Lapseni ei suostu menemään kesätöihin
Lapseni ei suostu menemään kesätöihin kun tarjolla ei ole sellaista työtä mikä häntä miellyttäisi. Mitä voisin hänelle sanoa? Lapseni on 16-vuotias ja vetoaa siihen, että olen elatusvelvollinen, niin olenkin, mutta minusta hänen olisi hyvä nähdä työelämää ja kokeilla vähän omia siipiään. Olenko oikeassa vai väärässä?
Kommentit (86)
Meillä kyllä ensimmäinen meni hautausmaalle kesätöihin ja toinenkin mutta kolmas meni siivoamaan vasta viime vuonna kun oli pakko kun asuu omillaan eikä saa muuta rahaa.Oli siis 20 v.
Eikös noille teineille ole yleensä niitä omia kesätöitä, jotka ovat max. kuukauden ja taitaa olla 6h päivätkin. ei ole liian raskasta kuin laiskalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pakottaisi kesätöihin. Antaisin nuoren pitää lomansa.
Mutta jos käyttörahaa haluaisi kesälle, niin sen eteen pitäisi tehdä kotitöitä.
Kotityöt kyllä kuuluu jokaiselle perheenjäsenelle ihan palkatta. Vai saatko sinä rahaa kotitöiden tekemisestä?
Minusta on uskomaton ajattelumalli, että lapselle maksetaan kotitöistä.
16v. on vielä niin nuori, lapsi. En todellakaan pakottaisi kesätöihin. Kouluvuosi takana. Kesä aivan ansaittua lomaa. Eri asia, jos hän haluaisi töihin. Omassa lähipiirissä kesätyöt tai vakituisemmat työt aloitettu 18v. Hyvin ehtii.
Täällä moni on pakottamisen ja kiristämisen kannalla. Mielestäni sellainen on aivan hullua. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset asiaa hieman pidemmällä aikavälillä: mitä merkitsee yksi kesä koko elämän kannalta. Tärkeää on, että nuori on tyytyväinen elämäänsä ja kotona on lämmin ymmärtävä tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatus tarkoittaa ruokaa, asuntoa ja tarpeellisia vaatteita. Se ei tarkoita huvituksia, turhia uusia vaatteita tai laitteita, saati mopon bensoja.
Eiks se ole jokaisen perheen itse päätettävissä, mitä se nuoren eli oman lapsensa elätys on. Sä varmasn potkit kapses pihalle heti, kun se vasn on sallittua.
Ap:n lapsi vetoaa elatusvelvollisuuslakiin. Huomio kohdistui siihen. Elatus ei tarkoita huvituksia ja turhuutta. Vanhemmatkin voivat siis vedota siihen samaan lakiin. Jos lapsi haluaa jotain ylimääräistä mutta ei viitsi eväänsä liikauttaa, sitten hän on ilman. Ei kesätöissä tarvitse koko kesää olla, pari viikkoakin on jo hyvä aika.
Miksi pitäisi ? Jonkun vuoden kuluttua loma on sille lapselle tuntematon käsite, josta voi vain haaveilla. En tajua miksi joku 16v pitää töniä johonkin näennäisduuniin , sellaisenkin löytäminen jo vaikeaa.
No myöhässä hän kohta alkaa ollakin jo kesätöiden haun suhteen, monessa paikassa haut pyörivät jo heti alkuvuodesta.
Nuorta voisi kannustaa hakemaan töitä, vaikkapa osa-aikaista ja 2vk-1kk kestävää, jolloin jää aikaa lomailuunkin.
Työkokemusta on hyvä hankkia heti kun mahdollista, koska kilpailu työpaikoista kovenee sitä mukaa kun aletaan päästä yhteiskunnassa takaisin ns. normaaliin. Monella alalla on nyt työvoimapula, mutta tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Työntekijätaitoja on hyvä harjoitella jo nuorena, kun joillekin +18v nuorille aikuisillekin tuntuu olevan epäselvää, miten työelämässä käyttäydytään. Ei esim osata tulla ajoissa töihin tai töissä tehdään mitä sattuu eikä noudateta ohjeistuksia. Em. meininkiä olen todistanut eräässä isossa yrityksessä, joka työllistää paljon nuoria ja nuoria aikuisia.
Työelämän realiteeteista olisi hyvä saada jonkinlainen käsitys jo vaikka 15–17-vuotiaana. Ei sitten myöhemmin tule yllätyksenä että työnantaja yleensä vaatii työntekijöiltään asioita ja että sen palkan eteen on tosissaan tehtävä töitä.
Aika monet nuoret ovat curling-vanhempien lellimiä pikku kuninkaita ja kuningattaria, jotka haluavat vältellä kaikkea ikävää ja vaivaa vaativaa viimeiseen asti. Tuo elatusvelvollisuuteen vetoaminen on juuri sellaista käytöstä. Onhan elatusvelvollisuus itsestäänselvyys asia, mutta ei sen pitäisi tarkoittaa sitä että vanhemmat maksavat nuoren kaikki huvitukset ja kesän menot ihan mukisematta ja vaatimatta mitään.
Anna teinin lomailla. Itse en ole ollut koskaan kesätöissä. Töissätöissä olen ollut sitten liiankin kanssa. Kyllä niitä töitä kerkeää tehdä sitten myöhemminkin.
Oppivelvollisuuden lisäksi tulisi 15-17 vuotiailla olla kesätyövelvollisuus. Nyt nuorten kesälomat kuluvat tyhjäntoimittajina lorvaillessa ja pahanteossa. Töihin vain mansikkapelloille, myymäläapulaiseksi tai vaikka risusavottaan. Palkastakaan ei niin väliä, saavathan he samalla arvokasta työkokemusta.
