Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskusteluaiheiden köyhyys, kaveriperhe

Vierailija
07.07.2015 |

Onkohan tällaiselle tilanteelle mitään tehtävissä? Olemme perheenä aika paljon tekemisissä erään toisen perheen kanssa. Lapset ovat niin hyviä ystäviä, että heillä on aina mukavaa yhdessä. Rasitteeksi on nyt yhä enemmän muodostunut keskustelun köyhyys meidän vanhempien välillä. Ystäväperheen vanhemmat keskustelevat lähes ainoastaan omien lastensa eritteistä: miten A ja B ovat pissanneet ja kakanneet eilen, entä edellisviikolla, miten he pissasivat ja kakkasivat edellisvuoden lomamatkalla, entä miten mahtavat pissata ja kakata huomenna? Niin, ja taas ollaan lähdössä lomamatkalle, siellä A:n ja B:n ennakoidaan pissaavan ja kakkaavan tavalla X+Y=Z, mutta jos näin ei käykään, pitää valmistautua vaihtoehtoon Z+Y=Q ja vielä varmuuden vuoksi harjoitella pissaamista nyt jo etukäteen mallilla X+Q=Z.

Voisin jotenkin ymmärtää tämän pissa- ja kakkapuheen, jos kyse olisi kahdesta vauvasta, mutta näin ei todellakaan ole asian laita. Voisin myös vielä ymmärtää sen, jos kyse olisi jotenkin erityissairaista lapsista, joilla on jotain erityisongelmia aiheen kanssa, mutta näinkään ei ole asian laita. Samoin ymmärtäisin asian, jos sitä käytäisiin läpi kerran vuodessa, mutta ihan oikeasti, joka ikisellä tapaamisella!

Jos yritän itse kehittää jotain normaalimpaa puheenaihetta, siihen kommentoidaan "jaa" ja sitten syvä hiljaisuus, jonka aikana kohteliaasti kuunnellaan, mitä minulla oli mielessä aiheeseen liittyen, mutta ei tartuta siihen tai viedä aihetta eteenpäin. Jos kerron, että vaikka olemme käyneet jossain tai pohtineet sellaista ja tällaista asiaa, siihen tulee yleensä jonkinlainen ykskantainen toteamus, jolla aihe on ikään kuin loppuun käsitelty.

Onko jotain, mitä voisin yrittää keskustelun viemiseksi syvällisemmille urille? Entä miten tällaisesta pissa-kakka-puheesta pääsee eroon? Olen yrittänyt viestittää, että EI KIINNOSTA, mutta en tiedä, miten suoraan ja miten monta kertaa se pitää sanoa, että menee perille, ilman, että toinen loukkaantuu.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:15"]

No keskustele siitä pissasta ja kakasta kerrankin oikein yli yli yli innokkaasti. Ole oikein maaninen.

Onko tuo ystäväperheesi jostain keskikarjalan tuppukaupungista kenties?

[/quote]

Hmm, tätä pitää varmaan kokeilla... :-) Pieneltä paikkakunnalta ovat kyllä. Olen itsekin miettinyt, mikä ihme eritekeskeisyyteen voi olla syynä. Kuka ylipäätään jaksaa / viitsii / kehtaa painaa mieleensä kaikki lasten asioinnit ja vielä raportoida niistä ulkopuolisille? Olen myös miettinyt, mistä ja milloin tämä on alkanut, mutta niin kauan kuin muistan, se on ollut samanlaista. Olemme tunteneet esikoisten vauva-ajoista asti. Luulin sen silloin liittyvän heidän esikoisensa kuivaksiopetteluun, mutta jotenkin juttu on jäänyt päälle.

Vierailija
2/9 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ne lapset on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oeltko kysynyt että voitaisiinko puhua jostain muusta kuin pissasta ja kakasta?

Sorrun itsekin joskus (=kerran vuodessa) ohimennen tuskailemaan kun esikoisella on ummetusta jos olemme reissussa. En kuitenkaan jauha ja jauha asiasta kenenkään kanssa.

Vierailija
5/9 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella oudolta. Mikähän vessateemaan on syynä? Onko lapsilla sittenkin sairauksia, allergioita jne.? Silti jotenkin kummallista.

Vierailija
6/9 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä alkaisin aktiivisesti välttelemään noin eritekeskeisten ihmisten seuraa. Tekisi vamaan hyvää teidän lapsillenekin ennenkuin heistä tulee samanlaisia..

Vierailija
7/9 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:18"]

Laita tämä kappale soimaan ja johdattele keskustelu heille tutun aiheen kautta musiikillisiin asioihin. Jospa se siitä lähtisi.

[/quote]

Kuulostaa pelottavan tutulta... :\

AP

Vierailija
8/9 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda seuraa, kuulostaa aika kankealta seurustelulta. En ole törmännyt tömmosiin jutunaiheisiin koskaan.

Vierailija
9/9 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keskustele siitä pissasta ja kakasta kerrankin oikein yli yli yli innokkaasti. Ole oikein maaninen.

Onko tuo ystäväperheesi jostain keskikarjalan tuppukaupungista kenties?