Kaikki sisarukseni saaneet kohta lapsia ja oon ainoa, joka ei. Tuntuu jotenkin orvolta olo :(
Nuorin sisko ilmoitti eilen odottavansa lasta ja hänen kanssaan olen aina tullut hyvin toimeen. Pelkään, ettei hän ole enää samanlainen lapsen synnyttyä, kun lapseen kiinnittyy suurin huomio. Ei vain ole koskaan tuntunut omalta jutulta ja nyt tuntuu, ettei ole ketään jolle puhuminen asiasta auttaisi. Nyt tuntuu olo vähän masentuneelta ja vaikka äidin kanssa asiasta puhuin eilen, en jostain syystä pysty unohtamaan ja keskittymään muuhun :(
Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (80)
En kyllä tajua mikä ongelmasi on. Että muut menee elämässä eteenpäin ja sinä et?
Ihmiset kasvaa ja muuttuu elämän aikana, helpommalla pääsee kun sen hyväksyy. Siskosi elämään on syntymässä uusi ihmissuhde, mutta niin on sinunkin, sehän voi olla vaikka kuinka hieno lisä elämääsi.
Onko niin että kaikki äidit ovat hajamielisiä eli eivät osaa keskittyä kylässä muuhun kuin lapseensa jos heille puhuu jostakin?
Voisit ennemminkin onnitella itseäsi siitä, ettet osallistu maapallon ylikansoittamiseen ja puske uusia ihmisiä kuluttamaan luonnonvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla lapsettomia ystäviä?
Kyllä on.
Sisarusten lapsiin voi muodostaa myös hyvän ja lämpimän suhteen. Murrosiässä yleensä arvostavat enemmän kuin omia vanhempiaan, koska omat vanhemmat ovat aina noloja.
Pitääkö aina tehdä niinkuin muut? Minäkin olen sukuni ainoa lapseton, mutta mitä sitten?
Jos et halua lapsia, mitä ihmettä se haittaa että muut lisääntyvät? Ja vaikka haluaisitkin, eihän se olisi sinulta pois mitä muut elämällään tekevät.
Joo heillä ei ehkä ole enää yhtä paljon aikaa sinulle, mutta siihen pitää sopeutua. Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan joiden kanssa sinulla on enemmän yhteistä jos läheistesi elämä kohdistuu lapsiinsa eikä mihinkään muuhun enää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kasvaa ja muuttuu elämän aikana, helpommalla pääsee kun sen hyväksyy. Siskosi elämään on syntymässä uusi ihmissuhde, mutta niin on sinunkin, sehän voi olla vaikka kuinka hieno lisä elämääsi.
Mielessä vain on että taas se alkaa että kannetaan lasta saunalle tai vessaan pestäväksi vaipanvaihdon jälkeen ja hirveä kiljunta. En edes tiedä miten sen kestän, kun nykyään korvasärkyä tulee pienemmästäkin nykyään bruksismin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielessä vain on että taas se alkaa että kannetaan lasta saunalle tai vessaan pestäväksi vaipanvaihdon jälkeen ja hirveä kiljunta. En edes tiedä miten sen kestän, kun nykyään korvasärkyä tulee pienemmästäkin nykyään bruksismin takia.
Asutko heidän kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö aina tehdä niinkuin muut? Minäkin olen sukuni ainoa lapseton, mutta mitä sitten?
Hyvä kun on muitakin. Onko sinusta koskaan tuntunut oudolta, että on noin? Olen ihan erilainen kuin sisarukseni. En koe kaipaavani lapsia enkä edes halua asua kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sinun ole sitä pakko kuunnella, jos et kestä. Ei sinun ole pakko siskosi luona vierailla tai kutsua heitä kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko heidän kanssaan?
En mutta kylässä käydessään tai minun käydessä heidän luonaan voi tulla noita tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko heidän kanssaan?
En mutta kylässä käydessään tai minun käydessä heidän luonaan voi tulla noita tilanteita.
No se on semmosta elämässä, että joutuu kaikenlaisiin tilanteisiin. Resilienssi on ominaisuus, jota voi myös kehittää.
No sun roolihan on selvä: toimit sisarustesi lasten hoitotätinä koko ikäsi ja seuraat sivusta, kun oma ja vanhempiesi omaisuus valuu molempien perheiden ylläpitoon. Sinulle jää luu käteen, mutta ehkä vanhana joku niistä lapsista käy sinuakin katsomassa, jos olet kohdellut heitä hyvin.
T. Vela
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua mikä ongelmasi on. Että muut menee elämässä eteenpäin ja sinä et?
Ehkä sekin. En halua samanlaista elämää, mutta jollakin muulla tavoin merkityksellistä. Ei ole löytynyt itselle sopivaa työtä. Jos edes se olisi, voisin keskittyä siihen enkä niin miettisi tuota asiaa.
Vierailija kirjoitti:
No sun roolihan on selvä: toimit sisarustesi lasten hoitotätinä koko ikäsi ja seuraat sivusta, kun oma ja vanhempiesi omaisuus valuu molempien perheiden ylläpitoon. Sinulle jää luu käteen, mutta ehkä vanhana joku niistä lapsista käy sinuakin katsomassa, jos olet kohdellut heitä hyvin.
T. Vela
Aika pitkään meinaavat aloittajan sisarukset lapsia tehdä, jos aloittajalle jää koko elämäksi heistä hoidettavaa.
Ihan hyvä, jos kaikki perheen lapset eivät hanki omia lapsia.
Suvun geenit menevät turhankin tehokkaasti eteenpäin, jos esim. suurperheen kaikki 5 sisarusta saavat jälkikasvua.
Olin sukujeni eka joka sai lapsen. Olin 24v. Sitten alkoivat muutkin sukulaiseni saada lapsia.