Poika syö ihan koko ajan. Miten ihmeessä rajaan syömisiä?
Tänäänkin söi aamupalan ja perään noin puolen tunnin päästä toisen. Otti pientä välipalaa ennen lenkkiä. Kävi lenkillä ja tuli syömään lounaan. Sen jälkeen santsasi kerran. On hakenut vähän väliä leipää, mysliä, hedelmiä. Äsken syötiin päivällinen ja kysyi vielä, että mitä muuta voi ottaa. Tuolla on ihan pohjaton nälkä ja syö ihan koko ajan. 15-vuotias, joten ymmärrän että kasvaa ja kun liikkuu ja urheilee paljon niin kuluttaa myös, mutta tuollainen napostelu ei tee hyvää hampaille eikä mun lompakolle.. Onko teidän mielestä epäreilua kieltää lasta koko ajan hakemasta ruokaa? Vai olisiko muita ideoita miten rajata tuota järjetöntä syömistä?
Kommentit (89)
Mitä nuo aamupalat ym ruoat oli? Itsellä on kolme poikaa ja tuntuu, että tosi vähäruokaisia ovat. Saattavat olla syömättä vaikka 12 tuntia, jos olen töissä koko päivän.
No sitten hankit halvempaa ruokaa välipalaksi pojalle, jos lopakko ei kestä. Kasvavat pojat syö paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo aamupalat ym ruoat oli? Itsellä on kolme poikaa ja tuntuu, että tosi vähäruokaisia ovat. Saattavat olla syömättä vaikka 12 tuntia, jos olen töissä koko päivän.
Harvinaista
Keksi pojalle jotain muuta tekemistä kuin syömisen. Yksi tekeminen olisi ruuanlaitto, eli tekisi kunnon ruokaa itse eikä vain napostelisi välipaloja.
Sen ikäiset pojat on kovia syömään. Anna syödä. Kasvavat pojat syövät.
Todellakin on epäreilua. Tuon ikäinen kasvaa ja tarvitsee PALJON energiaa. Sanoit, että sun lapsi liikkuu paljon, joten tarvitsee vieläkin enemmän energiaa. Karsi omia syömisiä, jos jotain pitää karsia. Ja pojalle purkkaa ruokailujen välissä, niin hampaat voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sen ikäiset pojat on kovia syömään. Anna syödä. Kasvavat pojat syövät.
Ei se ihan noinkaan ole. Lihavuus on ongelma. Mitä lapsesi syö ja mitä määriä. Jos päivittäinen energiansaanti on selvästi yli 3000 kcal niin voi olla syytä rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli neljän viljan puuroa ja marjoja. Ja paistoin myös munia. Poika teki leipää ja laittoi kai jotain siihen päälle. Toisella kertaa söi loput puurot mitä oli jäänyt ja jotain muuta. Välipalaksi syö leipää, mysliä, jogurttia, hedelmiä, riisikakkuja tai jotain muuta tuollaista nopeaa, mitä kaapissa on. Lounaaksi syötiin eiliseltä jäänyttä lihakastiketta, perunoita ja salaattia (ja poika teki taas leipää). Välipalaksi söi taas noita edellä mainittuja juttuja. En ole aivan varma, mitä se sieltä aina edes hakee. Päivälliseksi tein uunilohta, uunikasviksia, muusia ja salaattia. Siltikin oli vielä nälkä. Tuntuu, että vaikka kuinka kannan ruokaa kaupasta niin jääkaappi on aina tyhjä ja lapsella on aina nälkä. Ap
Olin todella langanlaiha ja n. 18 vuotiaana vedin pellillisen pitsaa ja vielä oli nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli neljän viljan puuroa ja marjoja. Ja paistoin myös munia. Poika teki leipää ja laittoi kai jotain siihen päälle. Toisella kertaa söi loput puurot mitä oli jäänyt ja jotain muuta. Välipalaksi syö leipää, mysliä, jogurttia, hedelmiä, riisikakkuja tai jotain muuta tuollaista nopeaa, mitä kaapissa on. Lounaaksi syötiin eiliseltä jäänyttä lihakastiketta, perunoita ja salaattia (ja poika teki taas leipää). Välipalaksi söi taas noita edellä mainittuja juttuja. En ole aivan varma, mitä se sieltä aina edes hakee. Päivälliseksi tein uunilohta, uunikasviksia, muusia ja salaattia. Siltikin oli vielä nälkä. Tuntuu, että vaikka kuinka kannan ruokaa kaupasta niin jääkaappi on aina tyhjä ja lapsella on aina nälkä. Ap
Tuon ikäinen nuori mies kuluttaa paljon. 5- 6 ateriaa päivässä on ihan normaalia. Tee pääaterioista : aamupala- lounas- päivällinen tukevia, jolloin välipalat ja iltapala ovat kevyempiä.
Jos se lompakosta on kiinni, leivo itse leipää tai osta sitä halvinta leipää, halvinta leikkelettä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täälläkin tällä hetkellä, mutta eiköhän se vaihe mene vielä ohi. Pidät vaan paljon ruokaa saatavilla koko ajan.
Meillä hoikka 180-senttinen urheileva poika, joka alkoi syödä kuin hevonen juurikin tuossa iässä. Nyt täyttää 18 ja määrät selvästi pienentyneet, mutta edelleen syö selvästi enemmän kuin kukaan muu perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Olin todella langanlaiha ja n. 18 vuotiaana vedin pellillisen pitsaa ja vielä oli nälkä.
Minä muistan myös tuon susiajan omilta pojiltani. Tuntui, että mikään määrä ruokaa ei riittänyt ja kumpikin olivat laihoja kuin heinäseipäät. En kyllä olisi raaskinut heille sanoa, että ei saa syödä, vaikka kieltämättä käsivarsia ja lompakkoa kivisti se ruoan kotiin kuskaaminen. Kumminkin kun silläkin syömisellä olivat kovin laihoja, millaisia olisivat olleet, jos olisi vielä rajoitettu syömistä? Aloittajana patistaisin vain pojan pesemään hampaitaan useammin tai syömään purkkaa, kuten joku jo ehdotti.
Osta jotain proteiinipitoista välipalaa, esim. raejuustoa tai rahkaa. Ei mitkään riisikakut ja muut hiilarihötöt kasvavan pojan vatsaa täytä saati sokerimyslit. Kasvavan pojan ruokavaliossa tulisi olla sopivasti rasvaa, koska rasvaton ruokavalio helposti johtaa näläntunteeseen. Eli maitotetuotteet kevytversioina, ei rasvattomina.
Vierailija kirjoitti:
Jos se lompakosta on kiinni, leivo itse leipää tai osta sitä halvinta leipää, halvinta leikkelettä jne.
No itse olen tosi tarkka ruoan ja erityisesti lihan, kanan ja kalan suhteen, joten ihan halvinta en halua ostaa, mutta nämä on mun valintoja. Maksan mieluummin enemmän kuin syön epäeettisesti tuotettua. Pojalla on laktoosi-intoleranssi niin siitäkin tulee vähän lisää kuluja, mutta ei sillekään voi mitään. Välillä vain harmittaa, kun menee niin paljon rahaa ruokaan, mutta osittain se on myös mun valinta. Mutta kieltämättä välillä harmittaa, kun huomaa, että taas on kaappi tyhjä, vaikka olisi just käynyt kaupassa ja lapsi ravaa keittiössä hakemassa koko ajan jotakin. Tuon hampaita mä kuitenkin enemmän murehdin, kun koko ajan syö jotain... Purkkaa on tarjolla, mutta en mä tiedä paljonko se auttaa, kun koko ajan on happohyökkäys päällä. Ap
No eihän toista nälässä voi pitää, ja jollei liho niin tarvitsee sen minkä syö.