Hulluimmat lapsienhoitoon liityyvät uskomukset, jotka olet kuullut?
Kenen tahansa sanomana?
Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:06"]
Kun odotin esikoista, sain anopilta lainaan kirjan jossa käsiteltiin vauvanhoitoa ja raskautta. Kirja oli jostain 80-luvun alkupuolelta. Huh hei, mitä ohjeita! En ihan tarkalleen muista mitä kaikkea kirja sisälsi, mutta sen muistan miten karvat pystyssä olin kirjan lukemisen jälkeen: näinkö hän odottaa minun kasvattavan lapseni? Täysin toista maata oli ystävältä saatu jenkkiläinen samaa asiaa käsittelevä teos, jossa puhuttiin mm. lapsentahtisuudesta ja läheisestä vuorovaikutuksesta jonka rakennus alkaa heti syntymän jälkeen. Tuossa anopilta saadussa kirjassa oli ainakin ohjeita mm. imetykseen tyylillä "imettää ei saa useamminen kuin kahden tunnin välein" ja nukkumiseen "lapsi tulee sijoittaa omaan sänkyyn ja huoneeseen heti syntymän jälkeen". No, ehkä nää oli sen ajan uskomuksia ja näillä tavoin silloin lapsia hoidettiin. En todellakaan ole niitä oman lapseni kohdalla noudattanut!
[/quote]
Tää on nyt vähän ot, mutta tuli mieleen kun äiti näytti mun neuvolakorttia tuossa vähän aikaa sitten. Olen syntynyt -81, ja kortissa luki esim. kahden kuukauden kohdalla että juo tuoremehua :D Siihen aikaan sitä ilmeisesti suositeltiin vitamiinien vuoksi. Ja sitten maksaa olin muistaakseni myös saanut tyyliin ensimmäisenä liharuokana... Niin ne asiat ja suositukset muuttuu :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 16:20"]Lapselle ei saa antaa mausteista ruokaa. Lapset eivät pidä vihanneksista. [/quote] Anoppini ajattelee juuri näin :D. Hän on ihan kauhuissaan, kun kerron reilun vuoden ikäisen poikani syövän suurella ruokahalulla intialaista / nepalilaista / thaimaalaista itse tekemääni ruokaa, jossa on todella runsaasti mausteita mukaanlukien chiliä, habaneroa, valkosipulia ja inkivääriä. Suolaa sen sijaan vähemmän. Itsellänikin suuta vähän polttelee ja silti pojalle maistuu. Anoppi sitten itse ruokaa laittaessa kauhistelee uskaltaako laittaa pippuria tms. ruokaan pojan takia vai pitäiskö tehdä hänelle kokonaan oma ruoka ilman mausteita... Käsken häntä heittämään kaikki mausteet pataan vaan. Mausteethan ovat usein terveellisiä ja poika oppii syömään monipuolista ruokaa.
[/quote]
Tai poika ei opi mitään erilaisista makuaistimuksista, kaikki maistuu samalta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:03"] [quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"] Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P [/quote] Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne. Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ? [/quote] Olisikohan pitkällä kakulla ja viiden minutin jäähylle eroa? [/quote] On toki, mutta täällä halutaan että siihen 5 minuutin tuomioon kuuluu vielä kidutus ylimääräisenä rangaistuksena , kun taas aikuisiin ei tätä ideaa sovelleta, tai sehän on suorastaan laissa kielletty. [/quote] Kidutus? Miten on kidutusta että lapsella ei ole virikkeitä ja hauskaa jäähyllä joka kestää sen 5-10 Min? Säälin sun lapsia jotka ei tule koskaan oppimaan rauhoittumaan vaan koko ajan pitää olla virikkeitä ja sirkushuveja
[/quote]
Se ei tunnu sinusta kidutukselta, mutta tuomion henki on ylimääräiseen rangaistuksen pyrkivä, koska halutaan olosta epämukava.
Loppujenkin lopuksi olen sitä mieltä, että on oikein, että jos joku jäähyrangaistus on, niin lapsen olo tehdään mahdollisimman mukavaksi. Tällöin vanhempikin voi tarkkailla itseään, ja sitä että sisältyykö rangaistukseen koston ajatusta. Rangaistus pitää olla "neutraali". ilman kostoa, vihaa, ärtymýstä jne.
En ymmärrä, miksi lapsen pitää maistaa kaikkea. Jollain 2v ikäisellä on edessään noin 80 vuotta, joiden aikana ehtii maistelemaan asioita, joita haluaa maistaa. En kä ymmärrä sitäkään, että jos inhoaa jotain makua niin miten se maistelemalla siitä paranee. Sitä on jo maistettu, seuraavan kerran voi maistaa vaikka vuonna 2034.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:42"]
Tuo mausteiden käyttö on meilläkin aiheuttanut kauhistelua. Olen käyttänyt lapsen ruuissa varmaan sieltä 7 kk iästä lähtien monia eri mausteita ja tästähän äitini ja anoppini aivan kiihtyivät. Varsinkin valkosipulin käyttö on ollut aivan kauheaa heidän mielestään, valkosipuli on kuulemma lapselle myrkkyä. Lisäksi anoppini ei voi ymmärtää miksi syötän lapselleni "kaiken maailman kummallisuuksia joista kukaan ei ole edes kuullut" ja näistä lapsi sairastuu varmasti. Noita erikoisuuksia ovat mm. bataatti ja avokado :D
[/quote]
Ymmärrän ruuan maustamisen sinänsä. On vähän eri juttu kuin syöttää habanero chiliä yksivuotiaalle. Ilmeisesti jotain poikalapsen karaisua talvisodan hengessä mieheksi.
[/quote]
Öh? Chiliäkin voi laittaa maltillisesti, ei se aina tarkoita että vesi valuu silmistä jos ruuassa on yhtään chiliä. Ei niitä mausteita, myöskään vähän tulisempia, tarvi pelätä. Ja eipä se taapero sitä ruokaa sitten syö jos on liian mausteista ja tuskin sitä chiliä kukaan väkisin survoo kurkusta alas. Meillä 11kk tyttö syö aika paljon samaa ruokaa meidän kanssa, on chiliä, valkosipulia, paprikaa, pippuria... Jne. Syöttötuolista kuuluu vaan aina NAMNAM.
Anopin mielestä lapsen selkärangan tulee pysyä täysin suorana ja liikkumattomana ensimmäisen vuoden ajan.
Lapsen pitäisi tosin kävellä tuetta kahdeksan kuukauden ikäisenä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 16:20"]Lapselle ei saa antaa mausteista ruokaa. Lapset eivät pidä vihanneksista. [/quote] Anoppini ajattelee juuri näin :D. Hän on ihan kauhuissaan, kun kerron reilun vuoden ikäisen poikani syövän suurella ruokahalulla intialaista / nepalilaista / thaimaalaista itse tekemääni ruokaa, jossa on todella runsaasti mausteita mukaanlukien chiliä, habaneroa, valkosipulia ja inkivääriä. Suolaa sen sijaan vähemmän. Itsellänikin suuta vähän polttelee ja silti pojalle maistuu. Anoppi sitten itse ruokaa laittaessa kauhistelee uskaltaako laittaa pippuria tms. ruokaan pojan takia vai pitäiskö tehdä hänelle kokonaan oma ruoka ilman mausteita... Käsken häntä heittämään kaikki mausteet pataan vaan. Mausteethan ovat usein terveellisiä ja poika oppii syömään monipuolista ruokaa.
[/quote]
Tai poika ei opi mitään erilaisista makuaistimuksista, kaikki maistuu samalta.
[/quote]
Juu, koska mausteitahan ei voi käyttää mitenkään vaihtelevasti ja maltillisesti, vaan jokainen ruoka pitää olla niin tulista ettei maista mitään muuta. Kyllä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:32"]En ymmärrä, miksi lapsen pitää maistaa kaikkea. Jollain 2v ikäisellä on edessään noin 80 vuotta, joiden aikana ehtii maistelemaan asioita, joita haluaa maistaa. En kä ymmärrä sitäkään, että jos inhoaa jotain makua niin miten se maistelemalla siitä paranee. Sitä on jo maistettu, seuraavan kerran voi maistaa vaikka vuonna 2034.
[/quote]
sitä minäkin. Eihän aikuisetkaan totuttele pahan ruuan syöntiin, varsinkaan jollei kyseessä ole joku erittäin yleinen ruoka-aine.
Mua taas ärsyttää muutenkin kasvatuksessa, että jotkut ajattelee olevansa korkea-arvoisempia, kuin lapset, ja että lapset olisivat jotenkin alempi-arvoisia. Kyllä se kunnioitus täytyy olla molemminpuolista. Ja rajat voi asettaa ilman alistamistakin.
[/quote] Öh? Chiliäkin voi laittaa maltillisesti, ei se aina tarkoita että vesi valuu silmistä jos ruuassa on yhtään chiliä. Ei niitä mausteita, myöskään vähän tulisempia, tarvi pelätä. Ja eipä se taapero sitä ruokaa sitten syö jos on liian mausteista ja tuskin sitä chiliä kukaan väkisin survoo kurkusta alas. Meillä 11kk tyttö syö aika paljon samaa ruokaa meidän kanssa, on chiliä, valkosipulia, paprikaa, pippuria... Jne. Syöttötuolista kuuluu vaan aina NAMNAM.
[/quote]
Jos sitä chiliä kerran laitetaan maltillisesti niin miksi sitten mainita erikseen "reseptissä" habanero joka on tulinen chili.
Aikuinen tottuu tuliseen chiliin ja se ei maistukkaan ajan päästä enää tuliselta vaan voidaan maustaa lisää. Fakta on että kuitenkin jotkut aikuisetkin on joutuneet lopettamaan tulisen ruuan syönnin kun ei maha kestä. Mm. itse epäilen, että umpisuoli alkoi oireilemaan tulisesta ruasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:24"]Anopilta kuultu: vauvan asento pitää vaihtaa tunnin välein kesken nukkumisenkin ettei kallo muotoudu vinoksi.
[/quote]
Meillä lapsen päätä käskettiin käännellä. Ekan kerran sanoi hoitaja ja sitten lääkäri lopuksi. Eli joka kerta piti olla pää eri asennossa. Meillä oli suippopää syntyessään. Suoraan sanoen säikähdin,että jäisikö sellaiseksi. Siksi varmaan noudatinkin tarkalleen.
"älä vaan leiki lapsesi kanssa, muuten se ei enää ikinä suostu leikkimään yksinään ja vaatii aina sut leikittämään!!!"
kyllä muuten varmana leikin jos haluan, lapsi on vaan hetken lapsi, ja vain hetken aikuinen kelpaa edes leikkikaveriks.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:53"] [/quote] Öh? Chiliäkin voi laittaa maltillisesti, ei se aina tarkoita että vesi valuu silmistä jos ruuassa on yhtään chiliä. Ei niitä mausteita, myöskään vähän tulisempia, tarvi pelätä. Ja eipä se taapero sitä ruokaa sitten syö jos on liian mausteista ja tuskin sitä chiliä kukaan väkisin survoo kurkusta alas. Meillä 11kk tyttö syö aika paljon samaa ruokaa meidän kanssa, on chiliä, valkosipulia, paprikaa, pippuria... Jne. Syöttötuolista kuuluu vaan aina NAMNAM.
[/quote]
Jos sitä chiliä kerran laitetaan maltillisesti niin miksi sitten mainita erikseen "reseptissä" habanero joka on tulinen chili.
Aikuinen tottuu tuliseen chiliin ja se ei maistukkaan ajan päästä enää tuliselta vaan voidaan maustaa lisää. Fakta on että kuitenkin jotkut aikuisetkin on joutuneet lopettamaan tulisen ruuan syönnin kun ei maha kestä. Mm. itse epäilen, että umpisuoli alkoi oireilemaan tulisesta ruasta.
[/quote]
Vaikka siinä sun reseptissä lukisi se habanero, ei ole pakko käyttää sitä, niitä löytyy katsos miedompiakin. Välimalleja on aika paljon, ruokaa on olemassa muutakin kuin maustamatonta ja sitä niin tulista että tulee mahahaava.
[/quote]
sitä minäkin. Eihän aikuisetkaan totuttele pahan ruuan syöntiin, varsinkaan jollei kyseessä ole joku erittäin yleinen ruoka-aine.
Mua taas ärsyttää muutenkin kasvatuksessa, että jotkut ajattelee olevansa korkea-arvoisempia, kuin lapset, ja että lapset olisivat jotenkin alempi-arvoisia. Kyllä se kunnioitus täytyy olla molemminpuolista. Ja rajat voi asettaa ilman alistamistakin.
[/quote]
Aikuinenkin oppii uusiin makuijon vain kokeilemalla uudelleen ja uudelleen. Olen oppinut pitämään mm. oliiveistä, suolakurkuista,sipulista yällä tavalla useamman kerran kokeilemalla.
Siihen se ruan opettelu perustuu. Uusiin makuihin tottuu vain kokeilemalla. Myös aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:32"]En ymmärrä, miksi lapsen pitää maistaa kaikkea. Jollain 2v ikäisellä on edessään noin 80 vuotta, joiden aikana ehtii maistelemaan asioita, joita haluaa maistaa. En kä ymmärrä sitäkään, että jos inhoaa jotain makua niin miten se maistelemalla siitä paranee. Sitä on jo maistettu, seuraavan kerran voi maistaa vaikka vuonna 2034.
[/quote]
[/quote]
Ai kyllä mä ainakin opettelen. Nyt on vuorossa kukkakaali. Aika samoin kuin lasten kanssa, vähitellen maistelen, jos ei maistu niin kokeillaan ens viikolla uusiksi. Nyt oon jo tottunut mutta en vielä tykkää.
Lapsia ei saa komentaa sanoo 85-v mummo ja on kauhuissaan, että meillä on komennettu ja kielletty pienestä pitäen! Ei ole provo
Vauva saa hylkäämiskokemuksen jos isä pitää edes välillä vähän hoitaa. Oikea paikka on kuulemma kantoliinassa äidin rinnalla 24/7. Tämä uskomus on voimissaan täälläkin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:12"]Vauva saa hylkäämiskokemuksen jos isä pitää edes välillä vähän hoitaa. Oikea paikka on kuulemma kantoliinassa äidin rinnalla 24/7. Tämä uskomus on voimissaan täälläkin.
[/quote]
No varmaan saa jos on koko ajan äidissä kiinni kun takiainen ja yhtäkkiä joku toinen hoitaa. Sen takia isän pitääkin osallistua vauvan hoitoon heti alussa
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:32"]En ymmärrä, miksi lapsen pitää maistaa kaikkea. Jollain 2v ikäisellä on edessään noin 80 vuotta, joiden aikana ehtii maistelemaan asioita, joita haluaa maistaa. En kä ymmärrä sitäkään, että jos inhoaa jotain makua niin miten se maistelemalla siitä paranee. Sitä on jo maistettu, seuraavan kerran voi maistaa vaikka vuonna 2034. [/quote] sitä minäkin. Eihän aikuisetkaan totuttele pahan ruuan syöntiin, varsinkaan jollei kyseessä ole joku erittäin yleinen ruoka-aine. [/quote] Ai kyllä mä ainakin opettelen. Nyt on vuorossa kukkakaali. Aika samoin kuin lasten kanssa, vähitellen maistelen, jos ei maistu niin kokeillaan ens viikolla uusiksi. Nyt oon jo tottunut mutta en vielä tykkää.
[/quote]
Vihannes mistä en ole oppinut pitämään on kukkakaali. Toinen on ruusukaali. Syön jos tarjotaan, mutta itse en valmista.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"] Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P [/quote] Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne. Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ? [/quote] Olisikohan pitkällä kakulla ja viiden minutin jäähylle eroa?
[/quote]
On toki, mutta täällä halutaan että siihen 5 minuutin tuomioon kuuluu vielä kidutus ylimääräisenä rangaistuksena , kun taas aikuisiin ei tätä ideaa sovelleta, tai sehän on suorastaan laissa kielletty.
[/quote]
Kidutus? Miten on kidutusta että lapsella ei ole virikkeitä ja hauskaa jäähyllä joka kestää sen 5-10 Min? Säälin sun lapsia jotka ei tule koskaan oppimaan rauhoittumaan vaan koko ajan pitää olla virikkeitä ja sirkushuveja