Laitatko lapsen kouluun vaikka lapsi valittaisi mahakipua?
Riittääkö jos lapsi sanoo että on huono olo, vai mittaatko esim. kuumeen? Jos ei kuumetta niin kouluun?
Kommentit (6)
Muistan vieläkin, miten joskus äiti yritti pakottaa minut kouluun vatsakivuistani huolimatta, koska minulla ei ollut kuumetta tai muitakaan oireita ja koe kyseisenä päivänä. Uhosi, että sitten on pakko lähteä lääkäriin, kotiin ei saa jäädä. Kysyi vielä matkalla monta kertaa, ajetaanko sittenkin kouluun. Terveyskeskuksessakin meni tosi kauan, kun ei ollut sitten soittanut etukäteen ja odoteltiin, josko lääkäri jossain välissä ehtisi minut pelotella kouluun.
Umpisuolenlisäkkeeni oli puhjennut ja terveyskeskuksesta kiidätettiin suoraan sairaalaan leikkaukseen. Kyllä ne lapsen vatsakivut kannattaa ottaa ihan tosissaan kuumeettomuudesta huolimatta.
Kyselen vähän tarkemmin, jotta saisin tietää onko oikeesti maha kipee vai onko joku syy miksi ei halua kouluun. Yleensä keskustelun päätteeksi on selvää kummasta on kyse. Saa jäädä siis kotiin jos on oikeesti maha kipeä.
Riippuu lapsesta. Jos lapsella ei yleensä ole vatsakipua, jättäisin kotiin, koska silloin kipu lienee todellinen ja fyysinen. Jos kipua on usein, veisin keliakokeeseen tms. Osalla toistuvat vatsakivut ovat psyykkistä alkuperää, ja silloin kotiin jääminen vain pahentaa kierrettä, koska lapsi oppii väistämään ikävät asiat reagoimalla vatsallaan ja olemalla "sairas". Näistä tulee rasittavia työkavereita, jotka aina vähänkin stressaavammassa tilanteessa liukenevat vastuusta olemalla "sairaita". Ja heillä kipu voi tuntua ihan kivulta, koska lapsesta asti on opittu siirtämään henkinen paine vatsaan, josta palkintona on ollut ikävän tilanteen välttäminen.
En. Koska silloin on oukeasti kipeä. Tykkää koulunkäynnistä eikä halua olla pois.
Minua syytettiin teeskentelystä, kun oli aina vatsa kipeä. Sitten vuosi myöhemmin kuulin tällaisesta asiasta, kuin laktoosi-intoleranssi. Asuin vielä silloin lapsuuden kodissani (olin 17), ja eipä sitä asiaa otettu huomioon mitenkään. Painostettiin syömään ruokaa, joka aiheutti minulle oireita ja syytettiin nirsoilusta. No rupesin sitten käymään opintotuella kaupassa ja ostin itse omat ruokani. Ihan hyvää harjoitustahan se oli, kun muutaman vuoden päästä sitten muutin omilleni.
En nyt siis sano että laktoosi-intoleranssi sinänsä olisi syy jäädä pois koulusta, mutta olisi ollut ihan kiva että asiaa olisi tutkittu, niin olisin voinut tehdä muutoksia ruokavaliooni vuosia aiemmin. Ei olisi tarvinnut kärsiä.
Kun ei se kuume ole mikään kriteeri, lainatakseni työterveyslääkärikin.
PS, meillä nyt varhaiskasvatuksessa valtava määrä lapsia joilla vatsaoireilu ollut koronaa ja mm työkaverillani korona ja oireina oli lievät vatsanippailut.