IS: Evan ekonomistin mielestä bensa on edelleen halpaa
Elinkeinoelämän valtuuskunnan ekonomisti Sanna Kurrosen mukaan bensa on yhä halpaa, jos hinnan suhteuttaa suomalaisten elintasoon.
– Bensan hinta ei ole noussut sen nopeammin kuin muutkaan kuluttajahinnat 2000-luvulla, Kurronen sanoo.
– Kun ihmisten palkat ovat nousseet, ei kaksi euroa ole sama asia kuin vuosikymmeniä sitten, hän huomauttaa
Kurronen kritisoi tukitoimia. Kompensointi olisi Kurrosen näkökulmasta paikallaan vasta, mikäli hinnat nousisivat vielä useamman kymmentä prosenttia. Hintojen liikehdintä kuuluu markkinatalouteen, ja se tulisi hyväksyä.
Tässä tuli totuus. Bensa on siis edelleen halpaa. Kaikenlaiset mielenilmaisut on siis täysin typeriä ja perusteettomia.
Kommentit (89)
Samaa mieltä Sannan kanssa, toivotaan että polttoaineen hinta nousee kesää kohden huomattavasti.
Paljonkohan on tämän kurrosen kuukausipalkka? 10 000 vai 20 000e?
Palkkani ei ole noussut varmaan kymmeneen vuoteen kunnolla. Yleiskorotukset on ollut mitättömiä viimeaikoina.
Palkka ei ole tosiaankaan noussut samaa tahtia kuin hinnat ovat nousseet. Lisäksi palkasta menee nyt enemmän työttömyysvakuutusmaksu ja eläkevakuutusmaksuja kuin 10 vuotta sitten.
Ei minua yksityisautoilun kannalta bensan hinta niin huoleta, vaikka itse autoa tarvitsenkin joka päivä. Enemmän huolettaa hinnan nousun vaikutukset kaikkeen muuhun, mikä liikkuu renkailla - tuotteet ja palvelut.
Jos haluaa vähentää kulutusta, hintojen on noustava.
Vierailija kirjoitti:
Ja hintojen nousu aiheuttaa puolestaan kulutuksen vähentymistä, koska palkat eivät nouse. Noidankehä?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua yksityisautoilun kannalta bensan hinta niin huoleta, vaikka itse autoa tarvitsenkin joka päivä. Enemmän huolettaa hinnan nousun vaikutukset kaikkeen muuhun, mikä liikkuu renkailla - tuotteet ja palvelut.
Sähköautot on tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hintojen nousu aiheuttaa puolestaan kulutuksen vähentymistä, koska palkat eivät nouse. Noidankehä?
Ja kulutuksen väheneminen on myrkkyä taloudelle.
Mihin se edellinen ketju katosi? Se jossa tuota nimiteltiin vihervassariksi ja kehotettiin äänestämään oikeistoa? :D
Minun kristallipallossani näkyy että tämä EVA:n ekonomisti…
1) tienaa noin 12.000 € kuukaudessa
2) äänestää vihreitä
3) ajelee työsuhdesähköautolla
4) kuittaa vihreiden puoluetoimistolta jonkinlaisen palkkion tästä lausunnostaan
5) ei hahmota polttoaineen hinnan vaikutusta kansantalouteen yhtään omaa viitekehystään laajemmin
Itse antaisin noin pässíllè ekonomistille lopputilin heti.
Sanna on oikeassa. Ei se vaikutakaan hänen ja kavereidensa elämään pätkääkään. Ja muiden asiat ei häntä kiinnosta.
Keissi on siis klousattu.
Vierailija kirjoitti:
Bensan hintaa voisi korottaa helposti 3 euroon. Euron korotus tuskin vaikuttaisi ihmisten halukkuuteen liikkua autolla.
Minun halukkuuteeni liikkua autolla ei bensan hinta vaikuta, koska liikun autolla vain silloin, kun se on välttämätöntä. Hyvähän sellaisen on sanoa, että bensan hinta voisi nousta vieläkin, jonka ei tarvitse miettiä, miten saa rahansa riittämään välttämättömiin arjen asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se edellinen ketju katosi? Se jossa tuota nimiteltiin vihervassariksi ja kehotettiin äänestämään oikeistoa? :D
Ei täällä palstalla saa kuin haukkua oikeistoa ja kehua vasemmistoa. Just katosi ketju jossa ihmeteltiin miksei oikeisto ole vallassa ja jossa kerrottiin ilmeisesti liikaa kipeitä totuuksia siitä miten vasemmisto systemaattisesti valehtelee varsinkin siitä mitä oikeisto on ja mitä oikeisto tekee.
Nykypäivän totuus on ettei vasemmistoa äänestäisi kukaan jos nuo ei saisi valehdella vapaasti joka paikassa ilman todellisia vastaväitteitä kun ei noilla ole mitään mitattavissa olevia saavutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot on tätä päivää.
Onneksi sähkön hintaakin ollaan nostamassa ennätysnopeasti niin oppiipa kansa oleen!!
Jakeluvelvoite ei kuulu markkinatalouteen, joten se täytyy laittaa tasolle 0%.
Polttoaineverohelpotukset eivät koske kaikkein köyhimpiä, eli työttömiä joten niille ei ole perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Jakeluvelvoite ei kuulu markkinatalouteen, joten se täytyy laittaa tasolle 0%.
Biopolttoaine (jota jakeluvelvoite koskee) on muuten viimeisimmän tutkimuksen mukaan ilmastolle haitallisempaa kuin bensa. Joten sellaista vihersiirtymää taas kerran.
Varsinkin kesäisin joidenkin harrastus on ajelu. Heille bensa on liian halpaa.
Joillekin bensa on nyt liian kallista, joillekin 10e/l olisi ihan halpaa.
Outo tuo palkannousuvertaus. Esimerkiksi dieselin hinta on pompannut viime kesän 1,4€ --> 1,8€. Ei ole ainakaan minun palkka noussut samaan tahtiin.
Bensan hintaa voisi korottaa helposti 3 euroon. Euron korotus tuskin vaikuttaisi ihmisten halukkuuteen liikkua autolla.