiväkotiin viedessä?
=Anna Yrjänä
Kommentit (33)
no biksuja ei tarvii näytellä helteellä
Steinerpäiväkodeissa naisten täytyy käyttää hametta ja mustat vaatteet on kielletty.
Olisko hyvä, jos eivät rittäisi pukeutua ainakaan niin paljastavasti, ihonmyötäisesti ja seksikkäästi, kuin jotkut nuoremmat tekevät? Värikästä lasten vuoksi, mutta voisko joku työliivi olla paikallaan?
Olen kuullut, että esimerkiksi kevät- tai joulujuhlissa on kiusallista tuijottaa miehen kanssa minihamoseen tai takapuolta ja rintoja nuolevaan navana paljastavaan pukeutuneita hoitsupimatsuja. Arabikulttuureista tulevat harjoittelijat ja vanhemmat ovat hekin hieman hukassa sellaisessa ympäristössä.
Päiväkodissa on oltava hyvin huomioiva, vanhemmatkin otettava perheenä huomioon.
ihan saa jokainen pukeutua tyylinsä mukaan, miks tollanen aihe? Lapsia ei kiinnosta henkilökunnan vaatetus yhtään. Ja ukkonne ei varmaan saa sitten liikkua mihinkään kotoa, jos pitää varoa liian hyvännäköisesti pukeutuneiga naisia. Itse tarhatätinä tykkäsin pukeutua siististi ja mukavasti, useimmissa paudoissani on v-kaulus, en tykkää kaulan lähelle tulevista vaatteista. Ja kesällä sään mukaan, toppiin tai toppahousuihin 😊
Siististi ja asiallisesti. Juhlissa lyhyt hame ei ole paha juttu, kunhan pysytään asiallisena.
Aivan asian vierestä, mutta kun alat näpyttelemään tutkielmaasi, niin muistathan kirjoittaa gradun pienellä alkukirjaimella: pro gradu -tutkielma.
Kummallinen aihe.Ite en ole koskaan kiinnittänyt huomiota kenenkään hoitajan vaatteisiin,ja lapset varmaan vielä vähemmän..Jos joku pelkää miehensä katselevan liian seksikkäästi pukeutuneita hoitotätejä,nii huh,huh..Eiköhän ne miehet näe niitä seksikkäitä naisia muuallakin kun päiväkodissa.Ehkä nyt eri asia on todella paljastava pukeutuminen,mutta vaikea uskoa että kukaan valvoo lapsia talvella minihameessa ja verkkosukkahousuissa.Arabimaista kotoisin olevat nyt vain joutuu tottua suomalaiseen kulttuuriin,ei täälä ruveta hunnuissa kulkemaan sen takia että se jossain uskonnossa on käytäntö.
Eipä niihin vaatteisiin tule kiinnitettyä huomiota. Nyt kun oikein mietin, niin aika käytännöllisiä ja säähän sopivia vaatteita tuntuu olevan. Kerran lapsia hakiessa hiukan ihmettelin, miten yksi hoitaja oli pukeutunut juhlavaatteisiin, mutta ehkäpä hän oli menossa töiden jälkeen joihinkin juhliin.
värikkäitä ja käytännöllisiä. Talvella vois toppavaatteet olla myös värikkäitä , piristäs pimeinä aikoina
Ei ole väliä miten pukeutuvat. En ole pahemmin kiinnittänyt huomiota.
Se päivä kun joku tuumii millaisiin vaatteisiin mun kuuluu töissä pukeutua, on hyvä ostaa ne mulle ja hoitaa niiden pesun. Pukeudun säänmukaisesti ja käytännöllisesti, kuten tässä työssä on järkevää, värikäs pukeutuminen kuuluu luonteeseeni, mutta jos tuumattaisiin etten saisi jotain tiettyä väriä pitää, nauraisin kolme tuntia putkeen. Jos ostan, pesen ja hoidan työvaatteeni, ne saavat olla juuri minun näköisiä, vaikka kulkisin täysmustissa.
Ja loppukommentointina että kun kesäkuumalla olet pihalla parikin tuntia, ei tuule ja lähes kaikki varjoa tuovat puut on kaadettu pois, on typerää nassuttaa miten hoitajalla on liian lyhyet shortsit ja toppi päällä. Kun on kuuma, on kuuma ja voin vannoa että päivähoidon aidan toisella puolella on vielä vähemmissä vaatteissa olevia ihmisiä. Ja lapsia ei pätkäise senttiäkään. Selvennyksen vuokse pidän itse tietyn asteisesta peitosta kuumallakin säällä, muttei tulisi mieleenkään kieltää hakemaan helpotusta tuskaiseen kuumuuteen kevyellä vaatteella.
Päiväkodissa oli harjoittelussa mustaan kaapuun pukeutunut maahanmuuttaja. Lapset pelkäsivät.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa oli harjoittelussa mustaan kaapuun pukeutunut maahanmuuttaja. Lapset pelkäsivät.
Ja ajattele miten hyvä opetus lapsille oli, kun huomasivat että ihan tavallinen ihminen niiden erilaistenkin vaatteiden alla on.
Minä teen keikkaa eri päiväkodeissa kausiluontoisesti. Joskus saatan pukeutua koko mustaan, tavallisemmin ehkä tyyliin siniset farkut ja musta/harmaa/navy sininen yläosa. Eli en värikkäästi. Oikeasti naurattaa yllä oleva "voisivat pukeutua piristävän värikkäästi" :D ai että pk työntekijöiden pitää olla jotain viihdykkeitä?
Mielestäni pkssa kannattaa pukeutua lahkeisiin, tai yli polven pituiseen hameeseen, ihan siksi että lattialla tai hyvin matalilla tuoleilla istuminen onnistuu ilman vilauttelua. Samalla tavalla yläosan on syytä olla sen verran peittävä/istuva ettei kumarrellessa vilauta.
Burkhat pitäisi olla päällä koko henkilökunnalla ettei vaan joku loukkaannu. Ovatpahan sitten sekä av-mammat että maahanmuuttajat tyytyväisiä, kun ei näy paljasta pintaa miehiä houkuttelemassa paheiden teille.
Kieltämättä isin oli kiva viedä muksut päikkyyn kun aamulla rintavanpuoleinen harjoittelijatar (sosionomi) hyvinkin antavan kaula-aukon kera toivotti lapsille huomenia. Soveliasta, toki ei missään nimessä mutta sävähdyttävä alku työpäivälle...
Kyllä lapsetkin kiinnittävät huomiota aikuisten vaatteisiin ja asusteisiin.
Muistan kerran kun hain lasta päiväkodista niin kehuin yhden hoitajan sormusta. Oli sellainen iso perhonen. Hoitaja sanoi että pitää sitä sen takia töissä kun lapset tykkää siitä :)
Minunkin vaatteita on lapset monesti kehuneet.
Itse pukeutuisin päiväkotiin niin että olisi joku juttu, esim koru, paidan kuva, heijastin tms joka olisi värikäs, erikoinen ja lapsekas.
Joskus nuorena äitinä omistin pokemon t-paidan ja tuntemattomatkin lapset parveili ympärillä niinä päivinä ja kehui paitaa. :D
Luulisi että päiväkodeissa on vähän samanlainen ohjeistus kun kouluissa eli rinta- ja peppuvako pidetään piilossa ja hameessa pituutta sen verran ettei pikkarit vilku kyyristellessä tai istuessa.
Voit kertoa mielipiteesi suoraa tänne keskustelupalstalle tai sitten sähköiselle lomakkeelle: https://elomake.uef.fi/lomakkeet/11877/lomake.htmlKiitos vastauksista!