Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

häälahjana rahaa, parin toive

Vierailija
07.07.2015 |

Kuinka paljon? Meillä olisi just varaa noin 50e laittaa lahjaksi. Onko se teistä hyvä summa? Hirvittää kuinka kalliiksi käy pelkkä matkustus paikanpäälle ja siihen vielä lahjaraha joka ei tuntuisi nololta.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"]

Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D

[/quote]

Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo.
[/quote]

En ole todellakaan mikään rikas, vaan hieman alle keskituloinen yhden lapsen äiti. Silti olen mielestäni suhteellisen avokätisesti, varsinkin omaan tulotasooni nähden, antanut ystävilleni lahjoja. Ehkä olen vähän pikkumainen sitten, mutta kyllä rehellisesti sanoen vähän harmittaa, jos tämä on ollut hääparille aivan evvk, olenhan lahjallani halunnut osoittaa arvostustani heitä kohtaan. Ehkä tosiaan sitten vain pienempiä summia kehiin, omaa tyhmyyttäni ilmeisesti olen näitä suurempia summia lahjoittanut.

Vierailija
22/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on 50e? 100 on jo naurettavan suuri summa. Toki jos ei rahasta ole pulaa mutta keskituloisellekin ja pienemmille on varmasti iso summa. Kauhistus mitö nykyään "pitää" antaa että kehtaa tulla kutsuvieraana juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle riittäisi vaikka ihan vain 10€, kunhan saisin lähipiirin viettämään päiväämme :) Kukin antaa minkä pystyy!

Vierailija
24/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:30"]

Ap, lahjoitat sen verran, mikä sinulle on sopiva. Ei rahalahjoissakaan ole ylä- tai alarajaa. Kaikki vieraat eivät ole taloudellisesti samalla viivalla, joten jokainen kykynsä mukaan. Minusta 50 € on jo iso summa.

[/quote]

jep. Jos ap. opiskelija/työtön ja joutuu matkustamaan omiin piikkeihin paikalle jne.. niin eiköhän 50e pariskunnalta ole ihan huippusuorite.

Vierailija
25/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"]

Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D

[/quote]

Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo.
[/quote]

Mutta täällä hääparit toteavat, etteivät edes kiinnitä huomiota siihen että minkä summan kukakin on antanut. Eli samahan se sitten on jos varakas DINK-pari antaa 20 e. :)

Vierailija
26/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"] Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D [/quote] Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo. [/quote] En ole todellakaan mikään rikas, vaan hieman alle keskituloinen yhden lapsen äiti. Silti olen mielestäni suhteellisen avokätisesti, varsinkin omaan tulotasooni nähden, antanut ystävilleni lahjoja. Ehkä olen vähän pikkumainen sitten, mutta kyllä rehellisesti sanoen vähän harmittaa, jos tämä on ollut hääparille aivan evvk, olenhan lahjallani halunnut osoittaa arvostustani heitä kohtaan. Ehkä tosiaan sitten vain pienempiä summia kehiin, omaa tyhmyyttäni ilmeisesti olen näitä suurempia summia lahjoittanut.

[/quote]

Sinusta on siis tyhmää osoittaa arvostusta hääparia kohtaan? Jos tuo on kerran ollut tapasi sitä osoittaa.

Vierailija
27/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"] Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D [/quote] Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo. [/quote] Mutta täällä hääparit toteavat, etteivät edes kiinnitä huomiota siihen että minkä summan kukakin on antanut. Eli samahan se sitten on jos varakas DINK-pari antaa 20 e. :)

[/quote]

Vain siinä tapauksessa että lahjan antaja haluaa vain pröystäillä lahjallaan (kerätä hääparin huomiota) eikä ilahduttaa hääparia ihan vilpittömästi (vaikkei hääpari ehkä muistaisikaan mitä joku tietty henkilö heille lahjoitti) =)

Vierailija
29/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"] Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D [/quote] Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo. [/quote] En ole todellakaan mikään rikas, vaan hieman alle keskituloinen yhden lapsen äiti. Silti olen mielestäni suhteellisen avokätisesti, varsinkin omaan tulotasooni nähden, antanut ystävilleni lahjoja. Ehkä olen vähän pikkumainen sitten, mutta kyllä rehellisesti sanoen vähän harmittaa, jos tämä on ollut hääparille aivan evvk, olenhan lahjallani halunnut osoittaa arvostustani heitä kohtaan. Ehkä tosiaan sitten vain pienempiä summia kehiin, omaa tyhmyyttäni ilmeisesti olen näitä suurempia summia lahjoittanut.

[/quote]

Sinusta on siis tyhmää osoittaa arvostusta hääparia kohtaan? Jos tuo on kerran ollut tapasi sitä osoittaa.
[/quote]

Tyhmää on ollut kuvitella, että voisin osoittaa arvostusta tällä tavalla, jos tämä eleeni on ollut kohteillensa evvk. Eihän tämä pyrkimykseni osoittaa arvostustani ole tällöin mitenkään onnistunut. Ymmärrätkös?

Vierailija
30/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:03"] [quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"] Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D [/quote] Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo. [/quote] En ole todellakaan mikään rikas, vaan hieman alle keskituloinen yhden lapsen äiti. Silti olen mielestäni suhteellisen avokätisesti, varsinkin omaan tulotasooni nähden, antanut ystävilleni lahjoja. Ehkä olen vähän pikkumainen sitten, mutta kyllä rehellisesti sanoen vähän harmittaa, jos tämä on ollut hääparille aivan evvk, olenhan lahjallani halunnut osoittaa arvostustani heitä kohtaan. Ehkä tosiaan sitten vain pienempiä summia kehiin, omaa tyhmyyttäni ilmeisesti olen näitä suurempia summia lahjoittanut. [/quote] Sinusta on siis tyhmää osoittaa arvostusta hääparia kohtaan? Jos tuo on kerran ollut tapasi sitä osoittaa. [/quote] Tyhmää on ollut kuvitella, että voisin osoittaa arvostusta tällä tavalla, jos tämä eleeni on ollut kohteillensa evvk. Eihän tämä pyrkimykseni osoittaa arvostustani ole tällöin mitenkään onnistunut. Ymmärrätkös?

[/quote]

Ymmärrän ajatuksen, jos haluat tuosta arvostuksen antamisesta jotain henkilökohtaista "kunniaa" ja hääparin tietävän keneltä ovat mitäkin saaneet. Kokonaisuutena he varmaankin silti ovat tienneet paljonko ovat saaneet ja kokonaisuutena kokeneet vieraidensa arvostavan heitä (tai sitten ei). Tietysti on aina mahdollista että ne keille olet antanut häälahjoja ovatkin siitä piitanneet ja asiaa seuranneet, ihmiset ovat niin erilaisia.

Minusta silti tuo 50€ on aivan riittävä lahja kahdeltakin hengeltä, eli 100€ yhdeltä ei ole mikään välttämättömyys.

Vierailija
31/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:03"] [quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:50"] Ai hääparit eivät edes kiinnitä huomiota siihen, jos joku lahjoittaa avokätisesti? Hyvä tietää, satasemme vaihtuukin 25 eukkaan, jos homma on evvk. :D [/quote] Summa on sinänsä yhdentekevä, jos lahja tulee sydämestä. Jos tienaatte kymppitonnin kuussa eikä teillä ole velkoja eikä lapsia, toki pystytte maksamaan satasen. Siinä tilanteessa 25 euroa tuntuu ystävyyden pilkkaamiselta. Vähävaraiselta perheeltä 25 euroa voi olla lesken ropo. [/quote] En ole todellakaan mikään rikas, vaan hieman alle keskituloinen yhden lapsen äiti. Silti olen mielestäni suhteellisen avokätisesti, varsinkin omaan tulotasooni nähden, antanut ystävilleni lahjoja. Ehkä olen vähän pikkumainen sitten, mutta kyllä rehellisesti sanoen vähän harmittaa, jos tämä on ollut hääparille aivan evvk, olenhan lahjallani halunnut osoittaa arvostustani heitä kohtaan. Ehkä tosiaan sitten vain pienempiä summia kehiin, omaa tyhmyyttäni ilmeisesti olen näitä suurempia summia lahjoittanut. [/quote] Sinusta on siis tyhmää osoittaa arvostusta hääparia kohtaan? Jos tuo on kerran ollut tapasi sitä osoittaa. [/quote] Tyhmää on ollut kuvitella, että voisin osoittaa arvostusta tällä tavalla, jos tämä eleeni on ollut kohteillensa evvk. Eihän tämä pyrkimykseni osoittaa arvostustani ole tällöin mitenkään onnistunut. Ymmärrätkös?

[/quote]

Ymmärrän ajatuksen, jos haluat tuosta arvostuksen antamisesta jotain henkilökohtaista "kunniaa" ja hääparin tietävän keneltä ovat mitäkin saaneet. Kokonaisuutena he varmaankin silti ovat tienneet paljonko ovat saaneet ja kokonaisuutena kokeneet vieraidensa arvostavan heitä (tai sitten ei). Tietysti on aina mahdollista että ne keille olet antanut häälahjoja ovatkin siitä piitanneet ja asiaa seuranneet, ihmiset ovat niin erilaisia.

Minusta silti tuo 50€ on aivan riittävä lahja kahdeltakin hengeltä, eli 100€ yhdeltä ei ole mikään välttämättömyys.
[/quote]

Minustakin ap:n summa on ok, sitä en todellakaan kritisoi.
Panostan aina paljon ystävieni lahjoihin. Jos heillä ei ole mitään lahjatoiveita, yritän keksiä jotain persoonallista ja yhteiseen historiaamme liittyvää. Tilailen netistä sopivia osia ja askartelen itse jne. Jos lahjatoiveena on raha, niin sitten yritän parhaani mukaan panostaa siihen. Tottakai haluan että lahjan saaja saa tietää lahjan olevan minulta, oli se sitten itse tekemäni tai jokin rahasumma, jota varten olen säästänyt omista menoistani. Lahjani on viesti saajalleen. MINÄ arvostan SINUA, tässä lahjani. Haluan että lahjan saaja tietää olevansa minulle tärkeä ja lahjani on yksi keino viestiä asiaa. Kai tämä on sitten itsekeskeistä huomion vaatimista. Samaten kurjalta tuntuisi, jos hääpari ignooraisi minut täysin esim heille kirjoittamani runon tai kokoamani valokuva-albumin lahjoittajana. Mielestäni on vähän hassua jos lahjan saaja kohtelee lahjoja anonyymeinä.

Vierailija
32/34 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annoimme mieheni kanssa 50 EUR hääparille. Jos kyseessä olisi lähisukulainen tai tosi läheinen ystävä, voisi antaa enemmän, jos varaa.

Vierailija
33/34 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:51"]

Tottakai haluan että lahjan saaja saa tietää lahjan olevan minulta, oli se sitten itse tekemäni tai jokin rahasumma, jota varten olen säästänyt omista menoistani. Lahjani on viesti saajalleen. MINÄ arvostan SINUA, tässä lahjani. Haluan että lahjan saaja tietää olevansa minulle tärkeä ja lahjani on yksi keino viestiä asiaa. Kai tämä on sitten itsekeskeistä huomion vaatimista. Samaten kurjalta tuntuisi, jos hääpari ignooraisi minut täysin esim heille kirjoittamani runon tai kokoamani valokuva-albumin lahjoittajana. Mielestäni on vähän hassua jos lahjan saaja kohtelee lahjoja anonyymeinä.

[/quote]

Mitä suuremmat juhlat ja mitä persoonattomampia lahjat (esim. rahaa kaikilta) sitä ymmärrettämpää se on. Ja varmasti löytyy poikkeuksina niitä jotka syynäävät jokaisen kirjekuoren ja tiliotteen nähdäkseen kuka antoi mitäkin, ja se heille suotakoon.

Sen sijaan joku itse kirjoitettu runo tai valokuva-albumi ovat paljon "muistettavampia" ja henkilökohtaisempia lahjoja, että ne varmaan jäävätkin mieleen antajansa perusteella (hyvässä tai pahassa). Ja toki jos juhlat ovat pienet ja vieraita vain kourallinen on asia ihan toinen.

Vierailija
34/34 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:51"]

Tottakai haluan että lahjan saaja saa tietää lahjan olevan minulta, oli se sitten itse tekemäni tai jokin rahasumma, jota varten olen säästänyt omista menoistani. Lahjani on viesti saajalleen. MINÄ arvostan SINUA, tässä lahjani. Haluan että lahjan saaja tietää olevansa minulle tärkeä ja lahjani on yksi keino viestiä asiaa. Kai tämä on sitten itsekeskeistä huomion vaatimista. Samaten kurjalta tuntuisi, jos hääpari ignooraisi minut täysin esim heille kirjoittamani runon tai kokoamani valokuva-albumin lahjoittajana. Mielestäni on vähän hassua jos lahjan saaja kohtelee lahjoja anonyymeinä.

[/quote]

Mitä suuremmat juhlat ja mitä persoonattomampia lahjat (esim. rahaa kaikilta) sitä ymmärrettämpää se on. Ja varmasti löytyy poikkeuksina niitä jotka syynäävät jokaisen kirjekuoren ja tiliotteen nähdäkseen kuka antoi mitäkin, ja se heille suotakoon.

Sen sijaan joku itse kirjoitettu runo tai valokuva-albumi ovat paljon "muistettavampia" ja henkilökohtaisempia lahjoja, että ne varmaan jäävätkin mieleen antajansa perusteella (hyvässä tai pahassa). Ja toki jos juhlat ovat pienet ja vieraita vain kourallinen on asia ihan toinen.
[/quote]

Annan rahaa vain jos sitä toivotaan. Eli jos annan mitä he toivovat, se on persoonatonta massaa, ja siihen ei tarvitse kiinnittää huomista? Silloinhan he eivät juuri arvostakaan saamaansa lahjaa. Miksi pyytää jotain mille ei kuitenkaan anna arvoa? Mun mielestä olisi kyllä lahjan saajilta hyvin epäkohteliasta lahjan antajaa kohtaan olla kiinnittämättä saamaansa lahjaan huomiota. Enkä tarvitse mitään mitalia postissa, en edes kiitostekstaria. Ainoa mitä toivon on että lahjan saaja lahjani avatessaan hetkeksi keskittyy katsoakseen millä tavoin olen häntä halunnut muistaa. Ilmeisesti liikaa pyydetty ja järkyttävän itsekeskeistä huomionhakua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme