Vauva.fi uniketju! Mitä teet, kun et saa unta.
Jos kyse ei ole hetkellisestä nukahtamisvaikeudesta vaan olet jo ollut sängyssä 3h, mutta et vain nukahda. Pian kuluu 4h ja 5h.
Itse saan parhaiten unen päästä kiinni, joko katsomalla jotain sarjaa tai ajattelemalla asioita ja lopulta nukahdan ajatuksiini. Kuitenkaan tuo ei aina meinaa auttaa.
Kommentit (29)
Juon lasin maitoa. Nukahdan nopeasti tuon jälkeen.
Juon pari olutta. Tai snapsia viskiä.
Ajattelen seksiä. Jotenkin tuo auttaa minua. Tämä saa ajatukset pois stressaavista ajatuksista.
Jos uni ei tule noin puolessa tunnissa, nousen ylös. Istuskelen hämärässä ja yritän olla ajattelematta mitään, korkeintaan jotain mukavia. Makaamaan ei parane jäädä tai mulla kipeytyy hartiat. Otan ehkä magnesiumia tai sedoniumia, palan juustoa. Jossain vaiheessa alkaa ramaisemaan.
Selaan jotain täysin tyhjänpäiväistä puhelimesta kuten vauvapalstaa tai instagramia. Lasken mun huonekasveja (niitä on todella monta) tai mietin muuta kepeää tai jonninjoutavaa. Tai ainakin yritän. Raskaammat asiat ei varmasti auta uneen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nousen ylös ja syön muutaman hampurilaisen tai ison annoksen jotain muuta! Nam. Uni tulee, kun vatsa on täysi.
Kas kas. Mulle riittää yksi 2 dl jogurtti tai yksi banaani, että vatsan saa yöksi täyteen. Ei siinä muutamaa hampurilaista tarvita, itse asiassa yksikin olisi liikaa.
Ajattelen potentiaalista seksitilannetta erään henkilön kanssa. Yleensä nukahdan ennen kuin tositoimiin ryhdytään. Viime viikolla kuitenkin olin niin hereillä, että sekin tilanne tuli ja oli suuri pettymys. Nyt täytyy keksiä uusi unelmoinnin aihe.
Herranen aika, jos olisin pyörinyt kolme tuntia jo valveilla niin olisin aivan paniikissa. Jos katson kelloa 10 min sänkyyn menosta, niin pelkään jo että edessä on uneton loppuelämä.
Kun mieli on levoton ja ajatukset pyörivät lakkaamatta, niin sen rauhoittamiseen ja nukahtamiseen mulla on kaksi vaihtoehtoista ajatusleikkiä:
1) Laitan päänsisäisessä "radiossa" päälle filtterin, joka tekee ajatuksistani mössöä. Kuulen siis ajatukseni ääninä päässäni, olivatpa ne keskustelua tai mitä vaan, mutta en saa sanoista enää yksinkertaisesti mitään selvää.
2) Yhdistän peräkkäin liudan täysin toisiinsa liittymättömiä sanoja, tyyliin pulkka-hevonen-toppatakki-raita-kaulin-mato-laituri ja toistelen tätä sanahirviötä mielessäni. Keskittyminen aivan älyvapaaseen sanayhdistelmään vie jotenkin tilan häiritseviltä ajatuksilta ja estää esim. jotakin työjuttua tulemasta yhtäkkiä mieleen.
Jos ajatusleikeistä ei ole apua, niin ei auta muu kuin siirtyä sohvalle ja laittaa jotakin pyörimään vaikka Yle Areenasta. Yleensä nukahtamisvaikeuteni johtuvat akuuteista huolista tai ihmissuhdeongelmista, esim. miesystävän kanssa on ollut riitaa, joten paras tilanne tietysti on, jos asian saa selvitettyä ja voi sitten rauhassa nukahtaa.
Käyn vessassa, juon vettä, laitan telkkarin hiljaisella äänellä päälle ja kyllä se siitä kohta taas unen puolelle menee. Ja jos ei, otan kesken jääneen kirjan ja jatkan siitä mihin jäin.
Jostain syystä kun etsii telkkarista jotain aivotonta ohjelmaa ja katsoo sitä vähän aikaa, se auttaa. Ei mitään draamaa, vaan esim. asunnon etsintä -ohjelmia, "murhaaja siellä sun täällä" kun se kertojan ääni on niin unettava ja viime yönä katsoin jotain uutta laihduttajan ohjelmaa, oli eri tohtori kuin Now ja vähän lievemmät säännöt antoi.
Laskeminen viidestäkymmenestä nollaan auttaa aina. Minä nukahdan jo puoli välissä.
Jos uni ei ota tullakseen, on järkevintä mennä nukkumaan ja yrittää seuraavana iltana uudestaan!
Juon lasillisen maitoa (jos tuntuu, että on pieni nälkä tai jano).
Kuuntelen YouTubesta jotakin unihypnoosivideota.
Kuuntelen jotakin puheohjelmaa, joka kiinnostaa mutta ei ole liian kiinnostava. Näin saa omat huolestuneet ajatukset poikki.
Valitsen jonkun luvun 100 ja 200 väliltä vaikka 143 ja alan vähentää siitä jotain numeroa vaikka 4 eli 143, 139, 135 jne. Tuohon keskittyminen hälventää myös omia ajatuksia ja voi johtaa nukahtamiseen.
Istun silmät auki sängyllä tekemättä mitään. Tuo laukaisee väsymykseen ennen pitkään ja lopulta silmiä alkaa painamaan ja käyn maaten. Uni tulee miltein heti.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nousen ylös ja syön muutaman hampurilaisen tai ison annoksen jotain muuta! Nam. Uni tulee, kun vatsa on täysi.
Oikeesti? Mä en varmaa nukkuis koko yönä tuon jälkeen :0
Käännyn sängyssä toisinpäin eli pää jalkopäähän.
Vierailija kirjoitti:
Käännyn sängyssä toisinpäin eli pää jalkopäähän.
Hahhah, hauskaa! Auttaako?