Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei suostu menemään kesätöihin

Ensimmäinen lapsi
20.02.2022 |

Lapseni ei suostu menemään kesätöihin kun tarjolla ei ole sellaista työtä mikä häntä miellyttäisi. Mitä voisin hänelle sanoa? Lapseni on 16-vuotias ja vetoaa siihen, että olen elatusvelvollinen, niin olenkin, mutta minusta hänen olisi hyvä nähdä työelämää ja kokeilla vähän omia siipiään. Olenko oikeassa vai väärässä?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei sinne vaan mennä, poika hakenut kymmeniin paikkoihin ja valitettavasti ei oteta!

Vierailija
22/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alaikäisen pitäisi mennä töihin? Vanhemmilla on elatusvelvollisuus.

Esim. siksi, että ei tipu täysi-ikäisenä suoraan äidin sylistä ns. syvään päähän, vaan osaa jo huolehtia itsestään ja ottaa vastuuta asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ei sinne vaan mennä, poika hakenut kymmeniin paikkoihin ja valitettavasti ei oteta!

No se on eri asia, jos ei töitä saa, mutta ap puhuu nuoren asennevammasta, joka on syytä pyrkiä korjaamaan.

Vierailija
24/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän haluaa töihin, kun haluaa uuden tietokoneen tms. Eikä siihen tule kotoa rahaa.

Minun poikani sanoi 16 v, ettei hän tarvitse rahaa. Nyt 19 v hän on Prismassa puolipäiväisenä, pysyvässä työsuhteessa.

Kurjalta kuulostaa... 

Vierailija
25/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 16-vuotias poika sanoo, että ei halua. On kyllä ollut jo kahtena kesänä 2 vko tutustu ja tienaa -jaksolla. Kovasti kyllä haaveilee kaikesta kalliista, joten eiköhän se mieli vielä muutu.

Vierailija
26/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en suostunut menemään kesätöihin. Nyt olen 35-vuotias, asun vanhempieni kanssa, enkä edelleenkään suostu menemään töihin.

Vierailija
27/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa saa ihan tarpeeksi työkokemusta harjoittelujaksoissa, eihän se muuta olekaan, kun työharjoittelua nykyään.

Vierailija
28/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että niitä kiinnostavia hommia ei ehkä saa koskaan jos ei hanki kokemusta mistään työstä ensin

Vierailija
29/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät edes pääse kesätöihin vaikka haluaisivat. Kaikkien vanhemmilla ei ole tuttavia jotka voisivat suhteilla auttaa työnsaannissa.

Vierailija
30/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elatus voi olla niukkaa 

puuroa ja kotiruokaa. ei yhtään huvitusrahaa

kännykkä hitaammalle netille

Jos kotona on wifi, niin miten toi onnistuu..?

Laitteen voi laittaa kii

Vierailija
31/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ei tarvinnut mennä koskaan kesätöihin. Olen superonnellinen siitä. Minusta nuoren tulee saada itse päättää kyseisestä asiasta.

Itse jouduin jo 7 vuotiaana.On kyllä liian aikaista mutta kun ei ollut vaihtoehtoa.

Vierailija
32/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se teininä tympeää, mutta kun joka kesä kärsii töitä tehden niin kyllähän se kasvattaa ja valmistaa työelämään. Rahantuloa ei pidä itsestäänselvyytenä ha oppii elättämään itse itsensä.

Töitä on kuitenkin tehtävä se 55 vuotta elämästä ennen eläkeikää...

Vierailija
33/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän haluaa töihin, kun haluaa uuden tietokoneen tms. Eikä siihen tule kotoa rahaa.

Minun poikani sanoi 16 v, ettei hän tarvitse rahaa. Nyt 19 v hän on Prismassa puolipäiväisenä, pysyvässä työsuhteessa.

Kurjalta kuulostaa... 

Miksi?

Vierailija
34/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalle teki hyvää 18v olla kaupungin puutarhahommissa, vaikka onkin akateemisesti suuntautunut. Hän kuitenkin lähtee pian omilleen, ja täytyy olla joku kosketus rahan arvoon, ja siihen, millaisen työn takana se on. Eli miksi kannattaa opiskella, että sitä voisi tienata siistissä sisätöissä

Ja tekee hyvää olla taskussa itse ansaittua rahaa, ja kokea se aikuisuuden tunne, että olen tämän itse tehnyt, ja päätän itse, mihin sen käytän.

Vierailija
35/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommasin ekan työpaikan vasta 19 vuotiaana. Kyllä sitä ehtii työelämään tutustumaan kyllästymiseen saakka.

Mikset voi auttaa sitä etsimään kesätöitä sieltä mistä hän haluaa?

Vierailija
36/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hommasin ekan työpaikan vasta 19 vuotiaana. Kyllä sitä ehtii työelämään tutustumaan kyllästymiseen saakka.

Mikset voi auttaa sitä etsimään kesätöitä sieltä mistä hän haluaa?

Ei ole kauheasti varaa valita, jos on 16 v vailla mitään aiempaa kokemusta, eikä ajokorttia.

Mutta minustakin joku 17-18 v on ok aloittaa

Vierailija
37/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloisten duunarien lapsi ja rahaa oli itse tienattava jos halusin festareille tai ostaa jotakin kalliimpaa. Olenkin 14-vuotiaasta alkaen tehnyt kaikenlaista hommaa siivoamisesta ja marjan poimimisesta pesulatyöskentelyyn. Ja voin kyllä sanoa että teki hyvää nähdä ja tehdä raskasta ja ruumillista työtä. Motivoi hienosti opiskeluun.

Nykyään olen lääkäri.

Vierailija
38/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanani ekassa kesätyöpaikassa, 13 -vuotiaana Korkeasaaren kahvikioskissa. Ja siitä eteenpäin sitten joka vuosi. Silloin oli töitä tarjolla. 14-vuotiaana hoidin Pukevassa leluosastoa pari päivää ihan yksin kun toinen vakituisista oli lomalla ja toinen sairastui yllättäen. Yhden kesän olin kasvihuoneella keräämässä tomaatteja.

Eräs kesä oli kun olisi jäänyt liian pitkä "loma" niin isä ilmoitti minut ruotsin ehtolaiskurssille. Siellä sitten pänttäsin ruotsia vaikkei ehtoja ollutkaan.

En muistele yhtään pahalla, rahat sain aina pitää itse. Pääasiassa ne meni merkkivaatteisiin ja huvituksiin, kotoa ei sellasiin juuri rahaa saanut. 

Vierailija
39/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatus tarkoittaa ruokaa, asuntoa ja tarpeellisia vaatteita. Se ei tarkoita huvituksia, turhia uusia vaatteita tai laitteita, saati mopon bensoja.

Vierailija
40/86 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatus tarkoittaa ruokaa, asuntoa ja tarpeellisia vaatteita. Se ei tarkoita huvituksia, turhia uusia vaatteita tai laitteita, saati mopon bensoja.

Eiks se ole jokaisen perheen itse päätettävissä, mitä se nuoren eli oman lapsensa elätys on. Sä varmasn potkit kapses pihalle heti, kun se vasn on sallittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan