Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen yhteiskuntarakenne on syynä alhaiseen syntyvyyteen ja asialle ei voi oikeastaan tehdä mitään.

Vierailija
20.02.2022 |

Käytän esimerkkinä itseäni. 20 vuotiaana yliopistoon ja 26 vuotiaana paperit käteen. Opiskeluaikana ei perhettä voinut perustaa kun piti opiskella, käydä töissä, eikä sillon ollut sopivaa miestäkään.
Valmistumisen jälkeen on mentävä töihin, koska opintolaina pitää maksaa ja työkokemusta on saatava.
Itse sain koulutusta vastaavaa työtä vasta yli kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Siihen asti oli tehtävä muita töitä.
Nykyään olen hyvässä työpaikassa ja rinnalla ihana puoliso mutta ei mahdollisuutta perustaa perhettä, koska äitiysloma katkaisisi urakehityksen kuin seinään. Mieheni taas on yrittäjä eikä hänelläkään ole mahdollisuutta jäädä lapsen kanssa kotiin.
Näin ollen olen 32 vuotiaana siinä tilanteessa, että ainakaan pariin vuoteen ei perheen perustaminen ole ajankohtaista.
Lopulta kyse on siis työurasta ja toimeentulosta. Ehkä muutaman vuoden päästä olen työelämässä siinä pisteessä, että voin harkita äitiyslomalle jääntiä mutta sen näkee sitten.
Tilanne on tämä, eikä se ole minun tai mieheni vika, vaan ympäröivän maailman, joka menee eteenpäin niin kovaa vauhtia, ettei kyydistä arvaa pudota . Mitkään kosmeettiset lapsilisä korotukset tai vastaavat tuet eivät tätä ongelmaa ratkaise.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein töitä koko opiskeluajan. Oman alan töissä olin jo oikeustieteen ylioppilaana. Itsestä se on kiinni ja selittelijät on selittelijöitä. Totuus on se, että mitä enemmän naisille annetaan oikeuksia ja etuoikeuksia, sitä alemmaksi syntyvyys romahtaa. 

Mitä ovat nämä naisten oikeudet ja etuoikeudet joihin viittaat?

Etuoikeus joka työpaikkaan. suositaan naisia sukupuolen perusteella rekrytoidessa. Todisteena naisvaltaiset alat. Koitappa miehenä mennä vaikka toimistotöihin. Ei enää oteta.

Komppaan miehenä, hain näitä aikoinaan urakalla mutta yhteenkään ei tullut miestä valituksi. Ei yhteenkään. Ymmärsin yskän ja opiskelin hoitoalalle jossa on pula työntekijöistä.

Mitä töitä hait ja millä koulutuksella?

Vierailija
42/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein töitä koko opiskeluajan. Oman alan töissä olin jo oikeustieteen ylioppilaana. Itsestä se on kiinni ja selittelijät on selittelijöitä. Totuus on se, että mitä enemmän naisille annetaan oikeuksia ja etuoikeuksia, sitä alemmaksi syntyvyys romahtaa. 

Etuoikeus joka työpaikkaan. suositaan naisia sukupuolen perusteella rekrytoidessa. Todisteena naisvaltaiset alat. Koitappa miehenä mennä vaikka toimistotöihin. Ei enää oteta.

Sillä kahvinkeittäjä assarillakin kuuluu nykyään olla vähintään tradenomin paperit että olisiko kyse nyt vaan koulutuksesta eikä sukupuolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nainen, opiskelit oikeustieteitä ja olet sitä mieltä, että syntyvyyden romahtamisen syy on naisille annetut oikeudet ja etuoikeudet. Ihan oikeasti? Miten voit ajatella noin?

Vierailija
44/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi saada. Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. 

Näin se tietysti on. En ole muuta väittänytkään mutta nykyään kun siitä syntyvyydestä ollaan niin kovin huolissaan, niin päätin nyt kertoa oman näkökulman asiaan.

Ap

Naisten hedelmällisyys alkaa laskea 30 vuoden iässä ja sen jälkeen. Nykyään se laskee ilmeisesti myös miehillä. Ympäristössä ja ruuassa olevat kemikaalit vaikuttavat meihin haitallisesti. Jos joku toivoo lasta, hänen kannattaa saada se nuorena. Urakehitys, no onhan se hienoa, jos ihminen pääsee pitkälle työelämässä, saa hyvää palkkaa ja vo hankkia kivoja tavaroita. Mutta mitä iloa tuosta on, jos vanhetessa on ilman lasta ja myöhemmin ilman lapsenlasta? Kemikaaleja tutkitaan koko ajan, mutta ikävä kyllä on olemassa monia eri kemikaaleja. Koko ajan kehitetään uusia kemikaaleja, joiden vaikutuksista ei alussa tiedetä tarpeeksi. Kukaan ei tarkkaan tunne eri kemikaalien  yhteisvaikutusta.

Kemikaaleihin en ota kantaa mutta kyllä moni ihminen elää onnellisen ja täyspainoisen elämän ilman lapsia. Jatkossa yhä useampi. Hienoa, että nykyään voi valita ja halutessaan jättää lapset tekemättä.

Vierailija
45/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on liki 30 vuoden kokemus monenlaisista toimistotöistä ja ihan jokaisessa on ollut miehiä työkavereina. Yhdenkin miehen ammattinimike oli toimistosihteeri.

Vierailija
46/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ei voi notkua pitkään eli ala pitää tietää varmasti, jos aikoo jaksaa opiskella ja olla vanhempi ja kerryttää työkokemusta. Itselle tuli pahoja terveysongelmia viimeisenä vuonna, joista ei ole diagnoosia vielä, joten en ehkä valmistu ollenkaan.

Vierailija
47/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on muuttunut. Naiset on työntyneet työelämään ja feminismin takia paikka täytetään aina naisilla. Esim. kuntasektorilla 400 000 konttoristista on 95% naisia. tasa-arvoa? Laitetaan kiintiöt joka paikkaan että puolet miehiä. Mieskiintiöt. Kun naiset on enemmän kotona eikä niinkuin nyt pätemässä työelämässä lisääntymisvuodet, niin johan alkaa syntyä taas lapsia.

Lastensaamisen kustannukset pitäisi jakaa sekä äidin isän että äidin työnantajalle. Eli molemmat työnantajat joutuisivat maksamaan, kun perheeseen syntyy vauva. Ei niin kuin nyt, että naisen äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta taloudellista haittaa ja mm estää palkkaamasta naisia. Pannaan molemmat työnantajat maksamaan kulut. Vanhemmat voivat sitten valita kuka on kotona lapsen kanssa. Alussa on luonnollista ja järkevää, että nainen hoitaa pientä vauvaa. Myöhemmin ehkä isäkin haluaa olla jonkin aikaa.

Ja jos toinen on yrittäjä kuten meillä niin eipä tuo kovin houkuttelevalta silloin kuulosta.

Vierailija
48/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tehdä lasta koska uraputki katkeaisi = voi kyllä mutta pitää uraputkea lapsia tärkeämpänä. Elämä on valintoja.

Vaihtoehto olisis siis hankkia lapsi opiskelujen aikana, työttömänä ja pelkällä opintotuella eläessä. En tiedä saako opiskelijasoluun edes hankkia lapsia, ei varmaan? Muuhun ei rahat riitä ja ilman koulutusta ei saa töitä eli pakko opiskella.

Kas kun lapsiperheenä saa paljon enemmän esim asumistukea ja vaikkapa myös toimeentulotukea todennäköisemmin kuin ilman lapsia, ei tosiaankaan odoteta että lapsiperhe asuisi solussa. Minä tiedän monia jotka sai lapsia opiskeluaikana ja hyvin on kaikilla lopulta mennyt. Useimmilla on toki ollut se puolisokin siinä tukena.

Vierailija
49/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin tekemään toista tutkintoani kun olin äitiyslomalla. Kun lapsi meni päiväkotiin aloitin tekemään gradua ja menin jo kokopäivätöihin.

Vierailija
50/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten pitää aktivoitua ja alkaa hakea naisia ulkomailta, kun suomalaisia naisia ei perhe-elämä kiinnosta.

Suomalaisia naisia kiinnostaa perhe-elämä siinä kuin miehiäkin. Eli osaa kiinnostaa ja osaa ei.

Vierailija
51/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu se myös siitä, että nuoria äitejä, joilla ei ole vielä uraa, halveksutaan. He eivät ”ole mitään”. Pakko saada ensin ne opinnot valmiiksi ja työkokemusta. Erityisen haavoittuvassa asemassa nainen on, jos hankkii lapsia nuorena tuossa tilanteessa ja sitten tuleekin ero. Ei Suomessa ne nuorten naisten kumppanit halua ”elättää perhettä”. Mies voi tietysti itsekin olla vielä opiskelija silloin.

Ongelmallista tämä on sen takia, että hedelmällisyys olisi parhaimmillaan 20–25-vuotiaana.

Rakenteellisella tasolla ihan rahallinen tuki äitiyteen kyllä lisää syntyvyyttä. Vähentää näihin asiohin liittyvää ahdistusta. Mutta luulen, että jotkut miehet pelkäävät miesten kontrollin vähenemistä, jos naiset saisivat enemmän tukea äitiyteen. Useampi voisi valita sen, vaikka mies haluaisikin abortin. Mitä riippuvaisempia taloudellisesti nuoret naiset ovat siitä, että mies on mukana lapsiasiassa, sitä alhaisempaa on syntyvyys. Koska miesten varaan ei oikein voi luottaa. Ei oikein ole sellaisia miehiä, jotka jo nuorena haluavat sitoutua yhteen naiseen ja lapsiin ja siihen perheeseen. Tuntuu, että suurin osa haluaa elää teinielämää nelikymppiseksi vähintään. Ja sen jälkeenhän naiset eivät oikein voi enää saada lapsia.

Saa olla toista mieltä, tämä on minun käsitys suuresta linjasta.

Puhun nyt kovasti naisista enkä että pitää jakaa riskejä ja vanhemmuutta miesten kanssa jne., koska naisten ruumiista se lähtee, naisia se sitoo ihan eri tavalla.

Vierailija
52/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomissa on hyvä juttu tänään äitiydestä Yhdysvalloissa. Korona on saanut aikaan sen, että miljoonat naiset ovat joutuneet kotiäideiksi vastoin tahtoaan. Kahden lapsen päivähoito on n. 3000 dollaria, keskiluokan palkoilla ei kannata äidin mennä töihin. Ikävää sitten, jos on pohjalla esim. 160 000:n dollarin opintolainat eikä yhtään omaa rahaa millä maksella niitä pois. Silti Yhdysvalloissa on hyvä syntyvyys. Ja nainen on muuten hedelmällinen pitkälti yli 40v. Ehtii sitä myöhemminkin downshiftata lapsen kanssa.

Sama artikkeli oli konsernin muissakin maakuntalehdissä tänään. Pisti kyllä silmään se, että siellä automaattisesti ajatellaan äidin olevan se, joka jää kotiin. Niinhän se Suomessakin usein on, mutta toisaalta ei täällä pyörrytä, jos joskus se onkin se mies, joka jää kotiin ja äiti menee töihin. USAssa se on varmaan jotain todella ällistyttävän tavatonta.

Vierailija
53/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu se myös siitä, että nuoria äitejä, joilla ei ole vielä uraa, halveksutaan. He eivät ”ole mitään”. Pakko saada ensin ne opinnot valmiiksi ja työkokemusta.

Enpä usko, että uratonta naista halveksutaan. Monessakaan työssä ei ole varsinaisesti etenemismahdollisuuksia, vaikka työpaikkaa voisikin välillä vaihtaa. Sairaanhoitaja on sairaanhoitaja, opettaja on opettaja, putkimies on putkimies. Siinä se "ura".

Se, mistä syystä halveksitaan, on se, että ei ole mitään koulutusta peruskoulun jälkeen. Sellainen ihminen "ei ole mitään".

Vierailija
54/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu sata vuotta tämä yhteiskunta kesti ennen kun romahti. Naiset vihaavat miehiä ja miehet vihaavat naisia niin ei tule yhteiskuntaa uusia jäseniä

Vierailija
55/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä asia, koska ihmisiä on liikaa.

Vierailija
56/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu sata vuotta tämä yhteiskunta kesti ennen kun romahti. Naiset vihaavat miehiä ja miehet vihaavat naisia niin ei tule yhteiskuntaa uusia jäseniä

Ovat aina vihanneet. Ennen pariutuminen ja lisääntymisen vaan olivat ainoita keinoja selvitä elämässä.

Vierailija
57/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä loppuu veronmaksajat. Kukas sitten maksaa..va paa mat kus ta jien elämän.

Vierailija
58/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä loppuu veronmaksajat. Kukas sitten maksaa..va paa mat kus ta jien elämän.

Vain ylemmästä keskiluokasta eteenpäin ollaan nettoveronmaksajia, muut ovat siipeilijöitä. Jatkuvasti vähenevistä työpaikoista kilpaillaan jatkuvasti kasvavien ihmismassojen lisäksi myös keinotekoisen älyn kanssa 💁‍♀️

Vierailija
59/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Lopulta kyse on siis työurasta ja toimeentulosta.

Kiva että olet yksi niitä harvoja kuka voi puhua työurastaan. Suurinosa ei mitään uraa kehittele. Toitottavasti sulla on tosiaan kyse siitä urasta eikä vaan työpaikasta niinkuin muillla.

Vierailija
60/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se on näinkin. Kun ennen naisten työ oli olla kotona hoitamassa lapsia ja mies toi leivän pöytään. Enää vaan ei pelkillä miehen tuloilla monikaan perhe elä. Varsinkin kun ennen se oli kirjaimellisesti leipä mitä mies pöytään toi. Ei kulunut rahaa kahteen autoon, ulkomaanmatkoihin eikä viihde-elektroniikkaan. Eipä tuollaisista ennen tiedetty mitään. Maailma on muuttunut ja tämä nykyinen malli on naiselle paljon parempi kuin 50 vuoden takainen. Ei tarvi olla kotiorjana ja synnytyskoneena. Parempi malli tämä on kyllä miehellekin ku ei tarvi pellolla tai tehtaassa tehdä 50-60 tuntista viikkoa, jotta saa lapsilauman, vaimon ja anopin ruokittua. Nykyään ura ja perhe on vaikea yhdistää. Ennen taas ei ollut mitään uraa mitä perheeseen yhdistäisi. Varsinkaan naisilla.

Kyllähän naiset ennenkin töitä tekivät. Ei vaan ollut hyviä ehkäisykeinoja kuten nykyään. Lapset kasvoivat enemmän oman onnensa nojassa. Kaupungissa työläisäidit esim. pesivät rikkaampien pyykkejä maksusta ja mitä lie. Vanhemmat lapset joutuvat hoitamaan nuorempia sisaruksiaan ja menivät töihin tienaamaan heti, kun kykenivät. Lapsia tuli, vaikka ei olisi toivottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi