"Lapseni hukkui"
Muistakaa taas näin kesäaikaan, että pienet lapset voivat hukkua vaikka kotipihan vesisaaviin (esim. tapaus Tiinaleena 1996). Netissä on surullisia tarinoita vanhemmista, joiden lapsi on hukkunut. Lapset ovat uteliaita ja vesi kiehtoo heitä, mutta vanhemmat eivät aina hahmota olemassa olevaa vaaraa. Vaikka lapsi olisi jo vuosia osannut leikkiä kotipihassaan, saataa hän silti joku päivä hukkua viereiseen ojaan tai jokeen.
Aikuinenkin voi vetää vahingossa vettä henkeen, yskäistä sukeltaessaan tai lyödä päänsä vedessä ja hukkua.
Kukana vanhempi ei odota lapsensa hukkuvan, siksi elottomana vedestä löytynyt lapsi on vanhemmille aivan käsittämätön järkytys. Hukkuminen tapahtuu äänettömästi, toisin kuin moni luulee hukkuva ei pärski eikä räpiköi. Järkytys vaihtuu hiljalleen täydelliseksi tyhjyydeksi. Tyhjyys luopumiseksi ja surutyöksi. Se on äärimmäisen raskas ja pitkä prosessi.
Menetin yhden ystäväni lapsena hukkumisen takia. Lisäksi olin uimarannalla, kun eräs järkyttynyt mies nosti vedestä elottoman pikkutytön (ei enää edes kouristellut) ja sitä alettiin elvyttämään ihmisten kerääntyessä ympärille. Vanhempien silmä oli välttänyt liian monta minuuttia. Myös sukulaisia ja tuttavia on vuosien saatossa hukkunut.
Vastatkaa tähän ketjuun, niin mahdollisimman moni vanhempi lukee sen ja näin saatatte pelastaa jonkun lapsen hengen.
Kommentit (64)
Olen päätynyt, että vahdin lapsiani ja kiellän vaaroista ennemmin liikaa kuin että jotain sattuisi. Voi sattua tästä huolimatta, en sitä kiistä, mutta en voisi elää itseni kanssa, jos itse olisin voinut estää tapahtuman, joka pahimmassa tapauksessa veisi lapseni hengen. En ole vuoden äitiä nähnytkään, mutta sen verran on minullakin äidinvaistoa, että varmistan lasteni pääsevän hengissä aikuisuuteen, ja uhraan vaikka oman henkeni heidän edestään.
Muistelisin, että vuosia, vuosia sitten, olisiko ollut -95 tai jotain, oli perhe viettämässä juhannusta jossain leirintäalueella. Lapset, noin 2-vuotiaat kaksoset, olivat jotenkin saaneet asuntoauton oven lukosta auki, ja ainakin toinen löytyi hukkuneena rannasta, muistaakseni molemmat. Vanhemmat olivat nukkuneet, ja oli varmaan ennakoimattomissa, että lapset osasivat/saivat oven auki.
Muistaako joku muu tuollaista?
Olin vasta noin 12-vuotias, mutta muistan, miten pahalta tuntui lukea tuo juttu.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kolme-hukkunut-juhannusaat…
tämä. Vuosi heitti ja olikin lomamökki.
Eräs ränsistyvä autiotalo kätkee surullisen tarinan muutaman vuosikymmenen takaa:
Talossa asuneen perheen isä huomasi talvella, että lasta ei näy pihassa. Hetken etsiskelyn jälkeen hän näki lumessa läheiselle joelle päin johtavat jäljet. Jäljet päätyivät jään reunalle. Kauempana alavirran suunnalla hän näki jotain värikästä painuvan virran mukana jään alle. Isä oli ihan paniikissa lähteäkö pelastamaan vai kotiin soittamaan apua!
Pelastuslaitoksen sukeltajat löysivät pojan ruumiin myöhemmin. Isä oli vain raunio tapahtuneen jälkeen, koska koki onnettomuuden johtuvan omasta virheestä.
Onneksi perheeseen syntyi uusi poika ja hän oli samassa koulussa kuin minä. :)