Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskova kristitty: Mitä mieltä olet tasa-arvoisesta avioliittolaista?

Vierailija
05.07.2015 |

Tämä kysymys siis vain niille, jotka ovat uskossa ja siis kristinuskossa. Oletko puolesta vai vastaan tasa-arvoisen avioliittolain vai jotain siltä väliltä?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:56"]

Vastustan. Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Homosuhde on Raamatun mukaan väärin, joten en voi kannattaa mitään sellaista, jonka aiheuttaa toiselle haittaa. Kyseessä ei ole toisen tuomitseminen. 

[/quote]

Raamattu on ihmisten kirjoittama kokoelma tekstejä. Raamatun mukaan se voi olla väärin, mutta ei Jumalan.

[/quote]

Raamattu on Pyhän Hengen inspiroimaa Jumalan sanaa. Uskon itse niin, mutta silti tämä homoasia on mielestäni hankala. Kyllä siinä jotain kieroutunutta on, mutta toisaalta kukaan ei olla täydellisiä ja suurin on rakkaus. 

[/quote]

Pyhän Hengen inspiroimaa Jumalan sanaa kyllä, mutta ei Pyhä Henki itse sanasta tule läpi. Se on meille lähinnä eettisenä ohjenuorana elämän eri taipaleilla. Sitä on käytettävä harkiten asiayhteyksissään. Teksti on kulkenut monen monen monen eri kulttuuri-historiallisen muurin läpi. Sanakäännöksetkään eivtä ole juuri sitä mitä se on alkukielillä ja kullakin kansankielellä. Tarkkuuteen toki pyritään aina entistä paremmilla käännöksillä. Sitten on allegorisuus eli vertauskuvallisuus yksi asia. Jeesuskin puhui vertauksin.

Ei pidä unohtaa, että tuona aikana kun kristinusko syntyi se oli vielä juutalainen lahko, joten Vanhan Testamentin vaikutus Uuteen testamenttiin on todella suuri. Alkukristityt elivät mm. juutalaisten tapojen ja lakien mukaan, sitten vähin erin ero juutalaisten ja kristinuskon välillä alkoi kunnolla kasvaa. Ja onhan meille VT edelleenkin myöskin tärkeä, vaikkakin toissijainen UT:n verrattuna. Näitä farisealaisia elementtejä siis kulkee mukana enemmän tai vähemmän.

Todellinen usko syntyy sydämessä.

Vierailija
22/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskova kristitty ja eheytynyt homoseksuaalisuudesta. Tiedän myös muita eheytyneitä. Jostain syystä ketään ei tunnu kiinnostavan meidän näkemyksemme asiasta. Arkkipiispa Kari Mäkinen on ottanut asiaan kantaa silloin, kun eräs tyttö julkisesti kertoi eheytymisestään Älä alistu -kampanjassa. Mäkinen, Askola ym. ovat tehneet selväksi, ettei eheytymistä hyväksytä eikä siitä puhuta sen enempää.

Nykyään avioliitolla ei ole mitään arvoa, mutta tämä ei ole homojen syy. Heteroseksuaalit harrastavat yhden illan juttuja, elävät avoimissa suhteissa, menevät naimisiin ja eroavat useita kertoja - ja lisäksi valtaosa kannattaa homoliittoja... Eikä välttämättä siksi, että välittävät oikeasti homoista, vaan saadakseen itselleen paremman mielen.

Ns. tasa-arvossa on kuitenkin mielenkiintoinen puoli, jota suurin osa ei ymmärrä. Nimittäin homoudesta luopuneiden/eheytyneiden määrä nousee. Tämän huomaa jo nyt. Olen yrittänyt selvittää toisia kuuntelemalla, mistä tämä voi johtua. Yksi selitys voi olla se, että kun tasa-arvo saavutetaan, pitäisi myös ahdistuksen ja alemmuuden tunteen hävitä. Kun näin ei käy eikä enää voi syyttää homofobiaa, epätasa-arvoa jne., on pakko lähteä hakemaan syitä omasta itsestään, yleensä lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain puolesta:) Muistakaa Raamatun tärkein sanoma: lähimmäisenrakkaus. Jos pyhää kirjaamme luetaan turhan fundamentalistisesti, saadaan hyvin outoja ja jopa pelottavia tulkintoja. Itse en näe homoliittoja syntinä, ja olisin myös valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. Olen siis vasta valmistunut papiksi (olen nainen.) Ei ole kauaa siitäkään, kun naispappeja yleisesti paheksuttiin. Onneksi näissä asioissa tullaan kokoajan eteenpäin:)

Vierailija
24/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:11"]

Vastustan tietenkin. Mä en oikeen tajua millä logiikalla kukaan kristitty voi vaan päättää että nyt eletään modernia aikaa ja mäpäs en enää noudatakaan näitä vanhanaikaisia sääntöjä vaan valikoin pelkästään ne kivat. Ei se homma silleen toimi.

[/quote]

Historian saatossa kirkko on mukautunut aina muutoksiin. Ajattelepa vaikka naispappeus. Se nousi esille ensi kerran 50-luvulla, mutta hyvksyttiin vasta 80-luvulla. Luterilaiset on tuossa suhteessa ainoa liberaali kirkko, sillä ortodoksit tuskin koskaan tulevat hyväksymään naispappeutta, tuskin katolisetkaan.

Nyt tämä moderni aika näkyy taas tässä kysymyksessä. Eihän se millään lailla muuta kirkkoa, itseasiassa kirkkokunta saa vaan uusia jäseniä tätä kautta.  Ei se myöskään poista tai turmele mitään entistä. Sama arvo on kaikilla. Tässä on pahaa se, että homoseksuaalisuus (siis tarkoitan homoseksuaalisilla tässä nyt laajasti lesvoja ja homoja) nähdään ikävästi jotenkin rikollisena, vaikka sitähän se ei ole.

Yhtä lailla kirkon piiriin saa kuulua vanhoillinen kristitty kuin liberaalikin. Ei se Jeesus tule erottelemaan sen takia. Kaikki on hälle yhtä rakkaat.

Vierailija
25/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidon avioliiton puolella, sukupuolineutraalia vastaan. 

http://www.aitoavioliitto.fi/kansalaisaloite

Noin 37 000 allekirjoittajaa jo. 

http://uskonpuolesta.blogspot.fi/2014/03/tasa-arvoisen-avioliittolain.html

Vierailija
26/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:17"]

Lain puolesta:) Muistakaa Raamatun tärkein sanoma: lähimmäisenrakkaus. Jos pyhää kirjaamme luetaan turhan fundamentalistisesti, saadaan hyvin outoja ja jopa pelottavia tulkintoja. Itse en näe homoliittoja syntinä, ja olisin myös valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. Olen siis vasta valmistunut papiksi (olen nainen.) Ei ole kauaa siitäkään, kun naispappeja yleisesti paheksuttiin. Onneksi näissä asioissa tullaan kokoajan eteenpäin:)

[/quote]

Näin minäkin näkisin, ja kyllä minä olisin valmis vihkimään kanssa. Itse haluaisin ryhtyä papiksi, olen mies.

Vierailija
27/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on luonut kaikki ihmiset. Jumala on rakkaus. Avioliitto on miehen ja naisen välinen ja tarkoitettu lasten tekemistä ja kasvattamista varten. Homosuhteessa ei voi syntyä lapsia, joten pohjaa avioliitolle ei ole olemassa. Maallinen avioliitto on ihan ok samoilla oikeuksilla kuin kirkollinenkin avioliitto. Homot saavat olla homo/lesboparina ihan vapaasti mutta kirkollista vihkimystä ei ole tarkoitettu heitä varten. Maallinen juridinen vihkimys kylläkin.

Vierailija
28/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskova kristitty ja eheytynyt homoseksuaalisuudesta. Tiedän myös muita eheytyneitä. Jostain syystä ketään ei tunnu kiinnostavan meidän näkemyksemme asiasta. Arkkipiispa Kari Mäkinen on ottanut asiaan kantaa silloin, kun eräs tyttö julkisesti kertoi eheytymisestään Älä alistu -kampanjassa. Mäkinen, Askola ym. ovat tehneet selväksi, ettei eheytymistä hyväksytä eikä siitä puhuta sen enempää.

Nykyään avioliitolla ei ole mitään arvoa, mutta tämä ei ole homojen syy. Heteroseksuaalit harrastavat yhden illan juttuja, elävät avoimissa suhteissa, menevät naimisiin ja eroavat useita kertoja - ja lisäksi valtaosa kannattaa homoliittoja... Eikä välttämättä siksi, että välittävät oikeasti homoista, vaan saadakseen itselleen paremman mielen.

Ns. tasa-arvossa on kuitenkin mielenkiintoinen puoli, jota suurin osa ei ymmärrä. Nimittäin homoudesta luopuneiden/eheytyneiden määrä nousee. Tämän huomaa jo nyt. Olen yrittänyt selvittää toisia kuuntelemalla, mistä tämä voi johtua. Yksi selitys voi olla se, että kun tasa-arvo saavutetaan, pitäisi myös ahdistuksen ja alemmuuden tunteen hävitä. Kun näin ei käy eikä enää voi syyttää homofobiaa, epätasa-arvoa jne., on pakko lähteä hakemaan syitä omasta itsestään, yleensä lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista.

[/quote]

PS. Minusta olisi myös kiva kuulla, mitä te jotka väitätte homoseksuaalisuuden olevan synnynnäistä, Jumalan luomaa jne. ajattelette meistä eheytyneistä. Meitä on nimittäin paljon, jotka ajattelemme että:

- Homous johtuu lapsuuden/nuoruuden kokemuksista, esim. perheväkivalta ja koulukiusaaminen, ulkopuoliseksi joutuminen kaveriporukoista, heikko itsetunto /alemmuudentunto suhteessa erityisesti samaa sukupuolta oleviin ikätovereihin

- Homokin on Jumalan luoma eikä homous ei ole valinta, mutta se ei myöskään synnynnäistä eikä Jumalan luomaa (vrt. alkoholistit, narkomaanit, pedofilit, peliriippuvaiset...). 

- Eheytyminen ei ole pahaa eikä ilkeä "vaatimus" vaan hyvä mahdollisuus, joka tekee ihmisen onnelliseksi

Ja sitten vielä hedelmöityshoidot... Osaako joku liberaali kristitty kertoa, miksi on Jumalan tahto ja lapsen edun mukaista, että tieten tahtoen hankitaan isätön lapsi ja estetään häntä tietämästä isänsä henkilöllisyyttä ennen 18-v. syntymäpäivää? Osaako joku tässäkin asiassa kääntää mustan valkoiseksi?

Vierailija
29/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:32"]

[/quote]

PS. Minusta olisi myös kiva kuulla, mitä te jotka väitätte homoseksuaalisuuden olevan synnynnäistä, Jumalan luomaa jne. ajattelette meistä eheytyneistä. Meitä on nimittäin paljon, jotka ajattelemme että:

- Homous johtuu lapsuuden/nuoruuden kokemuksista, esim. perheväkivalta ja koulukiusaaminen, ulkopuoliseksi joutuminen kaveriporukoista, heikko itsetunto /alemmuudentunto suhteessa erityisesti samaa sukupuolta oleviin ikätovereihin

- Homokin on Jumalan luoma eikä homous ei ole valinta, mutta se ei myöskään synnynnäistä eikä Jumalan luomaa (vrt. alkoholistit, narkomaanit, pedofilit, peliriippuvaiset...). 

- Eheytyminen ei ole pahaa eikä ilkeä "vaatimus" vaan hyvä mahdollisuus, joka tekee ihmisen onnelliseksi

Ja sitten vielä hedelmöityshoidot... Osaako joku liberaali kristitty kertoa, miksi on Jumalan tahto ja lapsen edun mukaista, että tieten tahtoen hankitaan isätön lapsi ja estetään häntä tietämästä isänsä henkilöllisyyttä ennen 18-v. syntymäpäivää? Osaako joku tässäkin asiassa kääntää mustan valkoiseksi?

[/quote]

Olen varmaan huono ja jäävi vastaamaan mitään, mutta miun mielestä homous ei ole synnynnäistä, vaan tosiaan olen samaa mieltä kanssasi, että siihen voi johtaa ja vaikuttaa niin moni asia ja syy. Ei se ole myöskään mielestäni sairaus, rikos tahi synti. Jumalan pienimmiksi ajattelen yhtälailla heteron kuin homon.

Hedelmöityshoitoasiaan osaan vaan sanoa omasta mielestäni, että en haluaisi estää tuota henkilöllisyden salamista, jos se minusta olisi kiinni...

Vierailija
30/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin toivonut, että yhteiskunnan avioliittokäsitys olisi säilynyt lähempänä kristinuskon avioliittoa. En kumminkaan ottanut julkisesti kantaa asiaan. Mun mielestä siviiliavioliitto ja kirkollinen avioliitto on jo nyt niin kaukana toisistaan, että on turha olla katkera asiasta. En halua vaatia esim ateisteja noudattamaan oman uskoni mukaisia lakeja, joten homojen siviiliavioliitto on mielestäni ihan ok.

Kristillinen kirkko - olipa sitten katolinen, ortodoksinen tai protestanttinen - on kumminkin uskontokunta ja kristinusko perustuu Raamattuun. Kirkkoavioliitonkin tulisi perustua Raamattuun. Raamatussa ei ole pelkästään homoseksuaalisia tekoja koskevia kohtia vaan myös Jeesuksen määrittely avioliitosta: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' ja sanoi: 'Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." 

Vierailija
31/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:26"]

[/quote]

Näin minäkin näkisin, ja kyllä minä olisin valmis vihkimään kanssa. Itse haluaisin ryhtyä papiksi, olen mies.

[/quote]

Erityisesti teiltä liberaaleiltä papeilta tai papeiksi aikovilta haluaisin kysyä, mitä mieltä olette eheytyneistä homoista? Ovatko myös homoudesta eheytyneet tervetulleita ja saavatko he kertoa ehetymisestään? Miten suhtaudutte ihmiseen, joka ei suostu elämään homona vaan pyytää apua ja rukousta eheytymisensä puolesta?

-51

Vierailija
32/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Älkää uskoko tätä eksyttäjää. Raamattu kieltää homouden ja naispappeuden selkeästi.

Tiedättekö muuten, että ev-lutiin kuuluvia pappeja (mies) on myöntänyt itsekin että naispappeus on Raamatun vastaista, mutta he sallivat sen silti. Eli ehdoin tahdoin uhmaavat Jumalan Sanaa ja tekevät sitä vastoin.

Vierailija
33/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:26"]

[/quote]

[/quote]

Erityisesti teiltä liberaaleiltä papeilta tai papeiksi aikovilta haluaisin kysyä, mitä mieltä olette eheytyneistä homoista? Ovatko myös homoudesta eheytyneet tervetulleita ja saavatko he kertoa ehetymisestään? Miten suhtaudutte ihmiseen, joka ei suostu elämään homona vaan pyytää apua ja rukousta eheytymisensä puolesta?

-51

[/quote]

No kyllä minun seurakuntaani olis tervetullut eheytynyt homoseksuaali ihminen siinä missä muutkin ihmiset, ja tottakai siitä saisi myös kertoa. Jos on kyseessä ihminen, joka pyytää esirukousta tuollaiseen asiaan, sitten rukoilisin hänen puolestaan niin. Terveisin se miespuolinen

Vierailija
34/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien avioliitto on ollut teidän kristittyjen omaisuutta? Ja ihan vaan tiedoksi että eduskunta tulee äänestämään tuon teidän aloitteen nurin jos edes änestykseen asti pääsee. :)

Vierailija
35/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Älkää uskoko tätä eksyttäjää. Raamattu kieltää homouden ja naispappeuden selkeästi.

Tiedättekö muuten, että ev-lutiin kuuluvia pappeja (mies) on myöntänyt itsekin että naispappeus on Raamatun vastaista, mutta he sallivat sen silti. Eli ehdoin tahdoin uhmaavat Jumalan Sanaa ja tekevät sitä vastoin.

[/quote]

Voi hyvänen aika. Naispappeus on jo aikaa sitten hyväksytty asia, 80-luvulla. Kyllä naispappi on aivan pätevä pappi siinä missä mieskin. Jopa ortodokseilla on otettu uskaliasta askelta: piispa Ambrosius kutsui piispa Irja Askolan Uspenskin katderaaliin, ja sai siitä nuhteet. Mielestäni Ambrosius ei tehnyt siinä mitään väärää edes.

Vierailija
36/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolesta, koska lain pitää olla sama kaikille täysivaltaisille aikuisille ja koska lakeja ei voi tehdä uskonnon mukaan.

Vierailija
37/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:52"]

Mistä lähtien avioliitto on ollut teidän kristittyjen omaisuutta? Ja ihan vaan tiedoksi että eduskunta tulee äänestämään tuon teidän aloitteen nurin jos edes änestykseen asti pääsee. :)

[/quote]

Lain puolella olen, ja kristitty olen

Vierailija
38/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:21"]

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175 Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta.

[/quote]

Minä olen samaa mieltä. Radio Deistä tulee juuri tällä hetkellä hyvä ohjelma aiheesta.

Vierailija
39/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:52"]

[/quote]

Ei avioliitto ole kristittyjen omaisuutta, sehän on paljon vanhempaa perua kuin kristinusko! Miehen ja naisen välinen avioliitto on ihan universaali asia, luonnonlakiin verrattava asia. Maat, joissa ei ole homoliittolakia tai joissa homous on jopa kielletty, ovat itseasiassa suurimmaksi osaksi ei-kristillisiä maita. Edes ateistisissa ja kommunistissa maissa ei ole ollut homoliittoja. 

Maailmanhistorian ja muiden kulttuurien valossa termi "tasa-arvoinen avioliittolaki" on todella outo. Ihan kuin ainoastaan länsimaisessa jälkikristillisessä kulttuurissa 2010-luvulla luotu avioliittokäsitys olisi ainoa oikea ja kaikki muut "epätasa-arvoisia"! Vielä 10 vuotta sitten Suomessakin suurin osa vastusti sukupuolineutraalia avioliittolakia ja homojen adoptio-oikeutta. Puhun siis ajasta ennen median ja tv-sarjojen homorummutusta ja Facebookia ja muuta sosiaalista mediaa.

Vierailija
40/83 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et kai ole mennyt naimisiin? Paavali kieltää senkin korinttolaiskirjeessä. Jos joku on jo hairahtunut menemään naimisiin, hänen täytyy vastedes olla puolisolleen kuin sisarus, jotta Herra saa omansa.

Paavali ei edes ollut opetuslapsi eikä koskaan tavannut elävää Jeesusta, kunhan luritteli päästään mitä sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi