Kohdellaanko 35v:tä vanhana synnyttäjänä?
Kokemuksia? Onko riskit oikeasti suuremmat kuin 25veenä? Sain lapset 23v ja 25v ja haaveilen iltatähdestä.
Kommentit (45)
Toi on vanha jos on ENSIsynnyttäjä. Sä olet synnyttänyt ennenkin, joten anna palaa!
Riskit tietty on hieman suuremmat mutta ei vielä suurensuuret.
En tiedä, mitä tarkoitat vanhan synnyttäjän kohtelulla. Itse olin 35 v ensisynnyttäjä ja koskaan neuvolassa, synnytyssairaalassa yms. ei kukaan ottanut ikääni puheeksi. En siis usko saaneeni mitenkään erilaista kohtelua kuin esim. 25 v ensisynnyttäjät.
Riskithän ovat huomattavasti suuremmat kuin 25-vuotiaana. Se onkin sitten eri asia, kenen kohdalla riskit realisoituvat.
Yli 35-vuotiaan raskaus on aina lääketieteellisesti riskiraskaus, joten siinä mielessä olet riskisynnyttäjä.
Ei mua ainakaan kohdeltu millään lailla vanhana. Tokan lapsen sain 35-vuotiaana. Vauvavakuutuksenkin sai ilman mitään erityisselvityksiä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:17"]
Toi on vanha jos on ENSIsynnyttäjä. Sä olet synnyttänyt ennenkin, joten anna palaa!
[/quote]
Mikä merkitys sillä tämän asian kannalta on, monennettako lasta synnyttää?
Synnytin esikoiseni 41 -vuotiaana. Kukaan ei narissut asiasta ja lapsi on täysin terve.
Mikä siinä aiheuttaa riskiä? Perussairauksia minulla ei ole, aiemmat raskaudet meni hyvin, olivat yliaikaisia (rv 42 synnytys). Tarjotaanko 35v jotain erityisiä sikiöseulontoja?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:20"]
Yli 35-vuotiaan raskaus on aina lääketieteellisesti riskiraskaus, joten siinä mielessä olet riskisynnyttäjä.
[/quote]
Mihin perustat tämän? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Käsittääkseni ylimääräisiä tutkimuksiakin saa vasta 38 v synnyttäjä.
Olen synnyttänyt 34-vuotiaana toisen lapseni, eikä kukaan ottanut ikääni puheeksi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:22"]
Mikä siinä aiheuttaa riskiä? Perussairauksia minulla ei ole, aiemmat raskaudet meni hyvin, olivat yliaikaisia (rv 42 synnytys). Tarjotaanko 35v jotain erityisiä sikiöseulontoja?
[/quote]
Ei tarjota.
Mä olen saanut lapseni 34- ja 36-vuotiaana, ja ainoa kerta, kun ikä mainittiin, oli esikoista odottaessa, kun kerrottiin että sokerirasitusta suositellaan kaikille yli 25-vuotiaille odottajille. Tokalla kerralla sitäkään ei suositeltu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:24"]
Mä olen saanut lapseni 34- ja 36-vuotiaana, ja ainoa kerta, kun ikä mainittiin, oli esikoista odottaessa, kun kerrottiin että sokerirasitusta suositellaan kaikille yli 25-vuotiaille odottajille. Tokalla kerralla sitäkään ei suositeltu.
[/quote]
Mäkin sain ihan itse valita, menenkö toisella kerralla sokerirasitukseen.
13
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:20"]
[/quote]
Mihin perustat tämän? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Käsittääkseni ylimääräisiä tutkimuksiakin saa vasta 38 v synnyttäjä.
[/quote]
Synnytin kuopuksen 39-vuotiaana. Ihan tavanomainen raskauden seuranta ja synnytys.
[/quote]
[/quote]
Ei ole oma mielipiteeni vaan esim. lääkärien Terveysportissa lukee näin. Sen mukaan jokaista yli 35-vuotiasta on kohdeltava potentiaalisena riskiraskautena. Synnyttäjän muu tilanne ratkaisee sitten sen, mihin toimenpiteisiin aletaan. Yli 35-vuotiaan synnytys pysähtyy viisi kertaa todennäköisemmin kuin 25-vuotiaan. Heillä on enemmän keskenmenoja, myös myöhäisiä ja kohtukuolemia. Krosomihäiriöitä on enemmän (down on vain yksi tuhansista tiedetyistä). Lisäksi iäkkäämmät synnyttäjät ovat ylipainoisempia, heillä on enemmän diabetesta ja raskausajan diabetesta sekä verenpainetautia ja istukkahäiriöitä. Heidän sikiönsä ovat todennäköisemmin myös liian suuria tai pieniä eli kasvuhäiriöitä on suuremmalla todennäköisyydellä. Kaikki riskit kasvavat äidin iän myötä.
Synnytin myös 35-vuotiaana ekan ja sekä raskaus että synnytys meni hyvin. Kukaan ei missään vaiheessa ottanut ikääni puheeksi. En itsekään tuntenut olevani "vanha" synnyttäjä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:17"]
[/quote]
Mikä merkitys sillä tämän asian kannalta on, monennettako lasta synnyttää?
[/quote]
Nuoren synnyttäjän synnytyskanava venyy paremmin kuin vanhan. Kun se on jo kertaalleen nuorena venynyt, myöhemmät synnytykset vanhempana on helpompia kuin jos vanhana synnyttäis ekan kerran.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:27"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole oma mielipiteeni vaan esim. lääkärien Terveysportissa lukee näin. Sen mukaan jokaista yli 35-vuotiasta on kohdeltava potentiaalisena riskiraskautena. Synnyttäjän muu tilanne ratkaisee sitten sen, mihin toimenpiteisiin aletaan. Yli 35-vuotiaan synnytys pysähtyy viisi kertaa todennäköisemmin kuin 25-vuotiaan. Heillä on enemmän keskenmenoja, myös myöhäisiä ja kohtukuolemia. Krosomihäiriöitä on enemmän (down on vain yksi tuhansista tiedetyistä). Lisäksi iäkkäämmät synnyttäjät ovat ylipainoisempia, heillä on enemmän diabetesta ja raskausajan diabetesta sekä verenpainetautia ja istukkahäiriöitä. Heidän sikiönsä ovat todennäköisemmin myös liian suuria tai pieniä eli kasvuhäiriöitä on suuremmalla todennäköisyydellä. Kaikki riskit kasvavat äidin iän myötä.
[/quote]
Aivan kaikki mikä raskaudessa ja synnytyksessä voi mennä pieleen, kasvattaa todennäköisyyttä suhteessa synnyttäjän ikään. Valitettava tosiasia. 35-vuotias ei ole enää mikään ihanneikäinen synnyttäjä.
???