Koita perustella miksi kannattaa mennä töihin. On helpompaa työllistyä myöhemmin, kun on saanut mitä tahansa työkokemusta. Menee jo sillä yhdellä työkokemuksella monen kokemattoman hakijan ohi. Sitten seuraavana kesänä voi olla vähän nirsompi.
Vierailija kirjoitti:
Anna teinin lomailla. Itse en ole ollut koskaan kesätöissä. Töissätöissä olen ollut sitten liiankin kanssa. Kyllä niitä töitä kerkeää tehdä sitten myöhemminkin.
Niitä töitätöitä vaan on sitä vaikeampi saada mitä vanhempana olet vielä ilman ensimmäistäkään kokemusta työelämästä. Vaikka sinulla olisi käynyt tuuri ei useimmat ole yhtä onnekkaita.
Haluaisiko ap mennä omalla lomallaan töihin, joka on todella vastenmielistä? Jos et, miksi lapsen pitäisi mennä?
Kyllä itse ihmettelisin työnantajana jos työnhakijana olisi vaikkapa 20 täyttänyt aikuinen joka ei ole tehnyt päivääkään minkäänlaisia töitä. Asevelvollisilla on ymmärrettävästi ainakin 6kk tai pidempikin aika kun töitä ei voisi edes tehdä, mutta silti...
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko ap mennä omalla lomallaan töihin, joka on todella vastenmielistä? Jos et, miksi lapsen pitäisi mennä?
Tuon ikäisen olisi jo ihan hyvä oppia että aina ei voi tehdä pelkästään niitä kivoja asioita, vaan elämässä on myös velvollisuuksia.
Jos nuorelta ei vaadita elämässä muuta kuin koulussa käymistä niin aika vähissä on elämän eväät tulevaisuutta ajatellen. Nykynuoret eivät monetkaan siedä pienintäkään epämukavuutta tai varsinkaan sitä että joku muu sanelee mitä teet ja mitä et tee. Tulee kova paikka myöhemmin.
Tietenkin kesällä pitää lomaillakin ja nauttia vapaa-ajasta, mutta kyllä se kesätyö edes joksikin aikaa olisi järkevää hommata. Tak ainakin hakea, työhakemuksen tekeminen on jo ihan hyvä oppitunti aikuisuutta varten.
Meillä tyttö 17v. halusi itse viime kesänä töihin ja jatkoi syksyn tullen. En ollut kovin innostunut, erityisesti tästä talvityöstä. Pitäisi keskittyä kouluun. Kyllä me elätämme ja maksamme asioita. Hänellä vaan on kaveripiirissä kaikki muutkin osa-aikatyössä. Siis ovat ihan lukiolaisia ja monien kodit on todella varakkaita, mutta silti tuntuu hirveän tärkeältä, että tienaa itse taskurahojaan. Onneksi työtunnit on jääneet suhteellisen pieniksi, joku 25-30h/kk. Tuo riittää. Siitä saa sen noin 250 Euroa/kk nettona ja mehän kuitenkin maksamme kaiken välttämättömän ja vaatteet, koulukulut jne. Tuo raha menee huviajeluihin iltaisin, meiltä saa koulumatkoihin bensat. Maksamme vaatteet, mutta emme ripsiä. Maksamme salikortin jne.. Omalla rahalla ajelee autolla, maksaa niitä ripsiä ja jotain hörhöilyjään. Vaaterahaa saa kyllä meiltä kuten nyt ostimme hänelle juuri uuden takin tai osti itse, mutta minä annoin rahat.
Opiskelu on nykyään paljon rankempaa kuin ennen, myös teineille. Jos kokee tarvitsevansa lomaa niin soisin sen hänelle. Aikuisena ei ehdi koko kesästä nauttia niinkuin lapsena sai
Olen läheltä seurannut, kun teini on kesäksi jäänyt vain makoilemaan kotiin. Sängystä pääsi ylös ehkä iltapäivällä, illalla sitten piti joutua menoihin kavereiden kanssa ja vanhemmilta oli vailla rahoitusta milloin mihinkin asiaan, kuten pitsaan, elokuviin, yms. Yöt pelasi tietokonepelejä.
Syksyllä ei koulu oikein maittanut kun kesän oli saanut elää kuin pellossa.
Mun mielestä nuorelle tekee hyvää tehdä kesätöitä. Vanhin lapsi aloitti kesätyöt 16-vuotiaana ekana kesänä 2 viikkoa tienaa ja tutustu hommissa kaupassa. Toisena ja kolmantena kesänä kaupungilla kuukauden, ylppäreiden jälkeen ennen inttiä huoltofirmassa ja viime kesänä maalaushommissa. Lähti opiskelemaan viime syksynä, nyt sai oman alan töitä ensi kesäksi. Lukioajan valmensi junioreita pari kertaa viikossa.
Keskimmäinen on ollut kaksi kesää liikuntaleireillä, nyt tänä kesänä hakee kaupungilta kuukauden hommia. Lisäksi valmentaa junioreita.
Molemmat saaneet tietenkin käyttää palkkansa omiin menoihin ja on se ollut kivaa heille, kun ei tarvitse aina pyytää ylimääräisiin juttuihin (merkkivaatteet, ulkona syöminen, vanhemman kohdalla festarit ym kesäreissut) rahaa multa. Lisäksi molenmat ovat oppineet rahan arvon ja harkitsevan kuluttamisen. Molemmat myös sijoittavat omia rahojaan.
Mun mielestä kuukausi töitä ja 1 1/2 kk lomaa kesällä ei ole liikaa nuorelle.