Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen yhteiskuntarakenne on syynä alhaiseen syntyvyyteen ja asialle ei voi oikeastaan tehdä mitään.

Vierailija
20.02.2022 |

Käytän esimerkkinä itseäni. 20 vuotiaana yliopistoon ja 26 vuotiaana paperit käteen. Opiskeluaikana ei perhettä voinut perustaa kun piti opiskella, käydä töissä, eikä sillon ollut sopivaa miestäkään.
Valmistumisen jälkeen on mentävä töihin, koska opintolaina pitää maksaa ja työkokemusta on saatava.
Itse sain koulutusta vastaavaa työtä vasta yli kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Siihen asti oli tehtävä muita töitä.
Nykyään olen hyvässä työpaikassa ja rinnalla ihana puoliso mutta ei mahdollisuutta perustaa perhettä, koska äitiysloma katkaisisi urakehityksen kuin seinään. Mieheni taas on yrittäjä eikä hänelläkään ole mahdollisuutta jäädä lapsen kanssa kotiin.
Näin ollen olen 32 vuotiaana siinä tilanteessa, että ainakaan pariin vuoteen ei perheen perustaminen ole ajankohtaista.
Lopulta kyse on siis työurasta ja toimeentulosta. Ehkä muutaman vuoden päästä olen työelämässä siinä pisteessä, että voin harkita äitiyslomalle jääntiä mutta sen näkee sitten.
Tilanne on tämä, eikä se ole minun tai mieheni vika, vaan ympäröivän maailman, joka menee eteenpäin niin kovaa vauhtia, ettei kyydistä arvaa pudota . Mitkään kosmeettiset lapsilisä korotukset tai vastaavat tuet eivät tätä ongelmaa ratkaise.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän käytännössä melkein kaikilla huippumenestyneillä ihmisillä on lapsia. Oli nainen tai mies. 

Eli se kertoo lähinnä, että tekee omaan suorituskykyynsä nähden liian vaativia töitä, jos ei pysty halutessaan sen vuoksi esim. perhettä perustamaan. 

Vierailija
22/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lastenteko pilannut työuraani, tosin olen duunari ammatissa ja pääsin työelämään heti amiksen päätyttyä. Siinä olin neljä vuotta töissä ja sitten tehtiin mukulat. Hyvin sain töitä vaikka olin 6 vuotta poissa työelämästä, olin kuitenkin alle 30. Asiat tosiaan täytyy laittaa itselle tärkeysjärjestykseen ja toimia sitten miten itse parhaaksi näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki ei löydä kumppania eli se on yksi syy miksei lapsia tehdä. Lisäksi suomalainen yhteiskunta ei millään tapaa tue lapsiperheitä ja synnyttäneiden naisten vaivoja ei hoideta. Asioiden pitäisi muuttua radikaalisti.

Vierailija
24/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on muuttunut. Naiset on työntyneet työelämään ja feminismin takia paikka täytetään aina naisilla. Esim. kuntasektorilla 400 000 konttoristista on 95% naisia. tasa-arvoa? Laitetaan kiintiöt joka paikkaan että puolet miehiä. Mieskiintiöt. Kun naiset on enemmän kotona eikä niinkuin nyt pätemässä työelämässä lisääntymisvuodet, niin johan alkaa syntyä taas lapsia.

Vierailija
25/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi saada. Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. 

Näin se tietysti on. En ole muuta väittänytkään mutta nykyään kun siitä syntyvyydestä ollaan niin kovin huolissaan, niin päätin nyt kertoa oman näkökulman asiaan.

Ap

Naisten hedelmällisyys alkaa laskea 30 vuoden iässä ja sen jälkeen. Nykyään se laskee ilmeisesti myös miehillä. Ympäristössä ja ruuassa olevat kemikaalit vaikuttavat meihin haitallisesti. Jos joku toivoo lasta, hänen kannattaa saada se nuorena. Urakehitys, no onhan se hienoa, jos ihminen pääsee pitkälle työelämässä, saa hyvää palkkaa ja vo hankkia kivoja tavaroita. Mutta mitä iloa tuosta on, jos vanhetessa on ilman lasta ja myöhemmin ilman lapsenlasta? Kemikaaleja tutkitaan koko ajan, mutta ikävä kyllä on olemassa monia eri kemikaaleja. Koko ajan kehitetään uusia kemikaaleja, joiden vaikutuksista ei alussa tiedetä tarpeeksi. Kukaan ei tarkkaan tunne eri kemikaalien  yhteisvaikutusta.

