Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin kivan vuokra-asunnon, mutta se on hieman rupuisessa kunnossa ja pinnat kaipaavat päivitystä, miten ottaa asia esille?

Vierailija
05.01.2026 |

Olisin kiinnostunut asunnosta, mutta vain siinä tapauksessa, jos sitä saa itse laittaa kuntoon ennen asumista. Esim asunto kaipaa kunnollisen tehosiivouksen, seinät uutta maalia ja tapettia ja kaakelien saumat uutta silikonia ja saumatussia. Nykyisellään asunto on melkoisen rupuinen. 

Mietin vaan, että miten ottaa asia puheeksi vuokranantajan kanssa? Jos sanon, että saako remontoida, niin hän varmaan kuvittelee, että tulee kallista ja radikaalia muutosta. Haluaisin ihan vaan tehdä pieniä pintajuttuja, joilla vähän freesata asunnon nuhjuista ilmettä. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että voit maalata seinät ja kunnostaa, jos käy. Maksa itse vaikka maalit ja tarvikkeet, jos ei vuokranantaja tule vastaan. Tuskin kuitenkaan yksikään yksityinen vuokranantaja tuollaista vastustaa. Ja jos vuokraat ks. asunnon, ota kuvat ennen ja jälkeen, ja pyydä toki vuokranantaja katsomaan mahdollisten korjausten lopputulema, plus hyväksytä työ ensin, jos jotain kipsilevyväliseinää lähdet alas moukaroimaan.

Vierailija
2/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että voit maalata seinät ja kunnostaa, jos käy. Maksa itse vaikka maalit ja tarvikkeet, jos ei vuokranantaja tule vastaan. Tuskin kuitenkaan yksikään yksityinen vuokranantaja tuollaista vastustaa. Ja jos vuokraat ks. asunnon, ota kuvat ennen ja jälkeen, ja pyydä toki vuokranantaja katsomaan mahdollisten korjausten lopputulema, plus hyväksytä työ ensin, jos jotain kipsilevyväliseinää lähdet alas moukaroimaan.

Toki enkä alkaisi moukaroimaan mitään seiniä muutenkaan, tai tekemään suuria, vaativia korjaustöitä. Vaan ihan semmoista kevyttä pintaremppaa, valkoista maalia seinään, vanhat nuhjuiset tapetit pois ja uudet vaaleansävyiset tilalle, kaappeihin uudet vetimet jne. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet siihen hyvän pintaremontin omalla kustannuksella ja saat palkaksi ilmoituksen, että asunto menee myyntiin.

Vierailija
4/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymällä se selviää. Vuokranantajana mä olisin ainakin ihan kiinnostunut vuokralaisesta, joka haluaa pitää asuntoa kunnossa.

Vierailija
5/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet siihen hyvän pintaremontin omalla kustannuksella ja saat palkaksi ilmoituksen, että asunto menee myyntiin.

Tämäkin siinä on riskinä. Oikeastaan haluaisin itse ostaa vastaavanlaisen kämpän ja laittaa sen kuntoon, mutta ei ole vielä riittävästi rahaa. Ap

Vierailija
6/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi asiasta. Itse ainakin harkitsisin vuokralaisen kanssa sellaista, että sovitaan mitä tehdään. (Kylpyhuoneen kaakeileiden saumoja ei vedellä tussilla) Voisin maksaa materiaalit, jos vuokralainen tekee työn niinkuin sovitaan.

Vierailija
7/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet jotain ilman lupaa, niin vuokrantaja voi syyttää sinua asunnon tuhoamisesta, vaikka kuinka olisit maalannut seinät kauniiksi ja tapetoinut. Mustaa valkoiselle!!

Vierailija
8/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovi asiasta. Itse ainakin harkitsisin vuokralaisen kanssa sellaista, että sovitaan mitä tehdään. (Kylpyhuoneen kaakeileiden saumoja ei vedellä tussilla) Voisin maksaa materiaalit, jos vuokralainen tekee työn niinkuin sovitaan.

Tarkoitan saumatussia rautakaupasta, joka on nimenomaan tarkoitettu saumoille. Tietenkin huolellinen ja kunnollinen pesu ja kuivaus ensin. Ap

Vierailija
9/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa saattaa vastustaa. Vähän sinne päin tai huonosti tehty remontti (oli kyseessä sitten maalaus tai muu fiksaus) ei välttämättä ole hyvä juttu asunnon omistajan kannalta. 

Voit ehdottaa vuokranantajalle (jos oikeasti olet remonttitaitoinen ja teet hyvää ja siistiä jälkeä), että voit tehdä tietyt fiksaukset, jos  vuokranantaja maksaa maalit / materiaalit. 

Jos vuokranantaja on suostuvainen, sovitte yhdessä, mitä saat tehdä ja käykö vuokranantaja ostamassa maalit vai ostatko sinä ja saat kuittia vastaan vähentää sen vuokrasta. 

