Osaako joku neuvoa, miten asunnon osto hoidetaan, kun toinen osapuoli asuu ulkomailla?
Kyse on veljestäni, eli ostan hänet ulos kerrostaloasunnosta, jonka omistamme yhteisesti. Luotto on siis, että raha liikkuu, eli sitä ei tässä pidä miettiä.
Postitanko hänelle kauppakirjan, jonka pohjan löytää netistä, hän allekirjoittaa ja postittaa takaisin.
Mitä vanhanmallisen osakekirjan kanssa tehdään? Kuka sinne kirjoittaa ja mitä?
Kun asunto on kokonaan minun, niin ilmoitan siitä isännöitsijälle ja verottajalle. Pitääkö muuta tehdä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ulkomailla asuessani myin osuuteni perintömökistä ja lähetin vain valtakirjan puolestani postitse. Kauppaan tarvittiin myös kaupanvahvistaja, mutta ilmeisesti asunto-osakkeeseen ei sitä tarvita.
Ok, eli helpoiten asia hoituu niin, että veli lähettää valtakirjan. Sen lienee olla paperiversio? Skannaus tai sähköposti ei kelpaa?
Miten valtakirjan toimija allekirjoittaa kauppakirjan? Omalla nimellä ”xx” vai ”xx yy:n puolesta”?
Itsellä oli muistaakseni jotenkin näin:
Valtuuttaja: Nimi, osoite ja henkilötunnus
Valtuutettu: Nimi, osoite ja henkilötunnus
Valtuutus: Valtuuttajan puolesta xx:n allekirjoittaminen, ja sitten siihen asunnon tiedot.
Paikka ja aika:
Allekirjoitus
Todistavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ulkomailla asuessani myin osuuteni perintömökistä ja lähetin vain valtakirjan puolestani postitse. Kauppaan tarvittiin myös kaupanvahvistaja, mutta ilmeisesti asunto-osakkeeseen ei sitä tarvita.
Ok, eli helpoiten asia hoituu niin, että veli lähettää valtakirjan. Sen lienee olla paperiversio? Skannaus tai sähköposti ei kelpaa?
Miten valtakirjan toimija allekirjoittaa kauppakirjan? Omalla nimellä ”xx” vai ”xx yy:n puolesta”?
Itsellä oli muistaakseni jotenkin näin:
Valtuuttaja: Nimi, osoite ja henkilötunnus
Valtuutettu: Nimi, osoite ja henkilötunnus
Valtuutus: Valtuuttajan puolesta xx:n allekirjoittaminen, ja sitten siihen asunnon tiedot.
Paikka ja aika:
Allekirjoitus
Todistavat
Ja itse siihen allekirjoitukseen tuli
Allekirjoitus
Valtuutetun nimi
Valtakirjalla xx:n puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla alkuperäiset allekirjoitukset, joten ei onnistu skannaamalla ellei systeemit ole muuttuneet. Lähetät veljellesi laatimasi (jos ei itse siis viitsi tehdä) valtakirjan sähköpostitse ja hän sitten tulostaa, allekirjoittaa ja laittaa postiin.
Mulla ainakin on onnistunut. Siihen tuli vielä kahden todistajan allekirjoitukset.