Uskova kristitty: Mitä mieltä olet tasa-arvoisesta avioliittolaista?
Tämä kysymys siis vain niille, jotka ovat uskossa ja siis kristinuskossa. Oletko puolesta vai vastaan tasa-arvoisen avioliittolain vai jotain siltä väliltä?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:07"]
Kristitty vastaa: kantani on neutraali. Olen heteroseksuaali ja elän niiden arjoen mukaan elämässäni, en kuitenkaan tuomitse niitä ketkä tahtovat olla homosuhteessa (naiset ja miehet). En usko, että Jeesus olisi tuominnut heitä aikanansa. Hänhän sanoi senkin, että "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi".
[/quote]
"Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio." Joh. 7:24
Asia on mielestäni vaikea. Pidän kyllä naisen ja miehen välistä seurustelua ja sitten avioliittoa ihanteena. En vaan voi henk. koht. ymmärtää sellaista henkistä painostusta ja kiusaamistakin, jota homot ym. saavat osakseen. Jos kyse on kahden aikuisen välisestä vapaaehtoisesta suhteesta, niin en näe asiakseni lähteä vastustamaan, vaikka onkin kieroutunutta. Raamatun kantakaan ei mielestäni ole NIIN musta-valkoinen ja selkä mitä osa antaa ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:06"]Lain puolesta. Kirkko saa pitää oman näkemyksensä ja jättää homoparit vihkimättä, mutta en näe yhtään syytä, miksi uskoon tai kirkkoon kuulumattomien pitäisi noudattaa raamatun lakeja. [/quote] Oletko uskovainen ja kuulut kirkkoon?
[/quote]Kyllä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:07"]
Kristitty vastaa: kantani on neutraali. Olen heteroseksuaali ja elän niiden arjoen mukaan elämässäni, en kuitenkaan tuomitse niitä ketkä tahtovat olla homosuhteessa (naiset ja miehet). En usko, että Jeesus olisi tuominnut heitä aikanansa. Hänhän sanoi senkin, että "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi".
[/quote]
"Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio." Joh. 7:24
[/quote]
Mikä on oikea tuomio? Jeesus oli kaikkien ihmisten puolustaja. Jos hän olisi täällä joukossamme tänään, hän ei sormellaan osoittaisi homoa, lesboa, invalidia, hiv-potilasta, mustaa miestä, muslimia tai ketään muutakaan.
Uskova kristitty (19v, tyttö) ja kuulun itse seksuaalivähemmistöön. Muistakaa ihmiset lempeys, armollisuus. Olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle. Minäkin haluaisin vielä joskus päästä naimisiin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:14"]
Asia on mielestäni vaikea. Pidän kyllä naisen ja miehen välistä seurustelua ja sitten avioliittoa ihanteena. En vaan voi henk. koht. ymmärtää sellaista henkistä painostusta ja kiusaamistakin, jota homot ym. saavat osakseen. Jos kyse on kahden aikuisen välisestä vapaaehtoisesta suhteesta, niin en näe asiakseni lähteä vastustamaan, vaikka onkin kieroutunutta. Raamatun kantakaan ei mielestäni ole NIIN musta-valkoinen ja selkä mitä osa antaa ymmärtää.
[/quote] Niin Raamattua ei pidä tulkita kuin taivaasta pudonnutta kirjaa, vaan harkiten. Olen kanssas samaa mieltä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:18"]
Uskova kristitty (19v, tyttö) ja kuulun itse seksuaalivähemmistöön. Muistakaa ihmiset lempeys, armollisuus. Olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle. Minäkin haluaisin vielä joskus päästä naimisiin.
[/quote]
Siinäpä hyvin tiivistetty. :)
Mielipiteeni: Rakkaus on Jumalan suurin lahja. Sen siunaamisen kieltäminen on jumalanpilkkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:02"]Ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä todetaan jo heti pian ihmisen luomisen jälkeen. [/quote] Ton voi tulkita niinkin, että mies paneskelee vamhempiaan, eli eroaa heidän kanssaan yhtenä lihana olostaan, ja yhtyy vaimoonsa. Kannatatko insestiä?
[/quote]
Raamatussa EI sanota että lapset olisivat luotu yhdeksi vanhempiensa kanssa, vaan nimeonomaan mies ja nainen liitty yhdeksi lihaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:21"]
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175 Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta.
[/quote]
Avioliitto säilyy edelleen myös miehen ja naisen välisenä liittona.
Puolesta. Uskon, että Jumala tietää asiat minua paremmin, joten minulla ei ole tarvetta puhua Jumalan puolesta.
Rakkaat kristityt, älkää kokeko uhkaavana, jos samaa sukupuolta olevat menee kirkossa naimisiin. Niin Paavalikin vainosi Jeesusta ennen kuin koki kääntymyksen. Meiltä unohtuu kaiken turhan kiistan ja toran keskellä se koko kristinuskon ydin: rakkaus. Ei homoseksuaalinen kristitty sisaresi tai veljesi ole paha, vaan kristitty ystäväsi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:21"]
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175 Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta.
[/quote]Mistä tulee käsitys, että se miehen ja naisen välinen avioliitto poistuisi?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:18"]
[/quote]Ei ihmisten tehtävä olekaan tuomita sinua. Jumala tuomitsee.
Raamattuopiston päivän sana on aika hyvä tähänkin aiheeseen liittyen:
-
Ruut vastasi: ”Sinä olet minulle kovin hyvä. Olet lohduttanut minua ja puhunut lempeästi minulle, vaikka en edes kelpaisi sinun palvelusväkesi joukkoon.”
Ruut 2:13
Valta kuulemma turmelee sitä varmemmin, mitä enemmän sitä on suotu. Oikea vallankäyttö onkin vaikea laji. Pitäisi toimia samaan aikaan oikeudenmukaisesti, lujasti, lempeästi ja tasapuolisesti. Jeesuksen opetuksissa totuus ja rakkaus kulkevat aina käsikkäin. Ei ole toista ilman toista. Ne ovat myös vallankäytön terve perusta. Totuudesta ei saa tinkiä, sillä vain totuuden näkeminen ja myöntäminen avaa tien hyvään muutokseen. Totuus ilman rakkautta tekee vallankäytöstä kovaa ja rikkovaa. Valtaa käytettäessä aikansa on lujuudella ja periksiantamattomuudella, oma aikansa taas lempeydellä ja ymmärtämisellä. Kovan totuuden julistaminen ei ole rohkeuden ja viisauden merkki. Totuuden sanominen rakkaudessa sen sijaan on. Se vaatii nöyrää henkeä. Armon lempeä jakaminen totuudesta tinkimättä on kaikkein suurinta. Se kantaa myös kauneimman hedelmän Jumalan valtakuntaan.
-
Eli totuuden sanominen rakkaudessa.
Vastaan. Mutta eihän se koske kuitenkaan uskovia. Ei itse tarvitse tehdä samoin kuten maailmalliset ihmiset.
Itse ajattelen eheytyneistä, että hyvä juttu. Pidän heteroseksuaalisuutta ihanteena, mutta homoseksuaalisiin(kin) kohdistuvaa vihapuhetta pidän inhottavana asiana. Ei kaikki eheydy vaikka miten yrittäisi, inhottavaa tuomita heidät, kun ei tiedä miten vaikea elämänsä on ollut ja mistä mikäkin johtuu. Mitä olen seurannut, niin usein homojen elämä on ollut todella vaikeaa, jotkut päätyneet itsemurhaan jne. Tuomitseminen ja viha ei ole hyvä ratkaisu. Jeesuskin rakasti syntisiä ja puutteellisia ihmisiä.
Onnittelut eheytyneille ja niille biseksuaaleille, jotka voivat valita heteroseksuaalisen suhteen! Voimia homoseksuaaleina ponnistuksista huolimatta pysyneille jatkaa elämäänsä itsensä kanssa!
Homoseksuaalisuus on nyt pinnalla, mutta se on kuitenkin vain yksi synti muiden joukossa. Kuka meistä on synnitön?
Minusta papeilla pitäisi olla oikeus itse päättää siunatako homoja avioliittoihin vai ei (jos laki astuu voimaan edes). Tämä siis ev. lut. seurakunnassa, jossa muutenkin on tilaa monenlaisille näkemyksille. Tarkemmat tulkinnat omaavat pikkuseurakunnat vapaissa suunnissa jne. pitäkööt omat sääntönsä jos niin haluavat.
Tämä vain yhden pienen kristityn ajatus.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:06"]Lain puolesta. Kirkko saa pitää oman näkemyksensä ja jättää homoparit vihkimättä, mutta en näe yhtään syytä, miksi uskoon tai kirkkoon kuulumattomien pitäisi noudattaa raamatun lakeja.
[/quote]
Oletko uskovainen ja kuulut kirkkoon?