Vierailija
10/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan saumatussia rautakaupasta, joka on nimenomaan tarkoitettu saumoille. Tietenkin huolellinen ja kunnollinen pesu ja kuivaus ensin. Ap

Saumaustussia nimenomaan tarkoitan. Ei märkätiloihin!! Varmista ainakin kahteen kertaan ennen, kuin sellaista teet, että siihen on lupa. Se toimii hyvin kuivissa tiloissa, mutta ei pesutiloissa, jossa saumojen pitää hengittää. Pesutiloissa saumat yleensä kannattaa uusia ajamalla massa pois koneella ja uudet tilalle sen jälkeen.

Vierailija
11/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nykyinen asunto oli huonokuntoinen. Seinässä oli kamalaa tapettia ja piti maalata ja tehdä pikku juttuja. Kysyin vuokranantajalta saanko remontoida ja se antoi heti luvan ja maksoi vielä remonttitarvikkeetkin, tapetit ja maalit. Koska olen raksamies niin tein remontin itse ja vuokranantaja maksoi 2 kuukauden vuokrani myös työstä jonka tein. Kannattaa kysyä ja kysy maksaako se maalit ja muut. Jos olet pitkäaikainen vuokralainen niin varmasti saa remontoida.

Vierailija
12/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saumaustussia nimenomaan tarkoitan. Ei märkätiloihin!! Varmista ainakin kahteen kertaan ennen, kuin sellaista teet, että siihen on lupa. Se toimii hyvin kuivissa tiloissa, mutta ei pesutiloissa, jossa saumojen pitää hengittää. Pesutiloissa saumat yleensä kannattaa uusia ajamalla massa pois koneella ja uudet tilalle sen jälkeen.

Mutta miksi esim tämän tuotekuvauksessa sanotaan, että nimenomaan sopii kosteisiin tiloihin?

https://www.k-rauta.fi/tuote/v33-kaakelisaumakyna-15ml-harmaa/315389511…

Vierailija
13/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi remonttimies ettei ikinä kannata käyttää, esim tummat kohdat ja pintahome lähtee saumoista helposti pyyhkimällä. Mutta jos tuota kynää käytät ne jää sinne alle eivätkä lähde enää pois 

Vierailija
14/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmisra kuitenkin se saumaustussin käyttö. Voihan olla, että tuotteet ovat kehittyneet ja myös voi olla, että saumauksia työkseen korjaavat lobbaavat omia remonttejaan ja puhuvat kalliista virheistä. Aikanaan niiden käyttöä ei ainakaan suositeltu. Ihan vaan, ettei sinulle tule harmia, niin varoittelen. Varmista, että saat sellaista käyttää,

Vierailija
15/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja ja ehdotan, että tarjoat vuokranantajalle mahdollisuutta tehdä remontin. Hän luultavasti maksaa materiaalit ja ehkä antaa vuokranalennustakin.

Vierailija
16/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanoi remonttimies ettei ikinä kannata käyttää, esim tummat kohdat ja pintahome lähtee saumoista helposti pyyhkimällä. Mutta jos tuota kynää käytät ne jää sinne alle eivätkä lähde enää pois 

Siis tietenkään en jättäisi sinne mitään töhnää alle. Kuten kirjoitin, ensin pintojen huolellinen puhdistus ja kuivaus. Eihän se tartukaan kunnolla ja jälki on varmasti epäsiistiä ja epämääräistä, jos pohjatöitä ei tee kunnolla. Ap

Vierailija
17/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli vuosikymmenen sitten vuokrasin hieman rupuisen mutta kivan ja halvan asunnon. Asunto on yhä rupuinen mutta yhä kiva ja nykyään suorastaan naurettavan halpa, kun vuokraa ei ole korotettu juuri ollenkaan. Jos joskus joudun muuttamaan tästä, myös seuraava kämppä saa olla tätäkin rupuisempi, jos vuokra on kohdallaan. Kunnollinen siivous tekee jo ihmeitä.

Vierailija
18/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuokranantajaa kiinnostaa seinien maalauksessa ainakin, että pohjatyöt tehdään kunnolla ja asiantuntevasti.  Ettei käy niin, että markan ekspertti tekee kympin vahingon.

Vierailija
19/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki yksityiset vuokranantajat hyväksy. Remppaajia on niin monentasoisia, ettei voi tietää onko lopputulos hyvä vai ei. 

Vierailija
20/22 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuokranantajaa kiinnostaa seinien maalauksessa ainakin, että pohjatyöt tehdään kunnolla ja asiantuntevasti.  Ettei käy niin, että markan ekspertti tekee kympin vahingon.

Ja sitten on myös kympin asiantuntijoita, jotka jättävät pohjatyöt tekemättä ja tekevät huonoa jälkeä, mutta veloittavat ammattilaisen hinnan. Valitettavasti on tullut koettua. Sitten pitää palkata toinen kympin asiantuntija tekemään hommat uusiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän