Onko korrektia aloittaa työsähköposti asiakkaalle Hey tai Hi?
Mielestäni ei ole, mitä muut mieltä?
Asiantuntija ryhmässämme on perehdytellyt kesähessun käyttämään aikalaisen tuttavallista kieltä suurille asiakkaille jotka ei todellakaan ole mitään hyvän päivän tuttuja.
Hirvee myötähäpeä, en kommentoinut mitenkään, tää metromies 30 v tuntuu olevan aina niin oikeassa puolustautuen joka tilanteessa kuin räksyttävä terrieri joten en jaksa nähdä vaivaa, mutta mitä mieltä te, onko ok? Ja jos ei, niin millainen aloitus olisi?
Mua suoraan sanottuna hävettää ihan törkeästi Hi aloitus suurasiakkaalle jolle me ollaan palveluntarjoajana.
Kommentit (26)
Hello tai hi. Ei missään tapauksessa hey
Ei ole asiallista. Käyttäisin Helle ai Dear ennemmin.
Vaikka se suomalaisen korvissa oudolta kuulostaakin, korrektia on käyttää aloitusta "dear sir/madam/xxxx."
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:05"]
Vaikka se suomalaisen korvissa oudolta kuulostaakin, korrektia on käyttää aloitusta "dear sir/madam/xxxx."
[/quote]Tuo jaksaa huvittaa minua vuodesta toiseen, mutta noinhan se on.
Itse parissa ensimmäisessä viestissä saatan käyttää muodollisempaa dear mr sejase. Yhden, kahden meilin jälkeen hi/hello Steve.
No ei oo sopivaa. Korkeintaan sitten kun ollaan esim. tahkottu jonkun projektin kimpussa yhdessä asiakkaan kanssa monta kuukautta ja ollaan tultu tuttavallisiksi. Tosin itse en siinäkään tapauksessa laita mitään 'Moi'-tervehdystä tuttavallisempaa.
No eipä jannu tajua englannin kielestä näemmä paljoa.
Riippuu asiasta ja siitä onko posti osa jotain pidempää ketjua vai joku mainosspämmityyppinen nyysletteri.
Ei ollut aikanaan omassa kesätyöpaikassani 90-luvulla, vaikka firman pomot aina tuttavallisia viestejä lähettelivätkin/laittoivat minut lähettämään. Hävetti, kun tuli vastauksena sellainen korrekti dear madam ja loppuun best regards, kun itse oli laittanut sen Hi ja loppuun joko ei mitään tai jokin nolo bye/see you. Korjailin niitä viestejä sitten salaa ja jäin kiinni pomolleni, joka piti puolen tunnin saarnan siitä, miten hyvissä väleissä ovat muiden toimijoiden kanssa. Ei vaan mennyt jakeluun, että sai takaisin aivan erisävyisen viestin kuin mitä itse kirjoitti.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:05"]
[/quote]
Meidän hommissa naurettaisiin moiselle keikaroinnille :) Yksinkertaista apinaenglantia, ilman hienouksia, niin kaikki ymmärtää mitä kirjoitetaan.
t.inssi
Mitä itse laitat? Dear distinguished Dr X?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:05"]
[/quote]
Meidän hommissa naurettaisiin moiselle keikaroinnille :) Yksinkertaista apinaenglantia, ilman hienouksia, niin kaikki ymmärtää mitä kirjoitetaan.
t.inssi
[/quote]
Just näin menee tietoturva-alallakin asiakkaat suuryhtiöitä ja valtionvirastoja.
Ainoastaan sisältö tärkeää. Yleensä ennedes lässytä mitään hello hi yms kuin ensimmäisessä viestissä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:04"]
Heh heh. Kyllä me täällä C-suitessa aloitetaan kaikki emailit tyyliin Hi tai Hello friend.
[/quote]
No tässä nyt ei olla minkäänlaisia ystävyksiä näiden firmojen kanssa, vaan lähinnä valvotaan heitä, pyydetään selvityksiä ja annetaan ohjeita ja sanktioita. Yhteyshenkilöitä ovat ryhmät, ei henkilöt. Eli ei missään nimessä että hello friend veloitimme sakon koska ette noudattaneet ohjetta x, ryhmälle jonka koosta tai sijainnista ei ole sen kummempaa tietoa.
Tajuan esim vaikka KAM hommissa että toki ollaan helloa ja Hi:ta kun ollaan ihminen toiseensa yhteydessä keskenään, mutta tämä ei nyt ihan sovellu kyllä tässä hommassa.
Olisin voinut ehkä enempi avata, koska tällä tehtävällä on varmasti aika suuri merkitys tässä asiassa.
AP
Suomalaiset ja ruotsalaiset ylipäätään kirjoittaa kovin vaikeaa englantia. Oikein tietty mutta tarpeettoman paljon sanoja ja epämääräisiä entisen ajan ilmaisuja käytetään tarpeettomasti
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:06"]Itse parissa ensimmäisessä viestissä saatan käyttää muodollisempaa dear mr sejase. Yhden, kahden meilin jälkeen hi/hello Steve.
[/quote]
Just näin.... Toki toimialat erilaisia, osa tosi vanhoillisia....
"Hi" on tänä päivänä ihan ok. "Dear Madam/Sir" on vanhanaikaista ja kaavamaisen kankeaa .
Heh heh. Kyllä me täällä C-suitessa aloitetaan kaikki emailit tyyliin Hi tai Hello friend.