Tässä teille esimerkki mitä ylipaino saa aikaan!
Raskausaikana minulle tuli 25 kiloa. Ylipainoa oli ennestään jo 15 kiloa. En päässyt raskauskiloista heti vaan meni jopa kolme vuotta. Pari vuotta sitten alkoi epämääräiset kivut ja tulehdukset pitkin kehoa. Nyt olen päässyt raskauskiloista ja alkoi polvet kipuilla. Kävin just perjantaina lääkärintarkastuksessa ja lääkäri totesi että polvien nivelet ovat rasittuneet ylipainosta ja polvissa on joku pois paikoiltaan. Vielä ei kuvata, vaan fysioterapialla kuntoututetaan aluksi. Sitten kuvataan jos tarve vaatii. Tämä vaiva on kuulema vasta alussa eli voi vielä pahentua. Ainoastaan painonpudotus voi helpottaa ja missään nimessä ei saa painoa tulla yhtään lisää. Uutta raskautta en voi edes suunnitella.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:01"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:41"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:27"] Polvet saavatkin suuren rasituksen osakseen kun joutuvat kannattelemaan kymmeniä kiloja ylipainoista kehoa. Mutta hys hys, ylipaino pitää aina ja joka tilanteessa hyväksyä, eikä terveyshaitoista saa keskustella! [/quote] Jep, jep. Pitää tehdä kampanjoita ja lähetellä someen kuvia, jossa kymmenien kilojen ylipainoakin pidetään jotenkin tavoiteltavana ja suositeltavana olotilana, elämä on ihanaa ja mitään ongelmia ei ole ja nämä läskit ovat kauniitaj a muodokkaampia kuin laiheliinit. Ja sitten läskikuoro yhdessä näitä komppaa ja kaikki on läskimaaimassa ihanasti. (sarkasmia) [/quote] Kumma juttu, en ole törmännyt yhteenkään kampanjaan tai kuvaan jossa kehotetaan lihottamaan itsensä ylipainoiseksi. Kyllä läskillä on samanlainen oikeus julkaista vaikka niitä bikinikuvia, sulla on oikeus sivuuttaa ne katsomatta Ei, en puolusta lihavuutta vaan heidän oikeuttaan olla somessa kuten normaali- tai alipainoiset. [/quote] Ei kukaan kai tässäkään ole kieltänyt ylipainoisten bikikuvien julkaisua somessa. Sen sijaan noita ylipainokampanjoita on ollut usein, joissa kehutaan, yleensä naisen, muodokasta vartaloa, ja oikeutta olla sellainen kuin on. Ja toki se oikeus onkin, mutta pitäisi ymmärtää, että se 50kg ylipaino on oikeasti terveydelle haitallista eikä vain julistaa "muodokkaan" vartalon kauneutta. [/quote] Linkitäppäs yksi kampanja jossa kehotetaan hankkimaan 50kg ylipainoa koska muodokkaat on kivoja. Minä kun en ole yhtään nähnyt. [/quote] Otatko aina kaiken aivan kirjaimellisesti? Jos olet fiksu, ymmärtänet mitä tarkoitan. [/quote] Pakkohan tuo on ottaa kirjaimellisesti, minä kun en voi tietää tarkoitatko mitä kirjoitat vai naputteletko näppistäsi ihan muuten vaan
[/quote]
Ymmärrät lukemasi juuri kuten itse haluat ymmärtää, tämä selvä. Ajattelin, että osaisit ehkä löytää sen punaisen langan, joka tuolla tekstissäni piileksii.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:41"]Tässä sinulle esimerkki mitä alipaino saa aikaan: sydämmen rytmihäiriöt, vitamiinipuutokset, kuiva iho, hormoonitoiminta häiriintyy, huonot kynnet, hauraat hiukset, luusto kärsii, lapsien saamisen riski vähenee.
[/quote]
Jos olet alipainoinen, niin ehkä voisit tehdä aloituksen ja kertoa niistä ongelmista. Toki tiedossa on että reilu alipainokin on vaarallista, mutta mielelläni lukisin kokemuksia siitä. Kiinnostaisi myös tietää onko haitat olleet pysyviä, vai onko painonnoususta ollut apua. Minä voin tänne tulla kertomaan auttaako painonpudotus näihin minun ongelmiini. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:38"]Ei kai kukaan ole kieltänytkään etteikö ylipaino aiheuttaisi terveysongelmia. Ekä kukaan pidä 100kg elopainoa ihanteenaan. Runsaan ylipainon kertyminen on vain niin monisyinen juttu ja syyt piilevät moninaisesti myös psyykkisissä tekijöissä, etten lähtisi tuosta vain ilkkumaan ihmisiä.
Mutta tämähän on näitä palstan vakioprovoaiheita silloin, kun ei ole mitään ajakohtaista maahanmuuttajista. Mitä Vittua-tasoista "asioista pitää saada keskustella".
[/quote]
Tämä ei ole provo, enkä ole ilkkunut! Halusin vain kertoa tilanteestani varoittavana esimerkkinä. Ennen raskautta en pitänyt painoani hälyttävänä mutta kun raskausaikana kiloja alkoi kertyä, puhuin siitä neuvolassa. Neuvolan terkka vain totesi että se painon nousu on ihan normaalia. Luulin että raskauskiloista pääsee nopeasti, kun äitinikin on jokaisen synnytyksen jälkeen laihtunut. No eipä se ollutkaan niin helppoa ja vaikka runsasta ylipainoa olikin vain pari vuotta, niin se on jo vahingoittanut kehoani pysyvästi. Unohdin aloituksessa mainita ikäni, eli olen 32v. En tiedä olisiki vaikuttanut näin nopeasti jos olisin vaikka parikymppinen. Ap
[/quote]
Sinulla on paskat polvet ja ilmeisesti myös lihaskunto jos muutaman vuoden ylipaino alkaa näkyä polvissa. Suosittelen liikunnan aloittamista. Oot hyvä esimerkki siitä ettei se paino merkitse (jos ei ole kymmeniä kiloja ylimääräistä) vaan se kunto.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:01"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:41"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:27"] Polvet saavatkin suuren rasituksen osakseen kun joutuvat kannattelemaan kymmeniä kiloja ylipainoista kehoa. Mutta hys hys, ylipaino pitää aina ja joka tilanteessa hyväksyä, eikä terveyshaitoista saa keskustella! [/quote] Jep, jep. Pitää tehdä kampanjoita ja lähetellä someen kuvia, jossa kymmenien kilojen ylipainoakin pidetään jotenkin tavoiteltavana ja suositeltavana olotilana, elämä on ihanaa ja mitään ongelmia ei ole ja nämä läskit ovat kauniitaj a muodokkaampia kuin laiheliinit. Ja sitten läskikuoro yhdessä näitä komppaa ja kaikki on läskimaaimassa ihanasti. (sarkasmia) [/quote] Kumma juttu, en ole törmännyt yhteenkään kampanjaan tai kuvaan jossa kehotetaan lihottamaan itsensä ylipainoiseksi. Kyllä läskillä on samanlainen oikeus julkaista vaikka niitä bikinikuvia, sulla on oikeus sivuuttaa ne katsomatta Ei, en puolusta lihavuutta vaan heidän oikeuttaan olla somessa kuten normaali- tai alipainoiset. [/quote] Ei kukaan kai tässäkään ole kieltänyt ylipainoisten bikikuvien julkaisua somessa. Sen sijaan noita ylipainokampanjoita on ollut usein, joissa kehutaan, yleensä naisen, muodokasta vartaloa, ja oikeutta olla sellainen kuin on. Ja toki se oikeus onkin, mutta pitäisi ymmärtää, että se 50kg ylipaino on oikeasti terveydelle haitallista eikä vain julistaa "muodokkaan" vartalon kauneutta. [/quote] Linkitäppäs yksi kampanja jossa kehotetaan hankkimaan 50kg ylipainoa koska muodokkaat on kivoja. Minä kun en ole yhtään nähnyt. [/quote] Otatko aina kaiken aivan kirjaimellisesti? Jos olet fiksu, ymmärtänet mitä tarkoitan. [/quote] Pakkohan tuo on ottaa kirjaimellisesti, minä kun en voi tietää tarkoitatko mitä kirjoitat vai naputteletko näppistäsi ihan muuten vaan
[/quote]
Ymmärrät lukemasi juuri kuten itse haluat ymmärtää, tämä selvä. Ajattelin, että osaisit ehkä löytää sen punaisen langan, joka tuolla tekstissäni piileksii.
[/quote] Täällä toinen joka ihmetteli samaa. Ilmeisesti pitää liioitella?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:38"]Ei kai kukaan ole kieltänytkään etteikö ylipaino aiheuttaisi terveysongelmia. Ekä kukaan pidä 100kg elopainoa ihanteenaan. Runsaan ylipainon kertyminen on vain niin monisyinen juttu ja syyt piilevät moninaisesti myös psyykkisissä tekijöissä, etten lähtisi tuosta vain ilkkumaan ihmisiä.
Mutta tämähän on näitä palstan vakioprovoaiheita silloin, kun ei ole mitään ajakohtaista maahanmuuttajista. Mitä Vittua-tasoista "asioista pitää saada keskustella".
[/quote]
Tämä ei ole provo, enkä ole ilkkunut! Halusin vain kertoa tilanteestani varoittavana esimerkkinä. Ennen raskautta en pitänyt painoani hälyttävänä mutta kun raskausaikana kiloja alkoi kertyä, puhuin siitä neuvolassa. Neuvolan terkka vain totesi että se painon nousu on ihan normaalia. Luulin että raskauskiloista pääsee nopeasti, kun äitinikin on jokaisen synnytyksen jälkeen laihtunut. No eipä se ollutkaan niin helppoa ja vaikka runsasta ylipainoa olikin vain pari vuotta, niin se on jo vahingoittanut kehoani pysyvästi. Unohdin aloituksessa mainita ikäni, eli olen 32v. En tiedä olisiki vaikuttanut näin nopeasti jos olisin vaikka parikymppinen. Ap
[/quote]
Sinulla on paskat polvet ja ilmeisesti myös lihaskunto jos muutaman vuoden ylipaino alkaa näkyä polvissa. Suosittelen liikunnan aloittamista. Oot hyvä esimerkki siitä ettei se paino merkitse (jos ei ole kymmeniä kiloja ylimääräistä) vaan se kunto.
[/quote]
Olen liikkunut aina. Käyn lenkillä ja salilla. Salilta tuli taukoa useamman vuoden, mutta tuskin se kunto ihan huono on. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:38"]Ei kai kukaan ole kieltänytkään etteikö ylipaino aiheuttaisi terveysongelmia. Ekä kukaan pidä 100kg elopainoa ihanteenaan. Runsaan ylipainon kertyminen on vain niin monisyinen juttu ja syyt piilevät moninaisesti myös psyykkisissä tekijöissä, etten lähtisi tuosta vain ilkkumaan ihmisiä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen liikkunut aina. Käyn lenkillä ja salilla. Salilta tuli taukoa useamman vuoden, mutta tuskin se kunto ihan huono on. Ap
[/quote]
Mutta jos liikkuisin enemmän, niin varmaan laihtuisin. Raskaana ollessani en päässyt liikkumaan. Synnytyksen jälkeen kävin vaunulenkeillä ja myöhemmin lapsen kanssa. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:41"]Tässä sinulle esimerkki mitä alipaino saa aikaan: sydämmen rytmihäiriöt, vitamiinipuutokset, kuiva iho, hormoonitoiminta häiriintyy, huonot kynnet, hauraat hiukset, luusto kärsii, lapsien saamisen riski vähenee.
[/quote]
miten tämä nyt liittyy asiaan? Minä en ainakaan ole sitä mieltä, että alipaino olisi huomattavasti parempi vaihtoehto ylipainolle. Oletko kuullut normaalipainosta? Miksi 2 huonoa asiaa pitää vertailla?
Ohis
Liikkumisella on huomattavasti pienempi merkitys kuin syömisellä. Yhden viinerin kuluttaakseen pitäisi juosta tuntitolkulla. Eli syömisten rajoittaminen on tärkeämpää!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:39"]Ylipaino aiheuttaa todellakin ihan h*lvetisti terveysongelmia, minkä varmasti jokainen ylipainoinen tietää. Itselläni mm. PCOS, polvet p*skana, korkea verenpaine, kohonneet sokeriarvot, uniapnea... Ja silti en pääse tästä läskistä eroon. :(
[/quote]
Tuli muuten tosta viestistäsi mieleen että 2.tyypin diabetesriskikin nousee kun on ylipainoa. Itselläni onneksi sokeriarvot on aina olleet hyvät, raskausaikanakin, joten riski ei varmaankaan ole suuri, mutta käsittääkseni sekin riski nousee iän myötä. Uskon että näihin vaivoihini on vaikuttanut myös ikä. Tai en tiedä. Olisikohan parikymppisenä ollut samanlaisia vaivoja. 18-vuotiaana paino pomppasi yli sataan, mutta sain äkkiä 30 kiloa pois (mistä tosin 10 tuli takaisin). Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:27"]
Polvet saavatkin suuren rasituksen osakseen kun joutuvat kannattelemaan kymmeniä kiloja ylipainoista kehoa.
Mutta hys hys, ylipaino pitää aina ja joka tilanteessa hyväksyä, eikä terveyshaitoista saa keskustella!
