Haluaisin niin kaupungin asunnon!
Ja tarkkenuksena, että Helsingin kaupungin asunnon. Asutaan nyt Helsingin naapurissa, mutta työ- ja koulumatkat vie 1,5 h suuntaansa, pahimmillaan siis. Lisäksi miehen työ Helsingissä alkaa jo kukonlaulun aikaan joten nousee tosi varhain. Meidän nykyinen asunto on pieni yksiö jossa on nyt sinnitelty jo aivan liian pitkään. Ei olla mitään äveriäitä eli Helsingin vuokria ei yksityiseltä voida maksaa, ainakaan kaksiosta.
Voi miten me saadaan se kaupungin asunto!!!?
Kommentit (89)
Tuo jälkeen vuokraus on kyllä ikävä juttu,mutta kai sitä jotenkin valvotaan.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:42"]Mä taas väitän,että kaupungin asuntoihinkin tarvitaan vuokransa maksaviakin.Pitää senkin vähän kannattaa.Mun tutut joilla kaupingin kämppä on ihan normaaleja.
HOASilta haettu eikä saatu.Opinnot päättyy vuoden päästä joten olis kiva joku pysyvämpi ratkaisu.
Mun aloitus on saanut 14 alapeukkua,onpas hassua.Mikähän asiassa mahtaa olla väärin...?Pienutuloinen ei saa toivoa pienempää vuokraa kuin 1200 e...?Hmm...
[/quote]
Luulen, että ne alapeukuttaa, jotka itse maksaa törkyvuokraa. Ja varsinkin jos ovat itsekin asuntojonossa. Asumme edullisesti ja hyvällä alueella stadin kämpässä, ja siitä ollaan ihan avoimesti kateellisia. Etenkin kun sain asunnon sosiaalisilla perusteilla. Ihan todella törkeitä kommentteja olen saanut, täyspäisiltä ja koulutetuiltakin ihmisiltä. En enää kerro kellekään, että kämppä on stadin.
Ymmärrän hyvin, että ihmisiä vituttaa. Maksaisimme yksityiselle vastaavasta asunnosta ainakin 300€ enemmän. 3600€/vuosi.
Joo...mä oikein ihmetten alapeukkuja,me kuitenkin ollaan ihan kunnollisia,pelkästään pienituloisia.Ja ihan omin varoin maksetaan vuokra.Ap.
2 v jonottaja. Ei oo trolli,mulla on vaihtoilmo hekan vaihdon sivuilla. Edelleen kukaan ei halua kannelmäkeen alueilta mihin itse haluan. Ja miksi haluan vain tietylle alueelle,koska työmatka lyhenee ja lapsi aloittas koulun tietyssä koulussa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 09:29"]Jos oikeasti haluaisitte muuttaa Helsinkiin, kelpaisi kaksio jostain metron varrelta idästä ihan yksityisiltäkin markkinoilta. Ei se parin sadan euron ero vuokrassa pitäisi olla liikaa pariskunnalle joista toinen on töissä.
[/quote]
Sivusta kommentoin, että kaupungin vuokra-asunto on varmempi vaihtoehto kuin yksityisen. Pk-seudun asuntotilanteessa kannattaa ottaa se kaupungin (tai vvo:n tai saton) kämppä. Jos yksityinen vuokranantaja myy tai ottaa asunnon omaan käyttöönsä, on älyttömän vaikeeta taas löytää uusi asunto vuokramarkkinoilta.
Hmm... Vaikka saisittekin Helsingistä sen kaupungin vuokra-asunnon, niin ei se silti poista sitä mahdollisuutta, etteikö työ- ja koulumatkoihin mene edelleen se 1,5h. Ennemmin laajentaisin aluetta Espooseen ja myös Vantaalle ja hakisin sellaisilta alueilta asuntoa, josta matkustaminen olisi helpointa.
Yksiöt ja kaksiot ovat muutenkin halutuimpia, joten ne ovat kiven alla. Me saimme juuri kaupungin asunnon ja vasta toinen hakemus oli menossa. Tässä toisessa hakemuksessa kerroin rehellisesti taloudellisen tilanteemme ja pienestä pakosta saada asunto. Ainoa vaade, joka meillä oli, niin hissi talossa vanhan koiramme takia. Lopulta saimme täysin ideaalisen asunnon hyvillä kulkuyhteyksillä ja sillä hissillä. Olimme varautuneet siihen, että meidät heitetään johonkin ihan korpeen.
Kannattaa siis kiinnittää myös huomiota niihin perusteisiin, miksi juuri teille pitäisi tarjota se asunto.
Voi kuulkaa....mainitsinkin jo, mutta me siis asutaan pk-seudulla (eli se Espoo tai Vantaa, en viitsi tarkentaa). Ja tästä kulkeminen on sen 3h päivä, uskokaa tai älkää. Ihan sen takiakin haluaisin konkreettisesti vaihtaa lähemmäs.
600 euroa kaupungin kaksiosta on mahdollinen, tiedän, että niitä on jopa halvemmalla.
HOASia taas ehdoteltiin, mutta kuten sanoin, ei olla saatu sieltä (+mun opinnot kestää vuoden, että tuskin ne edes aikoo antaa enää).
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:03"]Kaupungin asunnon saaneistä osa jälleenvuokraa asuntoaan asuen itse muualla. Asunnoista ei niin vaan luovuta.
[/quote]
Tämä on törkeää. Vuodeksi saa tosin vuokrata luvalla. Pitää olla hyvä syy, esim. opiskelu muualla, ja ei saa ottaa voittoa, samalla vuokralla.