Luetelkaa kristityille sopivia rentoutuskeinoja, pliiis!
Jooga ja mindfulness oli ihanan rentouttavia, samoin esim. vyöhyketerapia, mutta kaikki nämä ovat kuulemma syntiä eivätkä sovi kristityille. Käsittääkseni myös pilates on pahasta. Kärsin ahdistushäiriöstä (sen verran lievä etten halua käyttää lääkkeitä) ja kaipaisin oikeasti tehokasta ja stressiä poistavaa rentoutusta, jota harrastaessa ei tarvitse pelätä demonien hyökkäyksiä. Siis harrastin ennen joogaa ja mindfulnessia, mutta uskonystäväni ohjeistivat niiden olevan turmioksi kristitylle, joten en enää uskalla harrastaa. :( Jotain vastaavaa etsin, mutta sellaista mitä voisi hyvin mielin harjoittaa. Kiitos jos joku keksii jotain!
Kommentit (80)
Henkisesti heikot haluavat, että joku määrää mitä saa tehdä ja miten pitää ajatella. Kaikki pitää ohjata ulkopuolelta. On uhkaavaa ja vaarallista ajatella itse ja kuunnella sisintään. Näin fundamentalisiset uskonlahkot saavat jäseniä ja haluavat pitää ihmiset vallassaan juuri näiden sääntöjen avulla. Jos joku alkaa ajatella itse saati kritisoida, se on Saatanan pääsyä ihmiseen. Usko sokeasti, kuuntele mitä joku muu käskee sinun ajatella ja tehdä, anna jonkun muun tulkita Raamattua sinulle, älä vahingossakaan avaa mieltäsi millekään ulkopuoliselle tai kriittiselle ajatukselle.
Saitko ap mitään vastauksia joista olisi apua?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:07"]
Jeesuskin meditoi ja joogasi, miksi se olisi kiellettyä kristityiltä? Luostareissa meditoidaan päivittäin. Hiljentyminen, rukoilu ja mielen avaaminen on yhteistä kaikille uskonnoille. Jos usko on vahva, miksi pitäisi pelätä omaa mieltään? Eikö silloin usko ole heikko, jos mikä tahansa henki tai paha ajatus pääsee vallalle, jos silmät pistää kiinni ja hengittää? Henkisesti heikkojen ei oikeasti kannattaisi hurahtaa mihinkään uskoon. Huomattavasti enemmän mielisairaaloista löytyy kristinuskosta seonneita kuin joogasta tai pilateksesta seonneita.
[/quote]Jeesus meditoi ja joogasi? Taas puhuu asiantuntija.
Varokaa eksytyksiä sanotaan Raamatussa ihan selkeästi. Niitä on kovin monenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:10"]
Tottakai juoksussa voi saaana tulla ihmiseen. Eikös mikä tahansa, joka vie ajatukset pois Jumalasta ja kohti omaa itseä, omia tarpeita, menestymistä ole pahaksi? Mikä tahansa toiminta voi olla syntiä, jos niin haluaa ajatella. Toisaalta, mikään ei ole syntiä, jos niin haluaa ajatella. Tee mitä haluat, kunhat et ketään vahingoita.
[/quote]"Kaikki on minulle sallittua mutta kaikki ei ole minulle hyväksi"
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:19"]
Saitko ap mitään vastauksia joista olisi apua?
[/quote]
Joo, sain. Tai siis, kunhan otan nuo osaksi säännöllistä ahdistuksenhallintaani niin katsotaan sitten tarkemmin teho, mutta ihan lupaavilta vaikuttavat näin. Liikuntaa ja venyttelyä, mietiskelyä ja rukoilua, luonnossa kävelyä jne.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:16"]Ei ole provoilua, olen ihan tosissani, vaikka ymmärrän itsekin että hassulta voi vaikuttaa.
Asia tuskin olisi mikään tärkeä jos mulla ei olisi taipumusta ahdistuneisuuteen. On ollut ihan paniikkikohtauksia ja yleistä ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ym. Siksi oikeasti tarvitsen mahdollisimman tehokkaita rentoutuskeinoja, joita nyt siis etsin.
Olisin voinut kysyä samaa kristityltä keskustelupalstalta, mutta halusin laajempaa näkökulmaa ja tiesin täällä olevan melko paljon kristittyjä.
ap
[/quote]
Se on se uskonto, mikä sulle aiheuttaa ahdistusta, ei jooga.
Voin rukoilla puolestasi, helpotusta ahdistukseen ja niiden omien oikeiden tapojen löytymistä :) varjelusta ja rauhaa ajatusmaailmaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:12"]
Taas tämmöistä provoilua. Nuo asiat eivät ole kiellettyjä kristityiltä. Päinvastoin kaikki asiat, jotka edistävät ruumiillista ja henkistä terveyttä, ovat sallittuja. Ruumis on temppeli, jossa Herra asuu. Terve sielu terveessä ruumiissa. Jooga ja pilates ovat yhtä ok kuin lenkkeily. Mietiskelykin on ok.
[/quote]
Moni kristitty, kuten Pekka Reinikainen, taas opettaa, että jooga ja mietiskely ovat suoraan Saatanasta ja kristityn pitää näitä välttää. Nyt sinä sanot, että jooga ja mietiskely on ok. Kumpi teistä on siis kerettiläinen eksyttäjä matkalla kadotukseen? Molemmat ette voi opettaa oikein samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:16"]Ei ole provoilua, olen ihan tosissani, vaikka ymmärrän itsekin että hassulta voi vaikuttaa. Asia tuskin olisi mikään tärkeä jos mulla ei olisi taipumusta ahdistuneisuuteen. On ollut ihan paniikkikohtauksia ja yleistä ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ym. Siksi oikeasti tarvitsen mahdollisimman tehokkaita rentoutuskeinoja, joita nyt siis etsin. Olisin voinut kysyä samaa kristityltä keskustelupalstalta, mutta halusin laajempaa näkökulmaa ja tiesin täällä olevan melko paljon kristittyjä. ap [/quote] Se on se uskonto, mikä sulle aiheuttaa ahdistusta, ei jooga.
[/quote]Uskonto voikin aiheuttaa ahdistusta, usko ei. Uskontielläkin tulee omat vaikeutensa ja kipeät hetkensä mutta uskonto ei ole kenellekeään hyväksi. Usko ja elävä suhde Jumalaan on.
Ai niin, tota meditaatiota piti suositella kanssa. Ei siinä ole pakko tyhjentää mieltä, vaan voi keskittää ajatukset johonkin rukouksen tyyppiseen fraasiin (esim taize-tyylillä). -12
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:18"]
Henkisesti heikot haluavat, että joku määrää mitä saa tehdä ja miten pitää ajatella. Kaikki pitää ohjata ulkopuolelta. On uhkaavaa ja vaarallista ajatella itse ja kuunnella sisintään. Näin fundamentalisiset uskonlahkot saavat jäseniä ja haluavat pitää ihmiset vallassaan juuri näiden sääntöjen avulla. Jos joku alkaa ajatella itse saati kritisoida, se on Saatanan pääsyä ihmiseen. Usko sokeasti, kuuntele mitä joku muu käskee sinun ajatella ja tehdä, anna jonkun muun tulkita Raamattua sinulle, älä vahingossakaan avaa mieltäsi millekään ulkopuoliselle tai kriittiselle ajatukselle.
[/quote]
Uskonnossahan nimenomaan ei mitään määrätä vaan on jokaisessa asiassa valinnanvapaus. Sitä ei-uskovaisilla ei ole ollenkaan. Heille on vain yksi tie.
Ap:n kannattaisi kysyä asiaa lähimmän ev.lut. seurakunnan kirkkoherralta.
Ei oo todellista :D uskonto kyllä sekottaa pään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:16"]Ei ole provoilua, olen ihan tosissani, vaikka ymmärrän itsekin että hassulta voi vaikuttaa. Asia tuskin olisi mikään tärkeä jos mulla ei olisi taipumusta ahdistuneisuuteen. On ollut ihan paniikkikohtauksia ja yleistä ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ym. Siksi oikeasti tarvitsen mahdollisimman tehokkaita rentoutuskeinoja, joita nyt siis etsin. Olisin voinut kysyä samaa kristityltä keskustelupalstalta, mutta halusin laajempaa näkökulmaa ja tiesin täällä olevan melko paljon kristittyjä. ap [/quote] Se on se uskonto, mikä sulle aiheuttaa ahdistusta, ei jooga.
[/quote]
Geenit... Sisarellani on myös ahdistushäiriöitä, samoin serkuillani. Lisäksi lapsuudessa tapahtunut koulukiusaaminen ym. taustalla. Ei liity uskontooni.
Monihan on juuri vapautunut uskoon tultuaan esim. mielenterveysongelmista tai riippuvuuksista. Itse olen ollut uskossa lapsesta saakka.
Ymmärrän kyllä senkin, että joillekin kristinusko voi aiheuttaa ahdistusta ja itsellenikään ei mikään tiukka herätystyylinen suuntaus varmaankaan sopisi. Joskus voi tulla uskonkriisi, joka tuo mukanaan ahdistusta tms. Kuitenkin kun uskon, että kristinusko on oikea tie, niin ahdisti tai ei, niin tätä tietä on kuljettava parhaansa mukaan. Tosin kuten kirjoitin, minun ahdistukseni ei johdu uskosta, vaan muista syistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:30"]
[/quote]
Geenit... Sisarellani on myös ahdistushäiriöitä, samoin serkuillani. Lisäksi lapsuudessa tapahtunut koulukiusaaminen ym. taustalla. Ei liity uskontooni.
Monihan on juuri vapautunut uskoon tultuaan esim. mielenterveysongelmista tai riippuvuuksista. Itse olen ollut uskossa lapsesta saakka.
Ymmärrän kyllä senkin, että joillekin kristinusko voi aiheuttaa ahdistusta ja itsellenikään ei mikään tiukka herätystyylinen suuntaus varmaankaan sopisi. Joskus voi tulla uskonkriisi, joka tuo mukanaan ahdistusta tms. Kuitenkin kun uskon, että kristinusko on oikea tie, niin ahdisti tai ei, niin tätä tietä on kuljettava parhaansa mukaan. Tosin kuten kirjoitin, minun ahdistukseni ei johdu uskosta, vaan muista syistä.
ap
[/quote]
Ja lisäys vielä: Osa vielä minua pahemmin ahdistuneista serkuista on täysin uskonnottomia, kirkosta eronneita ateisteja, joten ei tosiaan johdu uskosta tämä.
ap
Oletko tosissasi? Jos olet, niin aloita esimerkiksi kävely, jossain lenkkipolulla, ei kaupungin keskellä. Ihanan rentouttavaa :) Juo teetä! Hmmm käy jumalan palveluksissa. Ja jooga ei ole sinällään uskonnollista, ihan hyvin voit mennä sinne. Soittele niitä joogakeskuksia läpi ja kysele!
Olen tosissani. Kiitos vielä vastanneille vaivannäöstä ja kiitos sinulle, joka lupasit rukoilla puolestani. Mukavaa päivän jatkoa, lähden nyt muihin puuhiin!
ap
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:30"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ja lisäys vielä: Osa vielä minua pahemmin ahdistuneista serkuista on täysin uskonnottomia, kirkosta eronneita ateisteja, joten ei tosiaan johdu uskosta tämä.
ap
[/quote]
Selvästikin kyseessä on Herran rangaistus jollekin iso-iso-isälle, sillä isien pahat teot kostetaan ainakin kolmanteen polveen saakka.
Kaikki Pekka Reinikaisen, Petri Paavolan, Paavin ym. ohjeet ja kommentit on vain mielipiteitä., myös Raamattu on ihmisten kirjoittama. Heillä ei ole mitään suurempaa tietoa tai totuutta siitä, mikä on oikein tai väärin tai kiellettyä tai sallittua. Itse pitää sisimmässään löytää se oma tie, oma totuus. Mietiskely ei varmasti ole tässä pahaksi.
Ei ole provoilua, olen ihan tosissani, vaikka ymmärrän itsekin että hassulta voi vaikuttaa.
Asia tuskin olisi mikään tärkeä jos mulla ei olisi taipumusta ahdistuneisuuteen. On ollut ihan paniikkikohtauksia ja yleistä ahdistusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ym. Siksi oikeasti tarvitsen mahdollisimman tehokkaita rentoutuskeinoja, joita nyt siis etsin.
Olisin voinut kysyä samaa kristityltä keskustelupalstalta, mutta halusin laajempaa näkökulmaa ja tiesin täällä olevan melko paljon kristittyjä.
ap