Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri: 10-vuotias tyttökin saa pelätä ahdistelua Helsingissä

Vierailija
05.07.2015 |

Tyttöihin ja naisiin kohdistuva ahdistelu on Helsingissä niin yleistä, että alle teini-ikäiset tytötkin muuttavat käyttäytymistään ja kulkureittejään itseään suojatakseen. Näin sanoo Väestöliiton Nuorten seksuaaliterveyden osaamiskeskuksen asiantuntijalääkäri Miila Halonen, joka kirjoittaa asiasta Väestöliiton blogissa.

Halonen kertoo tapauksesta, jossa hän sattui Rautatieaseman alikulkukäytävään, jossa kaksi miestä huuteli ohikulkijoille ja liikkui levottomasti. Hänen edellään käveli tuskin kymmenvuotias tyttö, joka miehet nähtyään ensin hidasti ja kääntyi lopulta ympäri.

Halonen kertoo menneensä tytön luo kehottaneensa tätä tarttumaan kädestä.

– Vieras tyttö tarttuu käteeni ja kävelemme nopeasti eteenpäin. Miesten kohdalla tyttö puristaa lujaa. Kävelemme miesten ohi sivullemme vilkaisematta, Halonen kirjoittaa.

Halosen mukaan esimerkki ei ole ainoa laatuaan. Hän kirjoittaa tapauksista, joissa teinityttö kiertää joka ilta ylimääräisen kilometrin treeneistä kotiin, koska ei uskalla mennä pahamaineisen puiston poikki.

Pikkujouluista palaava nainen ei puolestaan uskaltaudu juna-aseman hämärään alikulkuun, vaan valitsee kotikyydikseen aikaa vievän bussin.

Tytöt välttelevät myös tyhjiä metrovaunuja ja ovat oppineet tunnistamaan, millaisten ihmisten perässä kannattaa kävellä, Halonen luettelee.

– Tätä on pelon oppikoulu, oppiaineena pelon maantiede. Tätä koulua käy lähes joka nainen. Opit ovat niin arkipäiväistyneet ja rutiininomaiset, ettei niitä huomaakaan. Ja se tässä onkin pelottavinta, Halonen kirjoittaa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/267464-laakari-10-vuotias-tyttokin-saa-pelata-ahdistelua-helsingissa

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:52"]

Ennen tämä oli tavallista, siis muistan lapsuudestani 1960- ja 70-luvulta, mutta silloin siitä ei puhuttu julkisesti. Nykyään siitä puhutaan, edes vähän, mikä on hyvä.

Muistan että lähiössä, jossain asuin lapsena oli itsensäpaljastajia yms. sekä muuta vakavaa häirintää lapsia kohtaan, mutta vanhemmat sanoivat varoitukseksi vaan että "älä ota karkkia sedältä".

Kuusivuotiaasta olen itsenäisesti leikkinyt ulkona kerrostaloalueella ilman mitään valvontaa, lettinauhaan kiinnitettiin kotiavain ja vanhemmat oli töissä viiteen.Lähimetsässä pyöri aina sellaista juopporemmiä, jotka oikeasti lapsille huutelivat. Tajuttiin että oliskos noi niitä "namusetiä". Kun lapsille ei asiaa selitetty sen enempää, kaikki lapset eivät ymmärtäneen vahempien varoitusta, vaan mm. kerran yks mun kaveri meni innoissaan kysymään sediltä sitä karkkia (onneksi tyypit oli vaan dokuja, joten ei niillä ollu ku brenkkua).

Kouluun kävelin seitsenvuotiaasta joka päivä yksin suuren osan matkaa ja takaisin. Muistan ainakin kerran jonkun miehen seuraanneen minua ja puhuneen tuhmia. Tajusin heti että nyt on kyseessä "namusetä", joten yritin kipittää kouluun suoraa tietää nopeasti. Koulun portille asti seurasi. Olin n. 15-v kun näin itsensäpaljastan kadulla, joka myös seurasi kotiovelle asti.

Vanhemmat ei reagoineet mitenkään näihin juttuihin. Tyyppejä pidettiin vähän ressukoina. Lapsen pelkoa ja huolta ei edes tajuttu. Asuttiin Itä-Helsingissä ja tajusin vasta aikuisena miten järkyttävää oli että me lapset kaikki tiedettiin siitä Itiksen lähellä asuvasta "sedästä", joka myöhemmin sitten tappoi ne kaksi pikkutyttöä.

