Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei suostu menemään kesätöihin

Ensimmäinen lapsi
20.02.2022 |

Lapseni ei suostu menemään kesätöihin kun tarjolla ei ole sellaista työtä mikä häntä miellyttäisi. Mitä voisin hänelle sanoa? Lapseni on 16-vuotias ja vetoaa siihen, että olen elatusvelvollinen, niin olenkin, mutta minusta hänen olisi hyvä nähdä työelämää ja kokeilla vähän omia siipiään. Olenko oikeassa vai väärässä?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wifin voi irtisanoa kesäksi

Ei voi mutta siihen laatikkoon pystyy laittamaan salasanan.

Eräässä perheessä kyläillessäni siellä äiti kytki Wifin pois päältä, kun lapset eivät totelleet. En tiedä oliko kyse kotitöistä kieltäytymisestä vai mistä, kun en ollut samassa huoneessa tai edes kerroksessa ilmeisesti silloin, mutta minusta tuo oli hyvä periaate. Lasten kuuluu totella vanhempiaan, ja jos he eivät näin tee, on siitä seurattava jotakin, joka kannustaa heitä tottelemaan. Jos uppiniskaisuus jatkuu, jatkuvat - ja tarvittaessa kovenevat - sanktiotkin.

Vierailija
82/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin työnteon 13-vuotiaana. Olosuhteiden pakosta, muuten en olisi saanut mitään ylimääräistä rahaa omaan käyttöön, köyhästä perheestä kun olin kotoisin.

Mansikanpoimintaa, sanomalehtien jakamista, TET-jakso kaupungin virastossa, siivoojana, paikallisessa S-marketissa, sanomalehtien jakamista öisin jne.

Tämä kasvatti luonnetta ja omavoimaisuutta. Oman lapseni aion kasvattaa samaan, ihan sen takia että elämän realiteetit tulevat hänellekin tutuiksi mahdollisimman pian. Ei sitä koko kesälomaa tarvitse työntekoon käyttää, mutta osa kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut itse koskaan kesätöissä. Työelämässä kyllä yli 20 vuotta. Ei ole ollut ongelmia tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ottaa vastuuta, ymmärtää rahan arvoa jne.

Koulu on sitä nuoren työntekoa. Käydään koulussa ja tehdään läksyt siihen päälle + kokeisiin luku eli työtunnit ovat ajoittain pidempiä kuin aikuisilla.

Itse asiassa olisi vaan hyvä opettaa tulevalle sukupolvelle pitämään kiinni omista rajoistaan ja lepäämään, koska työelämä on vedetty niin piippuun, ettei alle 30-vuotias burnoutissa oleva työntekijä ole mikään kummajainen enää. Lomilta vingutaan töihin, työajan ulkopuolella mangutaan töihin, pistetään tekemään 3-5 hengen työt yhden ihmisen voimin jne.

Noista ei selviä, jos ei osaa sanoa EI ja ymmärrä, miten tärkeää ihmisen terveydelle on lepo.

Tällaisessa työelämässä nuoret pääsevät rehkimään itsensä halutessaan vaikka hengiltä koulutuksien jälkeenkin.

Vierailija
84/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisten ei kyllä pitäisi joutua tekemään töitö suomessa. Tässä maassa on muutenkin vaikea työllistyä, ei paljoa helpota kun jotkut 16 kesäiset menee äidin ja iskän suhteilla paikalliseen s-markettiin tienaamaan rahaa mopoautoon.

Samalla vastavalmistunut merkonomi ihmettelee vaikeaa työlmistymistä.

Porvarit kiittää

Vierailija
85/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kesätyön sain kun olin 18v ja ammattikoulu jo päättynyt. Kotoa en ikinä viikkorahaa saanut. Isällä oli pieni firma ja mun isosisko oli siellä välillä töissä. Minua ei sinne otettu jostain syystä. Ei edes kysytty. Minun piti vahtia pikkuveljeä. Ilmaiseksi tottakai. Muutin toiselle paikkakunnalle ja lopulta sain töitä. Olisi varmaan auttanut edes se työkokemus jos olisin saanut olla isän firmassa, vaikka ei omaa alaa ollut. Ei se ollut siskonkaan alaa. Toisaalta tiedän että olen ihan itse pärjännyt ja saavuttanut kaiken.

Vierailija
86/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vi##) ole totta. 🤯

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi