Lapseni ei suostu menemään kesätöihin
Lapseni ei suostu menemään kesätöihin kun tarjolla ei ole sellaista työtä mikä häntä miellyttäisi. Mitä voisin hänelle sanoa? Lapseni on 16-vuotias ja vetoaa siihen, että olen elatusvelvollinen, niin olenkin, mutta minusta hänen olisi hyvä nähdä työelämää ja kokeilla vähän omia siipiään. Olenko oikeassa vai väärässä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvinnut mennä koskaan kesätöihin. Olen superonnellinen siitä. Minusta nuoren tulee saada itse päättää kyseisestä asiasta.
Menitkö sitten töihin myöhemminkään elämässäsi koskaan?
Vierailija kirjoitti:
wifin voi irtisanoa kesäksi
Ei voi mutta siihen laatikkoon pystyy laittamaan salasanan.
Vierailija kirjoitti:
Olen läheltä seurannut, kun teini on kesäksi jäänyt vain makoilemaan kotiin. Sängystä pääsi ylös ehkä iltapäivällä, illalla sitten piti joutua menoihin kavereiden kanssa ja vanhemmilta oli vailla rahoitusta milloin mihinkin asiaan, kuten pitsaan, elokuviin, yms. Yöt pelasi tietokonepelejä.
Syksyllä ei koulu oikein maittanut kun kesän oli saanut elää kuin pellossa.
Minä olin juuri tuollainen ja ihan hyvin on mennyt. Ihan kiva oli mennä kouluunkin syksyisin kun näki taas kavereita. Siis niitä joiden kanssa ei viettänyt lomalla aikaa.
Eikä kukaan työnantaja "oikeitä töitä" hakiessa ikinä ihmetellyt miksi minulla ei ole jotain mansikankeräystä siellä listattuna. Huomattavasti enemmän kiinnosti kun esittelin erään kurssin harjoitustyötä joka liittyi yrityksen alaan. Varmaan ajattelivat että tuo on sen verran fiksu tyyppi ettei kehtaa listata jotain epäolennaisia mansikanpoimimisa tai mainostenjakoa kun niillä ei ole mitään tekemistä suunnittelu- ja konsultointityön kanssa.
Luulin muutenkin että lapsityö on nykyään kiellettyä sivistysmaissa, mutta täällä ihan tosissaan ollaan alaikäisiäkin laittamassa johonkin sieluva syövään paskaduuniin jotta saa muutaman satasen rahaa ja oppii tekemään töitä. Eli siis vihaamaan töitä.
En ollut ollenkaan töissä alaikäisenä. Äiti suhtautui niin, että niin kauan kun opiskellaan niin tuetaan, enkä myöskään mankunut rahaa mihinkään kalliisiin huvituksiin. Makoilin kesät puistoissa ja rannalla kavereiden kanssa ja vietin aikaa landella. Synttärilahjaksi sain joskus festarilipun.
Ekan kerran hain ja sain töitä koulun ohelle 18-vuotiaana ja siitä asti oon ihan reippaasti tehnyt töitä jo 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on nykyään paljon rankempaa kuin ennen, myös teineille. Jos kokee tarvitsevansa lomaa niin soisin sen hänelle. Aikuisena ei ehdi koko kesästä nauttia niinkuin lapsena sai
Riippuu ihan mitä koulua käy...
En sanoisi ammattiopiston opintoja kovin rankoiksi, ammatteihin valmistuu jatkuvasti ihan toistaitoisiakin ihmisiä. Osa toki on alansa huipputasoa jo heti valmistuttuaan, mutta heillä onkin korkeampi moraali ja ahkera asenne opintoihin ja työhön.
Lukiossakin voi päästä helpolla jos on lahjakas kouluaineissa ja valitsee sellaisia valinnaisia ja syventäviä opintojaksoja, joissa pärjää leikiten. Lukio on silloin haastava, jos sinne on päässyt kovinkin alhaisella todistuksen keskiarvolla (=hakijoiden taso alhaisempi kuin tavallisesti).
Älkää pakottako lapsia töihin, ainakaan sellaisiin joista ei ole oikeasti mitään hyötyä työelämässä sitten myöhemmin esim. mansikan poiminta tai mainosten jakaminen. Jouduin töihin ensimmäisen kerran 13v (tehtaaseen) ja sen jälkeen tein joka kesä ja talviloman töitä aina siihen saakka, että valmistuin kaksoistutkinnosta. Oli äärettömän rankkaa, ei koskaan vapaa-aikaa tai kesää, jolloin olisi voinut olla nuori ja huoleton. Koulukin tästä kärsi, kun ei koskaan saanut levätä. Rahat mitä töistä sain jouduin käyttämään perusjuttuihin, vaatteisiin, shampooseen, meikkeihin ja huvituksiin. Mitään en vanhemmilta saanut, kuin perus ruuan ja katon päälle. Olen tästä ikuisesti katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen läheltä seurannut, kun teini on kesäksi jäänyt vain makoilemaan kotiin. Sängystä pääsi ylös ehkä iltapäivällä, illalla sitten piti joutua menoihin kavereiden kanssa ja vanhemmilta oli vailla rahoitusta milloin mihinkin asiaan, kuten pitsaan, elokuviin, yms. Yöt pelasi tietokonepelejä.
Syksyllä ei koulu oikein maittanut kun kesän oli saanut elää kuin pellossa.
Minä olin juuri tuollainen ja ihan hyvin on mennyt. Ihan kiva oli mennä kouluunkin syksyisin kun näki taas kavereita. Siis niitä joiden kanssa ei viettänyt lomalla aikaa.
Eikä kukaan työnantaja "oikeitä töitä" hakiessa ikinä ihmetellyt miksi minulla ei ole jotain mansikankeräystä siellä listattuna. Huomattavasti enemmän kiinnosti kun esittelin erään kurssin harjoitustyötä joka liittyi yrityksen alaan. Varmaan ajattelivat että tuo on sen verran fiksu tyyppi ettei kehtaa listata jotain epäolennaisia mansikanpoimimisa tai mainostenjakoa kun niillä ei ole mitään tekemistä suunnittelu- ja konsultointityön kanssa.
Luulin muutenkin että lapsityö on nykyään kiellettyä sivistysmaissa, mutta täällä ihan tosissaan ollaan alaikäisiäkin laittamassa johonkin sieluva syövään paskaduuniin jotta saa muutaman satasen rahaa ja oppii tekemään töitä. Eli siis vihaamaan töitä.
Kannattaa siis opettaa nuori halveksimaan ja vähättelemään työn merkitystä jo varhain? Eli opettaa nuorelle, että oma mukavuus kannattaa laittaa mun edelle ja se lisätaskurahan tienaaminen on vain p***aduunia jota ei kannata arvostaa? Aika ylimielistä ajattelua.
Tietenkään kun on kertynyt jo omasta ammatista työkokemusta, niin kukaan ei kysele teinivuosien kesätöiden perään. Mutta ammattiin valmistuminen vie aikaa, eikä esim. opiskeluaikana välttämättä saa oman alan töitä. Silloin varmasti mikä tahansa työkokemus lasketaan eduksi hanttihommia tai vuokratyötä hakiessa. Opiskelemaan pääsykin voi jo itsessään olla iso haaste. Kaikille aloille ei pääse kovin helposti opiskelemaan ja saattaa tulla välivuosi jos toinenkin, jolloin ehtii kyllä tehdä töitäkin.
Meidän lapsi oli ysin jälkeen pari viikkoa kesätöissä, se joku tutustu ja tienaa -kuvio. Hänellä alkoi lukion kesäviikot juhannuksen jälkeisenä maanantaina, joten eihän siinä koko kesäksi olisi voinut töihin mennäkään ja itsekin ajattelin, että levätköön nyt ennen kuin alkaa se tiukka opiskelu.
Lukion ekan luokan jälkeisenä kesänä haki vain itseä kiinnostaviin hommiin, eikä päässyt. Ja olin vähän samassa moodissa kuin ap, että voi voi, nyt kyllä hukka perii ja ikinä ei pääse töihin. Mutta kuitenkin sitten seuraavana kesänä lukiosta päästyään sai hyvän kesätyöpaikan ja pääsi suoraan tekemään oman alan töitä. Opintojen ekan vuoden keväästä asti on ollut osa-aikaisesti töissä ja kesäisin tehnyt pidempää päivää.
Nyt ne opinnot on vähän tauolla ja lapsi tekee töitä 80% työajalla. Ja minä murehdin, mahtaako koskaan saada edes kandin tutkintoa aikaiseksi. Mitä tästä opimme? Aina ne äidit murehtii ja koskaan ne ei ole tyytyväisiä. Joko niitä töitä tehdään liian vähän tai sitten liikaa o_O
Elatusvelvollisuus tarkoittaaminusta sitä, että vanhemmat tarjoaa ruuan, vaatteet ja katon pään päälle. huvituksiin ja omiin menoihin jos haluaa rahaa,sitä pitää tienata itse. Se on tietenkin harmi, jos on syntynyt kultalusikka niin syvällä per$££ssä, että mami ja papi elättää opiskelevaa junioria 3-kymppiseksi asti, eikä ikinään tarvitse opetella tekemään töitä omien rahojensa eteen. Itsellä ei ole ollut liikaa rahaa syytää kakaroiden tuhlattavaksi, on kouluiästä asti sanottu, että kun tienaatte omaa rahaa, niin saatte kuluttaa niin kuin haluatte. Niinpä ipanat on jo alaikäisinä älynneet mennä kesätöihin tienaamaan, että saavat toteuttaa toiveitaa ties milloin mistäkin vempeleistä. Nyt on hyvä sanoa, että en maksa enää mitään teille, tienaatte saman kuin minäkin.
Suomessa ei kannata työnteko fiksu lapsi
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole rahaa ylimääräistä, olen hoitoalalla yh. Isänsä paremmassa tienestissä ja sieltä kai oppinut tuon leveämmän elämäntyylin. Kuvittelin osanneeni kasvattaa itsenäisen ja pärjäävän nuoren, nyt alkaa miettimään jälkikäteen miten olisi pitänyt tehdä.
(18):
Yhteistä meillä on sitten ammattiala ja isän hyvät tulot. Meillä puhuttiin raha-asioista( ja puhutaan vieläkin avoimesti, vaikka asuu jo omillaan ja on hankkimassa omaa asuntoa.)
Poikani tiesi, minkä verran meille jäi käyttörahaa pakollisten asumis- ja autokulujen yms. jälkeen. Yleensä sovimme yhdessä hankinnoista, tietysti itse tein lopullisen päätöksen, mutta pohdimme hyvin tarkkaan yhdessä talousasioita ja tärkeysjärjestystä. Palkallaan poikani osallistui, joihinkin suurempiin hankintoihin, joita en yksin olisi tehnyt. Perusmenoihin, esim ruokakuluihin hän ei osallistunut ennen kuin armeijan jälkeen. Lukiokirjat ja perusvaatteet kustansi yleensä isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää pakottako lapsia töihin, ainakaan sellaisiin joista ei ole oikeasti mitään hyötyä työelämässä sitten myöhemmin esim. mansikan poiminta tai mainosten jakaminen. Jouduin töihin ensimmäisen kerran 13v (tehtaaseen) ja sen jälkeen tein joka kesä ja talviloman töitä aina siihen saakka, että valmistuin kaksoistutkinnosta. Oli äärettömän rankkaa, ei koskaan vapaa-aikaa tai kesää, jolloin olisi voinut olla nuori ja huoleton. Koulukin tästä kärsi, kun ei koskaan saanut levätä. Rahat mitä töistä sain jouduin käyttämään perusjuttuihin, vaatteisiin, shampooseen, meikkeihin ja huvituksiin. Mitään en vanhemmilta saanut, kuin perus ruuan ja katon päälle. Olen tästä ikuisesti katkera.
Nykyään ei taideta juuri missään palkata töihin alle 15-vuotiaita.
Vanhempasi ovat toimineet väärin, kun ovat vaatineet koulun ohella jatkuvaa työntekoa ilman mitään lomia. Vanhempien olisi kuulunut kustantaa vaatteet ja hygieniatuotteet.
On eri asia patistaa nuorta hakemaan muutamaksi viikoksi kesätyötä, kuin orjuuttaa häntä ympärivuotisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pakottaisi kesätöihin. Antaisin nuoren pitää lomansa.
Mutta jos käyttörahaa haluaisi kesälle, niin sen eteen pitäisi tehdä kotitöitä.
Kotityöt kyllä kuuluu jokaiselle perheenjäsenelle ihan palkatta. Vai saatko sinä rahaa kotitöiden tekemisestä?
Minusta on uskomaton ajattelumalli, että lapselle maksetaan kotitöistä.
Itse asiassa aikuiset kyllä saavat rahaa kotitöistä. Se raha tulee säästöjen muodossa, kun ei tarvitse palkata kotiin siivoojaa, ostaa kalliita eineksiä jne. Kotitöillä on rahallista arvoa, joten miksi myös lapselle ei kuuluisi siitä osa?
Olen superkiitollinen vanhemmilleni, että he antoivat minun elää joutilaita kesiä, kun asuin vielä kotona. Sellaista mahdollisuutta ei elämässä ennen eläkeikää sitten tulekaan. Anna lapsesi olla, kyllä hän ehtii vielä töitä painaa. Tuon ikäinen varmaan yli 70-vuotiaaksi saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pakottaisi kesätöihin. Antaisin nuoren pitää lomansa.
Mutta jos käyttörahaa haluaisi kesälle, niin sen eteen pitäisi tehdä kotitöitä.
Kotityöt kyllä kuuluu jokaiselle perheenjäsenelle ihan palkatta. Vai saatko sinä rahaa kotitöiden tekemisestä?
Minusta on uskomaton ajattelumalli, että lapselle maksetaan kotitöistä.Itse asiassa aikuiset kyllä saavat rahaa kotitöistä. Se raha tulee säästöjen muodossa, kun ei tarvitse palkata kotiin siivoojaa, ostaa kalliita eineksiä jne. Kotitöillä on rahallista arvoa, joten miksi myös lapselle ei kuuluisi siitä osa?
Ei nyt ihan noinkaan. Olisi myös vaihtoehto jättää ne tekemättä.
Itse olin ensimmäisessä kesätyöpaikassa 20-vuotiaana ja sen jälkeen on töitä riittänyt siitä asti ensin opiskelujen lomassa ja sitten vakituisena.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä lapsesi kanssa. Onko hän akateemisesti suuntautunut? Mieluummin menisi sitten kesäkursseille.
Höpö, höpö. Kesäkurssit on luusereille, jotka eivät pärjää normaalilla opetuksella.
Ne taidot, joita työelämässä opitaan, ovat aivan erilaisia ja valtavan hyödyllisiä. Tosi surkeaa, jos ihminen tulee työelämään ensimmäisen kerran vasta opintojen loputtua. Siinä on iso käppi töissä olleisiin verrattuna.
Ei, en puhu siitä, että oppisi jotain työtehtävää, vaan siitä, että että oppii olemaan ja tulemaan toimeen semmoisessa porukassa, jossa on erilaisia ihmisiä, semmoisiakin joita ei koskaan muuten lähellään pitäisi.
Ne sosiaaliset taidot ovat aina tarpeen koko elämääkin ajatellen. Samoin oppii pitkäjänteisyyttä ja senkin asian klaaraamista, että elämä ei ole pelkkää kivaa, vaan joskus ihan jotain muuta. Tutustuu myös itseensä entistä paremmin ja pystyy hahmottamaan paremmin, mitä ei missään tapauksessa halua ja mitä haluaa tulevalta ammatiltaan.
Mutta toki kaikki on aina tässäkin kiinni siitä, onko lapsi fiksu. Kakara joka ei kesätöihin halua, ei ole ihan fiksu, joten tuskin kauheasti oivaltaisikaan.
Eivätkö sen kaverit mene kesätöihn? Oletko kysynyt, mikä siinä kesätöihin menemisessä häntä erityisesti huolettaa?
Vai että elatusvelvollisuus. Lapsen perusosa on noin 350 euroa. Jos ei työt kiinnosta, saattaa olla, että lapsi saisi sen jälkeen opetella maksamaan 350 eurolla kuussa omat perusosasta kustannettavat menot. Siinäpä sitten miettii, mistä alkaa karsimaan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei taideta juuri missään palkata töihin alle 15-vuotiaita.
Vanhempasi ovat toimineet väärin, kun ovat vaatineet koulun ohella jatkuvaa työntekoa ilman mitään lomia. Vanhempien olisi kuulunut kustantaa vaatteet ja hygieniatuotteet.
On eri asia patistaa nuorta hakemaan muutamaksi viikoksi kesätyötä, kuin orjuuttaa häntä ympärivuotisesti.
Eikö nyt järkesi edes sen vertaa sano, että tuossa puhutaan muinaisuudesta? Tehdastyöhön ei nyt sentään ole Suomessa voinut vuosikausiin ottaa 13 vuotiasta, eikä muutenkaan kokopäivä töihin. Nuorten ikärajoista ja tuntimääristä ym on hyvin tarkat säännökset laissa.
Ja lässytys siitä, että muinoin kun olosuhteet olivat aivan toiset, lapsetkin osallistuivat leivän hankintaan mahdollisuuksien mukaan (siis nimenomaa leivän hankkimiseen, ei uuden älypuhelimen hankintaan tai biletyskuluihin ym), oli sosiaalitoimi aivan eri tasolla. Ei ollut semmoisia tukijärjestelmiä kuin nykyään.
Köyhyys oli todellista. Ja sinä tulet sitten lässyttämään, miten "vanhempasi tekivät väärin". Eivät tehneet!
He tekivät vain sen mikä oli välttämätöntä ja väistämätöntä.
Ja ennen kuin alat huutamaan siitä, että tekivät lapsia, niin kuule, ei niitä helppoja ja hauskoja ehkäisymenetelmiä ole ollut itseasiassa kauaakaan. Helpot ja hauskat pillerit ovat suht nuoria ja mukavat kondomit myös (vaikka niitäkään monet äijät eivät halua käyttää). Ja selibaatti nyt vaan ei ole kaikille pareille minkäänlainen vaihtoehto.
16- vuotiaan voi olla vaikea saada mitään kesätöitä. Monesti haluavat täysi-ikäisiä. Mä en stressaisi tosta.