Mitä vitamiineja kannattaisi ottaa väsymykseen?
En varmasti saa ruuasta tarpeeksi vitamiineja ja muita tärkeitä juttuja joten kertokaa mitä valmisteita kannattaa ostaa kun oireina on väsymys ja muisti pätkii?
Kommentit (22)
B12 on ainakin sellainen joka vaikuttaa muistiin.
Mutta saattaa olla pula myös raudasta, folaatista, ceestä, deestä jne.
Jos et saa ruuasta riittävästi vitamiineja, niin paranna ruokavaliota. Pitäs ostaa paljon vitamiinipurkkeja, että kaikkea saisit eikä ne edes välttämättä imeydy hyvin. Syö oliiviöljyä, kalaa, kasviksia ja täysjyvää yms.
Itse otan vahvan B12-vit. tabl. aamuisin ja 50-100 mg D-vit. tabl. Iltaisin (imeytyy lukemani mukaan paremmin siten) ja minulla toimii. Kun aloitin piristyin huomattavasti ja mieliala parani.
Ei se virkeys purkista kyllä löydy, runsaasti ulkona liikkumista ja terveellinen ruokavalio virkistää mielen.
Monivitamiinit, oon syöny multitabsia kohta 2 vuotta, tuntuu että nyt vasta auttaa väsymykseen
Vierailija kirjoitti:
väsymys lähtee nukkumalla ei vitamiineilla
Ei lähde aina. Toki liikunta, ruokavalio ja uni ovat kaiken a ja ö, mutta aina nekään eivät riitä.
Mulla auttaa vireystilaan parhaiten sopiva syöminen eli vähähiilarinen ruoka tasaisin väliajoin.
Lisäravinnepuolelta olen huomannut toimivaksi ubikinonin ja ginsengin.
Kofeiini ehdottomasti pois tilannetta sotkemasta!
Vierailija kirjoitti:
Ksm66
Ubikinoni
Kertoisitko lisää tuosta Ksm66:sta?
Laadukas monivitamiini, C-vitamiinia gramma päivässä, D-vitamiinia, vahvaa ubikinolia, magnesiumia, aminohappoja, tarvittaessa lisäksi rautaa ja b12-vitamiinia.
Eiköhän näillä eväillä ala aivot heräillä. Riittävä uni, ulkoilu ja hyvä ruokavalio tietenkin tärkeitä myös.
Onhan kilppariarvot katsottu?
Vierailija kirjoitti:
väsymys lähtee nukkumalla ei vitamiineilla
Et tiedä mistään mitään
Vierailija kirjoitti:
Ei se virkeys purkista kyllä löydy, runsaasti ulkona liikkumista ja terveellinen ruokavalio virkistää mielen.
Aha asiantuntija paikalla. Kehota vielä nukkumaan hyvin.
Kannattaa pyytää labrat ja sen jälkeen syödä sitä, mikä puuttuu.
Labroista ainakin:
hemoglobiini
ferritiini
transferritiini
crp (tulehdusarvo)
B12 -vitamiini
kilpirauhasarvot
Varastoraudan (ferritiinin) puute on aika yleinen naisilla. Kannattaa lukea aiheesta enemmän, mutta oireina ovat mm. väsymys, vetämätön olo, aivosumu, muistiongelmat, uniongelmat, todella runsaat kuukautiset... Hemoglobiini voi olla todella hyvä, vaikka varastorauta nollissa. Ja tässäkin kannattaa pyytää useamman lääkärin mielipide. esim. oman lääkärini mielestä ferritiini 27 ja vuoden päästä 23 ovat ihan sopivia lukemia, kun taas asiaan perehtynyt lääkäri on sitä mieltä että alle 30 on vakava raudanpuute (käytännössä tyhjät rautavarastot), 50 on kohtalainen, 70 hyvä ja 100 tavoiteltava arvo.
Sitten on tietenkin uniapnea. Sitäkin kannattaa pohtia.
Sokerit.
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa ruuasta riittävästi vitamiineja, niin paranna ruokavaliota. Pitäs ostaa paljon vitamiinipurkkeja, että kaikkea saisit eikä ne edes välttämättä imeydy hyvin. Syö oliiviöljyä, kalaa, kasviksia ja täysjyvää yms.
Ole hiljaa. Kukaan suomalainen ei saa talvisin tarpeeksi d-vitamiinia, ellei ota purkista.
B ja Magnesium. D nyt aina muutenkin kannattaa.