Joku äijä seuraa minua usein kaupassa, myymäläetsiväkö?
Olen viime aikoina huomannut, että hyvin usein, kun menen lähikauppaani (suuri market kauppakeskuksessa), ilmaantuu jonkin ajan kuluttua sama äijä kyttäämään lähelleni. Hänellä ei ikinä ole mitään ostoskoria tai kärryjä, esittää vaan katselevansa hyllyjä, jos vilkaisen häneen. Onkohan tämä joku myymäläetsivä vai mikä? Hyvin epämiellyttävä tunne minulle tulee joka tapauksessa tästä tyypistä. Olen kyseisessä kaupassa asioinut vuosia, enkä todellakaan tiennyt olevani niin epäilyttävän näköinen, että minua pitäisi kytätä. Taidan siirtyä asioimaan toiseen kauppaan.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustalaisnainen tulee kauppaan ja ei ikinä osta mitään, vartiana tuo pistää silmään. Toivottavasti vaihtaa kauppaa ja menee varastamaan muualta.
Ymmärrän sen, mutta minä en ole romani ja kerään ostokset koriini ja maksan ihan normaalisti.
Puhdas veikkaus mutta joku sinussa pistää vartian silmään, jos hän todella on vartia. Jos kyseessä on vartia, voit oikeasti kohdata hänet ja kysyä asiasta. Kyllä joku laukaisee vartian mielenkiinnon, jotain mitä teet tai vaikka pukeutuminen. Ja jos et tee mitään värää, niin miksi ahdistut ja voit myös ottaa yhteyttä kauppiaseen ja kysyä tästä ns. vartiasta.
Ehkä tosiaan pitää sitten kysyä jos vielä viitsin tuonne mennä. Kyllä se minua vaan ahdistaa, jos joku etsivä kyttää vaikka olen rehellinen ihminen eikä tulisi mieleenkään varastaa mitään. Ap
pennut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy minkä keksin kyttäykselle on se, että kierrän kaupan kaikessa rauhassa, ja tutkin tuotteita rauhassa. Onko se sitten epäilyttävää, en tiedä. Ap
Eiköhän ne katsele valvontakameroista asiakkaita. Ennen, siis ikuisuus sitten kaupoissa oli myymäläetsiviä, joita kiusattiin ihan tahallaan ja juostiin karkuun, vaikka mitään ei edes varastettu.
Niin minäkin ajattelin, että kameroista seuraisivat. Siksi ihmetyttääkin tuo tyyppi, joka ilmaantuu pälyilemään viereeni. Onkohan joku hullu vai etsivä. Ap
He tekevät vaan työtänsä jos on vartija.
Tietää sinut varkaaksi ja yrittää saada kiinni itse teosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan niin, että eräässä isohkossa marketissa käydessäni vartija(t) aina pyöri(vät) mun lähellä. Luulen sen johtuneen siitä, että haahuilin siellä pitkään, kuljin edestakaisin, näpelöin tavaroita ja vilkuilin ympärilleni. Käyttäydyin näin, koska mulla oli vaikeuksia tehdä ostosvalintoja/päätöksiä ja muut ihmiset, varsinkin kovin lähelle tulevat, ahdistivat paljon. Mutta tajusin jossain vaiheessa, että ehkä mun käytös saattoi vaikuttaa jokseenkin epäilyttävältä.
Nainen joka "haahuilee" ja lukee kaikki tuoteselosteet, ei kyllä vartiaa yllätä. Anteeksi yleistäminen mutta tuo on naisilta ihan normaalia:D
Onko varkaat sitten yleendä sellaisia rauhallisua tutkiskelijoita? Näkyyhän jo kamerasta, vippaseeko käsi väärään suuntaan. Jos vielä kuljeskelee puolen metrin päässä hyllyistä, niin mitenköhän tuo päättely oikein menee?
Pitäisikö kaupassakäynnin olla joku pikainen sprintti ettei herätä epäilyksiä? Monen pitää tutkia esimerkiksi allergian takia tuoteselosteet tarkkaan. Minullakin menee kaupassa aikaa, kun katselen kaikkea. En ymmärrä miksi vartijat kyttäisivät rauhallista vakioasiakasta joka ei koskaan ole varastanut mitään? Mikä vatijoiden logiikka oikein on?
Onko täällä joku vartija joka osaa vastata, että kuinka kauan nämä etsivät ja vartijat sitten jaksavat kytätä yhtä asiakasta joka heidän mielestään on jostain syystä epäilyttävä? Jos asiakas ei koskaan oikeasti tee mitään, niin kauanko tuollainen kyyläys oikein jatkuu?
Vierailija kirjoitti:
He tekevät vaan työtänsä jos on vartija.
En usko että heidän pitäisi tehdä työtään niin näkyvästi, että asiakas alkaa ihmetellä ja ahdistua. Luulisi kiinnostavan kauppiastakin jos asiakas kokee tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Onko varkaat sitten yleendä sellaisia rauhallisua tutkiskelijoita? Näkyyhän jo kamerasta, vippaseeko käsi väärään suuntaan. Jos vielä kuljeskelee puolen metrin päässä hyllyistä, niin mitenköhän tuo päättely oikein menee?
Harvoin niitä kameroita kukaan kokoajan kyttää. Varastit kerran ja toisella kerralla sinut tunnistetaan. Jos jotain katoaa, niin sitten katsotaan tallenteelta kuka vei ja mitä. Tutki rauhassa ja anna käden vispata, se ei ole rikos. Eikä vartiat ja kauppiaat kerro kaikkia niksejä. Miksi kukaan pelkäisi jos ei kerran varasta?
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla joku sinuun ihastunut asiakas?
En tiedä, se olisi myös aika pelottavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin niitä kameroita kukaan kokoajan kyttää. Varastit kerran ja toisella kerralla sinut tunnistetaan. Jos jotain katoaa, niin sitten katsotaan tallenteelta kuka vei ja mitä. Tutki rauhassa ja anna käden vispata, se ei ole rikos. Eikä vartiat ja kauppiaat kerro kaikkia niksejä. Miksi kukaan pelkäisi jos ei kerran varasta?
Sehän on selvä, että seurataan tarkemmin jos joku asiakas on joskus varastanut. Mutta miksi viatonta ihmistä joka ei ole varastanut koskaan kytätään?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku vartija joka osaa vastata, että kuinka kauan nämä etsivät ja vartijat sitten jaksavat kytätä yhtä asiakasta joka heidän mielestään on jostain syystä epäilyttävä? Jos asiakas ei koskaan oikeasti tee mitään, niin kauanko tuollainen kyyläys oikein jatkuu?
Jos sinulla tulee epäilyttävä tunne jostain ihmisestä jota et tunne, koska sinä lopetat epäilyn?
Vierailija kirjoitti:
Jos se on kauppias itse
Kauppias hoitaa homman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on selvä, että seurataan tarkemmin jos joku asiakas on joskus varastanut. Mutta miksi viatonta ihmistä joka ei ole varastanut koskaan kytätään?
Vainoharhaisuus lienee sitten oma lajinsa. Lähinnä seurailen kassalla ja naureskelen mitä eines sontaa ihmiset ostavat. "Äitien" tekemää kuraa en itse syö. En edelleenkään ymmärrä, jos et ole varastanut niin miksi tressaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustalaisnainen tulee kauppaan ja ei ikinä osta mitään, vartiana tuo pistää silmään. Toivottavasti vaihtaa kauppaa ja menee varastamaan muualta.
Ymmärrän sen, mutta minä en ole romani ja kerään ostokset koriini ja maksan ihan normaalisti.
Puhdas veikkaus mutta joku sinussa pistää vartian silmään, jos hän todella on vartia. Jos kyseessä on vartia, voit oikeasti kohdata hänet ja kysyä asiasta. Kyllä joku laukaisee vartian mielenkiinnon, jotain mitä teet tai vaikka pukeutuminen. Ja jos et tee mitään värää, niin miksi ahdistut ja voit myös ottaa yhteyttä kauppiaseen ja kysyä tästä ns. vartiasta.
Jos tuollaisessa tilanteessa kysyisi vartijalta niin vastaisiko hän, että juu kyllähän minä sinua seurailen täällä.
Alat moikkaamaan sitä kuin vanhaa tuttua.
Eiköhän ne katsele valvontakameroista asiakkaita. Ennen, siis ikuisuus sitten kaupoissa oli myymäläetsiviä, joita kiusattiin ihan tahallaan ja juostiin karkuun, vaikka mitään ei edes varastettu.