Joskus ymmärrän miksi lapsia on fyysisesti kuritettu.
Välillä tekisi itsekin mieli antaa piiskaa lapselle. 2-vuotias jästipää joka tottelee 15% ajasta, juoksee karkuun ja nauraa vain kuin häänelle suuttuu, nätisti sanominen ei auta, tiukasti sanominen ei auta, karjuminenkaan ei auta.
Olen paska kasvattaja, kivittäkää.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 09:24"]Välillä tekisi itsekin mieli antaa piiskaa lapselle. 2-vuotias jästipää joka tottelee 15% ajasta, juoksee karkuun ja nauraa vain kuin häänelle suuttuu, nätisti sanominen ei auta, tiukasti sanominen ei auta, karjuminenkaan ei auta.
Olen paska kasvattaja, kivittäkää.
[/quote]
Minutkin voi kivittää. Ymmärrän sua tosi hyvin. Kun minä olin nuori niin tukkapöllyä sai. Nykyään kun mitään tällaista ei saa tehdä (en tiedä miksi koska en ole itse traumatisoitunut ja olen menestyvä nainen) minä vaan takavarikoin kaiken. Jos pyörällä ei osaa ajaa nätisti - pyörä lähtee takavarikkoon jne. Pitää olla tosi johdonmukainen ja napakka kun penskan pää on tehty kalliosta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:17"]
Ei kai sitä koiraakaan aleta lyömään heti kun se ei opi sisäsiistiksi? Joo, huono vertaus mutta silti. Miksi lapsen pitäisi syntymästään asti osata kaikki? Kävellä rauhassa, syödä hyvin, istua hiljaa, ärsyttää mahdollisimman vähän. Nämä asiathan pitää opettaa ja niissä menee ihan hemmetin kauan. Ei se nyrkki siinä hirveästi asiaa auta. Alistuuhan se, lapsi alistuu aina vanhemmilleen ja haluaa suojella heitä. Seuraukset voi vaan sit olla aika kamalat.
[/quote]
No kuka olettaa, että lapsen pitäisi osata heti kaikki? Enpä usko, että sellaisia aikuisia on olemassa.
Toki onnittelut, jos sinun lapsesi uskovat asiat pelkällä puheella, eikä rangaistuksia tarvita, mutta ei kannata olettaa että asia aina toimisi näin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:17"]
Ei kai sitä koiraakaan aleta lyömään heti kun se ei opi sisäsiistiksi? Joo, huono vertaus mutta silti. Miksi lapsen pitäisi syntymästään asti osata kaikki? Kävellä rauhassa, syödä hyvin, istua hiljaa, ärsyttää mahdollisimman vähän. Nämä asiathan pitää opettaa ja niissä menee ihan hemmetin kauan. Ei se nyrkki siinä hirveästi asiaa auta. Alistuuhan se, lapsi alistuu aina vanhemmilleen ja haluaa suojella heitä. Seuraukset voi vaan sit olla aika kamalat.
[/quote]
Valitettavasti nädä tuskin ymmärtävät vertaustasi, koska todennäköisesti käyttävät koirankin "koulutuksessa" ruumiillista kuritusta.
Älkää hankkiko lapsia, mikäli taidot ja hermot eivät riitä kasvattamaan väkivallattomasti. Älkääkä mitään eläimiäkään.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:17"]
[/quote]
No kuka olettaa, että lapsen pitäisi osata heti kaikki? Enpä usko, että sellaisia aikuisia on olemassa.
Toki onnittelut, jos sinun lapsesi uskovat asiat pelkällä puheella, eikä rangaistuksia tarvita, mutta ei kannata olettaa että asia aina toimisi näin.
[/quote]
Eivät usko, harvinaisen luupäitä ovatkin mutta en rankaise väkivallalla. Tottakai rangaistuksia tarvitaan mutta lähinnä tarkoitin luunappeja, tukistamista, lyöntejä tms. fyysistä lapseen kajoamista. Keinoja on muitakin. Oma äitini antoi minulle luunappeja otsaan ja muistan kuinka nöyryyttävää se oli. Itku tuli joka kerta ja vieläkin muistan sen kamalan olon. Että ei se kaikille ole hälläväliä juttu jos on pientäkin väkivaltaa kokenut.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:20"]
Voi kuule, kun se ei ole mielipidekysymys onko se pahoinpitelyä vai ei. Se on pahoinpitelyä, selittelit nyt asiaa miten tahansa.
Hammaslääkärivertausta voit käyttää, jos esimerkiksi lapsella on uponnut naula kantapäästä läpi ja se on vain kiskaistava irti vaikka sattuukin. Tai jos luu menee sijoiltaan, niin se on vain vedettävä paikoilleen vaikka kipua aiheuttaakin.
Se, että aiheutat lapselle kipua "kasvatusmielessä" ei ole mitenkään verrattavissa hammaslääkäriin. Se on yksiselitteisesti pahoinpitelyä.
[/quote]
Suomessa toki laki laskee sen pahoinpitelyksi, mutta jo vaikka Helsingistä muutaman sadan kilometrin etäisyydellä on kaksi maata missä näin ei ole: https://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_in_the_home
Normaali ihminen tajuaa, että vaikka tukistus tai piiska on totaalisen eri asia kuin nyrkillä lyönti naamaan, mutta sinä ilmeisesti et.
Täällä kasvatetaan aika montaa kullannuppua... Te höpöhöpövanhemmat ette varmasti laita lapsille mitään rajoja ja kuria, annetaan vaan vaihtoehtoja ja jos ei halua niin ei ole pakko ja blaablaa. Kukaan täällä ei osaa rakentavasti kommentoida mitä tekisi ap: n tilanteessa. Eikä varmasti osaakaan jos ei kasvata lasta joka ei opi ennen kuin sattuu. Minulla on sellainen viikari että ikinä ei ole auttanut järkipuhe, esimerkki tai edes tuo huutaminenkaan, kantapään kautta pitää kaikki oppia ja vain siitä lapsi ottaa opikseen, mutta se on kamalan kuluttavaa. Ymmärrän siis hyvin miksi ennen vanhemmat eivät jaksaneet tällaista shittiä katsella, silloin saattoi keskivertoperheessäkin olla 5 lasta, ei ole aikaa "ymmärtämiselle" ja muulle nykyajan pumpulihömpötykselle. Ja koittakaa nyt tajuta että se luunappi tai tukistaminen on eri asia kuin silmitön perheväkivalta ja hakkaaminen. Ei minun lapsuudesta jäänyt väkivaltaisia muistoja vaikka luunapin saatoin joskus saadakin. Eli ääripäiden välissä on paljon muutakin....
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:29"]Täällä kasvatetaan aika montaa kullannuppua... Te höpöhöpövanhemmat ette varmasti laita lapsille mitään rajoja ja kuria, annetaan vaan vaihtoehtoja ja jos ei halua niin ei ole pakko ja blaablaa. Kukaan täällä ei osaa rakentavasti kommentoida mitä tekisi ap: n tilanteessa. Eikä varmasti osaakaan jos ei kasvata lasta joka ei opi ennen kuin sattuu. Minulla on sellainen viikari että ikinä ei ole auttanut järkipuhe, esimerkki tai edes tuo huutaminenkaan, kantapään kautta pitää kaikki oppia ja vain siitä lapsi ottaa opikseen, mutta se on kamalan kuluttavaa. Ymmärrän siis hyvin miksi ennen vanhemmat eivät jaksaneet tällaista shittiä katsella, silloin saattoi keskivertoperheessäkin olla 5 lasta, ei ole aikaa "ymmärtämiselle" ja muulle nykyajan pumpulihömpötykselle. Ja koittakaa nyt tajuta että se luunappi tai tukistaminen on eri asia kuin silmitön perheväkivalta ja hakkaaminen. Ei minun lapsuudesta jäänyt väkivaltaisia muistoja vaikka luunapin saatoin joskus saadakin. Eli ääripäiden välissä on paljon muutakin....
[/quote]
Niin ja siis itse en käytä mitään fyysisiä toimenpiteitä, mutta siis ymmärrän kyllä HYVIN miksi ennen on käytetty.
Minusta lapsella tulisi olla samat oikeudet tulla suojelluksi kaikenlaiselta väkivallalta kuin aikuisellakin. Ehkä jopa paremmin koska he ovat täysin vanhempiensa armoilla, ei lapsi osaa apua kysyä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:33"]
Niin ja siis itse en käytä mitään fyysisiä toimenpiteitä, mutta siis ymmärrän kyllä HYVIN miksi ennen on käytetty.
[/quote]
Et siis edes esim. pitele lasta väkisin kiinni?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:25"]
Yritätkö nyt sanoa, että sinuakin saa vetää turpaan jos koen, että se on sinua kasvattava keino? Jos olen pomosi, saan siis kiskaista tukasta aina, kun teet virheen?
[/quote]
Tukistuksella tai piiskan antamisella on melkoinen ero turpaan vetämiseen ja sen ymmärtää lapsikin.
Ihan sama jos kysyisit, että saako pomosi lukita sinut loppupäiväksi pimeään maakellariin jos kerran kotiaresti tai jäähy lapselle on ok.
[/quote]
Vastaa nyt asiallisesti kysymykseen: Miksi lasta saa pahoinpidellä, mutta aikuista ei?
Teetkö rikosilmoituksen, jos tulen ja tukistan sinua, koska olet tehnyt mielestäni jotain väärin?
Silloin kun joutuu turvautumaan fyysiseen kurittamiseen, on jo epäonnistunut kasvatustyössään. Sitä itten paikataan sillä, että lapsi saa kärsiä. Osa taas on niin laiskoja, että mennään sieltä mistä aita on matalin: pelotellaan lapsi tottelemaan/hiljaiseksi. Ei helvetti että oksettaa tuollaiset "vanhemmat".
[/quote]
Aikuisen ja lapsen ero on ihan selkeä, aikuinen itse vastaa tyhmyydestäään, työnantaja voi antaa potkut, vuokranantaja voi hätää jne. Lapsen pahanteosta vastaa se aikuinen huoltaja aina. Ja lapsen uhmakkuus saattaa olla hengenvaarallista, aikuinen ei yleensä uhmapäissään juokse esim. autotielle. Aikuisena, jos käyttäydyn kuin uhmaikäinen pikulapsi, niin en pistäisi pahakseni läimäytystäkään. Mieluummin se kuin joku auton alle juokseminen. Onneksi ei ole ollut tarpeen.
Se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Se joka kuritta kasvaa, niin kunniatta kuolee.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:29"]
Täällä kasvatetaan aika montaa kullannuppua... Te höpöhöpövanhemmat ette varmasti laita lapsille mitään rajoja ja kuria, annetaan vaan vaihtoehtoja ja jos ei halua niin ei ole pakko ja blaablaa. Kukaan täällä ei osaa rakentavasti kommentoida mitä tekisi ap: n tilanteessa. Eikä varmasti osaakaan jos ei kasvata lasta joka ei opi ennen kuin sattuu. Minulla on sellainen viikari että ikinä ei ole auttanut järkipuhe, esimerkki tai edes tuo huutaminenkaan, kantapään kautta pitää kaikki oppia ja vain siitä lapsi ottaa opikseen, mutta se on kamalan kuluttavaa. Ymmärrän siis hyvin miksi ennen vanhemmat eivät jaksaneet tällaista shittiä katsella, silloin saattoi keskivertoperheessäkin olla 5 lasta, ei ole aikaa "ymmärtämiselle" ja muulle nykyajan pumpulihömpötykselle. Ja koittakaa nyt tajuta että se luunappi tai tukistaminen on eri asia kuin silmitön perheväkivalta ja hakkaaminen. Ei minun lapsuudesta jäänyt väkivaltaisia muistoja vaikka luunapin saatoin joskus saadakin. Eli ääripäiden välissä on paljon muutakin....
[/quote]Joo, mä voin kuvitella koko päivän kovissa metsätöissä rypenyttä isoisääni, kuinka hän on jaksanut illalla kuunnella teinin vttusitä ja vttutätä-jaarittelua ja uhmaikäisen riehumista. Nooooot. Ja voin kuvitella myös isoäitini, joka koko päivän pyykättyä paskaisia vaatteita tavattomassa kuumuudessa jaksaa illalla vielä kuunnella teinin haistavttua ja uhmaikäisen mäenhaluu-länkytystä. Noooooot. Lapset on pienestä pitäen opetettu elämään yhteisössä, jossa on muitakin kuin minä ja minun tarpeet. Etuna on suhteellisuudentajun kehittyminen, haittapuolena joillekin jää traumoja, joillakin vanhemmilla kurituksen ja suoranaisen väkivallan erottaminen toisistaan on vaikeaa tai siitä kurittamisesta alkaa nauttia, sekä tietysti silmänpalvonta. Tosin silmänpalvontaa tapahtuu nytkin, varsinkin kun teini tahtoo takavarikoidun kännykkänsä takaisin.
Mut se oli silloin ja nyt on nyt ja näillä mennään. Sen se vain tekee, et nykylapsista on hyvin vaikea pitää, eikä niitä halua oikein minnekään. Kierrän kaukaa lapsipaikat ja lapsiperheet, enkä varmasti tarjoa apua. Liian paljon ylimielistä, epäystävällistä ja töykeää käytöstä. Sitten ne käytöstavat opetellaan nopeasti lukioiässä ja toivotaan, ettei kukaan muista sitä ikävää penskaa ja ynseää teiniä. DDD
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:49"]Se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
[/quote] Mutta tarviiko sen kurin olla fyysistä?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:34"]
Olen todellakin sitä mieltä, että rangaistukset eivät toimi, ne ovat huonoja kasvatustapoja. Ne synnyttävät uhmakkuutta, eivät opeta mitään, korkeintaan toimimaan niin, että lapsi oppii toimimaan salassa välttääkseen rangaistuksen. Tästä on olemassa ihan neurologista tutkimustietoa, joten mutuun se ei perustu.
Ja ihan turha väittää, että ennen lapset olivat kilttejä, kun ruumiillista kuritusta käytettiin, koska se ei pidä paikkaansa. Jos lukee vähänkään, tai tuntee vanhempia ihmisiä, voi tämän todeta. Ennen lapsetkin olivat paljon väkivaltaisempia, kun heitä pahoinpideltiin enemmän.
Ja jotta tästä tekstistä ei tulisi pelkkää jeesustelua, niin käytän minäkin rangaistuksia, koska olen lyhytpinnainen ja joudun keksimään äkkiratkaisuja isomman lapsen kanssa, kun on kädet sidottuna pienemmän takia. Siksipä olen hyvin konkreettisesti havainnut, että rankaisevasta kasvatuksesta on lähinnä haittaa.
[/quote]
Kannatatko että rangaistukset myös muuten pitäisi poistaa yhteiskunnasta, jos ne eivät kerran opeta mitään, synnyttävät uhmakkuutta ja kannustavat silmänpalvontaan? Esim. perusopetuslaissa opettajien käyttöön nykyisin annattava laaja rangaistusskaala jälki-istuntoineen ym?
Mitä sitten pitäisi tehdä niissä tilanteissa, missä lasta ei saa keskustelusta huolimatta olemaan samaa mieltä jonkin kiellon järkevyydestä, mutta lapsi on silti saatava noudattamaan sitä kieltoa? Soitetaan terapeutti paikalle (jos nyt edes se auttaa, usein tuskin auttaisi) vai annetaan lapsen tehdä mitä tykkää?
Ennen vanhaan kun tottelemattomuudesta ja kielletyistä teoista oli tuntuvia seuraamuksia (lievät rangaistukset kuten jäähyt eivät tepsi moniin lapsiin) lapset yleisesti kunnioittivat aikuisten sanaa paljon paremmin kuin nykyään ja tuli paljon vähemmän tilanteita, missä aikuinen koki, että hänellä ei ole menetelmiä vaikuttaa lapsen käytökseen. Lasten aikuisiin kohdistaman kunnioituksen vähenemisen vuosikymmenten mittaan tiedostavat kutakuinkin kaikki, jotka ovat pitempään lasten kanssa tehneet töitä.
[/quote]
En kannata, mutta jos nyt tarkoitat tuolla lähinnä aikuisiin kohdistuvia rangaistuksia, niin rankaisusta ei ole todettu olevan kovinkaan paljon hyötyä esim. rikollisuuden tai rikoksenuusimisen vähentämisessä. Esim. USA:ssa, missä on kovat rangaistukset käytössä, rikollisuus ei ole vähentynyt, vaan päin vastoin lisääntynyt, toisin kuin vaikkapa Pohjoismaissa, missä on suuren yleisön mukaan liian lepsut vankilaolot. Tästä voisin kirjoittaa pitempäänkin, mutta se olisi aikamoista sivupoluille harhautumista.
Se, mitä lapsen kanssa pitää tehdä niissä tilanteissa, joissa kiellot eivät päde, riippuu lapsesta, lapsen iästä ja siitä, mitä asia koskee. Mitään yleispätevää nyrkkisääntöä ei tietenkään ole. Varsinkin isomman lapsen kohdalla, joka jo tietää, mitä tekee, voi toki seurata vaikkapa jonkun etuuden menetys, mutta pienemmän lapsen kohdalla on parempi yksinkertaisesti estää asian tekeminen - toki tämä on usein vaikeaa, kun on muitakin lapsia ja asioita hoidettavana, kuten tuossa edellisessä viestissäni kirjoitinkin. Pienemmän lapsen elinpiiri on vanhemman/hoitajan valvonnassa, joten käyttäytymistä on helpompi valvoa. Mutta isommalla lapsella toivoisi käytöksessä olevan tietenkin muitakin ohjenuoria kuin rangaistuksen pelko.
Ennen vanhaan yhteiskunta oli muutenkin hierarkisempi kuin nykyään. Säätyläisyhteiskunta purkautui hiljalleen, mutta sen vaikutukset kestivät pitkään. Aiemmin ihmiset olivat eriarvoisia, jopa siinä määrin, että monet lait koskivat vain tavallista kansaa ja aateliset, papisto ja tietenkin hallitsijat olivat lain yläpuolella. Nykyäänkin aikuisten kuuluu toki hallita lasten käytöstä ja varmistaa turvallisuus ym, mutta ihan samanlaista hierarkista suhtautumista ei voi lapsilta olettaa, kun muuallakaan yhteiskunnassa ihmiset eivät ole enää nöyriä alamaisia - tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei tarvitse käyttäytyä.
Joka tapauksessa myytti siitä, että lapset "ennenvanhaan" tottelivat aikuisia ja käyttäytyivät kauniisti, on todellakin myytti. Suosittelen lukemaan esimerkiksi muistelmateoksia ja kyselemään vanhemmilta ihmisiltä lasten käytöksestä. Jotkut entisaikaisten lasten edesottamukset tuntuvat nykyihmisten silmissä pöyristyttäviltä, jos lapsi käyttäytyisi nykyään niin, hän joutuisi psykiatriseen hoitoon. Jos nyt joku kaipaa esimerkkiä kirjasta, jossa tällaista käytöstä kuvataan, voin mainita esimerkiksi ruotsalaisen elokuvaohjaaja Ingmar Bergmanin muistelmateoksen Laterna magica. Riittää, kun lukee ensimmäiset 15 sivua, jos ei aihe muuten nappaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:20"]
Voi kuule, kun se ei ole mielipidekysymys onko se pahoinpitelyä vai ei. Se on pahoinpitelyä, selittelit nyt asiaa miten tahansa.
Hammaslääkärivertausta voit käyttää, jos esimerkiksi lapsella on uponnut naula kantapäästä läpi ja se on vain kiskaistava irti vaikka sattuukin. Tai jos luu menee sijoiltaan, niin se on vain vedettävä paikoilleen vaikka kipua aiheuttaakin.
Se, että aiheutat lapselle kipua "kasvatusmielessä" ei ole mitenkään verrattavissa hammaslääkäriin. Se on yksiselitteisesti pahoinpitelyä.
[/quote]
Suomessa toki laki laskee sen pahoinpitelyksi, mutta jo vaikka Helsingistä muutaman sadan kilometrin etäisyydellä on kaksi maata missä näin ei ole: https://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_in_the_home
Normaali ihminen tajuaa, että vaikka tukistus tai piiska on totaalisen eri asia kuin nyrkillä lyönti naamaan, mutta sinä ilmeisesti et.
[/quote]
Eli poimit eri maista niitä lakeja, joita on haluat noudattaa? Vai mikä on pointtisi?
Nyt olemme Suomessa ja täällä lapsen ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä siinä missä aikuisenkin tukistaminen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:25"]
Yritätkö nyt sanoa, että sinuakin saa vetää turpaan jos koen, että se on sinua kasvattava keino? Jos olen pomosi, saan siis kiskaista tukasta aina, kun teet virheen?
[/quote]
Tukistuksella tai piiskan antamisella on melkoinen ero turpaan vetämiseen ja sen ymmärtää lapsikin.
Ihan sama jos kysyisit, että saako pomosi lukita sinut loppupäiväksi pimeään maakellariin jos kerran kotiaresti tai jäähy lapselle on ok.
[/quote]
Vastaa nyt asiallisesti kysymykseen: Miksi lasta saa pahoinpidellä, mutta aikuista ei?
Teetkö rikosilmoituksen, jos tulen ja tukistan sinua, koska olet tehnyt mielestäni jotain väärin?
Silloin kun joutuu turvautumaan fyysiseen kurittamiseen, on jo epäonnistunut kasvatustyössään. Sitä itten paikataan sillä, että lapsi saa kärsiä. Osa taas on niin laiskoja, että mennään sieltä mistä aita on matalin: pelotellaan lapsi tottelemaan/hiljaiseksi. Ei helvetti että oksettaa tuollaiset "vanhemmat".
[/quote]
Aikuisen ja lapsen ero on ihan selkeä, aikuinen itse vastaa tyhmyydestäään, työnantaja voi antaa potkut, vuokranantaja voi hätää jne. Lapsen pahanteosta vastaa se aikuinen huoltaja aina. Ja lapsen uhmakkuus saattaa olla hengenvaarallista, aikuinen ei yleensä uhmapäissään juokse esim. autotielle. Aikuisena, jos käyttäydyn kuin uhmaikäinen pikulapsi, niin en pistäisi pahakseni läimäytystäkään. Mieluummin se kuin joku auton alle juokseminen. Onneksi ei ole ollut tarpeen.
[/quote]
Jos lapsi juoksee autotielle, niin läimäytätkö häntä siitä syystä? Miksi?
Ja lapsesta vastaat todellakin sinä, mutta sinulla ei ole oikeutta fyysiseen kuritukseen. Jos et sitä käsitä, olisi lapsesi parempi olla jossain muualla.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:59"]
Eli poimit eri maista niitä lakeja, joita on haluat noudattaa? Vai mikä on pointtisi?
Nyt olemme Suomessa ja täällä lapsen ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä siinä missä aikuisenkin tukistaminen.
[/quote]
Suomessa ruumiillinen kuritus on julmaa perheväkivaltaa ja Virossa normaali ja asiallinen kasvatuskeino. Vaihdos perheväkivallasta kasvatuskeinoksi tapahtuu esimerkiksi Tallinkin laivalla matkustettaessa siinä vaiheessa, kun laiva poistuu Suomen aluevesiltä. Uhmiksen kanssa laivamatkalla ollessa vanhemman on vain muistettava tarkkailla huolellisesti laivan sijaintia, sillä minuuttiakin liian aikaisin annettu luunappi leimaa hänet onnistuneen kasvattajan sijaan väkivaltaiseksi hirviöksi.
Ennen vanhaan -jauhajille olisi ihan ajankohtaista tutustua lähemmin asiaan:
http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/kasityksia_kurittamisesta
1. ”Olen saanut lapsena selkääni, eikä siitä jäänyt traumoja. Minusta tuli hyvä ihminen.”
Monet ovat selviytyneet kurituksesta huolimatta kunniallisiksi kansalaisiksi. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vankeusrangaistukseen tuomituilla on usein taustallaan väkivaltainen lapsuus. Sekä käyttäjät että uhrit ovat aikanaan kokeneet kotona käytetyn väkivallan kuritukseksi.
Ja autotiejuttukin muuten löytyi:
4. ”Pakkohan lasta on kurittaa jos se muuten juoksee vaikka autotielle.”
Väitteeseen kytkeytyy ruumiilliseen kuritukseen ilmeisesti usein johtava väärinkäsitys. Luullaan, että kypsymättömyydestä johtuva impulsiivinen käyttäytyminen tulisi poistaa lapsesta väkivallalla ja sillä pelottelulla. Se on kuitenkin epäoikeudenmukaista ja raakaa.
Pikkulapsi ei voi mitään sille, että ei hahmota ympäristön vaaroja ja on impulsiivinen. Tätä varten lasta on ohjattava, opastettava ja ennen kaikkea valvottava. Kypsyminen ja harkintakyky kehittyvät nopeammin, jos sitä opastetaan ystävällisesti. Pelon ilmapiirissä kasvaminen hidastaa oppimista.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kipupisteita/perheen_kriisit_ja_muutokset/vakivalta_perheessa/
http://www.terve.fi/terveyden-abc/nain-ruumiillinen-kuritus-vaikuttaa-lapseen
"Piiskaaminen ja muu ruumiillinen kuritus on monin tavoin haitaksi lapsille. Se myös lisää lasten aggressiivisuutta, Pediatrics-lehdessä julkaistu yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.
Ruumiillinen kuritus ja rankaiseminen on aikaisemminkin yhdistetty lasten aggressiivisuuteen, mutta nyt tehty tutkimus on laadukkain tähänastisista selvityksistä. Tutkijat huomioivat mm. lapsen aggressiivisuuden kolmivuotiaana sekä monia perheoloihin ja vanhempiin liittyviä riskitekijöitä, jotka ovat vaikeuttaneet aikaisempien tutkimusten tulkintaa.
Tutkijat haastattelivat 2 500 äitiä ja havaitsivat, että kolmevuotiaana säännöllisesti kuritetut lapset olivat puolet todennäköisemmin aggressiivisia viisivuotiaana kuin lapset, joiden vanhemmat eivät käyttäneet väkivaltaa lapsiinsa."
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:47"]
Tosissaan nyt vertaat arestia ja lapsen pahoinpitelyä toisiinsa? Oletko ihan terve?
"Ilmeisesti olet sitä mieltä, että ennen vanhaan kaikki vanhemmat ja ammattikasvattajat olivat oksettavia ja kasvatustyössään epäonnistuneita kun kurittivat muiden keinojen ohella myös ruumiillisesti?"
Kyllä. Ja kuten yllä toinen kirjoittaja mainitsi, niin tuona aikana myös lapset olivat väkivaltaisempia, koska väkivaltaisuuden mallin sai kotoa.
[/quote]
Kyseessä ei ole mikään pahoinpitely, niin kauan kuin se tulee aiheesta, pysyy kohtuudessa eikä aiheuta vammoja. Sinut varmaan pahoinpidellään myös hammaslääkärissä, kun poraamisesta aiheutuu kipua?
Mitä väkivaltaisuuteen tai tappeluherkkyyteen tulee, niin aika kiitettävästi nuo lapset nykyäänkin ovat toistensa kurkussa. Ei vähiten siksi, että tietävät, ettei siitä seuraa juuri toruja pahempaa.
[/quote]