Miten selittää viiltely jäljet lapsille ?
Eli miten voisin selittää 7 ja 8 vuotiaille lapsille viiltojäljet käsivarsissani?
Kommentit (29)
Just tosta syystä en ikinä aio hankkia lapsia, en ikinä pystyis perustella niille että miksi mulla oli oikeus satuttaa ja tuhota itseäni, mutta niillä ei (jos siis niillä joskus olis mielenterveysongelmia). Enkä myöskään haluais hävetä itseäni kun ne kertois koko kaupungille että mun äitilläpä on viissataa arpea käsivarsissaan.
Mulla on 7v poika. Jos hän kysyisi, selittäisin että ne on vanhoja haavoja jotka itse tein silloin tyhmyyksissäni. Vähän niinkuin hän imi olkavarteensa fritsuja viime viikolla, hän ei ymmärtänyt mitä teki, niistä jäi jälki ja nyt ne harmittaa. Ne katoaa onneksi, nämä ei. Äiti oli hölmö silloin kun teki ne.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:16"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:15"] Että sulla oli nuorena sellainen sairaus, josta ne tuli? Ja että nyt olet terve ja ne ei haittaa mitään. [/quote] Toihan on vale. Lapselle on puhuttava totta, vaikkei tietenkään pidä kertoa sillä tavoin, että lapsi pelästyy. [/quote] Ei se ole vale. Ei kukaan viiltele ilkeyttään, tyhmyyttään yms. Taustalla on aina trauma, psyykkinen oire tms. [/quote] Tyhmyyttä mikä tyhmyyttä.
[/quote]
Työskentelen psykiatrissa ja sen pohjalta tiedän, että useat viiltelijät ovat alaikäisiä. Useat ovat kokeneet seksuaalista hyväksikäyttöä, pahoinpitelyä yms. pahoja traumoja. Mielestäni on julmaa nimittää trauman kokenutta nuorta tyhmäksi.
ap:n kysymykseen tämä liittyy siten, että ei kannata käyttää adjektiivia tyhmä. Toki kannattaa kertoa, että se on toimintatapa, jota ei kannata tehdä tai että se liittyy sairauteen yms.
[/quote]
Olen ollut nuorempana punkkari/hevari ja notkunut päivät pitkät näiden asiakkaitesi kanssa, ja tiedän että suurin osa heistä on vain yksinkertaisesti yksinkertaisia, huomionhakuisia draamattaria.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:28"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:16"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:15"] Että sulla oli nuorena sellainen sairaus, josta ne tuli? Ja että nyt olet terve ja ne ei haittaa mitään. [/quote] Toihan on vale. Lapselle on puhuttava totta, vaikkei tietenkään pidä kertoa sillä tavoin, että lapsi pelästyy. [/quote] Ei se ole vale. Ei kukaan viiltele ilkeyttään, tyhmyyttään yms. Taustalla on aina trauma, psyykkinen oire tms. [/quote] Tyhmyyttä mikä tyhmyyttä. [/quote] Työskentelen psykiatrissa ja sen pohjalta tiedän, että useat viiltelijät ovat alaikäisiä. Useat ovat kokeneet seksuaalista hyväksikäyttöä, pahoinpitelyä yms. pahoja traumoja. Mielestäni on julmaa nimittää trauman kokenutta nuorta tyhmäksi. ap:n kysymykseen tämä liittyy siten, että ei kannata käyttää adjektiivia tyhmä. Toki kannattaa kertoa, että se on toimintatapa, jota ei kannata tehdä tai että se liittyy sairauteen yms. [/quote] Olen ollut nuorempana punkkari/hevari ja notkunut päivät pitkät näiden asiakkaitesi kanssa, ja tiedän että suurin osa heistä on vain yksinkertaisesti yksinkertaisia, huomionhakuisia draamattaria.
[/quote]
Siitä, miten viiltely liittyy traumoihin ja siihen, miten lapsi/nuori jää liian pienenä yksin niiden kanssa, löytyy aika paljon tutkimustietoakin.
Kerrot, että sinulla on ollut mielenterveysongelmia nuorena, mutta voit jo paljon paremmin.
[/quote] Työskentelen psykiatrissa ja sen pohjalta tiedän, että useat viiltelijät ovat alaikäisiä. Useat ovat kokeneet seksuaalista hyväksikäyttöä, pahoinpitelyä yms. pahoja traumoja. Mielestäni on julmaa nimittää trauman kokenutta nuorta tyhmäksi. ap:n kysymykseen tämä liittyy siten, että ei kannata käyttää adjektiivia tyhmä. Toki kannattaa kertoa, että se on toimintatapa, jota ei kannata tehdä tai että se liittyy sairauteen yms. [/quote] Olen ollut nuorempana punkkari/hevari ja notkunut päivät pitkät näiden asiakkaitesi kanssa, ja tiedän että suurin osa heistä on vain yksinkertaisesti yksinkertaisia, huomionhakuisia draamattaria.
[/quote]
Usein näin ajatellaan juuri siksi, että näillä nuorilla ei ole ketään, johon voisi luottaa. Esim. Pekka viiltelee ja kaverit ajattelee, että huomionhakuisuuttaan. Totuus on se, että Pekan isä on koko ajan kännissä ja hakkaa Pekan äitiä Pekan nähden. Pekka ei ole ikinä sanonut sanaakaan tästä kenellekään ja kaikki luulee, että perhe on normaali.
Juttelin asiasta siskoni kanssa ja sovimme että yhdessä juttelemme pojan kanssa. Aiomme kertoa että olin nuorempana sairas ja siksi halusin satuttaa itseäni.
Minun suurin pelkoni on että jompikumpi lapsista rupeaa matkimaan minua ja viiltelee itseään.
Ap kirjoitti siis äskeinen viestin
Kyseessä ei siis ole minun omat lapseni vaan pikkusiskoni sekä siskoni poika. Siskoni poika on kysynyt minulta kerran saunassa mitä arpia minun käsissäni on ja menin hieman paniikkiin ja sanoin että ne ovat vanhoja arpia. Huomasin kuitenkin että lapsi jäi miettimään asiaa ja tahtoisin keskustella lapsen kanssa asiasta vielä kunhan tietäisin miten selittää asian.
Pikkusiskoni ei ole kommentoinut käsiäni mitenkään mutta olen huomannut kun hän on katsellut käsiäni.
Käsiini on laitettu yli 120 tikkiä joten arpia on kyllä aika vaikea olla huomaamatta.
Ap