Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teet, jos joku aikuinen ihminen (ei sukulaisesi)

Vierailija
10.05.2023 |

käyttää puheessaan esim. sanoja "kanamuna", "maanjärjestys" tai "kondyktööri"?

Huomautatko hänelle virheellisestä sanasta vai koetko hiljaa myötähäpeää etkä halua nolata häntä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuin en huomaisikaan, ei häiritse tuollaiset

Vierailija
2/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanjärjestys on näistä ainoa väärin puhuttu. Itse puhut täsmällisellä kirjakielellä ja sinua häiritsee murteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitumarketti?

Vierailija
4/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korjaan hienotunteisesti sanomalla sanan itse oikein. "Tosiaan, minunkin pitää ostaa kaNAN-munia". "Aivan, onneksi Suomessa ei ole maan-JÄ-RIS-tyksiä." "Niin, kon-DUK-töörit eivät myy lippuja"

Vierailija
5/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitsofrenia, orginaali, tapeetti, peruuki, olumppialaiset, Taussi (Tays)...

Onhan näitä kuultu, ja paha niihin on puuttua muuten kuin tosiaan toistamalla sana itse omassa puheessa muina miehinä tai naisina oikeassa muodossaan.

Vierailija
6/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä korjaan hienotunteisesti sanomalla sanan itse oikein. "Tosiaan, minunkin pitää ostaa kaNAN-munia". "Aivan, onneksi Suomessa ei ole maan-JÄ-RIS-tyksiä." "Niin, kon-DUK-töörit eivät myy lippuja"

Mistä sinussa kumpuaa tuo tarve korjata toisen puhetapaa? Aiemmin sanoin huvikseni vikhy tarkoittaessani vichyä. Tuttava suorastaan suivaantui ja vihaisen tiuskaisi, että se on Visshy. Kysehän ei ollut siitä etten olisi tiennyt lausunta-asua vaan sanalla leikittelystä. Hemmetti teitä kielipoliiseja.

Vierailija
7/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankielämä.com

Vierailija
8/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään, mitä pitäisi tehdä, jos kyseessä olisi sukulainen? Sanoutua irti koko suvusta?

Vierailija
9/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinussa kumpuaa tuo tarve korjata toisen puhetapaa? Aiemmin sanoin huvikseni vikhy tarkoittaessani vichyä. Tuttava suorastaan suivaantui ja vihaisen tiuskaisi, että se on Visshy. Kysehän ei ollut siitä etten olisi tiennyt lausunta-asua vaan sanalla leikittelystä. Hemmetti teitä kielipoliiseja.

"Vikhy! Hehhehhee! Vikhy! Kuulitteko: Vikhy! Minä tässä vain LEIKITTELEN sanalla. Sanon ihan huvikseni vikhy. Näin: VIKHY!"

Hulluilla on hullut huvit ja on oikeasti ärsyttävää, kun joku hokee samaa mukahauskaa vitsiään koko ajan eikä tajua, miten sietämätöntä se on normaalille ihmisille.

Vierailija
10/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanjärjestyksessä maa-aines mannerlaattojen saumakohdissa järjestyy uudelleen.

Vierailija
11/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vikhy! Hehhehhee! Vikhy! Kuulitteko: Vikhy! Minä tässä vain LEIKITTELEN sanalla. Sanon ihan huvikseni vikhy. Näin: VIKHY!"

Hulluilla on hullut huvit ja on oikeasti ärsyttävää, kun joku hokee samaa mukahauskaa vitsiään koko ajan eikä tajua, miten sietämätöntä se on normaalille ihmisille.

Se kehen kalikka kolahtaa... Ei kuulosta minusta normaalilta ärsyyntyä noin suunnattomasti yhdestä sanasta. Eikö sinua hyväksytty lapsena sellaisena, kuin olet, koska koet tarvetta määritellä kuinka mikäkin sana tulee lausua? Murteiden eroavaisuudet ilmeisesti räjäyttävät tajuntasi?

Vierailija
12/12 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo etu- ja takavokaalien vaihdokset ei suomalaiseen suuhun väänny, joten olympialaiset ääntyvät helposti olumpialaisina ja konduktööri kondyktöörinä. Kanamuna kuulostaa turkulaiselta - puhekielessä kirjaimia putoilee pois sieltä täältä, ja se on normaalia. Maanjärestys voisi olla jotain itämurretta, ja tietenkin sen voi kuulla maanjärjestyksenä. Niin, ihmiset kuulevat laulun sanatkin aina täsmällisesti?

Ekspresso ärsyttää, sen kyllä korjaan espressoksi jos joudun kuuntelemaan paljon toistoa. Vaikeaahan se on vaikuttamatta ivalliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän