ihanan kirpeää TIISTAI AAMUA MARRASMURUT!
Kommentit (44)
Nyt ei muuta kuin rauhaisaa vaakatasoa muutaman viikon ajan! Sain lähestulkoon saman " tuomion" viikko sitten (silloin rv 30+2) ja pari päivää kyllä meni tietoa sulatellessa. Alkujärkytyksen jälkeen tuo äkkilähtö työpaikalta tuntuikin ihan mukavalta (näin jälkikäteen ajateltuna), ei tarvinnut pullakahvitella kollegoita ja osallistua miljooniin kissanristiäisiin ja selkääntaputussessioihin loppumetreillä:).
Puhelimesta,meillä työpuhelimen saa pitää mammalomankin aikana. Kun palaa takaisin töihin,niin työnantaja sitten lisää siihen ekan kuukauden palkaan poissaolokuukausien puhelinedun arvon ja verot edusta tulee siten jälkikäteen maksettua (siis omalta osaltani, en tiedä, miten työnantajapuolelta homma toimii). Näin tehty jo vuosikausia, eikä probleemeja ole ollut.
siilivaimo rv 31+2
Eli äitipolilla sain sitten luvan liikkua ja elää, kunhan jätän kaikkinaisen rehkimisen ja otan iisisti jos alkaa supistella. Mutta mä pääsen ulos ja voin tehdä kaikkea pientä. Ei enää mitään syytä viettää päiviä pitkällään! Arvatkaa olenko mä onnellinen! Onnesta soikea ja tajunta räjähdyspisteestä ilosta!
Niin piti ne kuulumiset laittaa. Verenpaine mulla on noussut vielä vaan- 95/150 luokkaa. Tarkistivat kuitenkin istukan toimintaa ja koska se ok niin kuulemma neuvolan tarkastukset tiiviisti riittää- valkuaista mulla ei siis ollut. Vauva on pieni- tipahtanut edelleen käyrällään, mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Painoarvio tasan 2kg. SF-mittaa pitää seurailla. Tilanne alapäässä oli hieman edennyt mutta ei mitenkään hälyttävästi. Ja lääkäri sanoi että enää ei kyllä tuota vauvaa jarruteltas kun kortisonit on saatu, viikot 34 parin päivän päästä täynnä ja koko riittävä. Seuraavan kerran kuulemma tarttee TAYSiin tulla vasta synnyttämään!
Eli mä olen vapaa! Ja mä lähden kohta ostamaan vauvalle jotain pientä. Mä pääsen ulos! Ja ennen kuin kukaan sanoo että älä nyt reväytä itseäsi heti, niin tedoksi että mä käyn vaan pienen ajelun lähikaupassa ja tulen taas lepäilemään enimmäkseen.
Kukas se kysyikään että kerrotaanko TAYSssa sukupuoli: pääsääntöisesti kaikki kertoo jos kysyy. Pari lääkäriä jopa alkavt itse haeskella ja sanovat että saako katsoa/kertoa... ;-) Yhden kerran yksi lääkäri otti meille jopa kuvan vauvan häpyhuulista ja vitsaili että tämän kuvan otan ja annan teille todisteen tytöstä vain jos ette aseta mihinkään syytteeseen lasten alastonkuvista ;-)
MrsCruiser- sulla olis nyt kuukauden päivät otettava ihan rauhallisesti. Koita nyt nainen tsempata. Sitten kun liikkumislupa tulee niin se on muisto vain se makaaminen!
Mom ja tytsy rv33+4
Aivan mahtavaa! Tuntuu, että henki kurkussa on tota sun raskauden edistymistä seuraillut ja nyt sitten ollaan jo niin turvallisilla vesillä, että pääset " arestista" pois, hienoa! Aina kun tämä oma (viikon nyt kestänyt) pötköttäminen on alkanut tympimään, niin olen tsempannut itseäni miettimällä, kuinka mm. sinä olet ollut vaakatasossa jo iät ajat. Nyt painut (hitaasti ja varovasti kumminkin) sinne shoppaamaan ja nautit:).
siilivaimo 31+2
Voisin kyllä veikkailla, että sinne teille se eka marrasmuru kuitenkin tulee...
Se mun oma veikkaus puuttui tuosta listasta ja oli 26.10.
Se piti vielä lisätä G:hen, että esikko syntyi 41+5, kuopus 39+5 (ja tuon mukaanhan seuraava olisi sitten 37+5, eikö?)
Neuvolassa kaikki ok. Hb vaan 98, paineet myös satasen luokkaa, sf-mitta upeat 34cm, vaikka vauvalla pää kiinni tosi alhaalla! Painoa ei ollut mulle tullut yhtään = ). Yhteensä on tullut 2,7kg.
Ensi viikolla terkka ja lääkäri.
Momentti: ONNEA liikkumisluvasta! Toivottavasti ehdit lepäillä vielä sen verran, että käyt moikkaamassa meitä täällä sekä kertomassa kuulumisia =)
Mekku85: täällä myös yksi ensisynnyttäjä jota jännittää elämä pienen lapsen kanssa. Synnytys ei pelota (ainakaan vielä) mutta mitä jos on aamusta iltaan huutava vauva. Kuinka ite jaksaa jne. Mutta turha kai niitä pohtia etukäteen, on otettava päivä kerrallaan.
Joku kyseli painoarviosta, mulla eilen rv 31+4 oli 1800-1900g. Ihan ok kuulemma.
Vitamiineista oli myös puhetta. Ite syön multitabs special 2+, yhden päivässä. Se on tarkoitettu raskaanaoleville sekä imettäville.
Tänään kävin työpaikalla viemässä sairaslomatodistuksen. Oli ihan kiva moikata työkavereita. =)
Oma masu liikkuu ja vääntelehtii. Pääsee vissiin vielä liikkumaan aika hyvin. Maha oli eilen illellakin ihan vino, työnsi selkää vasemmalle puolelle. Hauskan näköistä. =)
Koiralle sain tänään sitten vihdoin ja viimein antibioottikuurin. Nyt on hyvä olla kun tietää että hän paranee. =)
Nyt ajattelin mennä moikkaamaan äitiä, hän makoilee kotona flunssassa.
rusina rv 31+5
Varmasti mahtava fiilis kun saa tehdä jotain, ja liikkua. Mä olen ollut viikon petissä/levossa flunssan takia ja nyt jo hajoaa pää. En voi ku nostaa hattua sulle miten hyvin olet jaksanut!
Äsken tuli sellainen ahaa-elämys, että tosiaan ei mene kauaa niin alkaa ensimäiset marrasvauvat syntyä! ja meillekin tulee vauva, ihan oikea, pieni vauva, joka tuoksuu vauvalle.. Mitenkähän sitä malttaa ekat viikot nukkua tai tehdä mitään muuta kuin katsella sitä pientä ihmettä!
Olis toisaalta jo ihana saada vauva syliin, mutta parempi odottaa vielä viikkoja. Onhan se vauvan kannalta paljon parempi, on se vielä niin pieni. Sitten rv 36 jälkeen vauva sais syntyä milloin vain :)
Vauvakuume kasvaa kohisten päivä päivältä taas..
t.Vaavaa 32+6
kiitoksia leivontaohjeesta. Piti alkaa välittömästi leipasemaan koululaisille ko. piirasta, laitoin siihen omenien sijaan mustikoita ja oli namia - helppo ja nopea ohje.
Sateinen aamu ja päivä täälläkin. Hirmuinen väsymys päällä kun esikoinen yski yöllä ja annettuani yskänlääkettä yskä rauhoittui, mutta en sitten saanut enää unen päästä kiinni klo 01.00 jälkeen..
Neuvolalääkäri on viikon kuluttua, jolloin kirjoittaa lopun sairasloman äitiyslomaan asti. Tiedän tuon jo, koska lääkäri sanoi näin tekevänsä edellisellä käynnilläni. Supisteluja on päivittäin napakoita ja vaavin liikkeet tuntuvat tosi hyvin. Tänään sain lipaston vauvanvaatteita varten, joten ihana alkaa laittelemaan sinne tavarat paikoilleen - kunhan mies kotiutuu töistä ja kasaa sen ensin..
Hyvää tiistaita kaikille,
travel 31+3
Ekaks gallupit, nottei unohru:
tapaamisG: Löysimme toisemme deittinetistä kesäkuussa 2002. Suhde edistyi sen verran nopeasti, että heikompia hirvitti. Juhannuksena tavattiin kunnolla ekan kerran, elokuussa tuli plussatesti ja kihlat, joulukuussa muutto yhteen. Esikoistyttö syntyi 4/03. Naimisiin 8/04.
synnytysG: Synnytys alkoi yöllä vesienmenolla epäkypsästä tilanteesta. Tästä kesti 34h ennen kuin lapsi oli maailmassa, säännöllisistä supistuksista kesto oli 16,5h. Kuumekin nousi. Elämäni karmein kokemus kaikin puolin, kipushokki oli lähellä. Lapsi syntyi alateitse rv40+0 (1380g/53cm), vietiin heti keuhkojen lavatointiin ja seuraavana päivänä teholle 6 päiväksi tulehduksen takia. Kaikesta huolimatta en osaa pelätä etukäteen seuraavaa. Ajattelen, että ei voi ainakaan karmeampaa olla :D
pilleriG: Päivittäin pyrin ottamaan Multitabs 2+:n ja e-epan. Silloin tällöin otan myös kalsium + D -tabletin ja magnesiumia.
Oma ( . ): Vähän sellaista fiilistä, että ylempi on taas kierähtänyt eri asentoon. Ei kauan kestänyt ilo siitä raivotarjonnasta, kun nyt tuntui hikka ihan kummassa paikassa. Tukaluus se vain lisääntyy joka päivä. Viime yönä ihan sattui koko rintakehään (keuhkoihin, kylkiluihin, palleaan ja vaikka minne), kun vauvat valuu ylöspäin yöllä. Inhottavaa, mutta en osaa oikein kohollaankaan nukkua. Mietin, että täytyy varmaan vuorata jo sänky froteelakanalla, jos alkaa taas yllättäen vesienmenolla (silloin tosin ehdin vessaan, mutta nyt en kyllä ole niin ketterä). Ja paikalliselle tuttavalle vinkkasin, että puhelin päällä yötä päivää, jos mulle lähtö tulee. Mummolla menee 2h matkaan, kun hän tänne lähtee, ja mun pitäisi saada pikaiseen ne antibiootit tulehdusriskin takia.
Alia ja pikkuoravat rv34+1
neuvolauutisia: olipas kiva ku oli ihan oikeasti oppinut ihminen tällä kertaa hoitamassa asioita, kätilö. oli kyllä ihan erilainen käynti ku koskaan ennen. oli omat tapansa kuunnella sydän ääniä tunnustella vauvaa, saatiin miehen kanssa painaa käsillä tonne kohtuun ja tuntea vauvan pää :) se oli niin pieni :) jäi kerrankin oikeen hyvä fiilis tästä!
painoa +653 laskenut onneksi viimesestä! nyt painoa tullut yhteensä 12.8 kg, verenpaineet 116/75, sf mitta 31, tosin mitattiin et vaan makasin siin pedillä, ja oli eri mittaaja. rt 2? mitähän se tarkottaa siis toi 2? sydänäänet 140. hiphei. lokakuussa on sit lääkäri. voi vitsi, on kyl niin hyvä fiilis! noi kätilöt hoitaa hommansa kyl niin omilla tavoillaan ja terkkarit vanhojen kaavojen mukaan..
käytiin neukkarin jälkeen kaupassa, ostettiin tutteja :) pieniä ensitutteja, jäin miettii että oisko sittenki pitäny ottaa silikoni tutteja, noi on luonnonkumia. vihreä ja valkoinen. :) ne laitoinki suoraa sairaalakassiin :)
nyt on taas muutama tunti tapettavana ja sit käydään hakee/ostaa se turvakaukalo. voisin lähtee rasvaa itteeni ja toivoo ettei kunniamerkkei tulis enempää :)
heh, momentille onnea vapaudesta :)
illalla pakko päästä kävelylle. ai nii ostin munkin. pitänee mennä tuhoamaan sitä :D
paljonkas muuten porukoilla aamuja vielä? la:kaan.
ootellaan 34+4
Mä olen ainakin noiden luonnonkumisten kannalla. Ainakin ainoa, mikä esikoiselle kelpasi oli Ainun luonnonkumiset MAM -tutit. Niitä ostin nyt näillekin. Silikoniset oli kovempia, joten ne pullahteli vähän väliä pois suusta, kun pieni vauva ei saanut niistä kunnon otetta. Tykkäsin tuosta MAM -mallista senkin takia, ettei se paina leukaa, ja käy miten päin tahansa.
Syksy tekee kovasti tuloaan,ihanaa=)!
Momentille kamalasti ONNEA liikkumisluvasta=)! Kyllä helpottaa varmaan kummasti,kun saa edes hiukan liikkua!
PilleriG: Mä en oo koko raskausaikana syöny mitään pillereitä...jos ei Panadolia ja Rennietä lasketa vitamiineix...hih hih=)! Hemppakin on pysynyt siellä hiukan reilussa 120:ssä,et ei oo edes rautaa tarvinnu VIELÄ ruveta napsiin.
Olikohan se Mekku85 ketä kyseli ensisynnyttäjistä...mua ei varsinaisesti oo ruvennu pelottaan se synnytys mutta lähinnä ajatuksia herättää se, että miten mä ollenkaan mahdan pärjätä sen vauvan kanssa ja miten ollenkaan osaan hoitaa sitä.Mutta eiköhän sitä mennä sisulla vaan eteenpäin=)!
Mä oon tänään ollut jotenkin väsähtänyt,vaikka oon nukkunutkin ihan hyvin. Ei oo vaan saanu mitään aikaan...täytyy varmaan huomenna koittaa tehdä jotain ja pitää tää päivä ihan suosiolla rokulia. Masukki on kyllä ihan kivasti liikkunu,mikä on tietty tärkeintä=)!
Jospa menis keitteleen kahveet,jos vaikka piristyis=)!
tiitiäinen78 ja " nestori" 31+4
ilmeisesti tämä paketti kädessäni on sama kuin sinulla joka vastasit tutista :D en älynny nimeä katsoa, joo eli mam mini ulti 0-7kk luonnonkumitutti. anatominen ja symmetrinen. näyttää käyvän molemmin päin ei oo toi tutti osa muotoiltu. oisin fiksummin voinu kattoo ja valita nää tutit, toises on wasp, anppari hyi ja toises siili, hyi h****tti !!! iso hyihyi !! toivottavasti vauva tykkää, äiti ei :D nyt sitä munkkia :)
muistattehan keittää niitä luonnonkumisia n. 5 minuuttia ennen käyttöön ottoa? Niistää häviää sitä allergiaa aiheuttavaa ainetta. Silikonisia ei tarvitse keittää yhtä kauan.
oisin vaa huuhtonu mut hyvä tietää..
On ollut keskustelua tuteista, en ole vielä niitä hankkinu, mut kiitos vinkistä. Täytyypi hankkia sellaisia luonnonkumisia MAM-tutteja.
Siitä tulikin mieleen, että minkälaisia tuttipulloja kannattaa ostaa?? Ja montako niitä on hyvä olla varastossa?? Maito ja vellipullot erikseen vai käykö vaan vaihtaa tuttiosaa?? Kertokaa nyt viisaammat ja kokeneemmat tälle ensikertalaiselle mitä ostaa. =)
Kaunis KIITOS!!
rusina ihan kysymysmerkkinä näissä asioissa... =)
Heh, sama pää sitten kesät talvet; eilenhän sanoin että menen tänään neuvolaan, mutta kas kummaa aika olikin sitten ollut jo eilen, tarkastin vasta tänään neuvolakortista asian, samalla sitten siirtyi tytön 4v tarkastus jonnekkin päin, en vaan tiiä mihin.
Neuvolatäti luuli että olen joutunut jäämään sairaalaan sisälle ja asiat ei olisi hyvin, soitin tänään kuitenkin kuulumiset ja sain uuden ajan mutta vasta 12.10 eli tässä tulee kk:n väli edellisestä käynnistä, tosin olin viimeksi sairaalassa ja neuvolassa käynyt 1½kk:tta sitten, ei tarvii paljoa siellä ravata koska en voi huonosti ja tietää että soitan jos jotain häikkää on.
Muuten mennyt tämä pvä loistavasti ulkoillessa, sisällä en ole paljoa kerennyt notkumaan =D
Nyt taas kotitöiden pariin
Meillä on yksi tuttipullo varalla, jos mamman pitää jonnekin syöttöaikaan... Muuten kyllä mennään ihan rintamaidolla rinnasta, jos siis kaikki menee imetyksen kanssa yhtä hyvin kuin esikoiselta. Vellejä en esikoisellekaan antanut, enkä meinaa tälle tulevallekaan vauvalle. Kun kiinteät aloitetaan, niin puurot on ne mitä annan, en vellejä. Joten ei pulloja meillä paljoa näy.
Luulisin, että pari pulloa riittää alkuun ihan varmasti, turhaa niitä on ostaa etukäteen, jos ei siis jo nyt ole päättänyt jostain syystä olla imettämättä.
Lueskelin tässä tuota tutti-keskustelua ja aloin miettimään että onko sellainen pakko hommata? Koska tuttia aletaan käyttään ja miksi?? onko sitä " pakko" /suositeltua käyttää? Ei ole vielä mulle valjennut sen hyödyt/haitat..
Tunnen itseni todella tyhmäksi kysellessäni tämmöistä, mutta eihän sitä voi heti kaikkea tietää.. ;)
Mekku ja " Beebe" 31+6
Juttelin juuri työnantajani kanssa puhelimessa pitkään poissaolostani ja siitä että en tule enää takaisin. Ääneen hän sanoi ymmärtävänsä ja toivotteli kaikkea hyvää ja kertoili omista suunnitelmistaan jne mutta äänensävy oli hyytävä - eli rivien välistä kuuli mitä hän oikeasti ajatteli siitä että olen näin pitkään poissa. Toivottavasti hän ymmärsi että tosiaan joudun olemaan aloillani ja en tee tätä tahallani tai hänen kiusakseen.
Kerroin hänelle tunnelmistani ja siitä että lepoa on määrätty ja että mieluiten olisin töissä jne jne... puhelun aikana hän kuitenkin haukkui kolme muuta työntekijää jotka ovat olleet sairaslomalla / ovat raskaana ja kyseli tiedänkö muiden vauvasuunnitelmista ja samaan hengenvetoon sanoi että toivottavasti muut eivät suunnittele perheenlisäystä. Tuli kyllä tosi paska olo - saa nähdä mitkä ovat tunnelmat sitten kun töihin pitäisi mennä takaisin.
Nyt kyllä tekisi mieli korkata kylmä olut tai useampikin... :( Onneksi on edes salmiakkia jota syödä pahimpaan mielipahaan.
MrsCruiser 30+6
Moi kaikki!
Sain tukisukan ja muutenkin suonenveto on nyt hillittänyt. Olen muutenkin paljon pirteämoi. Syön nyt säännöllisesti lady vita plussaa ja se tuntuu heti kohentavan vointia. Se on siitä hyvä et siinä on magnesiumia, kalsiumia, rautaa ja kaikki hivenaineet mut a-vitamiini puuttuu koska on suunniteltu raskaana oleville ja imettäjille. Suosittelen !!!
Gallupissa voiskin tiedustella mitä tabletteja kukin napsii?
Sit toinen homma mikä mua kiinnostas et kuinka monella vauva on jo laskeutunu ja millä viikolla?
Mulla ei ole vielä ja vko on nyt 32+2.
Hyviä syyspäiviä kaikille!!!
P.S arvaus synnytksestäni oli 17.11(olis ultran mukaan oikea päivä)