Johtuuko nykyihmisten lihavuus liiallisesta syömisestä vai passiivisesta elämäntyylistä? Tuli kinaa läheisen kanssa aiheesta...
Minun näkemykseni on se että nykyihmisten lihavuus johtuu ennen kaikkea siitä, että syödään yli kulutuksen. Läheiseni taas on sitä mieltä, ettei kyse ole saaduista kaloreista, vaan passiivisesta elämäntyylistä.
Minusta läheiseni on aivan väärässä. Ei esim. 80-90-luvun kaupunkilaiset tehneet juurikaan raskaita hommia, kävivät töissä/opiskelivat, menivät kotiin askartelemaan/tekemään käsitöitä/lukemaan kirjoja ja katsomaan tv:tä. Silti olivat hoikkia, koska söivät vähemmän ja kokonaiskalorimäärä pysyi näin alhaisena.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ja lisäksi se, että syödään useammin ja napostellaan.
Joskus "ennen vanhaan" oli ruoka-ajat ehkä kolmisen kertaa päivässä ja se on keholle paljon parempi tapa syödä kuin jatkuva puputus jota yleisestikin suositellaan. Syömällä jatkuvasti vaikka sitten vähäsen insuliini on koko ajan koholla.
Ruoka on myös erilaista, prosessoidumpia, helppoja ja kaloririkkaita vaihtoehtoja on enemmän.
Kyllä "ennen vanhaan" syötiin aamiainen, lounas, päiväkahvi pullan kanssa, päivällinen ja iltapala. Lisäksi ruoka oli hyvin hiilaripitoista. Aamiaisella syötiin puuroa ja leipää, lounaalla ja päivällisellä taas pääruoka-aine oli peruna. Lihaa tai kalaa oli lähinnä lisukkeeksi. Vielä minun lapsuudessani 1960-luvulla 250 grammaa lihaa riitti hyvin viiden hengen lounaalle tai päivälliselle. Vatsa täytettiin perunalla.
Ihmiset olivat kuitenkin pääsääntöisesti hoikkia, koska tehtiin paljon fyysisesti raskasta työtä ja lisäksi paikasta toiseen liikuttiin pääsääntöisesti omin voimin (joko kävellen tai pyörällä, talvella myös hiihtämällä).
Vierailija kirjoitti:
Teillä on taas ollut suurta älykkyyttä vaativia pohdintoja ystävänne kanssa.
Hyvin älyllinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastakin yhdessä!
Toki molemmat vaikuttaa, mutta suurin syy on minun näkemykseni mukaan syödyistä kaloreista.
Ap
Miksi edes kysyt, kun kelpaa vastaukseksi vaan sun oma näkemys? Anteeksi nyt, mutta vaikutat aika raskaalta ihmiseltä. Ihan vauvapalstalle piti tulla itkee, kun kaveri ei ollutkaan sun kanssa samaa mieltä. Asiat ei välttämättä ole joko tai, usein jopa monenkin asian tulos.
Muutin hoikkana maalta kaupunkiin ja lihoin. Mies lihoi myös. Lapset onneksi hoikkia, he syövät terveellisemmin kuin me aikuiset.
Maalla lähimpään kauppaan oli 17km ja siellä kävin 3 kertaa kuussa.
Nyt asutaan Helsingin keskustassa ja kaikki ihanat houkutukset on naapurissa. Lasten mentyä nukkumaan meillä miehen kanssa herkkuhetket. Bmi molemmilla lievä lihavuus, eli mitään tosi lihavia ei olla. Mutta entiseen hoikkaan kuntoon verrattuna ero on hurja.
miksi aina uusi keskustelu?
avaisit jonkun niistä sadoista jota täällä on jo.
vastaukset on jo sanottu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastakin yhdessä!
Toki molemmat vaikuttaa, mutta suurin syy on minun näkemykseni mukaan syödyistä kaloreista.
Ap
Miksi edes kysyt, kun kelpaa vastaukseksi vaan sun oma näkemys? Anteeksi nyt, mutta vaikutat aika raskaalta ihmiseltä. Ihan vauvapalstalle piti tulla itkee, kun kaveri ei ollutkaan sun kanssa samaa mieltä. Asiat ei välttämättä ole joko tai, usein jopa monenkin asian tulos.
Että mitätätä? Kirjoitin jo avausviestiin, että minusta syödyt kalorit on ensisijainen syy, ja juuri sitä hainkin tällä kysymyksellä, että kumpi näistä kahdesta vaikuttaa lihavuuteen enemmän.
Tietenkin eriävät näkemykset on ok, jos ne osaa perustella hyvin. Minähän nimenomaan koko ajan olen tuonut esille, mikä on juuri minun näkemykseni.
Ap
Sinänsä aloittajan pitäisi olla oikeassa, että lisäämällä vain liikuntaa harvemmin laihtuu. Sen sijaan on ihan mahdollista laihtua vain syömällä rajoitetummin.
Eikö sinulla ole jumalauta muuta mietittävää😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä muitakin asioita välillä mietin. Tämä nyt tuli tänään mielen päälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko kohderyhmään?
Vierailija kirjoitti:
miksi aina uusi keskustelu?
avaisit jonkun niistä sadoista jota täällä on jo.
vastaukset on jo sanottu siellä.
Pitääpä googlettaa. Tein tämän avauksen sen verran impulsiivisessa mielentilassa, ettei tullut mieleenkään etsiä aiheesta jo käytyä keskustelua. Ymmärrän kyllä hyvin että ärsyttää, jos samoista asioista jankataan monen ketjun verran. Voidaan antaa tämän vaikka tippua, jos kerran aikaisempiakin keskusteluja aiheesta on jo olemassa.
Ap
Tunne-syömisestä tuli muotia.Stressi ei ennen lihottanu,eikä unettomuus,eikä ruuhkavuodet..
Napostelusta se johtuu.
Media pursuaa ”naposteluun” sopivia reseptejä, jotkut valmistajat jopa mainostavat tuotteidensa sopivuudesta naposteluun.
Kummallista, että aikuiset ihmiset eivöt pysty katsomaan kahden tunnin elokuvaa syömättä jotakin.
Jos syö paksua ja suonikasta lihaa pysyy hoikkana!
Kyllä namit, herkut ja tietysti limpsa kuuluvat normaalin ihmisen ruokavalioon.
sellainen toisesta päästään pallukkamainen sisäfile sellaisen kun lämmittää mikrossa ...
Livavuus johtuu aina siitä että syö liikaa. Saa liikaa kaloreita ruuasta. Napostelu ja herkuttelu on tullut kuvioihin verrattuna vanhaan hyvään aikaan, jolloin ruoka oli ruokaa ja pieni karkkipussi lauantaita varten.
Kallistuisin kuitenkin enemmän passiivisuuden puolelle. Elin lapsuuteni maalla eläinten parissa. Joka päivä tuli liikuttua useampi tunti eläinten hoidon takia + maalla pääsee metsään lenkille, sienestämään ja marjastamaan omalta takapihalta niin sitä tulee tehtyä näitä asioita enemmän. Muutin pois kotoa opiskelemaan ja töihin ja asun kerrostalossa nykyään (tavoite on muuttaa kesään mennessä takaisin maalle). Syön ihan normaaleja määriä ruokaa, mutta olen lihonut kun arkiliikunta on vähentynyt huomattavasti siitä mitä se oli. Kun käyn vanhempieni luona maalla, liikun automaattisesti enemmän kun koko aika on jotakin puuhaa. Eläinten hoitamista, pihan laittoa, pitää kipaista naapuriin kilometrin päähän hoitamaan jotakin asiaa ja matka taittuu aina kävellen tai pyörällä, takapihalta pääsee suoraan sienimetsään jne. Kaupungissa mulla ei ole näitä mahdollisuuksia ellen aja erikseen jonnekin kauemmas. Lenkillä ja harrastuksissa voi kaupungissa käydä, mutta se ei ole sama asia kuin se, että koko ajan tulee liikuttua ja tehtyä jotakin kun maatalossa on vaan tehtävä ja mentävä.
Miksi puhut monikossa?
Ap