Oletko sinut kuoleman kanssa
Kommentit (28)
Ei kuolema sinänsä, koska se on väistämätöntä. Se prosessi sen sijaan kyllä, jos vaikka kuinkakin joutuu kärsimään kipua.
Joo olen..elämä on ollut niin täynnä vastoinkäymisiä ja on ollut raskasta. eikä tulevaisuuskaan näytä järin lupaavalta. Näen kuoleman helpottavana loppuna. Viimein saa kuorman pois harteiltaan.
Joo. Eutanasian hintojakin katsellut, 10 000e näyttäisi olevan. Täytyy alkaa säästämään sitten lähempänä. Ennemmin hautaan kuin suomalaiseen vanhainkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolema ahdista vaan se, ettei ole itsemääräämisoikeutta eutanasiaan. Sairastan syöpää, enkö usko että loppu on kivuton saati arvokas.
Ulkomailla saa eutanasian. Maksaa n. 10 000e.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Eutanasian hintojakin katsellut, 10 000e näyttäisi olevan. Täytyy alkaa säästämään sitten lähempänä. Ennemmin hautaan kuin suomalaiseen vanhainkotiin.
Sama juttu. Rahat on kyllä jo kasassa, pitäis vaan raahautua Sveitsiin hankkimaan lupa. Uskon että saisin sen vaikeiden mt ongelmien takia.
Olen, mutta en ole vielä valmis lähtemään.
Kyllä olen todella sinut kuoleman kanssa. Koska tiedän niin paljon elämästä ja kuolemasta. Ainut mikä jännittää on että miten se kuolema sitten joskus tapahtuu. Olen kyllä kuullut että sielu usein tempautuu kehosta jo ennen kuin tuskaa ehtii kokea, sellaisissa tapauksissa jos joku vaikka kuolee rajussa autokolarissa.
Omani kyllä, muiden en. Suren juuri läheistä, joka päätti matkansa liian nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolema ahdista vaan se, ettei ole itsemääräämisoikeutta eutanasiaan. Sairastan syöpää, enkö usko että loppu on kivuton saati arvokas.
Olen samassa tilassa ja aivan samat aatokset. Kuolema ei sinällään pelota, mutta ajat sitä ennen pelottaa. Tutkinut aika paljon mahdollisuutta matkustaa Sveitsiin eutanasian vuoksi kun sen aika on eli varmaan noin vuoden päästä.
Olen työkseni lähes viikoittain hautajaisissa eli sinällään kuolema tuntuu luonnolliselta asialta. Ja elämään kuuluvalta. Eihän sitä kuitenkaan koskaan tiedä, miltä se varsinaisesti omalla kohdalla tuntuu, jos sitä joutuu tietoisesti pitkään odottamaan. Ja mahdollisesti kovinkin kipeänä.
Ihmisten elämä pitäisi saada inhimilliseksi (ja eläinten) ettei ihmiset kärsi eläessään ja toivottavasti ei kuollessaan. Siinä on kehittämisen paikka ja rahalla moni saisi ostettua edes jonkun avun. Taivas voi olla ihan ok. Lähteekö osa aikaisin vai vanhana.
Kuka nyt haluaa maksaa jostain eutanasiasta? Otat överit vaan, säästyy rahat.
Jep, sinunkaupat tehtiin. Luvattiin syksymmällä tavata.
En todellakaan ole, minä pelkään sitä ja se minua, meillä ei ole symbioosinen suhde.
Kyllä olen. Saisi jo Viikatemies tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt haluaa maksaa jostain eutanasiasta? Otat överit vaan, säästyy rahat.
No eiköhän tuossa vaiheessa ole ihan sama maksaa siitä. Ei niitä rahoja hautaan saa mukaan. Huomattavasti siistimpi tapa lähteä, kuin överit. Eikä jää sitä mahdollisuutta, että ei onnistukaan ja jää kitumaan esimerkiksi neliraajahalvautuneena.
Odotan mielenkiinnolla. Mutta minun omatuntoni onkin puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Belgiassa maksaa 6000-10000€ ja on laillinen. Halvin Euroopassa. Läheiseni menehtyi syöpään. Loppu oli kidutusta minun näkökulmasta kun ei enää annettu hoitoja vaan nesteytystä ja kipulääkettä. Katselin siinä vierelläni kun rakas läheinen menetti vähitellen mielensä. Silloin ei ollut Belgian vaihtoehtoa. Hoitokoti 5vko maksoi monta kertaa enemmän kuin tuo Belgia ja tiedän avrmuudella että läheiseni olisi sen ennemmin halunnut kuin lopun joka sai.