Poika syö ihan koko ajan. Miten ihmeessä rajaan syömisiä?
Tänäänkin söi aamupalan ja perään noin puolen tunnin päästä toisen. Otti pientä välipalaa ennen lenkkiä. Kävi lenkillä ja tuli syömään lounaan. Sen jälkeen santsasi kerran. On hakenut vähän väliä leipää, mysliä, hedelmiä. Äsken syötiin päivällinen ja kysyi vielä, että mitä muuta voi ottaa. Tuolla on ihan pohjaton nälkä ja syö ihan koko ajan. 15-vuotias, joten ymmärrän että kasvaa ja kun liikkuu ja urheilee paljon niin kuluttaa myös, mutta tuollainen napostelu ei tee hyvää hampaille eikä mun lompakolle.. Onko teidän mielestä epäreilua kieltää lasta koko ajan hakemasta ruokaa? Vai olisiko muita ideoita miten rajata tuota järjetöntä syömistä?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lompakosta on kiinni, leivo itse leipää tai osta sitä halvinta leipää, halvinta leikkelettä jne.
No itse olen tosi tarkka ruoan ja erityisesti lihan, kanan ja kalan suhteen, joten ihan halvinta en halua ostaa, mutta nämä on mun valintoja. Maksan mieluummin enemmän kuin syön epäeettisesti tuotettua. Pojalla on laktoosi-intoleranssi niin siitäkin tulee vähän lisää kuluja, mutta ei sillekään voi mitään. Välillä vain harmittaa, kun menee niin paljon rahaa ruokaan, mutta osittain se on myös mun valinta. Mutta kieltämättä välillä harmittaa, kun huomaa, että taas on kaappi tyhjä, vaikka olisi just käynyt kaupassa ja lapsi ravaa keittiössä hakemassa koko ajan jotakin. Tuon hampaita mä kuitenkin enemmän murehdin, kun koko ajan syö jotain... Purkkaa on tarjolla, mutta en mä tiedä paljonko se auttaa, kun koko ajan on happohyökkäys päällä. Ap
Eli itse ostat kallista, mutta valitat kun rahaa menee niin paljon. Ei siinä sitten mitään.
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain proteiinipitoista välipalaa, esim. raejuustoa tai rahkaa. Ei mitkään riisikakut ja muut hiilarihötöt kasvavan pojan vatsaa täytä saati sokerimyslit. Kasvavan pojan ruokavaliossa tulisi olla sopivasti rasvaa, koska rasvaton ruokavalio helposti johtaa näläntunteeseen. Eli maitotetuotteet kevytversioina, ei rasvattomina.
Tämä ja juuri tämä. Myös uunilohi on kevyttä ruokaa ja riisikakuista ei ole mihinkään.
Proteiinia, viiliä ja mysliä päälle sekä muita proteiini välipaloja.
Tietty määrä rasvaa on oltava joka ruuassa, punainen maitokaan ei haittaisi, jos sitä juo vain vähän, mutta mieluiten sininen maito.
Tietty määrä rasvaa ja proteiinia pitää aina pahimman nälän kurissa.
Ja leivän olisi oltava ruisleipää tai ainakin leipää jossa on suuri osa ruista. Vaaleat leivät ovat pelkkiä hiilihydraatti höskää, joka ei nälkää pidä, kauaa aikaa.
Poikahan on kasvava teini. Anna syödä... enemmän olisin huolissani jos ruokavalio koostuisi pelkästään sipsistä, hamppareista, pizzasta, karkeista yms. eikä liiku mutta urheileva nuori mies tarvitsee ravitsevaa ruokaa. Tee jotain täyttävää ruokaa mikä pitää pitkään kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain proteiinipitoista välipalaa, esim. raejuustoa tai rahkaa. Ei mitkään riisikakut ja muut hiilarihötöt kasvavan pojan vatsaa täytä saati sokerimyslit. Kasvavan pojan ruokavaliossa tulisi olla sopivasti rasvaa, koska rasvaton ruokavalio helposti johtaa näläntunteeseen. Eli maitotetuotteet kevytversioina, ei rasvattomina.
Maitotuotteet on kevytversioita ja syö välipaloina välillä myös rahkaa. Raejuustoa on usein lisukkeena ruoan kanssa, mutta varmaan voisi olla siltikin vielä enemmän proteiinia pojalle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lompakosta on kiinni, leivo itse leipää tai osta sitä halvinta leipää, halvinta leikkelettä jne.
No itse olen tosi tarkka ruoan ja erityisesti lihan, kanan ja kalan suhteen, joten ihan halvinta en halua ostaa, mutta nämä on mun valintoja. Maksan mieluummin enemmän kuin syön epäeettisesti tuotettua. Pojalla on laktoosi-intoleranssi niin siitäkin tulee vähän lisää kuluja, mutta ei sillekään voi mitään. Välillä vain harmittaa, kun menee niin paljon rahaa ruokaan, mutta osittain se on myös mun valinta. Mutta kieltämättä välillä harmittaa, kun huomaa, että taas on kaappi tyhjä, vaikka olisi just käynyt kaupassa ja lapsi ravaa keittiössä hakemassa koko ajan jotakin. Tuon hampaita mä kuitenkin enemmän murehdin, kun koko ajan syö jotain... Purkkaa on tarjolla, mutta en mä tiedä paljonko se auttaa, kun koko ajan on happohyökkäys päällä. Ap
Trolli. Kieltämättä vähän harmittaa, että hyvä aloitus meni mönkään?
Hedelmät ei pidä kyllä yhtään nälkää. Edes minulla, vaikka olen vähäruokainen. Saati riisikakut. Kaiken tuollaisen turhan vaihdat johonkin täyttävämpään. Ja puhut sille pojalle tuosta hammasjutusta. Että syödä kyllä saa, mutta jatkuva pieni napostelu voi olla haitallista. Syö sitten kerralla enemmän.
Meillä on 3 tuollaista nuorta miestä ja ruokaa menee. Hyvä kun syövät
Lukko jääkaappiin ja ruokakaappiin. Jos inisee, anna sille osuutensa ruokamenoista rahana ja hommatkoon itse. Siperia opettaa.
Jos pojala on paino-ongelmia, niin osta kotiin vain sellaista ruokaa joka ei pojalle ole herkkua, ihan perusruokaa, kuten perunaa, ruisleipää ja kevytlevitettä.
Mutta tosiaan kylläähän tuossa iässä se energiantarve taitaa olla suurimmillaan ja tarvitsee kasvuainetta ja ihan perusruokaan riittävästi proteiinia.
Mutta kaikki herkut, pitsat yms pois.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/28/neutralisoiko-maito-happohyokk…
Kannattaa aterian päätteeksi varmaan maitoa tai juustoa jättää.
No voi hemmetti sentään. Nälässäkö todella ajattelit lasta pitää? Olisit miettinyt ennen kuin lisäännyt.
Minä en oikein ymmärrä näitä valituksia siitä, että lapsi syö liikaa ja käy kukkarolle. Eikö teillä ole minkäänlaista empatia / kiintymyssuhdetta niihin omiin lapsiinne? Kuka vanhempi oikeasti alkaa laskemaan jotain leipäviipaleita, mitä kasvava lapsi syö ja alkaa kyselemään vielä vinkkejä jostain palstalta, että millä syöminen saadan loppumaan? Ensinnäkin, kun hankkiuduit paksuksi, niin varmaan tiedostit, että kohta taloudessa on yksi lisää, joka kyllä kuluttaa muttei koskaan sinne sinun kukkaroosi rahaa kanna? Toisekseen, se on vanhempien tehtävä taata lapselleen eväät elämään, myös ne syömiset ja huolehtia siitä, että lapsella on riittävästi terveellistä ruokaa saatavilla. Ja lapsi todellakin syö useammin kuin aikuinen.
Rajoittamalla, rankaisemalla ja nalkuttamalla syömisistä kasvatetaan juuri sellainen tyypillinen suomalainen, jolle syöminen on yhtäaikaa syyllisyyden ja häpäen tunteita tuova toimitus ja toisaalta palkinto tai lohtu. Kun nalkutat, syömisestä tulee salaisuus ja teini käyttää euronsa mäkkäriin, sipseihin ja karkkeihin. Kun kotona ei tarjota kuin hanasta vettä, niin lohtua saa jälleen sieltä mäkkäristä. Häpeä liittyy kuvioon, kun kotona aletaan kiukkuamaan painosta, mutta siltikään ei tarjota riittävästi kunnollista ruokaa. Kun kotona ei satsata myöskään kunnollisiin ruokiin, kasvaa lapsista juuri ongelmasyöjiä, jotka syövät vain jotain hiilarihöttöä tai mäkkiruokaa ja taas uusi polvi av:llä valittaa, kun mies syö vaan ranskalaisia ketsupilla tms.
Keitä kananmunia lapselle - tai vielä parempi, pyydä lastasi keittämään kananmunia.
Halpoja ja pitävät nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja juuri tämä. Myös uunilohi on kevyttä ruokaa ja riisikakuista ei ole mihinkään.
Proteiinia, viiliä ja mysliä päälle sekä muita proteiini välipaloja.
Tietty määrä rasvaa on oltava joka ruuassa, punainen maitokaan ei haittaisi, jos sitä juo vain vähän, mutta mieluiten sininen maito.
Tietty määrä rasvaa ja proteiinia pitää aina pahimman nälän kurissa.
Ja leivän olisi oltava ruisleipää tai ainakin leipää jossa on suuri osa ruista. Vaaleat leivät ovat pelkkiä hiilihydraatti höskää, joka ei nälkää pidä, kauaa aikaa.
Uunilohi ei ole kovinkaan kevyttä, sillä lohi on rasvainen kala. Lohen rasva on lisäksi paljon terveellisempää kuin punaisen maidon rasva, jota ehdotit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ikäiset pojat on kovia syömään. Anna syödä. Kasvavat pojat syövät.
Ei se ihan noinkaan ole. Lihavuus on ongelma. Mitä lapsesi syö ja mitä määriä. Jos päivittäinen energiansaanti on selvästi yli 3000 kcal niin voi olla syytä rajoittaa.
Itsellä kului yhden mittauksen mukaan perusaineenvaihduntaan jotain 2700 kcal päivässä. Eli kyllä kasvava ja liikkuva teini kuluttaa yli 4000 kcal.
Joko on AP:n poika ja mies ulkoruokinnassa?
Lihooko poika? Jos ei, on aika selvää, että tarvitsee kaiken sen energian. Anna hänen välillä vetää napaansa epäterveellistä kun ruokaa. Jos kerran urheilee, ei pizza tee suurta haittaa, mutta rasva pitää nälän paremmin loitolla. Isommat annokset myös.
Tuokin aika menee kyllä ohi. Sitten joutuu itse opettelemaan taas kokkaamaan huomattavasti vähemmän. Ensin ihmettelee, että miksi ruoka ei maistu ja vähitellen oppii, että ruokaa ei enää menekään kuin ihan normaaleja määriä. Nykysin minä mietin välillä, että kenelleköhän syöttäisin, jos mieleni tekee esim. leipoa jotain. Mies vahtii linjojaan, lapset ovat terveystietoisia ja ihan vain itseä varten ei viitsi ruveta.