Käytkö mieluummin itse kylässä kavereiden luona vai kutsutko kavereita teille? Miksi?
Meillä käy paljon vieraita, ja pidän vieraista. Viime aikoina on ruvennut kuitenkin vähän mietityttämään, että vuoroin vieraissa -periaate on monilta täysin unohtunut. Siis en tarkoita, että vierailuilla pitäisi olla jokin tarkka meillä-teillä-meillä -järjestys! Mutta jotkut käyvät mielellään kylässä eivätkä koskaan kutsu omaan kotiinsa. Vuosien tuttavuuden jälkeen olisi kiva käydä kaverinkin luona. Ymmärrän, jos joku muu perheenjäsen ei pidä vieraista tai on jotain ongelmia, mutta luulen, että kavereideni kohdalla on kyse vain siitä, että on helpompi käydä toisten luona kuin ottaa vieraita vastaan. Siis jos monen vuoden ajan käy kaverin luona, vaikka parikymmentä kertaa, eikä koskaan kutsu toista käymään.
Olen miettinyt sitäkin, olenko heidän mielestään tylsä ihminen, mutta ehkä en kuitenkaan, koska tykkäävät käydä meillä. Yhden kaverin luokse olen menossa ensi viikolla, toiseen kaupunkiin kauemmas täältä, kun olen muutenkin käymässä siellä päin. Kaverini meni kiusaantuneeksi, kun kerroin, että olen maisemissa, ja olisi kiva tavata.. Hän on ollut meillä lomailemassa parikin viikkoa kerrallaan.
Tämmöistä en viitsi kavereiden kanssa ottaa puheeksi :-) Niin kysynpä täällä. Onko miten moni sitä mieltä, että on kivempi käydä kylässä, saa itse määrätä aikataulut, ei tarvitse keksiä tarjottavia jne? En sano, että tuo olisi paha asia, jos noin on! Mutta kiinnostaa vain.
Kommentit (13)
mutta satan kysyä, että voidaanko tulla käymään, tuodaan tarjottavat mukanamme
En jaksa siivota ja kokata vierailua varten, ja en etenkään vierailun jälkeen niitä leluja / tavaroita / pelejä / tiskejä yms, jotka vierailusta on syntynyt.
Jos on pakko niin mieluummin menen sitten kylään. Olen kyllä laiska.
Itselläni käy täällä sen verran harvoin kavereita, että kokemattomuuttani stressaan emännöinnistä ihan hyvienkin kavereiden läsnäollessa. Toisaalta tiedän, että suurin osa kavereistani mieluummin ottaa vieraita omaan kotiinsa kuin lähtee kylään (= työlästä), joten senkin puolesta homma on ok.
Välillä on kivempi mennä kylään muualle, pääsee vähän pois näistä omista ympyröistä. Eikä tartte tietty siivota. :) Toisaalta taas sekin on kiva, jos on sattunut siivoamaan ja leipomaan ja sit pyytää kavereita kylään.
Sanoisin siis että molempia. Ja ihan tarkoituksella pyrin siihen, että jonkinlainen vastavuoroisuus tai tasapaino säilyisi vierailuissa. Pyydän kylään, ja sit saatan kysyä vuorostani että saadaanko me tulla teille kylään. Mutkattomat ja hyvät välit kun on, niin uskaltaa tuollaistakin kysyä ja vielä luottaa että ollaan tervetulleita jos niin sanotaan. :)
En tiedä miksi, mutten osaa olla kotonani rennosti, jos joku kaveri on käymässä. Kavereiden luona taas osaan olla "kuin kotonani". Välillä minullakin käy mielessä, että ajattelevatkohan kaverini, että kun useammin tulen heille kylään, kuin kutsun meille kylään. Ehkä teille ap on vaan helppo tulla ja kaverit tuntevat olonsa kotoisaksi, mukava kuulla, ettei se tunnu sinusta ärsyttävältä, vaan päin vastoin. Ehkä meitä ihmisiä vaan on erilaisia, toiset on luonnostaan "emäntiä", toiset kyläilijöitä.
Mulla menee päivä-pari valmistellessa ja jälkiä siivotessa, jos joku on tulossa meille. Tietenkin menen siis itse mieluummin kylään, siinähän voi itse vain rentoutua. Itsekästähän se tietenkin on ja siksi yritän muistaa kutsua meille välillä myös.
Mekin kyllä kylästellään paljon ja on tuota vastavuoroisuutta, mutta jos valita sais, niin mielummin ottaisin meille kylästelijöitä :)
Minusta se on vain helpompi niin. Meillä on tilaa ja mahtuu yöpymäänkin isompikin joukko. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa - ja samalla se tulee isommallekin porukalle. Meillä on isot juoma- ja ruokavarastot, joten ei tule välttämättä kauheaa paniikkiostoskierrosta, jos tulee lyhyelläkin varoitusajalla... Siistiäkin on, joten ei tarvi siitäkään stressata.
Kyllä meillä käykin tosi usein vieraita eli ei valittamista :)
Vastavuoroisuus kuuluu itsestäänselvänä asiaan. Myös kahvin tai ruoan merkeissä on kiva tavata kotien ulkopuolellakin. Kaipaan näitä kaikkia enemmän.
Minua ei saa kyllä kylään,ei kiinnosta.
Joskus kun joku tulee kylään,vie se kaikki voimat. En tykkää enää kutsua juuri ketään kylään.
meillä eivät siis ne kaverit mitenkään siivoa tai osta mitään tarjottavaa mulle, kun menen sinne kylään enkä mitään sellaista odotakaan. Eli tietyssä mielessä koen itse näkeväni näiden tapaamisten eteen enemmän vaivaa kuin kaverini, koska minä olen kuitenkin se, joka matkustaa kaverin luo. Mutta siis itsellenikin mieluisampaa näin.
Toiset sellasia, et käyvät vaan meillä, toisien kanssa taas vuorotellen vieraillaan. Mut nyt kun aloin oikein miettimään, niin en mä varsinaisesti kutsu ketään meille. Kaveri saattaa soittaa, onko ok jos tulevat kohta käymään tms. Samaa teen välillä sit itekin. Tietty vähän tuoreempien kavereiden kanssa ei tulis mieleen kutsua itse itseään kylään, mut noin niinkun läheisten kavereiden kanssa kyllä puolin ja toisin.
Toinen kokkaa, passaa, siivoaa jne., itse saa päättää kun ei jaksa enää seurustella, voi siis lähteä kotiin. Toisen kotia on kiva katsella ja ihailla. Lapsi tykkää kun saa leikkiä toisten leluilla. On mukava vain istua rauhassa nauttien seurasta kun saa vain olla ilman emännöintiä.
En tykkää ottaa vieraita, pitää siivota ennen ja jälkeen (etenkin lapsivieraitten), tarjottaviin menee paljon rahaa jota ei ole liikaa, koti on muutenkin liian tuttu paikka eikä ole niin vaihtelua omassa kodissa, lasten lelut on usein rikki ja paikat täynnä sotkua ja suklaajälkiä víeraitten lasten jäljiltä, monet vieraat jää tuntikausiksi ja isäntäväki väsyy eikä lapsi pääse päiväunille.
Mutta, muistan kultaisen säännön: vuoroin vieraissa. Ei minulla ole pokkaa mennä kylään toisen passattavaksi jos en itse ota vastavierailulle. Olen aina luullut että muutkin mieluiten menevät kylään em. syitten vuoksi, oppia ikä kaikki, että joku mieluummin itse leipoo, siivoaa, laittaa ja kärsii jälkisotkuista kuin menee rentoutumaan toisen kotiin. Olen aina ihmetellyt tyyppejä joilla on pokkaa työntyä kylään jatkuvasti eikä itse oteta vastaan, aina on muka esteitä.
Tietty aikuisvieraat on kivoja mutta enemmän nämä kyläilyt on lapsiperhevierailuja syystä että kaikilla kamuilla alkaa olla perhettä.
kutsutaan vain lastenkutsuille aikuisia tuttuja