Miten yksi lapsista voi olla tuollainen maanantaikappale?
Muu perhe (meitä on 4 lasta ja 2 aikuista) ollaan terveitä kuin pukit. Ei allergioita, ei mitään vaivoja, kipeinä jos kerran vuodessa ollaan niin se menee ilman kuumetta pikku niistämisellä ohi. Ruoka maistuu ja suoli toimii. Mutta sitten on tuo yksi...yhdellä lapsella on maitoallergia, myös muutama muu ruoka-aineallergia. Jatkuvasti ongelmia vatsan kanssa vaikka noudatamme ruokavaliota (ummetusta, ohivuotoa, pysyy kunnossa vain jatkuvalla levolacin syömisellä). Saa monta kertaa vuodessa kuumetauteja. Syö huonosti, nukkuu huonosti, kaikki on huonosti. On alipainoinen, ja jos nyt joskus saakin lisää painoa niin tulee joku vatsatauti ja pieleen menee. Vatsatauditkin tällä kestää viikon siinä missä muilla tunnin. Ihottumat vaivaa ja joutuu jatkuvasti onnettomuuksiin.
Miten vain yksi perheenjäsen voi olla tuollainen ja kaikki muut terveyden perikuvia? Säälittää pikkuinen reppana :( Voiko vastustuskyky vielä parantua? On nyt 9-vuotias.
Kommentit (40)
Miten joku voi sanoa omaa lastaan maanantaikappaleeksi? :/
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:25"]
Keliakia taustalla?
[/quote]
Ei ainakaan verikokeissa ole näkynyt sellaista. Tuota lasta on käytetty lääkärissä enemmän kuin näitä kaikkia muita yhteensä...joitain outoja arvoja on löytynyt verikokeissa joskus, mutta liittyivät johonkin muuhun eivätkä aiheuttaneet toimenpiteitä (syy ei koskaan selvinnyt). Tuolloin tutkittu oire on myös jo poistunut.
Ap
[/quote]Yhdellä tuttuvaperheen lapsella oli perheen ainoana juuri tuollaista "yleistä huonovointisuutta", ruoka-aineallergioita, flunssaa usein, todella laiha, nukkumisvaikeuksia ja vaikka mitä. Verikokeilla ei keliakiaa todettu (voitu todeta?), mutta sillä koepalahommalla, mikä se nyt onkaan, todettiin. Nyt noin vuotta myöhemmin on kuin eri lapsi, toipunut kaikesta epämääräisestä oireilusta, kun viljat on pois ruokavaliosta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:33"]
[/quote]
Jahas, ammattiloukkaantujakin ehti vihdoin mukaan.
Me ei uskallettu tehdä kuin yksi lapsi, on sen verran maanantaikappale ;-)
[/quote]Jos on PANTU aluilleen maanantaina.
Keisarileikkauksella syntynyt? Saanut pienenä antibiootteja ja suoliston bakteerikanta häiriintynyt?
[/quote]
Alatiesynnytys oli ja antibioottia ei ole onneksi tarvinnut kuin hyvin harvoin. On niitä kuureja pari ollut, mutta sektioidulla sisaruksella oli alle 1-v paljon enemmän eikä sen jälkeen ole ollut mitään vaivoja.
Kai se luonto vaan roiskii näitä juttuja summassa, itse vaan toivoisin että olisi nyt jakanut vähän tasaisemmin :/ Surettaa niin hirveästi, kun lapsi nauttii elämästä niin paljon harvemmin kuin muut...
Ap
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:35"]
Keliakia taustalla?
[/quote]
Ei ainakaan verikokeissa ole näkynyt sellaista. Tuota lasta on käytetty lääkärissä enemmän kuin näitä kaikkia muita yhteensä...joitain outoja arvoja on löytynyt verikokeissa joskus, mutta liittyivät johonkin muuhun eivätkä aiheuttaneet toimenpiteitä (syy ei koskaan selvinnyt). Tuolloin tutkittu oire on myös jo poistunut.
Ap
[/quote]Yhdellä tuttuvaperheen lapsella oli perheen ainoana juuri tuollaista "yleistä huonovointisuutta", ruoka-aineallergioita, flunssaa usein, todella laiha, nukkumisvaikeuksia ja vaikka mitä. Verikokeilla ei keliakiaa todettu (voitu todeta?), mutta sillä koepalahommalla, mikä se nyt onkaan, todettiin. Nyt noin vuotta myöhemmin on kuin eri lapsi, toipunut kaikesta epämääräisestä oireilusta, kun viljat on pois ruokavaliosta.
[/quote]
Täytyy tätä nyt sitten vielä miettiä. On vaan aika iso toimenpide se tähystys, niin se täytyy olla sitten tosissaan mietitty ja myös lääkärille pystyä perustelemaan miksi siihen halutaan vaikka verikokeet oli ok.
Ap
Meillä taasen kaikki kolme taidetaan vähän olla maanantaikappaleita, yhdellä keliakia ja toisella verenpaineongelmia ja jatkuvasti kipeänä :) Itse taidan olla se pahin, useita allergioita(ei kuitenkaan ruoka-allergioita enempää kuin maito), kuukauden välein kipeänä, aina jokin paikka kolottaa ja migreenikohtaus melkein tuskaisen säännöllisesti. Oon lisäksi tosi herkkä mustelmille ja haavoille, niitä ilmestyy pienestäkin iskusta tai kolahduksesta. Iho on atooppisen rajamailla mutta hyvällä rasvauksella pysyy kunnossa. Myöskin oon tosi herkkä hajuille, äänille ja mauille joten oon nirso eikä mun kanssa autossa saa pitää ikkunaa auki tai radiota liian kovalla ja siivoan jatkuvasti jotta kämppä ei haise yhtään miltään. Olin kuullemma erittäin hankala lapsi vaikka käyttäydyin suht hyvin :D Jotkut on vaan herkempiä ja luonnostaan huono vastustuskyky. Oon muuten terve kuin pukki(tutkittiin lapsena kahden vuoden sisääm varmaan jokainen koe ja tutkimus mutta kaikki oli normaalia) mutta herkkä iho ja huonompi vastustuskyky.
Itse olen ollut tuollainen, allerginen kaikelle, aina kipeä, astma ym. Faija muistaa AINA muistuttaa miten kipeä lapsena olin, kuulemma enemmän sairaalassa kuin kotona, todella huono syömään ym.
Nyt aikuisena 39v en ole oikeastaan ikinä kipeä, allergiasta ei ole jäljellä kuin eläimet, astma ei lääkittynä haittaa ym. Ja ihan miehen mitoissa 181cm/85kg
suolisto voi huonosti koko ihminen voi huonosti
Keliakialta kuulostaa, vaatisin sen koepalan ehdottomasti.
Jos kyseessä on esikoinen niin valitettavasti myös kemikaalialtistus voi selittää asian, ensimmäiset lapset imevät äidistään myrkyt, ja seuraavat kasvavat puhtaammassa ympäristössä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:49"]
Itse olen ollut tuollainen, allerginen kaikelle, aina kipeä, astma ym. Faija muistaa AINA muistuttaa miten kipeä lapsena olin, kuulemma enemmän sairaalassa kuin kotona, todella huono syömään ym. Nyt aikuisena 39v en ole oikeastaan ikinä kipeä, allergiasta ei ole jäljellä kuin eläimet, astma ei lääkittynä haittaa ym. Ja ihan miehen mitoissa 181cm/85kg
[/quote]
Ihana kuulla, kiitos viestistäsi :)
Ap
Suoliston terveys on toimivan immuunipuolustuksen edellytys. Suoli pitää kyllä tähystää ehdottomasti. Veikkaan että sieltä löytyy syy kaikkiin terveyden ongelmiin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:35"]
Keliakia taustalla?
[/quote]
Ap
[/quote]
Täytyy tätä nyt sitten vielä miettiä. On vaan aika iso toimenpide se tähystys, niin se täytyy olla sitten tosissaan mietitty ja myös lääkärille pystyä perustelemaan miksi siihen halutaan vaikka verikokeet oli ok.
Ap
[/quote]
Keliakiaa ei todeta verestä, joten aivan sama oliko verikokeet ok.
Siitä tulee aikuisena TYÄTÖN. Koulussa ensin lukihäiriö ja siitä se alkaa. Luuseri.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:59"]Siitä tulee aikuisena TYÄTÖN. Koulussa ensin lukihäiriö ja siitä se alkaa. Luuseri.
[/quote]
No ei onneksi ole lukihäiriötä eikä edes mitään epäilystä sellaisesta.
Ap
Geeniarvonnassa tullut huono arpa raukalle. Tuuristahan nämä jutut tuppaavat olemaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:38"]
Geeniarvonnassa tullut huono arpa raukalle. Tuuristahan nämä jutut tuppaavat olemaan kiinni.
[/quote]
Tai vanhemmista. Geenit periytyy.
Keisarileikkauksella syntynyt? Saanut pienenä antibiootteja ja suoliston bakteerikanta häiriintynyt?