Lapsesta tehtiin lasu!
Päiväkodin työntekijät tekivät lapsestani lasun. Lapsi 1v3kk vanha. Syy: Mustelma otsassa. Lapsi oli edellisenä päivänä kompastunut leluun ja kaatunut. Kuulemma ei muuta syytä, mutta heidän pitää tollasissa tilanteissa aina tehdä lasu. Onko näin?
Jotenkin luulisi, että niitä lastensuojeluilmoituksia saisi olla kokoajan tekemässä! vai onko lapseni ensimmäinen taapero joka kompuroi? Jotenkin tuntuu vaan niin uskomattomalta.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:38"]
Iasu on ihan hieno nimi.
[/quote]
Niin on, ja Klaus eli "Klasu" on vielä hienompi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:37"]
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta. Ei ole tollasista ainakaan meidän päiväkodissa tapana tehdä lasua. Vaatii useita, jatkuvia mustelmia ja kolhuja.
- Päikkärin täti
[/quote]
No mutta eikö tuon perusteella saisi lähes jokaisesta lapsesta tehdä lasun?
Meillä lapset ovat koheltajia, joilla on aina mustelmia ja kolhuja. Vielä ymmärrettävämpää se on lapselta joka on luultavasti vasta oppinut kävelemään eli on nurin vähän väliä.
Tuskin ollut vain yksi mustelma ja heti tehty lasu? Täytyy olla, että on ollut useaan otteeseen mustelmia, tai ovat muuten huolissaan lapsen kehityksestä ja hoidosta tai sinun ja lapsen keskinäisestä suhteesta? Kylläpä ne sitten kun lastensuojelulla käytte kertovat miksi ilmoitus tehty.
Hienoa tämä nykyaika. Pumpuliin pitäs lähtee asumaan!
Voi vitun lasut! Eihän tässä enää uskalla elää normaalia elämää!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:41"]
Tuskin ollut vain yksi mustelma ja heti tehty lasu? Täytyy olla, että on ollut useaan otteeseen mustelmia, tai ovat muuten huolissaan lapsen kehityksestä ja hoidosta tai sinun ja lapsen keskinäisestä suhteesta? Kylläpä ne sitten kun lastensuojelulla käytte kertovat miksi ilmoitus tehty.
[/quote]
Mistä ne päiväkodissa voi päätellä että vuorovaikutuksessa lapsen kanssa ongelmia?
Jos tuollaisesta kuuluu tehdä lasu, nin mun olis pitäny tehdä niitä vaikka kuinka monta meidän päiväkodista.
[/quote]
Minun ja lapsen vuorovaikutuksessa ei ole mitään vikaa. Kerron joka päivä rakastavani, suukkoja annetaan päivittäin. Hän on silmäteräni enkä voisi koskaan tehdä hänelle pahaa! 1v3kk olen ollut lapseni kanssa kaikkialla jos ei päiväkotia lasketa.
Luulisi että ammattitaitoinen pk-työntekijä ymmärtää, että reilu yksivuotias on vielä kömpelö ja usein aika kova menemään jalkoihinsa katsomatta - samoin kun vanhempikin lapsi on yleensä milloin milläkin naarmuilla, etenkin kesäaikaan kun on ohuesti vaatetta yllä ja vauhtia kuin ihmisformulassa.
Mun 1v3kk lapsesta saisi olla tekemässä lasua, jos ei viikoittain niin ainakin pari kertaa kuussa tuolla syyllä, esimerkiksi eilen ulkoillessa sai polvensa naarmuille ja juuri pari päivää aiemmin jalkapöytä oli naarmuilla kun sai jostain syystä päähänsä kontata asfaltilla muutaman metrin matkan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:42"]
[/quote]
Mistä ne päiväkodissa voi päätellä että vuorovaikutuksessa lapsen kanssa ongelmia?
[/quote]
kyllä he jonkin verran sitä näkevät kun lapsi tuodaan päivähoitoon ja haetaan pois. Se voi jo kertoa paljon. Tai sitten ei kerro yhtään mitään.
Yleensä on sellaset "rajat" esim et jos pienellä vauvalla mustelmia on usein syytä tehdä lasu mut lapsi joka pääsee jo ominavuin liikkumaan ja kiipeilemään ei niistä niin herkästi kuuluis tehdä. Koska ihannirmaaliamustrlmat ja kolhut tietyniläsillä lapsilla.minustakin tehtiin aikoinaan lasu ihan turhaan! Tiiän miten pahalta se tuntuu...
No mitä sitten pelkäät, selvitätte asian sosiaalityöntekijän kanssa ja asia on sillä selvä.
Minun mielestäni pitäisi aina keskustella ensin vanhempian kanssa että onko syytä lasun tekoon. Ainakin meille näin sossusta sanottiin. Meille ilmotettiin yksi päivä kun teholle mentiin lasta katsomaan, että teistä tehty ls ilmoitus. (syntyi sairaana ja joutui leikkausten yms vuoksi teholla olemaan)
Ap, jos teillä ei mitään ongelmia lapsen kanssa ole, tuskin tuosta mitään tuon isompaa tulee. Elä suotta stressaa. Mutta ymmärrän täysin että pistää vihaksi.
Ap. vaan taisi jättää osatotuuden kertomatta. Nämä on samantason juttuja kun että makaroonilaatikosta tehdään lasu vaikka oikeasti on kyseessä täydellinen perhe.
Ohos . Anteeks kirjotus virheet :D mä oon ni surkee netis tän puhelimenkaa :D
Meillä on samanikäinen ja kun juoksee, välillä kaatuu. Ja kolmevuotiaalla on mustelmia jaloissa kun ulkona touhutaan, pyöräillään jne. Onneksi ovat kotona niin ei tarvitse tehdä turhia ilmoituksia meidän lapsista... Järjetöntä touhua tuon ikäisen mustelman takia. Oikeat ilmoitukset saavat jonon takia odottaa kunaika menee turhien tutkimiseen. Oi voi.
Meidänkin kaksivuotiaalla on jalat jatkuvasti mustelmilla ja eilen tuli musta silmä kun oli isän kanssa liian rajut leikit leikkipuistossa. Koko ajanhan tuo kiipeilee jossakin, kaatuilee, törmää juostessaan huonekaluihin ja vaikka millä muulla tavalla loukkaa itseään kymmeniä kertoja päivässä. Meillä on lapsi vielä kotihoidossa, joten onneksi ei ole ketään tekemässä turhia lastensuojeluilmoituksia.
Ap, onneksi olkoon. Olet nyt sitten lastenhakkaaja lopunikääsi. Sossu ei erehdy, eihän...
Miks ihmiset ylireagoi näihin lasuihin? Olen itse tehny aikanaan yhden ilmoituksen, joka sitten joskus johtikin huostaanottoon. Voisin silti tehdä ilmoituksen myös sellaisesta asiasta mistä ei ole mitään tietoa, koska se on vain selvitys. Ei mitään muuta. Ja jos ongelmia ei ole, niin sitten ei ole. Kaikki jatkavat elämäänsä, paitsi av, jossa ihmisillä ei ole elämää.
Meidän lapsilla on ihan jatkuvasti varsinkin polvet ruvella, nyt on yhdellä myös raapaisujälki naamassa ja toisella kuhmu otsassa.
Odotan jo kovasti täällä sossuntädin tuolilla, että tuleeko ilmoitus ja koska. Vielä ei ole kahdeksaan vuoteen näkynyt. Eh... :) Joo, ei tee ammattitaitoinen päiväkodin henkilökunta mustelmasta lastensuojeluilmoitusta.