Syöpäpotilaan päälle syljetään
Menkää nyt saatana hoitoon! Onko koko Suomi krapulassa, vai mistä tämä vitullinen myrkyllisyys johtuu?!
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:17"]
Menkää nyt saatana hoitoon! Onko koko Suomi krapulassa, vai mistä tämä vitullinen myrkyllisyys johtuu?!
[/quote]
Tämä on pieni maa väestöllisesti ja vasta luolasta ulos kömpineet impivaaralaiset eivät tajua erilaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:17"]
[/quote]
Tämä on pieni maa väestöllisesti ja vasta luolasta ulos kömpineet impivaaralaiset eivät tajua erilaisuutta.
[/quote]
Mut siis miten ihmiset voi olla sellaisia jääkalikoita? Toinen on kuolemassa ja sen päälle vielä syljetään ja vittuillaan lääkkeestä. Miten näin sairas kansa pysyy kasassa?
Olen törmännyt samaan. Asenteellisia kommentteja hoitohenkilökunnalta.
Hyvässä tapauksessa eli parantuneen mennessä vierottautumaan lääkkeistä kysellään, että kuinka paljon yli lääkärin määräysten on lääkkeitä popsinut. Eikä uskota jos kertoo syöneensä niitä reseptin mukaan.
Itselläni päinvastaisia kokemuksia, tämä saattohoitopaikasta läheistä seuranneena. Koviin syöpäkipuihin todellakin sai lääkettä, morfiinia ym tarpeen mukaan ja kaikkensa tekevät, että kivut olisivat hallinnassa.
Mutta ymmärrän, ettei joka paikassa ole näin. Surullista.
Ärsyttävä tuo Impivaara-ilmaisu. Sillä voi aina yrittää päteä ja olla muka trendikäs ja suvaitseva.
Yleensä näissä julkisissa jutuissa on kyse, että itse alkaa määräillä lääkitystään ja jos ei saa kaikkea, mitä haluaa, niin soppa on valmis. Oma läheiseni sai saattohoidossa kipulääkettä niin paljon kuin tarvitsi, eikä mitään ongelmia ollut.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:28"]
Ärsyttävä tuo Impivaara-ilmaisu. Sillä voi aina yrittää päteä ja olla muka trendikäs ja suvaitseva.
[/quote]
Parempi se kuin syöpäpotilaan päälle sylkeminen.
Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä kuin saappaat, ei käy kateeksi tuota naista :(
Minäkin sain aika monta kertaa käydä lääkärissä ennenkuin syöpäoireet otettiin hoitoon, koska olin liian nuori pahanlaatuiseen kohdunkaulan syöpään. Leikkauksen jälkeen mulla oli paljon kipuja ja pyysin lääkettä, ei meinattu antaa muuta kuin Buranaa ja panadolia koska "ne muuthan on ihan huumelääkkeitä". Yhden oxycontinin sain osastolla. Kotona mulla oli yhä kovia kipuja. Sain kaveriltani panacodeja. Mieluummin olisin käyttänyt laillisesti omia lääkkeitäni. Varmasti moni epätoivoinen sairas hankkii huumeita huumepiireistäkin, jos oikeita lääkkeitä ei tarpeeseen saa!
Kun kivut hellittivät, lopetin kodeiinin käytön. Lääkkeistä ei myöskään tullut mitään euforiaa, ne vain veivät kipua pois. En muuttunut narkkariksi.
Suomessa on omituinen asenne lääkkeitä ja niiden käyttäjiä kohtaan, demonisoidaan kaikki mihin voi tulla riippuvuutta. Kipulääkkeiden käyttäjät leimataan narkkareiksi, ihan sama vaikka olisi pää kainalossa. Pelkään että jos itselleni sattuu jotain ja menen päivystykseen kovien kipujen kanssa, annetaan vain buranaa ja syytetään nistiksi jos tarvitsen jotain vahvempaa.
Saman huomaa myös mielenterveyspuolella, rauhoittavia ei saa vaikka mikä olisi (ei ainakaan Oulussa), tarjotaan ketipinoria ja SSRI-lääkkeitä, jotka aiheuttavat kamalia fyysisiä vieroitusoireita. Olen joskus ollut masennuslääkityksellä paniikkikohtausten takia, eivät auttaneet, tekivät olon vain turraksi ja masentuneeksi. Näitä sitten tyrkytetään joka vaivaan.
Minua huolestutti myös se alkuviikosta tullut A-studio jossa kauhisteltiin opiaattien käyttöä kivunhoidossa. Että niitä ei enää voisi saada kuin jostain erikoissairaanhoidon kipupoleilta ja vain hyvin harvoihin vaivoihin kuten syöpäkipuun tai välittömästi leikkauksen jälkeen kipuun.
Minusta tässä maassa muutenkin vähätellään ihmisten kipua ja nyt ollaan menossa vielä siihen, että riippuvuuden pelossa kipua täytyisi vaan sietää ja sietää, vaikka se tuhoaa elämänlaadun täysin jos on jatkuva kova kipu. Minulla onneksi ei ole mitään kroonista kipusairautta tai muuta vakavaa, mutta kyllä vaan sanon että jos niitä Panacodeja (opiaattipohjainen) en olisi parissa tilanteessa elämääni saanut niin kyllä melkoista helvettiä olisi ollut, mm. kun selästä meni välilevy.