Vierailija
26/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein töitä koko opiskeluajan. Oman alan töissä olin jo oikeustieteen ylioppilaana. Itsestä se on kiinni ja selittelijät on selittelijöitä. Totuus on se, että mitä enemmän naisille annetaan oikeuksia ja etuoikeuksia, sitä alemmaksi syntyvyys romahtaa. 

Mitä ovat nämä naisten oikeudet ja etuoikeudet joihin viittaat?

Vierailija
27/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pitää aktivoitua ja alkaa hakea naisia ulkomailta, kun suomalaisia naisia ei perhe-elämä kiinnosta.

Vierailija
28/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein töitä koko opiskeluajan. Oman alan töissä olin jo oikeustieteen ylioppilaana. Itsestä se on kiinni ja selittelijät on selittelijöitä. Totuus on se, että mitä enemmän naisille annetaan oikeuksia ja etuoikeuksia, sitä alemmaksi syntyvyys romahtaa. 

Etuoikeus joka työpaikkaan. suositaan naisia sukupuolen perusteella rekrytoidessa. Todisteena naisvaltaiset alat. Koitappa miehenä mennä vaikka toimistotöihin. Ei enää oteta.

Vierailija
29/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tekosyitä tulilla niin ettei paskalle taivu, lapsen teko on aina riski ja talouden ja turvan kannalta tyhmä idea, te ootta niin neuroottisia pelkureita että ei sinnecmahdu elämä kontrollin sekaan, pelko ja heikko itsetunto korvas telkkarin joka kirvas ooppiumin joka korvas uskonnon joka korvas itsenäisen ajattelun.

Vierailija
30/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehdä lasta koska uraputki katkeaisi = voi kyllä mutta pitää uraputkea lapsia tärkeämpänä. Elämä on valintoja.

Vierailija
31/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etuoikeus joka työpaikkaan. suositaan naisia sukupuolen perusteella rekrytoidessa. Todisteena naisvaltaiset alat. Koitappa miehenä mennä vaikka toimistotöihin. Ei enää oteta.

Komppaan miehenä, hain näitä aikoinaan urakalla mutta yhteenkään ei tullut miestä valituksi. Ei yhteenkään. Ymmärsin yskän ja opiskelin hoitoalalle jossa on pula työntekijöistä.

Vierailija
32/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tehnyt opiskeluaikana töitä vaan elin opintotuella (opintoraha+asumislisä). Siihen köyhyyteen ei todellakaan olisi lasta tehty. Sitten valmistuin 26-vuotiaana, pääsin suoraan töihin, kolmen vuoden päästä vakinaiseksi. Puolison löysin 32-vuotiaana, ja kun oli vakityö, olisin voinut jäädä vaikka saman tien äitiyslomalle. Opettajana kun tuo urakehitys on päätepisteessään jo heti alussa, se ei siitä kehity yhtään mihinkään. Mutta niin siinä kävi, että meni viisi vuotta, ennen kuin sain ainokaisen lapseni. Olin kotona yhteensä kaksi vuotta. Jos olisi tullut toinen lapsi, mies olisi jäänyt silloin kotiin, mutta eipä sitä toista sitten tullutkaan.

Yksi opiskelukaveri sai opiskeluaikana kolme lasta. Vierestä katsoin ja totesin, että rankkaa oli. Kaikennielevä puute rahasta, ajasta, opiskelurauhasta. Vakituista työpaikkaa ei kuulunutkaan valmistumisen jälkeen, joten hän päätyi pätkätöihin siivoamaan. Kolmen lapsen elättäminen niillä tuloilla – mieskin oli pienituloinen – jätti taatusti jälkensä niin äitiin kuin lapsiin.

Vierailija
33/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein lapset siinä opintojen jälkeisessä pätkätyövaiheessa. Sain vakituisen työpaikan 30-vuotiaana, kun kuopukseni oli vajaa 2v. Omat haasteensa siinä kyllä oli, mutta urakehitys lähti siitä sitten mukavasti käyntiin ja esikoisen mennessä kouluun oli jo kaikki ns puitteet kunnossa, lapset ei mitenkään kärsineet siitä että rahaa oli alkuun vähän. Eikä ollut samaa stressiä kalliista asuntolainoista ja niiden maksamisesta hoitovapaalla, kun oli jo valmiiksi tottunut elämään pienemmillä tuloilla.

Vierailija
34/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi saada. Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen. 

Näin se tietysti on. En ole muuta väittänytkään mutta nykyään kun siitä syntyvyydestä ollaan niin kovin huolissaan, niin päätin nyt kertoa oman näkökulman asiaan.

Ap

Naisten hedelmällisyys alkaa laskea 30 vuoden iässä ja sen jälkeen. Nykyään se laskee ilmeisesti myös miehillä. Ympäristössä ja ruuassa olevat kemikaalit vaikuttavat meihin haitallisesti. Jos joku toivoo lasta, hänen kannattaa saada se nuorena. Urakehitys, no onhan se hienoa, jos ihminen pääsee pitkälle työelämässä, saa hyvää palkkaa ja vo hankkia kivoja tavaroita. Mutta mitä iloa tuosta on, jos vanhetessa on ilman lasta ja myöhemmin ilman lapsenlasta? Kemikaaleja tutkitaan koko ajan, mutta ikävä kyllä on olemassa monia eri kemikaaleja. Koko ajan kehitetään uusia kemikaaleja, joiden vaikutuksista ei alussa tiedetä tarpeeksi. Kukaan ei tarkkaan tunne eri kemikaalien  yhteisvaikutusta.

Olisko ollut jo 15% Suomen lapsista jotka elää tänäpäivänä köyhyydessä.

Lapsiköyhyys vaikuttaa lapsen aivojen kehitykseen.

Jokainen valitsee mikä on itselleen tärkeää.

Vierailija
35/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa hyvä kun on elämän prioriteetit järjestyksessä. Vanhana on mukava muistella sitä mahtavaa uraputkea. Kaikki tärkeän mukavat kokoukset ja palaverit. Ihanat työt, jotka tuli otettua mukaan kotiin. Öiset heräämiset, kun putkahti tärkeä huomio sopimusehdotukseen, sitä ei mikään voita.

Se tunne, kun sai vastata työpuheluihin vapaa-aikana ja lomilla!

Tärkeintä on olla tärkeä!

Vierailija
36/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Sanomissa on hyvä juttu tänään äitiydestä Yhdysvalloissa. Korona on saanut aikaan sen, että miljoonat naiset ovat joutuneet kotiäideiksi vastoin tahtoaan. Kahden lapsen päivähoito on n. 3000 dollaria, keskiluokan palkoilla ei kannata äidin mennä töihin. Ikävää sitten, jos on pohjalla esim. 160 000:n dollarin opintolainat eikä yhtään omaa rahaa millä maksella niitä pois. Silti Yhdysvalloissa on hyvä syntyvyys. Ja nainen on muuten hedelmällinen pitkälti yli 40v. Ehtii sitä myöhemminkin downshiftata lapsen kanssa.

Vierailija
37/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on viittaamasi työpaikat joihin naisilla etuoikeus? Jotain todistetta siitä?

Mitä on "toimistotyö" ja siitäkin jotain faktaa ettei miehiä oteta?

(Itse näe työpaikallani 50/50 miehiä ja naisia niin todella kiinnostaa missä toimistohommissa on eri tilanne)

Vierailija
38/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tehdä lasta koska uraputki katkeaisi = voi kyllä mutta pitää uraputkea lapsia tärkeämpänä. Elämä on valintoja.

Vaihtoehto olisis siis hankkia lapsi opiskelujen aikana, työttömänä ja pelkällä opintotuella eläessä. En tiedä saako opiskelijasoluun edes hankkia lapsia, ei varmaan? Muuhun ei rahat riitä ja ilman koulutusta ei saa töitä eli pakko opiskella.

Vierailija
39/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä on muuttunut. Naiset on työntyneet työelämään ja feminismin takia paikka täytetään aina naisilla. Esim. kuntasektorilla 400 000 konttoristista on 95% naisia. tasa-arvoa? Laitetaan kiintiöt joka paikkaan että puolet miehiä. Mieskiintiöt. Kun naiset on enemmän kotona eikä niinkuin nyt pätemässä työelämässä lisääntymisvuodet, niin johan alkaa syntyä taas lapsia.

Lastensaamisen kustannukset pitäisi jakaa sekä äidin isän että äidin työnantajalle. Eli molemmat työnantajat joutuisivat maksamaan, kun perheeseen syntyy vauva. Ei niin kuin nyt, että naisen äitiyslomalle jääminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta taloudellista haittaa ja mm estää palkkaamasta naisia. Pannaan molemmat työnantajat maksamaan kulut. Vanhemmat voivat sitten valita kuka on kotona lapsen kanssa. Alussa on luonnollista ja järkevää, että nainen hoitaa pientä vauvaa. Myöhemmin ehkä isäkin haluaa olla jonkin aikaa.

Vierailija
40/131 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemus naisvaltaisilta aloilta on, että miehet pääsee aina helpommalla. Sekä työnhaussa että töissä. On helppo erottua. Omalla alallani tämä näkyi selvästi jo opiskeluaikana ja jatkuu työelämässä. Oma mieheni on edennyt omalla naisvaltaisella työpaikallaan todella paljon nopeammin kuin kukaan nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä