Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joskus ymmärrän miksi lapsia on fyysisesti kuritettu.

Vierailija
09.07.2015 |

Välillä tekisi itsekin mieli antaa piiskaa lapselle. 2-vuotias jästipää joka tottelee 15% ajasta, juoksee karkuun ja nauraa vain kuin häänelle suuttuu, nätisti sanominen ei auta, tiukasti sanominen ei auta, karjuminenkaan ei auta.
Olen paska kasvattaja, kivittäkää.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin ymmärrän. Siksi, että vanhemman keinot ja pinna ei riitä. Mitään apua siitä ei ole, mutta kyllä tämä lasten kanssa oleminen hermoja koettelee. Monesti tulee semmoinen olo, että tekisi mieli turvautua fyysiseen väkivaltaan.

Vierailija
2/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole itse tainneet kokea lapsena perheväkivaltaa? 

Oma äitini hakkasi koko lapsuuteni ajan minua ja sisartani, aina tukistamisesta ihan kunnon nyrkillä ohimoon lyönnein. Joskus käytti jotain astaloa, eräänkin kerran lattiaharjaa. Kun oltiin lähdössä johonkin ja ämmällä oli jo kengät jalassa, ja minulla kesti omien kenkien kanssa lattialla istuen, niin saattoi potkaista.

Että jos tekee mieli alkaa lapsianne hakkaamaan, niin ottakaa heti yhteys lastensuojeluun ja ilmaiskaa halunne antaa lapsenne adoptioon. Lapsi ei ansaitse kotia, jossa kasvatuskeinona on väkivalta.

Niin ja lopuksi, en ole ollut enää missään yhteyksissä äitini kanssa, eikä minua todellakaan kiinnosta hänen vointinsa ja elämänsä. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
4/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan oikein jos ei kerta puhe mene perille. Se viimeinen keino yleensä tepsii ja muistaa mitä seuraa jos ei tottele kun käsketään.

Vierailija
5/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 09:24"]

Välillä tekisi itsekin mieli antaa piiskaa lapselle. 2-vuotias jästipää joka tottelee 15% ajasta, juoksee karkuun ja nauraa vain kuin häänelle suuttuu, nätisti sanominen ei auta, tiukasti sanominen ei auta, karjuminenkaan ei auta.
Olen paska kasvattaja, kivittäkää.

[/quote] Niin siis, ei juoks karkuun sitä että suutun, vaan lähtee karkuun uurinpiirtein jkoa kerta kun sille sanoo odota, pysähdy, tai tule tänne... ja nauraa vaan sitten kun hänelle suuttuu.

Vierailija
6/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:07"]

Sehän on ihan oikein jos ei kerta puhe mene perille. Se viimeinen keino yleensä tepsii ja muistaa mitä seuraa jos ei tottele kun käsketään.

[/quote]

Niihän sitä voisi kuvitella, mutta kun ei tepsi. Toki se saattaa lopettaa tilanteen, mutta jos ajattelee, että elämää on sen tilanteen ulkopuolellakin, niin ei todellakaan tepsi.

Vierailija
7/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kiukun purkaminen lapseen lyömällä on ihan eri asia kuin asiallinen ruumiillinen kuritus.

Vierailija
8/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:26"]

Oman kiukun purkaminen lapseen lyömällä on ihan eri asia kuin asiallinen ruumiillinen kuritus.

[/quote]

Miten se eroaa? Kasvattaja on kiukkuinen, kun lapsi ei olekaan nukke, vaan ihan oikea oman tahdon omaava ihminen, jolla on vielä uhmaikä. Kyllä se on sitä oman kiukun purkamista lapseen.

Vierailija
9/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota ole vaikea ymmärtää. Ihan samasta syystä sitä piiskaa on annettu kuin miksi nykyään vaikka takavarikoidaan puhelin. Jotta pysyisivät kurissa, kun huonosta käytöksestä seuraa sanktioita.

Vierailija
10/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin.

Oma 8v ei välillä tajua tehdä mitään, tuossa iässä hampaanpesu, pukeminen, syöminen jne pitäisi olla jo selviä asioita. Mutta ei, välillä saa 10 kertaa selittää että syö nyt se ruoka, pese nyt ne hampaat/hiukset, vaihda nyt se yöpuku jo pois päältä., siivoa jälkesi jne....

Tähän asti olen kärsivällisesti jaksanut selittää uudestaan ja uudestaan, miksi on tärkeätä oppia huolehtimaan asioista itse. Nyt olen alkanut korottamaan ääntä (kunnolla), jos ei kahden pyynnön jälkeen homma luonnistu. Ärsyttää kun esim aamupäivä menee aamutoimissa.

Muistan kun itse olin 8v, nuo asiat piti hoitaa automaattisesti tai seurasi massiivinen paskatsunami (kunnon apinanraivohuutoa jne kurinpidollisia toimenpiteitä). Nykyään niistäkin varmaan joutuisi oikeuteen, vaikka ihan aiheesta tuli (ainakin useimmiten).

t.yh-mies

Vierailija
11/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:28"]

[/quote]

Miten se eroaa? Kasvattaja on kiukkuinen, kun lapsi ei olekaan nukke, vaan ihan oikea oman tahdon omaava ihminen, jolla on vielä uhmaikä. Kyllä se on sitä oman kiukun purkamista lapseen.

[/quote]

Oletko sinä kiukkuinen siitä, että lapsi omaa oman tahdon eikä ole nukke, kun laitat lapsen vaikka jäähylle tai lelut hyllyn päälle rangaistuksena? Onko se sinun tapasi purkaa kiukkuasi lapseen? Purkaako koulussa opettaja raivoaan oppilaaseen kun määrää tämän jälki-istuntoon?

Vierailija
12/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"]

[/quote]

Niihän sitä voisi kuvitella, mutta kun ei tepsi. Toki se saattaa lopettaa tilanteen, mutta jos ajattelee, että elämää on sen tilanteen ulkopuolellakin, niin ei todellakaan tepsi.

[/quote]

Oletko yleisemminkin sitä mieltä, että rangaistukset eivät toimi? Onko teidän lapsilla niin huono muisti, että eivät muista saamaansa rangaistusta, vaan lyövät päätään kerta toisensa jälkeen uudelleen mäntyyn sen saman asian suhteen, vaikka siitä seuraisi aina rangaistus?

Vierailija
13/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette vaan osaa kasvattaa lapsianne...

Vierailija
14/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamme kasvattaa; kuritus on normaalia joka kuitta kasaa, se kunniatta kuolee.

Vierailija
15/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin n kolmekymppinen ja riiasin vaimoani (joka oli ollut omien vanhempiensa silmänterä) niin tuli puhe lasten kasvatuksesta. Tuleva anoppini nauroi mulle kun sanoin että kyllähän lapsia saa vähän tukistaa jos eivät tottele. Nauroi sille kun en muka tiennyt että se oli kiellettyä. Tämä keskustelu käytiin n 20 vuotta sitten enkä todellakaan tiennyt että lasten fyysine ojentamien olisi ollut kielletty. Myöhemmin luin että sellainen laki oli tullut voimaan 1984, mutta koska itse olin silloin parikymppine pojankloppi, ja se tieto oli mennyt sivu suun.

Joska tapauksessa enää en antaisi selkää lapsille, enkä ole antanut. Äitini tukisti minua aikoinaan jatkuvasti jostain pikumokista ja isältäni saatoin saada nyrkistä. He olivat itse sota-ajan kokeneita, joten minä ymmärrän että komento oli erilainen ennen.

Sitä olen ihmetellyt että mun yksi ystävä antoi n 5 vuotiaalle pojalleen remmistä selkään ja tämä tapahtui v 1988 seli selvästi sen jälkeen kun laki oli astunut voimaan, eikä hänen vaimonsa sanonut asialle mitään. Poika oli vain vähän riehunut kun olin kylässä ja mulle tuli paha mieli siitä. Lievempi kurittaminen tai istuttamine häpeänurkassa olisi ajanut asian paremmin.

Vierailija
16/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tukisteltiin yms.lapsena. Ahdistavaa oli ja on edelleen ja olen päättänyt että omia lapsia en kohtele niin MUTTA monta kertaa on käynyt mielessä että en ihmettele että jotkut turvautuu sellaisiin konsteihin :( Minun paheeni on huutaminen, eipä sellainen räyhääminenkään fiksua ole. Vanhemmuus on välillä niin vaikeaa...

Vierailija
17/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:28"]

[/quote]

[/quote]

Oletko sinä kiukkuinen siitä, että lapsi omaa oman tahdon eikä ole nukke, kun laitat lapsen vaikka jäähylle tai lelut hyllyn päälle rangaistuksena? Onko se sinun tapasi purkaa kiukkuasi lapseen? Purkaako koulussa opettaja raivoaan oppilaaseen kun määrää tämän jälki-istuntoon?

[/quote]

Yritätkö nyt sanoa, että sinuakin saa vetää turpaan jos koen, että se on sinua kasvattava keino? Jos olen pomosi, saan siis kiskaista tukasta aina, kun teet virheen?

Vierailija
18/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 11:09"]

[/quote]

[/quote]

Oletko yleisemminkin sitä mieltä, että rangaistukset eivät toimi? Onko teidän lapsilla niin huono muisti, että eivät muista saamaansa rangaistusta, vaan lyövät päätään kerta toisensa jälkeen uudelleen mäntyyn sen saman asian suhteen, vaikka siitä seuraisi aina rangaistus?

[/quote]

Olen todellakin sitä mieltä, että rangaistukset eivät toimi, ne ovat huonoja kasvatustapoja. Ne synnyttävät uhmakkuutta, eivät opeta mitään, korkeintaan toimimaan niin, että lapsi oppii toimimaan salassa välttääkseen rangaistuksen. Tästä on olemassa ihan neurologista tutkimustietoa, joten mutuun se ei perustu.

Ja ihan turha väittää, että ennen lapset olivat kilttejä, kun ruumiillista kuritusta käytettiin, koska se ei pidä paikkaansa. Jos lukee vähänkään, tai tuntee vanhempia ihmisiä, voi tämän todeta. Ennen lapsetkin olivat paljon väkivaltaisempia, kun heitä pahoinpideltiin enemmän.

Ja jotta tästä tekstistä ei tulisi pelkkää jeesustelua, niin käytän minäkin rangaistuksia, koska olen lyhytpinnainen ja joudun keksimään äkkiratkaisuja isomman lapsen kanssa, kun on kädet sidottuna pienemmän takia. Siksipä olen hyvin konkreettisesti havainnut, että rankaisevasta kasvatuksesta on lähinnä haittaa.

Vierailija
19/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:25"]

Yritätkö nyt sanoa, että sinuakin saa vetää turpaan jos koen, että se on sinua kasvattava keino? Jos olen pomosi, saan siis kiskaista tukasta aina, kun teet virheen?

[/quote]

Tukistuksella tai piiskan antamisella on melkoinen ero turpaan vetämiseen ja sen ymmärtää lapsikin.

Ihan sama jos kysyisit, että saako pomosi lukita sinut loppupäiväksi pimeään maakellariin jos kerran kotiaresti tai jäähy lapselle on ok.

Vierailija
20/77 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 13:34"]

Olen todellakin sitä mieltä, että rangaistukset eivät toimi, ne ovat huonoja kasvatustapoja. Ne synnyttävät uhmakkuutta, eivät opeta mitään, korkeintaan toimimaan niin, että lapsi oppii toimimaan salassa välttääkseen rangaistuksen. Tästä on olemassa ihan neurologista tutkimustietoa, joten mutuun se ei perustu.

Ja ihan turha väittää, että ennen lapset olivat kilttejä, kun ruumiillista kuritusta käytettiin, koska se ei pidä paikkaansa. Jos lukee vähänkään, tai tuntee vanhempia ihmisiä, voi tämän todeta. Ennen lapsetkin olivat paljon väkivaltaisempia, kun heitä pahoinpideltiin enemmän.

Ja jotta tästä tekstistä ei tulisi pelkkää jeesustelua, niin käytän minäkin rangaistuksia, koska olen lyhytpinnainen ja joudun keksimään äkkiratkaisuja isomman lapsen kanssa, kun on kädet sidottuna pienemmän takia. Siksipä olen hyvin konkreettisesti havainnut, että rankaisevasta kasvatuksesta on lähinnä haittaa.

[/quote]

Kannatatko että rangaistukset myös muuten pitäisi poistaa yhteiskunnasta, jos ne eivät kerran opeta mitään, synnyttävät uhmakkuutta ja kannustavat silmänpalvontaan? Esim. perusopetuslaissa opettajien käyttöön nykyisin annattava laaja rangaistusskaala jälki-istuntoineen ym?

Mitä sitten pitäisi tehdä niissä tilanteissa, missä lasta ei saa keskustelusta huolimatta olemaan samaa mieltä jonkin kiellon järkevyydestä, mutta lapsi on silti saatava noudattamaan sitä kieltoa? Soitetaan terapeutti paikalle (jos nyt edes se auttaa, usein tuskin auttaisi) vai annetaan lapsen tehdä mitä tykkää?

Ennen vanhaan kun tottelemattomuudesta ja kielletyistä teoista oli tuntuvia seuraamuksia (lievät rangaistukset kuten jäähyt eivät tepsi moniin lapsiin) lapset yleisesti kunnioittivat aikuisten sanaa paljon paremmin kuin nykyään ja tuli paljon vähemmän tilanteita, missä aikuinen koki, että hänellä ei ole menetelmiä vaikuttaa lapsen käytökseen. Lasten aikuisiin kohdistaman kunnioituksen vähenemisen vuosikymmenten mittaan tiedostavat kutakuinkin kaikki, jotka ovat pitempään lasten kanssa tehneet töitä.