[/quote]
Jep, jep. Pitää tehdä kampanjoita ja lähetellä someen kuvia, jossa kymmenien kilojen ylipainoakin pidetään jotenkin tavoiteltavana ja suositeltavana olotilana, elämä on ihanaa ja mitään ongelmia ei ole ja nämä läskit ovat kauniitaj a muodokkaampia kuin laiheliinit. Ja sitten läskikuoro yhdessä näitä komppaa ja kaikki on läskimaaimassa ihanasti. (sarkasmia)
[/quote]
Sarkasmi on taitolaji, jota sinä et näemmä hallitse.
Ja lisään vielä että uskon että pahinta on painon jojoilu, ainakin jos se on kymmeniä kiloja. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:23"]
Liikkumisella on huomattavasti pienempi merkitys kuin syömisellä. Yhden viinerin kuluttaakseen pitäisi juosta tuntitolkulla. Eli syömisten rajoittaminen on tärkeämpää!
[/quote]
Mutta liikunta pitää lihaksistoa kunnossa ja lihakset tukevat niveliä. Ei tarvitse verenmaku suussa pumpata, vaan kevytkin on parempi kuin ei mitään. Vaikka kyykkyjä vähän väliä, sekin on niin tehokas liike.
Minä olen synnyttänyt neljä lasta 32v-37v ja raskauksien alkaessa paino on ollut 70kg-118kg (suurin paino oli ekan raskauden alkaessa, pienin tokan). Nyt olen 52v ja painan 140kg. Diabetes on ja uniapnea. Nivelet ovat lääkärien ja hoitajien suureksi harmiksi kunnossa - niistä minua on varoitettu 25v:sta lähtien. Diabetes pysyy kuosissa lääkkeillä. Uniapnean maskihoidon lopetin, koska siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Verenpaine on kunnossa. Viimeksi olen ollut sairauden vuoksi pois töistä marraskuussa 2009 yhden päivän flunssan vuoksi. Varmaan olisin ollut senkin päivän töissä jos olisin normaalipainoinen. Tunnen olevani elämäni kunnossa, mtä nyt hikeä pukkaa koko ajan. "Odotahan kun ikää tulee lisää". Sitä on hoettu pian 30v, joten en osaa ottaa sitä kovin vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:41"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 08:27"] Polvet saavatkin suuren rasituksen osakseen kun joutuvat kannattelemaan kymmeniä kiloja ylipainoista kehoa. Mutta hys hys, ylipaino pitää aina ja joka tilanteessa hyväksyä, eikä terveyshaitoista saa keskustella! [/quote] Jep, jep. Pitää tehdä kampanjoita ja lähetellä someen kuvia, jossa kymmenien kilojen ylipainoakin pidetään jotenkin tavoiteltavana ja suositeltavana olotilana, elämä on ihanaa ja mitään ongelmia ei ole ja nämä läskit ovat kauniitaj a muodokkaampia kuin laiheliinit. Ja sitten läskikuoro yhdessä näitä komppaa ja kaikki on läskimaaimassa ihanasti. (sarkasmia) [/quote] Kumma juttu, en ole törmännyt yhteenkään kampanjaan tai kuvaan jossa kehotetaan lihottamaan itsensä ylipainoiseksi. Kyllä läskillä on samanlainen oikeus julkaista vaikka niitä bikinikuvia, sulla on oikeus sivuuttaa ne katsomatta Ei, en puolusta lihavuutta vaan heidän oikeuttaan olla somessa kuten normaali- tai alipainoiset. [/quote] Ei kukaan kai tässäkään ole kieltänyt ylipainoisten bikikuvien julkaisua somessa. Sen sijaan noita ylipainokampanjoita on ollut usein, joissa kehutaan, yleensä naisen, muodokasta vartaloa, ja oikeutta olla sellainen kuin on. Ja toki se oikeus onkin, mutta pitäisi ymmärtää, että se 50kg ylipaino on oikeasti terveydelle haitallista eikä vain julistaa "muodokkaan" vartalon kauneutta. [/quote] Linkitäppäs yksi kampanja jossa kehotetaan hankkimaan 50kg ylipainoa koska muodokkaat on kivoja. Minä kun en ole yhtään nähnyt.
[/quote]
Otatko aina kaiken aivan kirjaimellisesti? Jos olet fiksu, ymmärtänet mitä tarkoitan.
[/quote]
Pakkohan tuo on ottaa kirjaimellisesti, minä kun en voi tietää tarkoitatko mitä kirjoitat vai naputteletko näppistäsi ihan muuten vaan