Hulluimmat lapsienhoitoon liityyvät uskomukset, jotka olet kuullut?
Kenen tahansa sanomana?
Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P
Kommentit (81)
Anopilta kuultu: vauvan asento pitää vaihtaa tunnin välein kesken nukkumisenkin ettei kallo muotoudu vinoksi.
Tuo mausteiden käyttö on meilläkin aiheuttanut kauhistelua. Olen käyttänyt lapsen ruuissa varmaan sieltä 7 kk iästä lähtien monia eri mausteita ja tästähän äitini ja anoppini aivan kiihtyivät. Varsinkin valkosipulin käyttö on ollut aivan kauheaa heidän mielestään, valkosipuli on kuulemma lapselle myrkkyä. Lisäksi anoppini ei voi ymmärtää miksi syötän lapselleni "kaiken maailman kummallisuuksia joista kukaan ei ole edes kuullut" ja näistä lapsi sairastuu varmasti. Noita erikoisuuksia ovat mm. bataatti ja avokado :D
-lapsi ei saa nukkua sylissä
-lapsi ei saa nukkua vieressä
-lapsen saa kasvatettua sellaiseksi kuin itse haluaa,no eipä saa!
Se että lapsien nameja ja karkkeja pitää rajoittaa hampaat irvessä.No nytpä meillä on kaikki lapset sellaisia että halkaisevat itsensä jos pääsevät kahvipöydässä irti...hyvä minä!!!
Lasten pitää olla aikuisten seurassa hiljaa. Miten ne oppivat ikinä kommunikoimaan normaalisti jos ei saa puhua?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:53"]
Lasten pitää olla aikuisten seurassa hiljaa. Miten ne oppivat ikinä kommunikoimaan normaalisti jos ei saa puhua?
[/quote]
Mutta kun siihen kommunikointiin kuuluu myös kuuntelu, etenkin lapsille, joiden aivot vielä kehittyvät.
Isomummini äidilleni, kun synnyin:
"Vauvaa ei saa katsoa silmiin, kiinnyt muuten liikaa. Sehän voi vielä kuolla."
Kertoo karua kieltä siitä, kuinka a) yleistä lapsikuolleisuus on ollut vielä pari sukupolvea takaperin b) missä tunneilmastossa niitä selvinneitäkin on kasvatettu.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"]
Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P
[/quote]
Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne.
Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:53"]
[/quote]
Mutta kun siihen kommunikointiin kuuluu myös kuuntelu, etenkin lapsille, joiden aivot vielä kehittyvät.
[/quote]
Kyllä siinä kommunikoinnissa pitäisi olla läsnä ne molemmat puolet. Miksi lapsen puhe olisi vähemmän arvokasta kuin aikuisen?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"]
Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P
[/quote]
Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne.
Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ?
[/quote]
Olisikohan pitkällä kakulla ja viiden minutin jäähylle eroa?
Neuvolan ohjeita ei kannata kuunnella, koska neuvolan hoitajat ovat vain töissä siellä. Anoppi tietää paremmin
Kun odotin esikoista, sain anopilta lainaan kirjan jossa käsiteltiin vauvanhoitoa ja raskautta. Kirja oli jostain 80-luvun alkupuolelta. Huh hei, mitä ohjeita! En ihan tarkalleen muista mitä kaikkea kirja sisälsi, mutta sen muistan miten karvat pystyssä olin kirjan lukemisen jälkeen: näinkö hän odottaa minun kasvattavan lapseni? Täysin toista maata oli ystävältä saatu jenkkiläinen samaa asiaa käsittelevä teos, jossa puhuttiin mm. lapsentahtisuudesta ja läheisestä vuorovaikutuksesta jonka rakennus alkaa heti syntymän jälkeen. Tuossa anopilta saadussa kirjassa oli ainakin ohjeita mm. imetykseen tyylillä "imettää ei saa useamminen kuin kahden tunnin välein" ja nukkumiseen "lapsi tulee sijoittaa omaan sänkyyn ja huoneeseen heti syntymän jälkeen". No, ehkä nää oli sen ajan uskomuksia ja näillä tavoin silloin lapsia hoidettiin. En todellakaan ole niitä oman lapseni kohdalla noudattanut!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:42"]
Tuo mausteiden käyttö on meilläkin aiheuttanut kauhistelua. Olen käyttänyt lapsen ruuissa varmaan sieltä 7 kk iästä lähtien monia eri mausteita ja tästähän äitini ja anoppini aivan kiihtyivät. Varsinkin valkosipulin käyttö on ollut aivan kauheaa heidän mielestään, valkosipuli on kuulemma lapselle myrkkyä. Lisäksi anoppini ei voi ymmärtää miksi syötän lapselleni "kaiken maailman kummallisuuksia joista kukaan ei ole edes kuullut" ja näistä lapsi sairastuu varmasti. Noita erikoisuuksia ovat mm. bataatti ja avokado :D
[/quote]
Ymmärrän ruuan maustamisen sinänsä. On vähän eri juttu kuin syöttää habanero chiliä yksivuotiaalle. Ilmeisesti jotain poikalapsen karaisua talvisodan hengessä mieheksi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"] Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P [/quote] Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne. Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ? [/quote] Olisikohan pitkällä kakulla ja viiden minutin jäähylle eroa?
[/quote]
On toki, mutta täällä halutaan että siihen 5 minuutin tuomioon kuuluu vielä kidutus ylimääräisenä rangaistuksena , kun taas aikuisiin ei tätä ideaa sovelleta, tai sehän on suorastaan laissa kielletty.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:06"]Kun odotin esikoista, sain anopilta lainaan kirjan jossa käsiteltiin vauvanhoitoa ja raskautta. Kirja oli jostain 80-luvun alkupuolelta. Huh hei, mitä ohjeita! En ihan tarkalleen muista mitä kaikkea kirja sisälsi, mutta sen muistan miten karvat pystyssä olin kirjan lukemisen jälkeen: näinkö hän odottaa minun kasvattavan lapseni? Täysin toista maata oli ystävältä saatu jenkkiläinen samaa asiaa käsittelevä teos, jossa puhuttiin mm. lapsentahtisuudesta ja läheisestä vuorovaikutuksesta jonka rakennus alkaa heti syntymän jälkeen. Tuossa anopilta saadussa kirjassa oli ainakin ohjeita mm. imetykseen tyylillä "imettää ei saa useamminen kuin kahden tunnin välein" ja nukkumiseen "lapsi tulee sijoittaa omaan sänkyyn ja huoneeseen heti syntymän jälkeen". No, ehkä nää oli sen ajan uskomuksia ja näillä tavoin silloin lapsia hoidettiin. En todellakaan ole niitä oman lapseni kohdalla noudattanut!
[/quote]
Vauvan laittaminen omaan huoneeseen aluksi lisää kätkytkuoleman riskiä
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:50"]Lapsille tulee sokerihumala jos nauttivat sokeripitoisia tuotteita.
[/quote]
Nähtävästi täälläkin on sokerihumalamyyttiin uskovia XD
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:03"] [quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:58"] Kenen tahansa sanomana? Mun mielestä on hullunkurista uskoa, että jäähypenkillä pitäis olla jotain virikkeitä, että lapsi jaksaisi istua siinä kauemmin. Tää uskomus tuli vastaan täällä av-palstalla. :-P [/quote] Eli pikkulapseen sovelletaan ankarampaa asteikkkoa rangaistuksissa kuin aikuisiin rikollisiin, raiskaajiin , tappajiin jne. Tappaja saa tuomion, mutta ei tuomioon kuulu mahdollisimman epämukava laitos missä joutuu tuomion kärsimään, kun taas tavoite on saada lapsen olo epämukavaksi, hänen istuessaan tuomiotaan jossain nurkassa ? [/quote] Olisikohan pitkällä kakulla ja viiden minutin jäähylle eroa? [/quote] On toki, mutta täällä halutaan että siihen 5 minuutin tuomioon kuuluu vielä kidutus ylimääräisenä rangaistuksena , kun taas aikuisiin ei tätä ideaa sovelleta, tai sehän on suorastaan laissa kielletty. [/quote] Kidutus? Miten on kidutusta että lapsella ei ole virikkeitä ja hauskaa jäähyllä joka kestää sen 5-10 Min? Säälin sun lapsia jotka ei tule koskaan oppimaan rauhoittumaan vaan koko ajan pitää olla virikkeitä ja sirkushuveja
[/quote]
Se ei tunnu sinusta kidutukselta, mutta tuomion henki on ylimääräiseen rangaistuksen pyrkivä, koska halutaan olosta epämukava.
Loppujenkin lopuksi olen sitä mieltä, että on oikein, että jos joku jäähyrangaistus on, niin lapsen olo tehdään mahdollisimman mukavaksi. Tällöin vanhempikin voi tarkkailla itseään, ja sitä että sisältyykö rangaistukseen koston ajatusta. Rangaistus pitää olla "neutraali". ilman kostoa, vihaa, ärtymýstä jne.
[/quote]
Olisiko Suomalaisten kasvatuksessa jotain vikaa. Tulee empatiakyvyttömiä aikuisia kun kasvatus on kylmää ja sisältää pyttytuomioita ja vieläpä kenties väärin perustein. Tuomio tulee jos äiti suuttuu ja äidillä voi kasvatus olla niin hakusassa että ....että oikein. Neuvolatäti antaa listan mitä lapsen "pitää" tietyssä iässä kyetä tekemään. Äiti artyy ja turhautuu kun piltti ei pysy tahdissa. Ärtynyt äiti pistää ... keleen ipanan jäähylle ja jäähyllä on sitten istuttava selkä suorana ..ole mies jäähyilijä, eikä mikään räkänokka...et 5 minuutin jäähyä kestänyt yksivuotiaaana..sinä mihinkään kykene saadampa nähdä. "Äiideeisstä paarhaimmaallee...hän ymmmärtääää ja lohduuuuttaaaa da daaa daaa daaaaa.