Ja meillä ei ollut kännyköitä, ei mitään suojana.

[/quote]

Tämä on kuin minun elämästä, Itä-Helsingissä vietin myös lapsuuteni ja ne metsät ym. tuli koluttua esim. kouluun menin sellaisen metikön läpi. Mä muuten näin ne tytöt matkalla kouluun aina silloin tällöin :( Ihan kauhea juttu :( 

Vierailija
2/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsillenne pienet muoviset vesipyssyt taskuun. Opettakaa ampumaan pieni ruiskaus naamalle jos joku ahdistelee. Vesipyssyn voi täyttää laimealla veriliuoksella, eli vähän sianverta veden sekaan. Ahdistelijoita harmittaa kovasti kun vaatteet tahriintuu, ja jos he vaativat korvauksia niin saatte henkilötiedot ja voitte tehdä rikosilmoituksen lapsenahdistelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleistä... ahdistaa vieläkin omat kokemukset lapsuudesta ja nuoruudesta. Vanhempien tuttavat ja ystävät puhuivat irstaita ja mittailivat kehoani. Kerran raiskattiin kahden miehen toimesta ollessani 13-vuotias ja neitsyt. Raiskaajalla toisella oli smanikäinen tytär. kaupassa näin heidän idyllisen perheensä. Tämä tapahtunut 90 luvulla.

Vierailija
4/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:35"]

Antakaa lapsillenne pienet muoviset vesipyssyt taskuun. Opettakaa ampumaan pieni ruiskaus naamalle jos joku ahdistelee. Vesipyssyn voi täyttää laimealla veriliuoksella, eli vähän sianverta veden sekaan. Ahdistelijoita harmittaa kovasti kun vaatteet tahriintuu, ja jos he vaativat korvauksia niin saatte henkilötiedot ja voitte tehdä rikosilmoituksen lapsenahdistelusta.

[/quote]

Tämä mielummin

Vierailija
5/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:15"]

Tyttöihin ja naisiin kohdistuva ahdistelu on Helsingissä niin yleistä, että alle teini-ikäiset tytötkin muuttavat käyttäytymistään ja kulkureittejään itseään suojatakseen. 

[/quote]

Noin tekee täysi-ikäinen mieskin, jos yhtään itsesuojeluvaistoa on yksin liikkuessaan. Eihän niin saisi olla, mutta maailman muuttumista odotellessa.

Vierailija
6/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:25"]

Kyllähän niitä 2 vuotiaitakin raiskataan suomessa. Ja jopa kolmen miehen toimesta. Mitä ne yhdet olikaan. Teemu, Niko ja Sami tai jotain sinnepäin. Suomessa suomalaiset raiskaa lapsia. Menkää vanhemmat.com jos ette usko. Ja nykyään etenkin Helsingissä 10v tyttökin voi näyttää pukeutumiselta ja käytökseltä vaikka 15-16v.

[/quote]

joka kuitenkin on alaikäinen. Dorka!
[/quote]

Sanoinko että 15-16 vuotiaan saa raiskata? En. Sanoin että jos kauhistellaan että 10v ahdistellaan niin ei se toisaalta ole sen kummempaa kuin se että 15-16v ahdistellaan. Etenkin kun nykyään esiteinien annetaan pukeutua kuin 15-16v.

Vierailija
7/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:18"]

Ainahan noin on ollut.

[/quote]

No ei todellakaan ole. 
[/quote]

No todellakin on. Nimim: syntyperäinen stadilainen

Vierailija
8/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pelkää millon mitäkin ja ne vaan on arkoja. Mä olen joutunut asumaan alueilla joita pidetään paska alueina ja tietenkin sellanen pelkää joka ei ole käynyt. Totta helvetissä mäkin olen välttänyt menemästä joskus jotain kautta ja mehän oltaisiin kaikki tyhmiä jos ei olis mitään suojeluvaistoa. Ne jotka huutelee ja uhoaa on juopot olleet siitä asti kun olin lapsi ja sama on jatkunut porukka vaan vaihtuu. Poliisin asia olis pistää ne kuriin. Eniten sitä pelkää että joku hullu tulee ja lyö puukolla tai kirvellä tai millä hyvänsä. Sellasia dorkia suomessa on ihan liikaa ja kun ne saa viinaa niin ei voi tietää miten hulluja ne voi olla. Jätkäporukat ei mua pelota mutta mustalaismuijat on vittumaisia porukoissaan. Nuorena piti palvella  vanhemmille muijille että saatiin mennä. Se oli ihan vitun paskaa. Sitten sitä jatketaan nuoremmille ja se vaan on niin....Mun isosystäri ja isobroidi ja mun pikkusystäri ja pikkubroidi ja niitä sitten setvitään kaikki päivät. Ennen oli paljon tarkemmat alueet. Totuus on kuitenkin että jätkät hakkaa paljon paljon enemmän toisia jätkiä kun muijia ja isoilla porukoillakin. Sen takia mä en pidä jätkäporukkoja niin vaarallisina.  

Vierailija
9/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meihin suomalaisiin on mennyt, kun lapsetkaan ei saa enää olla rauhassa?

Vierailija
10/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkö ollaan tultu?

Vierailija
11/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan noin on ollut.

Vierailija
12/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:18"]

Ainahan noin on ollut.

[/quote]

No ei todellakaan ole. 

Vierailija
13/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:16"]Mikä meihin suomalaisiin on mennyt, kun lapsetkaan ei saa enää olla rauhassa?
[/quote]
Vieraat tavat tarttuvat tulokkaista. Tulokkaatkin alkavat olla meitä suomalaisia...

Vierailija
14/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoinhan miesten pitää vältellä tiettyjä paikkoja tai tilanteita, jos eivät halua turpaansa. En ymmärrä miksi roskasakki saa rellestää ja kunnon kansalaisten täytyy väistää.

Vierailija
15/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaa opettaa tytöille sekin ettei ota vieraita naisiakaan kädestä kiinni...

Vierailija
16/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuttua nuoruudestani, vielä ala-asteella olin kun juopot jo ahdisteli. Älkää päästäkö tyttöjä ominpäin, te ette tiedä mitä he saavat kuulla ja kokea siellä.

Vierailija
17/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla ongelmana on se, että ihan takuulla ei lähimailla ole ketään ulkopuolista, jota voi ottaa kädestä. Eikä sitä toista katuakaan välttämättä ole, eikä voi valita useasta liikennevälineestä. Vietettyäni nuoruuteni pikkupaikkakunnalla olin onnellinen, kun pääsin muuttamaan Helsinkiin. Täällä voi sentää valita toisen reitin.

Vierailija
18/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:19"]Samoinhan miesten pitää vältellä tiettyjä paikkoja tai tilanteita, jos eivät halua turpaansa. En ymmärrä miksi roskasakki saa rellestää ja kunnon kansalaisten täytyy väistää. [/quote] Köyhiltä leikkaaminen johtaa siihen. Oma vika. Mitäs äänestitte porvareita. Nyt saatte kärsiä.

[/quote]

Öööh? Koska ei huvita käydä koulussa tai töissä niin sitten hakkaa niitä joita huvittaa tehdä em. asioita?

[/quote]

Asunnottomat, deekut, mielisairaala potilaat, kriminaalit, narkit, nuorisojengit ja ulkomaalaiset, paljon sopan hämmentäjiä. Olisi niin mukava haukkua porvareita mutta ei aikaisempi hallitus paljoa ollut parempi. Samat ongelmat jo pitkään, ihmisten kehittymättomyys henkisesti, kyvyttomyys tulla toimeen kanssaihmistensä kanssa, eriarvoisuus, luokkaerot, massapaska, rahan tavoittelu, voittamisenhalu, väkivaltaisuus, pinnallisuus ja tunteettomuus. Nopea teknologistuminen, kouluihin vaikea päästä ja toitä ei ole tai ulkomaalaiset tekee halvemmalla. Grillien tilalla nykyään vaan kebab'eja ja pitserioissa toissä vain karvakäsiä. 

Vierailija
19/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:16"]

Mikä meihin suomalaisiin on mennyt, kun lapsetkaan ei saa enää olla rauhassa?

[/quote]

Kuka on sanonut että pahimmat ahdistelijat olisi suomalaiset, jos käytetään aivan tiukinta määritelmää suomalaisesta?

Vierailija
20/57 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:19"]Samoinhan miesten pitää vältellä tiettyjä paikkoja tai tilanteita, jos eivät halua turpaansa. En ymmärrä miksi roskasakki saa rellestää ja kunnon kansalaisten täytyy väistää.
[/quote]
Köyhiltä leikkaaminen johtaa siihen. Oma vika. Mitäs äänestitte porvareita. Nyt saatte kärsiä.