Vierailija

Muistakaa taas näin kesäaikaan, että pienet lapset voivat hukkua vaikka kotipihan vesisaaviin (esim. tapaus Tiinaleena 1996). Netissä on surullisia tarinoita vanhemmista, joiden lapsi on hukkunut. Lapset ovat uteliaita ja vesi kiehtoo heitä, mutta vanhemmat eivät aina hahmota olemassa olevaa vaaraa. Vaikka lapsi olisi jo vuosia osannut leikkiä kotipihassaan, saataa hän silti joku päivä hukkua viereiseen ojaan tai jokeen.

Aikuinenkin voi vetää vahingossa vettä henkeen, yskäistä sukeltaessaan tai lyödä päänsä vedessä ja hukkua.

Kukana vanhempi ei odota lapsensa hukkuvan, siksi elottomana vedestä löytynyt lapsi on vanhemmille aivan käsittämätön järkytys. Hukkuminen tapahtuu äänettömästi, toisin kuin moni luulee hukkuva ei pärski eikä räpiköi. Järkytys vaihtuu hiljalleen täydelliseksi tyhjyydeksi. Tyhjyys luopumiseksi ja surutyöksi. Se on äärimmäisen raskas ja pitkä prosessi.

Menetin yhden ystäväni lapsena hukkumisen takia. Lisäksi olin uimarannalla, kun eräs järkyttynyt mies nosti vedestä elottoman pikkutytön (ei enää edes kouristellut) ja sitä alettiin elvyttämään ihmisten kerääntyessä ympärille. Vanhempien silmä oli välttänyt liian monta minuuttia. Myös sukulaisia ja tuttavia on vuosien saatossa hukkunut.

Vastatkaa tähän ketjuun, niin mahdollisimman moni vanhempi lukee sen ja näin saatatte pelastaa jonkun lapsen hengen.

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Mä lopetin tuossa meidän maauimalassa käynnin lapseni kanssa, kun tuntui, että joudun vahtimaan kymmentä vierasta lasta siinä samalla. 

En siis yhtään ihmettele, että lapsia hukkuu. Ihmettelen, ettei tuon enempää.

Vierailija

Joka vuosi näitä sattuu ja niistä uutisoidaan - siltikin sattuu. Hyvä toki asiasta muistuttaa mutta jotkut vanhemmat eivät osaa huolehtia lapsistaan, joko eivät välitä tai yksinkertaisesti äly ei riitä onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn.

Ihmisiä on eritasoisia älykkyydeltään, sen on jokainen havainnut jo kouluaikoinaan. Heikompi osa lisääntyy, yleensä vielä on niin että tyhmä löytää kaltaisensa ja perustaa perheen. Lähtökohtaisesti on jo suuret riskit siihen että tulee tapahtumaan onnettomuuksia.

Oma lukunsa on nämä Jumalan huolenpitoon luottavat ja täten ulkoistavat vanhemman vastuunsa yläkerran Herralle.

Vierailija
Vierailija

Aikamoista syyllistämistä ap:lta.

Ei ap ole syyllistänyt vaan nostanut kissan pöydälle.

Vierailija

Näistä lasten hukkumisista ei hierveästi kirjoitella lehdissä, ei varsinkaan niissä tapauksissa joissa lapsi jää henkiin, vaikkakin vakavasti vammautuneena.

Vanhempiahan noissa "salaamisissa" suojellaan, mutta toisaalta toisten virheistä ei päästä oppimaan, kun tarnoita ei kerrota. Monelle voisi olla järkytys tajuta että kuinka paljon lapsia vammautuu hukkumistapaturmissa.

Vierailija

Hyvä puhua asiasta! Minun tyttöni 2 v. meinasi hukkua vannaan silmieni edessä. Laittoi itse yhtäkkiä päänsä veteen, ja hönkäisi ilmeisesti keuhkoihin. Oli max pari sekuntia pää veden alla, koska riuhtaisin nopeasti ylös! Silti en saanut vettä keuhkoista pois, kun noin 2 min päästä, ja tyttö jo tajuton, kunnes viimein sain yskäisemään veden pois! Elämäni järkyttävin kokemus, ja opin, että hukkuminen todellakin on äänetön ja nopea tapahtuma! Suojelkaa lapsianne!

Vierailija
Vierailija

Aikamoista syyllistämistä ap:lta.

Tunsitko piston sydämessäsi, onko lapsesi hukkunut?

Ap ei syyllistänyt. Minä syyllistän vanhemmat tai hoitajan jos pieni lapsi pääsee hukkumaan. Ei ole lapsen vika koskaan. Pitää ottaa vastuu ja myöntää syyllistyneensä laiminlyöntiin. 

Tiedän tapauksen jossa parivuotias laskettiin ulos odottamaan kun äiti puki nuorimmaista ja kuinka ollakkaan tämä lapsi kaatui pihalätäkköön ja vammautui pysyvästi. Tällainen olisi jäänyt tapahtumatta jos kaikki lapset olisivat odottaneet sisällä ja olisi lähdetty yhtä aikaa. 

Vierailija

Olin 10 vuotta sitten omien lasten kanssa uimassa, toisin sanoen kahlaamassa. Nuorempi oli tuolloin 2v. Meidän vieressä leikki vedessä suunnilleen nuoremman ikäinen lapsi. Rannalta juoksi isommat lapset veteen ja "aallokko" kaatoi tämän pienen vieraan lapsen. Se tapahtui sekunneissä kun lapsi kaatui ja veti vettä henkeensä. En muista itse, mutta vanhempi lapseni sanoi että karjuin hälle että vie pikkuveljen rantaan. Kaappasin vieraan lapsen vedestä ja juoksin kuivalle maalle, huusin apua jotta joku soittaisi hätäkeskukseen ja aloitin varovaisen elvytyksen. Ennen ambulanssin tuloa lapsi yskäisi vedet pois ja virkosi. Vasta ambulanssin tullessa rannalle tulivat vanhemmat katsomaan mihin lanssi henkilökunta menee.silloin heille selvisi, että omasta lapsestaan oli kyse. He olivat ottamassa aurinkoa ja lukivat kirjoja...

Minun ohjeeni on, että pitää olla niin monen askeleen päässä lapsesta kuin hänellä on ikävuosia!

Vierailija
Vierailija

Olin 10 vuotta sitten omien lasten kanssa uimassa, toisin sanoen kahlaamassa. Nuorempi oli tuolloin 2v. Meidän vieressä leikki vedessä suunnilleen nuoremman ikäinen lapsi. Rannalta juoksi isommat lapset veteen ja "aallokko" kaatoi tämän pienen vieraan lapsen. Se tapahtui sekunneissä kun lapsi kaatui ja veti vettä henkeensä. En muista itse, mutta vanhempi lapseni sanoi että karjuin hälle että vie pikkuveljen rantaan. Kaappasin vieraan lapsen vedestä ja juoksin kuivalle maalle, huusin apua jotta joku soittaisi hätäkeskukseen ja aloitin varovaisen elvytyksen. Ennen ambulanssin tuloa lapsi yskäisi vedet pois ja virkosi. Vasta ambulanssin tullessa rannalle tulivat vanhemmat katsomaan mihin lanssi henkilökunta menee.silloin heille selvisi, että omasta lapsestaan oli kyse. He olivat ottamassa aurinkoa ja lukivat kirjoja... Minun ohjeeni on, että pitää olla niin monen askeleen päässä lapsesta kuin hänellä on ikävuosia!

Näitä mä en vaan ikinä ikinä IKINÄ voi ymmärtää! Siis millaisia idiootteja vanhemmat voikaan olla? Siis toivooko ne salaa, että niiden lapsi kuolisi vai mikä tuollaisessa on taustalla? Tuollaisessa tapauksessa vanhemmat pitäisi tuomita tuntuviin rangaistuksiin, tuo on täysi heitteillejättö!

Vierailija

On vanhempien tehtävä vahtia lapsiaan! Asun kerrostalo alueella jossa pihat on täynnä pieniä lapsia (3v ylöspäin) ja vanhempia ei näy missään. Kiva vahtia kymmentä penskaa ja selvittää missä mahtavat asua kun loukkaavat itsensä.. Päivittäin saan lohduttaa tuntemattomia kaatuneita pikkulapsia ja vahtia omieni lomassa etteivät juokse autotielle.

Vierailija

Up!

Ei menty enää ystäväperheen kanssa rannalle, koska sain vahtia osittain myös heidän lapsiaan. Ahdistavaa. Olin ihan puhki kun pääsin kotiin. Itse olin veden äärellä aina muutaman askeleen päässä omastani. Ehkä liioittelua, mutta mieluummin niin.

Sivut

Thread has been locked.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat