Uskova kristitty: Mitä mieltä olet tasa-arvoisesta avioliittolaista?
Tämä kysymys siis vain niille, jotka ovat uskossa ja siis kristinuskossa. Oletko puolesta vai vastaan tasa-arvoisen avioliittolain vai jotain siltä väliltä?
Kommentit (83)
70 jatkaa: toki hyväksyn myös ihmiset, jotka ovat muuttuneet homoista heteroiksi. Toivon heidän olevan onnellisia mahdollisessa avioliitossaan ja kyllä, saavat tietenkin kertoa oman tarinansa. Mutta käännyttämistä ja julistamista en haluaisi tästä(kään) asiasta kuunnella, vaan kiihkotonta keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 22:30"]
Puolesta, ehdottomasti. Kyseessä on sitäpaitsi maallinen laki, eikä kirkolla ole siihen mitään sananvaltaa. Toivon myös, että kirkko antaisi papeille mahdollisuuden siunata homo- ja lesboparit, kuitenkin niin, että papeilla säilyisi mahdollisuus myös olla siunaamatta. Heillekin siis tässä kohti omantunnon/uskonvapaus.
Itse olen uskova kristitty, varmaan jonkun mielestä en kuitenkaan riittävän uskova tai oikeanlainen uskova, koska arvostelijoitahan aina löytyy, uskovat ovat kovia arvioimaan toistensa uskoa :( Olen myös saanut äitinä seurata tyttäreni kasvua aikuiseksi, tasapainoiseksi lesbonaiseksi, joka toivottavasti joskus löytää rinnalleen rakastavan puolison. En osaa hänen lapsuudestaan tai nuoruudestaan löytää kohtia, jotka olisivat "johtaneet lesbouteen" ja hän itse vastaa kysyttäessä olleensa aina "tällainen".
Ja kyllä, tuntuu hyvältä myös tuntea useampikin ihana, uskova, lähimmäisiä ja Raamattua kunnioittava pappi, joka tulevaisuudessa on valmis tyttäreni mahdollisen liiton siunaamaan, julkisesti tai "salaa" (ts. "rukoushetken" nimellä).
[/quote]
Raamatun sana on tärkeää toki, mutta en tulkitse sitä fundamentalistisesti. Pidän tärkeimpänä sitä aitoa sydämen uskoa. Sen valossa minä siunaisin lesbo/homopareja. Ajatteluni perustuu siihen, että Kristus ei tuomitse ketään, vaan on kutsunut kaikki ympärilleen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:32"]
PS. Minusta olisi myös kiva kuulla, mitä te jotka väitätte homoseksuaalisuuden olevan synnynnäistä, Jumalan luomaa jne. ajattelette meistä eheytyneistä. Meitä on nimittäin paljon, jotka ajattelemme että:
[/quote]
Biseksuaali. Jos siis heterosuhteet eivät perustu itsensä pettämiseen vaan koet oikeasti vetoa vastakkaiseen sukupuoleen.
Oma puolisoni taas on sinun kaavallasi ajateltuna "eheytynyt" lesboksi, olen hänen ensimmäinen naisensa (ja nyt suhdetta takana jo 10 vuotta), tapasimme aikuisiällä ja tätä ennen hänellä oli ollut parisuhteita vain miesten kanssa. Ja hän on siis biseksuaali.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:17"]
Lain puolesta:) Muistakaa Raamatun tärkein sanoma: lähimmäisenrakkaus. Jos pyhää kirjaamme luetaan turhan fundamentalistisesti, saadaan hyvin outoja ja jopa pelottavia tulkintoja. Itse en näe homoliittoja syntinä, ja olisin myös valmis vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja avioliittoon. Olen siis vasta valmistunut papiksi (olen nainen.) Ei ole kauaa siitäkään, kun naispappeja yleisesti paheksuttiin. Onneksi näissä asioissa tullaan kokoajan eteenpäin:)
[/quote]
Näin minäkin näkisin, ja kyllä minä olisin valmis vihkimään kanssa. Itse haluaisin ryhtyä papiksi, olen mies.
[/quote]
Erityisesti teiltä liberaaleiltä papeilta tai papeiksi aikovilta haluaisin kysyä, mitä mieltä olette eheytyneistä homoista? Ovatko myös homoudesta eheytyneet tervetulleita ja saavatko he kertoa ehetymisestään? Miten suhtaudutte ihmiseen, joka ei suostu elämään homona vaan pyytää apua ja rukousta eheytymisensä puolesta?
-51
[/quote]
Tottaikai kaikki ovat tervetulleita, myös te homoudesta "eheytyneet". Oman tarinansa saa kertoa ja keskustelu onkin aina tervetullutta. Mielestäni hieman harmillista on se, että homot joutuvat usein kirkon piirissä kokemaan painostusta heteroksi kääntymisen suhteen. Kuitenkin jos ihminen aivan oikeasti kokee seksuaalisen suuntautumisensa yhtäkkiä muuttuneen, ei minulla ole mitään sitä vastaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, onko osa näistä eheytyneistä todellisuudessa biseksuaaleja, jotka ajattelevat vastakkaisen sukupuolen edustajaan rakastuttuaan vain muuttuneensa heteroiksi.
Terveisin se naispappi
Minä kannatan tasa-arvoista avioliittolakia, koska Herramme Jeesus Kristus kehotti meitä rakastamaan lähimmäisiämme. Kaikkein heikoimmassa asemassa olivat myös lähellä Jeesuksen sydäntä. Valinta on siis itsestään selvä.
T. Kristitty mies 38v
Vastaan. Raamatun ydinsanoma on muuten se, että Jeesus tuli pelastamaan syntisiä ihmisiä. Ei pelkkä rakkaus, niin kuin jotkut tulkitsevat. Ei ole rakkaudekaan mukaista kuitenkaan, että me kristityt vaikenemme synnin vaarallisuudesta ja annamme homolähimmäistemme hukkua syntiinsä. Siksi synti pitää sanoa synniksi vaikka se jonkun mielestä olisikin ikävää.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:58"]En ole tavannut länsimaissa vielä yhtäkään heikossa asemassa olevaa homoa. Koulutettuja, hyvätuloisia ja valtava media-koneisto takana. Tehtailevat oikeudenkäyntejä "emotionaalisesta stressistä", hyökkäävät aggressiivisesti toisinajattelijoita vastaan, pakottavat kaikki hyväksymään heidän perversionsa ja jos ei hyvällä, niin pahalla. Toivoisin, että aidosti heikoilla, kuten vammaisilla tai syvässä köyhyydessä elävillä orpolapsilla olisi vastaava maailmanlaajuinen koneisto takanaan.
[/quote]
Vammaisissa ja orpolapsissa on homoja siinä missä rikkaissakin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:58"]
En ole tavannut länsimaissa vielä yhtäkään heikossa asemassa olevaa homoa. Koulutettuja, hyvätuloisia ja valtava media-koneisto takana. Tehtailevat oikeudenkäyntejä "emotionaalisesta stressistä", hyökkäävät aggressiivisesti toisinajattelijoita vastaan, pakottavat kaikki hyväksymään heidän perversionsa ja jos ei hyvällä, niin pahalla. Toivoisin, että aidosti heikoilla, kuten vammaisilla tai syvässä köyhyydessä elävillä orpolapsilla olisi vastaava maailmanlaajuinen koneisto takanaan.
[/quote]
Vammaiset ei pääse töihinkään. Homot sentään pääsevät. Vammaisten asema on vaan huonontunut viime vuosina entisestään.
Näin kristittynä koen suurta myötähäpeää näiden homofoobikko-"kristittyjen" puolesta. Minulla ei ole yhtään mitään homoja vastaan. Homous on synnynnäinen ominaisuus, joka ei tietenkään voi olla mikään synti. Teille homofoobikoille tiedoksi, kaikki normaalit kristityt häpeää teitä, joten olkaa hiljaa.
Vauhkoavat homofoobikot nolaa itsensä ja koko kristinuskon.
Myös minulle kristittynä on aivan ilmiselvää, että Jumala ei homoja tuomitse. Näen tasa-arvoisen avioliittolain kristityt vastustajat fariseuksina, jotka itsekkäästi käyttävät Jumalan nimeä oikeuttaakseen omasta egosta lähteneet vihan, katkeruuden, tuomitsemisen, itsensä korottamisen ja pelon tunteet.
En tosin tiedä, olenko enää perinteinen kristitty, mielestäni Raamatun alkusanoma on kadonnut lähes löytymättömiin käännösten ja uudelleentulkintojen myötä. Sanoman ymmärtää sitten kun sitä Jumalalta pyytää ja kuuntelee vastausta sydämellään. Saman sanoman löytää muistakin uskonnoista, ja se on pelastus rakkaudessa.
Vastaan tietysti. Avioliitto on miehen ja naisen välinen. Huvittava nimitys tuo "tasa-arvoinen avioliittolaki", meillä on jo sellainen.
Ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä todetaan jo heti pian ihmisen luomisen jälkeen.
Lain puolesta. Kirkko saa pitää oman näkemyksensä ja jättää homoparit vihkimättä, mutta en näe yhtään syytä, miksi uskoon tai kirkkoon kuulumattomien pitäisi noudattaa raamatun lakeja.
Kristitty vastaa: kantani on neutraali. Olen heteroseksuaali ja elän niiden arjoen mukaan elämässäni, en kuitenkaan tuomitse niitä ketkä tahtovat olla homosuhteessa (naiset ja miehet). En usko, että Jeesus olisi tuominnut heitä aikanansa. Hänhän sanoi senkin, että "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi".
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:03"]Vastaan. En näe mitään syytä miksi minun tulisi kannattaa jotain mikä mielestäni on luonnotonta.
[/quote]
Vastustatko kaikkea luonnotonta ja kannatatko kaikkea luonnollista?
No, minä olen teologian maisteri, joka ajattelee papiksi vihkiytymistä. Kyllä minä siunaisin homoparin avioliiton satamaan. Ei ole minun tehtäväni tuomita yhtään ketään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:02"]Ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä todetaan jo heti pian ihmisen luomisen jälkeen.
[/quote]
Ton voi tulkita niinkin, että mies paneskelee vamhempiaan, eli eroaa heidän kanssaan yhtenä lihana olostaan, ja yhtyy vaimoonsa. Kannatatko insestiä?
Puolesta, ehdottomasti. Kyseessä on sitäpaitsi maallinen laki, eikä kirkolla ole siihen mitään sananvaltaa. Toivon myös, että kirkko antaisi papeille mahdollisuuden siunata homo- ja lesboparit, kuitenkin niin, että papeilla säilyisi mahdollisuus myös olla siunaamatta. Heillekin siis tässä kohti omantunnon/uskonvapaus.
Itse olen uskova kristitty, varmaan jonkun mielestä en kuitenkaan riittävän uskova tai oikeanlainen uskova, koska arvostelijoitahan aina löytyy, uskovat ovat kovia arvioimaan toistensa uskoa :( Olen myös saanut äitinä seurata tyttäreni kasvua aikuiseksi, tasapainoiseksi lesbonaiseksi, joka toivottavasti joskus löytää rinnalleen rakastavan puolison. En osaa hänen lapsuudestaan tai nuoruudestaan löytää kohtia, jotka olisivat "johtaneet lesbouteen" ja hän itse vastaa kysyttäessä olleensa aina "tällainen".
Ja kyllä, tuntuu hyvältä myös tuntea useampikin ihana, uskova, lähimmäisiä ja Raamattua kunnioittava pappi, joka tulevaisuudessa on valmis tyttäreni mahdollisen liiton siunaamaan, julkisesti tai "salaa" (ts. "rukoushetken" nimellä).